Globalt toppbanner

Collapse

Milforum Google-søk

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Magirus Deutz med regnr 92 Q

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trådstarter

    Magirus Deutz med regnr 92 Q

    I 1978 kjøpte forsvaret en Magirus Deutz som fikk regnummer 92 Q.
    Dette regnummer indikerer i følge forsvarets kjennermerker at bilen skulle brukes av Natos Nordkommando.

    Er det noen som kan tenke seg til hvor den bilen da ble stasjonert. ?


    Bilen gikk der frem til Natos Nordkommando ble lagt ned i 1994 og den ble da overført til en annen avdeling.
    Jeg mistenker at den da ble satt inn på Gardermoen som brøytebil på den nybyggede millitære flyplassen der, men er ikke helt sikker på det.


    Legger ved et nyere bilde, tatt i sivilt eie i 2014.



    Click image for larger version

Name:	PD 25627.jpg
Views:	1
Size:	85,9 KB
ID:	872876

  • #2
    Det har vel ikke fått regnr 92 Q, men taktisk merke 92Q vil jeg tro?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

    Kommentér


    • #3
      Magirus Deutz med regnr 92 Q

      Hæren kjøpte på 1970-tallet ca. 50 stk Magirus Deutz som trekkvogner for 155 mm M114 tauede felthaubitser. De hadde ikke tipp, og en hytte på planet for kanonmannskapet. Men jeg regner med at denne ikke er blant disse.
      Last edited by hvlt; DTG 081448 Nov 14, .
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

      Kommentér

      • Trådstarter

        #4
        Hos biltilsynet oppgav jeg chassienummeret og fikk opplyst at den hadde regnr 92 Q i forsvaret. Noe annet visste de ikke.

        Bokstavene forsvant tidlig fra forsvarets regnummer, men Natos nordkommano beholdt dem frem til 1994, da de endret struktur. De brukte bokstaven Q.
        Biltilsynet har dessuten registrert eierskifte på den i 1994, innen forsvaret.

        Jeg har vært i kontakt med forsvarets kjøretøyregister på Kolsås leir i Bærum. Oppgav chassienummer og kjennemerke 92 Q, og de fant bilen i sine register.
        De skulle sende over kopi av papirene, når de fikk tid. Men har ikke hørt noe enda.....

        Kommentér


        • #5
          I og med at AFNORTH holdt til på Kolsås, er det kanskje det mest sannsynlige stasjoneringsstedet?
          "De känner döden, de vet at den som slutar vandra dör, och att en knivskada, ett benbrott, en plötslig hosta kan vara avskedstecknet."

          Kommentér


          • #6
            NATOs nordkommando, AFNORTH på Kolsås, ble dessuten nedlagt 30. juni 1994 og erstattet av NATOs nordvestkommando, AFNORTHWEST i High Wycombe i Buckinghamshire i England, der det ble opprettet en underkommando med norsk sjef som dekket Norge, PSC North (Principal Subordinate Command North) på Jåtta. Denne kommandostrukturen ble igjen nedlagt i 2000. Men det er da neppe tvil om at denne lastevognen ble brukt ved AFNORTH på Kolsås fra den ble kjøpt i 1978 til AFNORTH ble nedlagt i 1994.
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

            Kommentér


            • #7
              Magirus Deutz ble forresten brukt i en god del roller i Forsvaret den gangen (før Scania som er 5 tonns) man hadde M621 2 1/2 tonns (altså max last under terrengkjøring 2 1/2 amerikanske tonn = 2268 kg, det dobbelte ved kjøring på vei) lastevogn som standard, der 2 1/2 tonns vogn var for lett. Trekkvogn for 155 mm tauet feltartilleri var et eksempel, et annet eksempel er dette bildet fra Ingeniørvåpenet fra ca. 1980 som jeg fant på nett som viser Magirus Deutz med opplastet bro- og båtmateriell (så vidt jeg kan se Klasse 12 (Aluflote), norskutviklet og -produsert bro- og båtmateriell av aluminium fra ca. 1970 som i hvert fall den gangen var svært mye brukt av Ingeniørvåpenet):

              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

              Kommentér


              • #8
                Og her fant jeg faktisk bilde av en av Magirus Deutzene som ble utstyrt som trekkvogn for våre 48 stk. M114 tauede 155 mm felthaubitser. Man ser at denne var 4x4 mens de til ingeniørvåpenet var 6x6. Hytta på planet var for kanonmannskapet (mannskapet var på totalt 11 mann) og bak var det rom for ammunisjon. Denne vogna er tydeligvis eid av en entusiast i Setesdal og er anskaffet av Forsvaret i 1973 og er sivilregistrert for første gang i 2003. Det ser ut som om den blir godt tatt vare på!

                Norge hadde altså 48 stk M114 155 mm felthaubitser som vi hadde fått med våpenhjelpen på 50/60-tallet, disse ble fullstendig ombygget (i et dansk-nederlandsk-norsk samarbeid) til M114/39 i 1988-1990. Jeg regner med at de ble utrangert på begynnelsen av 2000-tallet, men jeg har ikke sett nøyaktige detaljer for det.

                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                Kommentér

                Forsvarets historiske filmarkiv

                Collapse

                Working...
                X
                Besøksstatistikk