Opprinnelig skrevet av Casey
Vis post
Kunngjøring
Collapse
No announcement yet.
Beyond Visual Range Air Combat
Collapse
Annonse før emne
Collapse
X
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Opprinnelig skrevet av hvlt Vis postDet er forresten en meget vesentlig sak som ikke er nevnt i diskusjonen: Til og med 1991 var det vesentlige vestlige BVR-missilet AIM-7 Sparrow (da utenom US Navy's Phoenix som kun var på F-14, og spesielt egnet til å skyte ned bombefly på meget stor avstand fra hangarskip). Sparrow var et missil som klart hadde store problemer. Det vesentligste lå i designen som et semiaktivt missil, dvs. det hadde ikke radarsender, bare mottaker. Flyet som skjøt missilet måtte belyse målet med sin radar sammenhengende fra missilet ble skutt ut til det traff, noe som jo tar sin tid når målet er på 30-50 km avstand og som svært ofte gjorde at man ble tvunget til å avslutte belysningen før missilet var fremme, noe som gjorde at man bommet. AMRAAM er aktivt, dvs. det har selv både sender og mottaker, noe som stiller det i en helt annen klasse.
Mvh
Bjørnar Bolsøy
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Opprinnelig skrevet av Casey Vis postBolsøy, man har sagt i 65 år, sekstifem år(!) at NÅ er teknologien på plass, heretter er det bare BVR. Men igjen: Det feiler å materialisere seg, fortsatt er BVR bare marginalia. Det bør være noe å tenke over!
Det er naturligvis et poeng at det ikke har vært større konflikter siden Gulf Krigen og dermed et argument for at BVR-konseptet ikke har stått til den endelige testen, men likefult så var Gulf Krigen av flere årsaker et vendepunkt og det er tross alt 25 år siden.
Og hvlt er inne på noe: Et kortholdsmissil vil stort sett være et svært defensivt middel med bergenset evne til å påvirke utfallet i en større sammenheng. BVR-missilet gir piloten større handlerom, som å fungere avskrekkende eller tvinge opponenten på defensiven. Det beste er selvsagt å ha begge deler (og kanon).
Mvh
Bjørnar Bolsøy
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Casey,
Jeg skal holde dette kort. Kutt den der smått nedlatende tonen din tvert og få deg en litt bedre situasjonsforståelse på hvem du faktisk driver og kjekler med her - les, bakgrunnene og postingshistorikken til disse.
Når du har gjort det så er du hjertelig velkommen til å diskutere emnet her videre, men med rette da gjerne innta en litt mer ydmyk holdning.
Spørsmål? Ta det på PM.
MMB - MOD
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Opprinnelig skrevet av hvlt Vis postDette Casey kommer med angående AWACS er rett og slett tull og trolling og åpenbarer dårlig kunnskap om NAEW&CF. For det første vil under en eskalering/int om mulig angrep i nord, E-3A bli utplassert til FOL (Forward Operating Location) Ørland. Faktisk er det alltid noen E-3A som opererer fra FOBer og FOLer til enhver tid. For det andre, selv uten forvarsel er det du sier om at det tar dager å deployere E-3A til Ørland bare rent vrøvl. For det tredje, selv om man ikke kunne operere fra Ørland eller norsk stasjon, er rekkevidden og loiter-tiden for E-3A så stor at man kan dekke norsk luftrom bra ved take off fra Geilenkirchen (de kan fly i 10 timer uten lufttanking, mye lengre med tanking, og de kan bruke tankfly stasjonert både i Tyskland og Storbritannia). For det fjerde, NATOs NAEW&CF har under kommando ikke bare E-3A-komponenten, men også E-3E komponenten. Dette er britiske AWACS med britiske mannskaper som også er under NATO-kommando og har som hovedbase RAF Waddington. Derfra er det enda kortere vei til norsk luftrom enn fra Geilenkirchen. For det femte: selv uten AWACS har vi K&V-kjedens bakkeradarer (PSR) hvor minst seks radarhoder er svært moderne og avanserte.
Dessuten er det åpenbart at du ikke har vært spesielt mye involvert i deploering av fly. Det krever et ganske stort apparat for å plassere fly utenfor hjemmebasen, og det er slett ikke bare å flytte et fly fra et sted til et annet. AWACS kan dessuten ikke fly i fientlig område uten jagerflystøtte, de er ikke akkurat godt bevepnet eller spesielt stealthy. Det er dermed ikke bare å sende AWACS nordover og tro at det skal gå bra, slik du tror.
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis postSom Energo er inne på over, er heller ikke dobbel ID fra en AWACS like viktig i dag som for 25 år siden, i og med at moderne kampfly har mer raffinerte identifiseringsmekanismer og ikke er avhengige av IFF. I et konsept uten BVR-kapasitet på flyene (som ingen seriøse militærmakter satser på i dag), vil allikevel AWACS være en enorm styrkemultiplikator for å få nærkampmaskinene fram til fienden, særlig om statiske radarhoder alt er tatt ut med kryssermissiler eller HARMs.
Jeg har fortsatt ikke fått svar på hvilke konsekvenser du mener det at BVR er så marginalt bør få for det norske Luftforsvaret.
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Det er forresten en meget vesentlig sak som ikke er nevnt i diskusjonen: Til og med 1991 var det vesentlige vestlige BVR-missilet AIM-7 Sparrow (da utenom US Navy's Phoenix som kun var på F-14, og spesielt egnet til å skyte ned bombefly på meget stor avstand fra hangarskip). Sparrow var et missil som klart hadde store problemer. Det vesentligste lå i designen som et semiaktivt missil, dvs. det hadde ikke radarsender, bare mottaker. Flyet som skjøt missilet måtte belyse målet med sin radar sammenhengende fra missilet ble skutt ut til det traff, noe som jo tar sin tid når målet er på 30-50 km avstand og som svært ofte gjorde at man ble tvunget til å avslutte belysningen før missilet var fremme, noe som gjorde at man bommet. AMRAAM er aktivt, dvs. det har selv både sender og mottaker, noe som stiller det i en helt annen klasse.
Enda en sak i statistikkene som er nevnt: Man sammenligner andel treff av IR-missiler skutt på kort hold med andel BVR-missiler (som Sparrow og AMRAAM) skutt på svært mye lengre hold. Det man da hopper over er alle de gangene fly med kortholdsmissiler har prøvd å komme på skuddhold og ikke klart det (eller til og med blitt skutt ned av fienden).
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Nansen-klassen har absolutt kapasitet til å være med på å bygge felles luftbilde: Otto Sverdrup (06/2008) | 2008 | båtomtaler- Maritimt Magasin
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Opprinnelig skrevet av Casey Vis postGreit nok at AWACS opererer ut fra norske baser i dag, men poenget er at det ikke bare er å fly maskinen fra Geilenkirchen og til en norsk flystasjon og forvente at den skal være operativ på timen! Det ligger ukers forberedelser bak en deployering bort fra hjemmebasen.
Når det er sagt så er det et par faktorer jeg mener du grovt undervurderer her. Det første er utviklingen i sensorer og våpen de siste tiårene. Det i seg selv gjør en forskjell. Det andre er at mye av grunnen til manglende BVR-kills er den typen operasjoner vi har sett de siste årene - det har rett og slett vært få luft-til-luft engasjementer, og de få vi har hatt har ikke nødvendigvis vært typiske for en fremtidig høyintensitetsoperasjon.
Endelig - det er jo ikke slik at vi IKKE vil ha evnen til nærkamp med IR-missiler - et av det første våpnene vi anskaffer for F-35 er jo nettopp AIM-9X. F-35 har også nylig fått prøve seg i BFM mot F-16 og andre legacy-maskiner, og de første uoffisielle resultatene derfra bekrefter det vi har ventet, at maskinen klarer seg meget bra.
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Casey,
Jeg begynner å lure på hvorfor jeg bruker tid på å diskutere med deg. Du hevder du er innehaver av PPL(A), men har hittil vist noe begrensede kunnskaper om bl.a. meteorologi og aerodynamikk / PoF. Mangelen kan være forståelig mht. din bakgrunn som jeg antar er begrenset til PPL(A)-teori og VFR, men det er langt i fra noen unnskyldning for den skråsikkerheten du viser. En grad av åpenhet, ydmykhet og evne/vilje til læring er essensielt for alle og en hver som vil utvikle seg bak spakene. For din del håper jeg i det minste at svaret fra Dolby kan bidra til å få deg på rett spor. Hilsen FI(A).
Opprinnelig skrevet av endrelunde Vis post(Les ellers Mortens innlegg om luftkamp på Kampflybloggen her: Moderne luftkamp; The Right Stuff, Top Gun eller noe helt annet? |)
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Hvordan passer egentlig nansen-klassen inn I dette bildet? En gammel klisjé er jo at tre av dem plassert langs kysten vil kunne gi radardekning over store deler av Norge. Dog jeg antar at jordens krumning legger noen begrensninger på hvor langt ned mot bakken denne radardekning går.
Men det er vel link 16 på fregattene også for samvirke?
Leave a comment:
-
Beyond Visual Range Air Combat
Her ble det såpass bastante påstander at jeg spurte fagkompetansen vår hva de syns - fikk dette fra Morten "Dolby" Hanche:
Opprinnelig skrevet av Casey Vis post1. BVR er et rent marginalt fenomen, uten noen vesentlig strategisk eller taktisk betydning. Det har vært hevdet helt siden 50-tallet at dogfightens dager er over, så langt har alle tatt feil..
(Les ellers Mortens innlegg om luftkamp på Kampflybloggen her: Moderne luftkamp; The Right Stuff, Top Gun eller noe helt annet? |)
Opprinnelig skrevet av Casey Vis post2. F-16 kan, i likhet med alle andre jagerfly, ikke fly i skyer, bare ta raske skygjennomganger. Ingen jagere har de- eller anti-icing. Enhver taktikk som involvere flyging mer enn svært korte perioder i skyer er dermed utelukket.
Opprinnelig skrevet av Casey Vis post3. Enhver skjønner at det norske luftforsvaret ikke kan basere seg på AWACS, all den tid den nødvendigvis vil ta dager før vi kan ha AWACS på plass.
"AWACS er en NATO-ressurs. Norge kan ikke basere seg på den alene. På den andre siden er allerede Norge totalt avhengige av NATO for en troverdig avskrekking. F-35 er nok det mest autonome kampflyet som er laget til nå, med tanke på sensorkapasitet, og bør være midt i blinken for Norge i så måte."Last edited by endrelunde; DTG 130902A May 15, .
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Som Energo er inne på over, er heller ikke dobbel ID fra en AWACS like viktig i dag som for 25 år siden, i og med at moderne kampfly har mer raffinerte identifiseringsmekanismer og ikke er avhengige av IFF. I et konsept uten BVR-kapasitet på flyene (som ingen seriøse militærmakter satser på i dag), vil allikevel AWACS være en enorm styrkemultiplikator for å få nærkampmaskinene fram til fienden, særlig om statiske radarhoder alt er tatt ut med kryssermissiler eller HARMs.
Jeg har fortsatt ikke fått svar på hvilke konsekvenser du mener det at BVR er så marginalt bør få for det norske Luftforsvaret.
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Opprinnelig skrevet av Casey Vis postHva er det du babler om?
Sent from my iPad using Tapatalk
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Dette Casey kommer med angående AWACS er rett og slett tull og trolling og åpenbarer dårlig kunnskap om NAEW&CF. For det første vil under en eskalering/int om mulig angrep i nord, E-3A bli utplassert til FOL (Forward Operating Location) Ørland. Faktisk er det alltid noen E-3A som opererer fra FOBer og FOLer til enhver tid. For det andre, selv uten forvarsel er det du sier om at det tar dager å deployere E-3A til Ørland bare rent vrøvl. For det tredje, selv om man ikke kunne operere fra Ørland eller norsk stasjon, er rekkevidden og loiter-tiden for E-3A så stor at man kan dekke norsk luftrom bra ved take off fra Geilenkirchen (de kan fly i 10 timer uten lufttanking, mye lengre med tanking, og de kan bruke tankfly stasjonert både i Tyskland og Storbritannia). For det fjerde, NATOs NAEW&CF har under kommando ikke bare E-3A-komponenten, men også E-3E komponenten. Dette er britiske AWACS med britiske mannskaper som også er under NATO-kommando og har som hovedbase RAF Waddington. Derfra er det enda kortere vei til norsk luftrom enn fra Geilenkirchen. For det femte: selv uten AWACS har vi K&V-kjedens bakkeradarer (PSR) hvor minst seks radarhoder er svært moderne og avanserte.
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Opprinnelig skrevet av Casey Vis postPå langt nær tilstrekkelig til å bare fly til en annen flystasjon. Det er fortsatt mye logistikk som ligger bak en deployering.
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Instrument Rating, som du må ha for å fly IMC. Kan ikke være mye PPL-A i den lomma di...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Opprinnelig skrevet av aquila Vis postDette er vi alle enige om. Det de fleste her prøver å si er at disse forberedelsene allerede i stor grad er gjort jmf. lenker lagt opp av andre.
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Opprinnelig skrevet av Casey Vis postOg så kan du jo spørre deg selv hvorfor flygere, både profesjonelle og amatører, holder seg unna skyer med fly som mangler de-icing, sommer som vinter.
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Opprinnelig skrevet av Casey Vis postJeg har da aldri benektet at AWACS operer i Norge, men det er altså ikke bare å fly en AWACS til en annen flystasjon og tro at man er klar til å operere videre uten noe som helst forberedelser.
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Operation Allied Force - How Dutch F-16AMs shot down a Mig-29
Denne beskriver godt et relativt moderne forløp av luft til luft kamp. Nederlandsk F-16 skjøt ned MIG-29 under Operation Allied Force. Og denne nedskytingen var BVR.
http://www.afhra.af.mil/shared/media...070912-040.pdf
En analyse av luftkamper på 1990-tallet. Blant annet skrives det at AIM-120 stod for alle 5 nedskytingene i Operation Allied Force. Et missil som ikke var tilgjengelig under Desert Storm i 1991. AWACS, AIM-120 (e.l.) og god radar på flyet medfører at man nå kan skyte ned fienden BVR.
Ja, man var overivrig med tanke på BVR på 1970-tallet, man hadde ikke teknologien til å gjøre det fult ut enda. Spesielt på grunn av utfordringene med å identifisere den man ville skyte på. Det betyr ikke at man ikke kan det for all fremtid. Jeg skal ikke påstå at kortholds luftstrid vil skje igjen, men jeg vil påstå at det er viktig at vi har BVR kapasitet og at vår BVR kapasitet må være bedre enn FI. Vi skal ikke gå i den gamle fella og ha fly som ikke kan følge med i en god gammel dags dogfight. Men BVR-kapasiteten er minst like viktig del av et moderne kampfly.
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Opprinnelig skrevet av 9echo Vis postFor all del, avisingsystemer, SOP osv kan du helt sikkert mer enn meg om. Men om du kan så mye som du vil ha det til, så vet du like godt som meg hvorfor skyer ikke automatisk betyr ising. Men vil du ikke erkjenne det, så greit for meg. Igjen, deg om det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis postBlir bare useriøst å overse at jeg og andre poster lenker som beskriver hvordan SOP er at awacs opererer I Norge. ...
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Opprinnelig skrevet av aquila Vis postBåde vi og andre har virkemidler mot missiler, både kortholds og langholds missiler. På lange hold har man mye mer rom å manøvrere unna, feks søke ned i terrenget eller snu. I mange situasjoner er det "godt nok" å forhindre fienden fra å gjennomføre sitt oppdrag. Men BVR kontra kortholdsmissiler er en litt kunstig motsetning. Man skyter selvsagt på så lange hold at man selv er trygg, men så har man kortholdsmissiler "if the shit hits the fan". Og datagrunnlaget for luftkamp er ganske tynt etter Første Gulfkrig, er vel kun NATOs aksjon mot Serbia som kan nærme seg. Vi har altså ikke testet systemene i virkelige situasjoner på 25 år, og jeg tør minne om at man har kommet et stykke teknologisk siden den tid. Spesielt har kommunikasjonsteknologien utviklet seg.
Opprinnelig skrevet av aquila Vis postDet er helt korrekt at IFF aldri blir perfekt. Risikoen for feil vil dog være lavere enn risikoen for å tape en dogfight. Men i dag har man et ekstremt mye bedre bilde av situasjonen enn for kun kort tid siden. I et nettverksbasert forsvar ser alle informasjonen fra alle sensorer samtidig. Men det aller viktigste er at man har mye bedre kontroll på egne styrker.
Opprinnelig skrevet av aquila Vis postEhh, men det er ingen som snakker om "hvilken som helst flyplass". AWACS trener regelmessig i og fra Norge. Altså finnes flyplasser som er tilrettelagt for dette.
Fordi AWACS har vært tilgjengelig for NATOs styrker i de operasjoner der det har vært aktuelt. Og NATO har naturlig nok ikke bakkebasert radar i Midtøsten og Jugoslavia. Hvis Nitup kommer over grensa, så har vi tross alt bakkeradar her til lands enda.
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Opprinnelig skrevet av Casey Vis postGreit nok at AWACS opererer ut fra norske baser i dag, men poenget er at det ikke bare er å fly maskinen fra Geilenkirchen og til en norsk flystasjon og forvente at den skal være operativ på timen! Det ligger ukers forberedelser bak en deployering bort fra hjemmebasen.
B52 bombet Irak fra baser I England I forrige krig for eksempel.
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
Opprinnelig skrevet av energo Vis postDa snakker vi om den operative virkeligheten, dvs. hva man trener på i dag og ser for seg i fremtiden. Det som skjedde for 30-40 år siden er historie sånn sett.
Jeg ser du trekker frem dette med IFF og identifisering. Igjen har den teknologiske utviklingen gjort at man må se det i et nytt perspektiv, f.eks. når det kommer til identifikasjon med radar og andre sensorer (Non-Cooperative Air Target Identification). Her er vi i et kraftig generasjonskille i øyeblikket grunnet avanserte sensorer og software. Dagens kampfly benytter kanskje et dusin parametere for identifisering - F-35 har over 600. Det er med andre ord en helt annen virkelighet.
Mvh
Bjørnar Bolsøy
Leave a comment:
-
Sv: Beyond Visual Range Air Combat
For all del, avisingsystemer, SOP osv kan du helt sikkert mer enn meg om. Men om du kan så mye som du vil ha det til, så vet du like godt som meg hvorfor skyer ikke automatisk betyr ising. Men vil du ikke erkjenne det, så greit for meg. Igjen, deg om det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Leave a comment:
Leave a comment: