Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

GPS og sårbarhet

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Gnist
    replied
    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Ifølge statsminister Erna Solberg har stille diplomati mot Russland ført til færre forstyrrelser i GPS-signalene som flytrafikken i Nord-Norge er så avhengig av.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<
    Usikker på frekvens og omfang sammenlignet med perioden 2017-19, men det har vært flere hendelser med forstyrrelser/bortfall i etterkant av et norsk-russisk møte om saken i Moskva i juni 2019.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Diplomati hører med, men gir ingen garanti og bør ikke fremstilles på den måten. Utfordringen må bl.a. håndteres med alternative/konvensjonelle systemer/prosedyrer og kompetanse, også for andre bransjer der GNSS har en kritisk funksjon.

    Leave a comment:


  • Gnist
    replied
    Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Hvis dette faktisk stemmer så er vel enten russerne ferdig med å "teste" eller det har skjedd en endring i fokus. Så er det jo ikke sikkert det stemmer at vi ikke har sport noe siden -17 heller da.
    Jeg vil nesten gå ut i fra at man ikke vil peke åpent på Russland i tilfeller der forstyrrelsene ikke kan spores med tilstrekkelig grad av sikkerhet, og kanskje selv om det skulle være vanskelig å finne andre sannsynlige forklaringer.

    Uansett hvordan dialogen med Russland fungerer må deler av samfunnet ha uavhengige systemer for posisjonsbestemmelse, navigasjon og tid (PNT) i bakhånd. GNSS er en kjemperessurs som kan bli noe mer robust over tid med etablering av sikker tilgang til flere konstellasjoner (multi-GNSS / DFMCS), generelt bedre GNSS-teknologi osv., men det er fortsatt relativt sårbart og utsatt for et variert trusselbilde. Innen luftfart er det mye fokus på dette, og EU har innført krav om uavhengige systemer i en tid der GNSS har økende betydning.

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Ifølge statsminister Erna Solberg har stille diplomati mot Russland ført til færre forstyrrelser i GPS-signalene som flytrafikken i Nord-Norge er så avhengig av.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<
    Nkom, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, sier at de ikke har kunnet spore GPS-forstyrrelser tilbake til Russland siden 2017.

    – I september 2017 ble det påvist at signaler som forstyrret GPS-nettet kom fra øst. I høst har vi rapporter om forstyrrelser i Tromsø-området i oktober, og i Øst-Finnmark i september, men da i store høyder og uten at vi har kunnet slå fast hvor de kom fra, sier avdelingsdirektør Per Eirik Heimdal i Nkom.

    Myndigheten har måleutstyr på bakken i Øst-Finnmark, men utstyret har ikke påvist GPS-forstyrrelser som kan stamme fra Russland.
    Hvis dette faktisk stemmer så er vel enten russerne ferdig med å "teste" eller det har skjedd en endring i fokus. Så er det jo ikke sikkert det stemmer at vi ikke har sport noe siden -17 heller da.

    Leave a comment:


  • hotelpapa
    replied
    Opprinnelig skrevet av Gnist Vis post
    Slik jeg forstår det står GNSS sentralt for klokkesynkronisering av div. digitale systemer i flere sektorer, og jeg håper at stadig flere blir bevisst behovet for alternativ sikring og investerer i dette.
    Her er det forøvrig to forskjellige behov. Det ene er at tidspunktet er korrekt. Til mer industriell bruk som f.eks tildeling av tidsluker i kommunikasjon (TDM) er det tidsavviket mellom enhetene i domenet som er interessant, ikke om tidspunktet er riktig.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Ifølge statsminister Erna Solberg har stille diplomati mot Russland ført til færre forstyrrelser i GPS-signalene som flytrafikken i Nord-Norge er så avhengig av.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • Gnist
    replied
    Håper at Forsvaret er tilstrekkelig forberedt på å kunne løse oppdrag uavhengig av GNSS, men tror deler av sivilsamfunnet kanskje har et stykke å gå før man evt. oppnår en rimelig grad av robusthet. Det finnes utfordringer også i bransjer der GNSS har en tiltagende kritisk funksjon for sikkerhet og effektivitet. Slik jeg forstår det står GNSS sentralt for klokkesynkronisering av div. digitale systemer i flere sektorer, og jeg håper at stadig flere blir bevisst behovet for alternativ sikring og investerer i dette.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • M72
    replied
    Russisk jamming av GPS skaper stadig problemer langs Finnmarkskysten. Forsvarets forskningsinstitutt testet sist helg om det er mulig å oppdage slik jamming ved hjelp av satellitter, og dermed varsle fra når og hvor det skjer.
    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Fra vegnett.no

    Aftenposten skriver i dag om en hendelse der Politiet måtte bryte seg inn i en lastebil for å koble ut en GPS-jammer som slo ut signalene til et legehelekopter.
    I framtidens transport vil GPS-signaler være viktig for automatisering og informasjonsutveksling. En liten GPS-jammer fra Kina kan da få langt større konsekvenser for hele transportsystemet enn i daq!
    Transporten vår vil være avhengig av en eller annen form for trådløs kommunikasjon - som 5G og radiosignaler (G5) sannsynligvis i kombinasjon med hverandre. Jamming av disse signalene kan i verste fall utgjøre en betydelig trafikksikkerhetsrisiko - og innebære at tungtransporten kan undra seg kontroller eller hindre betaling.

    Statens vegvesen er godt kjent med problematikken og har testet effekter av GPS-jamming sammen med blant andre Forsvarets Forskningsinstitutt og Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet. GPS-jamming står og høyt på listen over saker Vegvesenet jobber med å finne gode løsninger på i etatens ITS-program. Det skal blant annet testes ut på E6 i sommer, og resultatene derfra vil gi viktige bidrag til svaret. Dette er noe som må løses før framtidens transport virkelig kan bli intelligente!
    Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Laaang gjennomgang av sårbarheter og mottiltak hos sivil og militær GPS, med vekt på sistnevnte.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • 93A
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Mtp at ingen av bruksområdene for en GPS jammer er lovlydige forhold så burde straffereaksjonen vært mer enn et overtredelsesgebyr.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Bra de fant rævhålet.

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Luftambulanse mistet GPS-signalet p.g.a "kommersiell" jammer. (Små) kjeltringer bruker enkle og rimelige GPS-jammere for å lure seg unna bompenger, jukse med kjøre-/hviletid og gjøre småkjøring uten moms og/eller inntjening for arbeidsgiver:

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Luftambulansen mistet navigasjonssystemet på vei til pasient. Årsaken sto i sigarettenneren til en bil
    Piloten var overlatt til det han så ut vinduet for å finne veien til den kritisk syke pasienten.

    AV: LARS KVAMME

    Tredje oktober i år rykket luftambulansen ut på et akutt oppdrag. Etter kun tre minutter var redningsmannskapet i luften på vei til en kritisk syk pasient, skriver Bergens Tidende.

    Helikopteret fløy over E39 på Vallaheiane sør for Bergen sentrum. Piloten fulgte ruten som var plottet inn på et digitalt kart. De avanserte GPS-systemene viste dem hvor de var hele veien.

    Akuttsentralen fulgte helikopterets ferd på sine skjermer. Slik kunne sentralen gi viktige beskjeder om når legen ankom skadestedet.

    Plutselig forsvant helikopteret fra kartet. GPS-signalet var borte.

    Nå var det opp piloten å finne veien selv. Han måtte navigere hovedsakelig basert på det han så 1500 fot under seg.

    Marius Malmo er basesjefspilot i Bergen. Han var ikke pilot på den første flygingen, men fløy samme rute seinere samme dag og opplevde det samme.

    I det samme området mistet de GPS-signalene i rundt to minutter.

    – Vi ramler ikke ut av himmelen selv om vi mister signalet, men hvis det er overskyet eller dårlig sikt, må vi enten legge om ruten, eller avbryte oppdraget. Det er klart det kan få konsekvenser for pasientene, sier Malmo.

    Luftambulansens helikopter LN-OOX i Bergen er viktig for å komme raskt frem til pasienter i hele regionen. Uten GPS-navigering blir det betraktelig mindre effektiv ved dårlig vær.

    Hvis en pasient allerede er om bord i helikopteret, kan tap av signal bety at de må dra til et annet behandlingssted enn opprinnelig planlagt.

    Tredje oktober var det klarvær. Til tross for at de erfarne pilotene måtte avbryte den planlagt innflygingen basert på GPS, klarte de fint å navigere seg frem til pasienten uten at det fikk helsemessige konsekvenser.

    – Det er første gang vi opplever dette i Bergen på samme stedet flere ganger, så vi meldte fra til politiet, sier Malmo.

    Politiet meldte fra videre til Norges spydspisser når det kommer til å avsløre signalforstyrrelser av denne typen: Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

    Sjefingeniør i Nkom, Åsgeir Henriksen, er glad for at det settes fokus på GPS jamming. Han er stadig ute med bilen for å søke etter ulik signalstøy. Det er ikke alltid støyen skyldes bevisst jamming – det kan også være forårsaket av ødelagt elektronikk.

    I Bergen har Nkom to spesialutrustede biler med peileutstyr for å finne frem til synderen. Kort tid etter forespørselen til Nkom, hadde de sirklet inn området på Vallaheiane hvor forstyrrelsen kom fra.

    Siste delen måtte senioringeniør Øystein Bakke fra Nkom gjøre til fots. Da brukte han et håndholdt instrument og peileantenne.
    Etter en tids manuell peiling, ble kilden til forstyrrelsen identifisert. En parkert bil i området, med en GPS-jammer koblet i sigarettennerens 12 voltsuttak.

    – Vi har ikke mange slike hendelser nasjonalt hvert år, men det er et økende problem. Dessuten er potensialet for å forstyrre veldig stort siden GPS-signaler er svake, så dette er noe vi tar på største alvor, sier Per Eirik Heimdal, avdelingsdirektør i teknologiavdelingen i Nkom.

    I høst har Nkom også vært i kontakt med Luftambulansen i forbindelse med en tilsvarende forstyrrelse i Årdal.

    Heimdal forklarer at utstyret som brukes til å forstyrre signalene er relativt lett tilgjengelig på nett, til tross for at det er strengt forbudt å selge, eie og bruke i Norge.

    Årsakene til at det brukes kan være mange, forklarer Heimdal:

    -I Europa har noen land innført veiprising som baserer seg på en GPS-brikke i bilen som registrerer hvor mye du bruker avgiftsbelagte veistrekninger, og noen bruker en GPS-jammer for å unndra seg disse gebyrene.
    -Man kan ødelegge for flåtestyring som noen transportfirma har, noe som gjør at kjøretøyene blir usynlige for arbeidsgiver.
    -Til slutt kan det brukes for å skjule tyvegods. Mange nye biler og andre kostbare produkter kan ha en GPS-mottaker innebygget for å rapportere posisjon. Forstyrres GPS-signalet, kan ikke bilen/produktet finnes igjen siden posisjonen ikke kan rapporteres.
    Vil øke oppmerksomheten
    Generelt har GPS-jammere begrenset rekkevidde, men kan likevel skape store problemer.

    – Luftambulansen er en ting, men også i nærheten av flyplasser, kan dette skape store problemer. Heldigvis har flytrafikk mange systemer å spille på, sier Heimdal.

    Han sier de vil ha økt oppmerksomhet mot slikt utstyr fremover.

    – På generelt grunnlag må vi nok øke oppmerksomheten gjennom kontroll av frekvensbruken, og dessuten gjennom forebyggende tiltak og informasjon rettet mot salg og innførsel av utstyr for jamming, sier han.

    Nkom ser svært alvorlig på bruk av jammere.

    – Dette er utstyr som er laget for å skape interferens og forstyrrelser av GPS-systemer eller andre samfunnsviktige kommunikasjonstjenester. I slike saker mener Nkom at det bør ilegges en klart merkbar reaksjon for å hindre at bruk av jammere øker, sier Heimdal.

    Eieren av GPS-jammeren på Vallaheiene måtte umiddelbart skru den av, og det ble varslet et overtredelsesgebyr. Størrelsen på gebyret i saker som denne kan komme opp i flere titallstusen kroner, ifølge avdelingsdirektøren.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Falske GPS-signaler narret navigasjonsutstyret til flere titalls skip

    Mistenker testing av nytt kybervåpen

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Sent fra min E5603 via Tapatalk

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Mulig det, men de kan fort komme til å bevege seg inn på gradert grunn. Bare en liten heads-up.
    Enig.
    Når det gjelder rent militære GPS kapasiteter slik som eksempelvis JDAM.
    Så er det en kjent sak at de er GPS assisterte, dvs. at det er en INS modul som styrer men får hjelp av GPS.

    Leave a comment:


  • OR 0
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    RGR.

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Mulig det, men de kan fort komme til å bevege seg inn på gradert grunn. Bare en liten heads-up.

    Leave a comment:


  • OR 0
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    De høye herrer må da ta høyde for at en høyteknologisk angriper vil komme rullende med det den måtte ha av EK-kapasitet? (Sånn i en tenkt fullskala konflikt)

    Fredsvforsvaret som ikke skal trene på krig er vel sivilforsvaret? Når det er sagt: pessimismen lenge leve
    Vi snakker om det samme Forsvaret som har en Hær uten luftvern, og nok ammo til første store trefning. Alle planer er stort sett basert på best case. Så tipper de øver litt på bortfall til sjøs osv. Primært ved å ta i bruk alternativ navigasjon. Det å trene på å identifisere jamming eller spoofing av systemet har jeg mindre tro på at gjøres i noen større grad. Hadde vært interessant å høre fra noen med førstehåndserfaring. Noen av gamlegutta fra SBBN, Fregattvåpenet osv. her inne kan sikkert oppklare.

    Leave a comment:


  • Signal_m
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    De høye herrer må da ta høyde for at en høyteknologisk angriper vil komme rullende med det den måtte ha av EK-kapasitet? (Sånn i en tenkt fullskala konflikt)

    Fredsvforsvaret som ikke skal trene på krig er vel sivilforsvaret? Når det er sagt: pessimismen lenge leve

    Leave a comment:


  • OR 0
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Jeg mener å ha fått linken her på forumet så det er ingen nyhet (og mye av saken dreier seg om andre EK-kapasiteter og mottrekk mot disse) men >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Jeg håper og tror litt av de samme grepene gjøres med treningen her til lands!
    Ikke for å være pessimist, men store deler av Forsvaret her til lands er et fredsforsvar; og trener også deretter. Vil derfor tro at beskyttelse mot GPS-jamming og -spoofing ligger ganske langt ned på øvingslisten til de fleste norske avdelinger. Hvis noen mener jeg tar feil i mine antagelser så må de gjerne arrestere meg.

    Leave a comment:


  • Signal_m
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Jeg mener å ha fått linken her på forumet så det er ingen nyhet (og mye av saken dreier seg om andre EK-kapasiteter og mottrekk mot disse) men >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Jeg håper og tror litt av de samme grepene gjøres med treningen her til lands!

    Leave a comment:


  • OR 0
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Backup-systemet for GPS skal demonteres.
    – Hvorfor sprenge vekk Loran C før vi vet hva vi skal gå videre med, spør Kommandørkaptein Steinar Nyhamn.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Sent fra min E5603 via Tapatalk
    De fleste som har skrevet kritisk forskning ang. sikkerheten i GPS peker på Loran-C, og spesielt eLoran, som et godt redundant alternativ.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Backup-systemet for GPS skal demonteres.
    – Hvorfor sprenge vekk Loran C før vi vet hva vi skal gå videre med, spør Kommandørkaptein Steinar Nyhamn.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Sent fra min E5603 via Tapatalk

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Norske myndigheter stanser rivingen av LORAN-C-stasjonene i Norge, etter oppfordring fra britiske myndigheter. Dette har sammenheng med at deler av DAB-nettet falt ned i januar, på grunn av problemer med GPS.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • OR 0
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Galskap å vurdere riving i utgangspunktet.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har stoppet rivinga av de norske Loran C-stasjonene.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Hva skjer når GPS svikter:

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leave a comment:


  • OR 0
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Jeg håper (og tror) at journalisten her har gjort fagfolkene litt urett. Tid er riktignok kritisk i endel datasystemer, men GPS er sjelden den viktigste leverandøren av tid. Som nevnt av M72: er NTP mye brukt, og det finnes også andre systemer. Personlig kjenner jeg faktisk ikke til noen systemer, som ikke er navigasjonssystemer, som bruker GPS som tidskilde. Det som derimot er bekymringsverdig er at vi nå kun har et navigasjonssystem igjen, og at dette er sårbart for feil og sabotasje.
    Apropos satellitter og tid. I satellittkommunikasjon bruker man gjerne atomklokker for sync. Med GPS som en slags referanse.

    Opprinnelig skrevet av SatDan Vis post
    Forhåpentligvis blir Galileo bedre, atskillig nyere teknologi.
    Fun fact: USA har (nesten) truet med sanksjoner mot EU mang en gang fordi man fortsetter utviklingen av Galileo. Dette (sannsynligvis) fordi det da ikke vil gjøre noen særlig nytte for USA å ta ned den sivile delen av GSP ved krise og krig.

    Leave a comment:


  • 88charlie
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Siden jeg er artillerist fra urtiden vet jeg at det går an å få effekt i målet selv om både målets og kanonens posisjon måtte finnes uten GPS. Om vi har regneferdigheter, trening og utstyr til å gjøre dette fremdeles tipper jeg er riktig mest på papiret.

    GPS er viktig, men har ikke vi det stopper det ikke helt opp.
    Du har helt rett. Riktignok er det kjekt med en INS i bakhånden/bakivognen men en grunnleggende forståelse av kart og kompass må fortsatt ligge i bånn. Ildledingssystemene vil fortsatt kunne gjøre jobben med å omsette kanonens og målets posisjon til skytedata men nøyaktigheten er avhengig av input, og der ligger også værdata som man ikke alltid har for hånden. Mao kan det bli innskyting uansett om GPS fungerer eller ikke.

    I Norge er det egentlig en smal sak å oppdatere egen POS ved hjelp av kart og objekt i terrenget og man får samtidig en bedre nøyaktighet på høyden (mulig høydeproblematikken er forbedret på dagens GPS'r men før i tiden var dette et problem pga. små vinkelutslag mellom satelittene i høydeplanet). Personlig hadde jeg nok sett vekk fra GPS og kun forholdt meg til INS og kart i en situasjon hvor FI hadde kapasitet til å jamme/ta ut GPS satelitter.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Natt til tirsdag begynte en amerikansk GPS-satelitt å sende feildata til GPS-mottakere på jorden.

    Feilen beskrives som et alvorlig avvik av tekniske brukermiljøer.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Sendt fra min TLC 200
    Artikkelen er nå oppdatert med svaret fra US Air Force.

    Sendt fra min TLC 200

    Leave a comment:


  • SatDan
    replied
    Sv: GPS og sårbarhet

    Forhåpentligvis blir Galileo bedre, atskillig nyere teknologi.

    Leave a comment:

Working...
X
Besøksstatistikk