Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

GPS og sårbarhet

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Sv: GPS og sårbarhet

    De høye herrer må da ta høyde for at en høyteknologisk angriper vil komme rullende med det den måtte ha av EK-kapasitet? (Sånn i en tenkt fullskala konflikt)

    Fredsvforsvaret som ikke skal trene på krig er vel sivilforsvaret? Når det er sagt: pessimismen lenge leve
    Aldri mer 13

    Kommentér


    • #32
      Sv: GPS og sårbarhet

      Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
      De høye herrer må da ta høyde for at en høyteknologisk angriper vil komme rullende med det den måtte ha av EK-kapasitet? (Sånn i en tenkt fullskala konflikt)

      Fredsvforsvaret som ikke skal trene på krig er vel sivilforsvaret? Når det er sagt: pessimismen lenge leve
      Vi snakker om det samme Forsvaret som har en Hær uten luftvern, og nok ammo til første store trefning. Alle planer er stort sett basert på best case. Så tipper de øver litt på bortfall til sjøs osv. Primært ved å ta i bruk alternativ navigasjon. Det å trene på å identifisere jamming eller spoofing av systemet har jeg mindre tro på at gjøres i noen større grad. Hadde vært interessant å høre fra noen med førstehåndserfaring. Noen av gamlegutta fra SBBN, Fregattvåpenet osv. her inne kan sikkert oppklare.

      Kommentér


      • #33
        Sv: GPS og sårbarhet

        Mulig det, men de kan fort komme til å bevege seg inn på gradert grunn. Bare en liten heads-up.
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

        Kommentér


        • #34
          Sv: GPS og sårbarhet

          RGR.

          Kommentér


          • #35
            Sv: GPS og sårbarhet

            Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
            Mulig det, men de kan fort komme til å bevege seg inn på gradert grunn. Bare en liten heads-up.
            Enig.
            Når det gjelder rent militære GPS kapasiteter slik som eksempelvis JDAM.
            Så er det en kjent sak at de er GPS assisterte, dvs. at det er en INS modul som styrer men får hjelp av GPS.
            Død ved Kølle!
            Bla bla... Hybrid warfare is easy

            Kommentér


            • #36
              Sv: GPS og sårbarhet

              Falske GPS-signaler narret navigasjonsutstyret til flere titalls skip

              Mistenker testing av nytt kybervåpen

              https://www.digi.no/artikler/falske-...ls-skip/399100

              Sent fra min E5603 via Tapatalk
              Odd objects attract fire. You are odd.

              Kommentér


              • #37
                Sv: GPS og sårbarhet

                Luftambulanse mistet GPS-signalet p.g.a "kommersiell" jammer. (Små) kjeltringer bruker enkle og rimelige GPS-jammere for å lure seg unna bompenger, jukse med kjøre-/hviletid og gjøre småkjøring uten moms og/eller inntjening for arbeidsgiver:

                https://www.adressa.no/pluss/nyheter...l-18080910.ece

                Luftambulansen mistet navigasjonssystemet på vei til pasient. Årsaken sto i sigarettenneren til en bil
                Piloten var overlatt til det han så ut vinduet for å finne veien til den kritisk syke pasienten.

                AV: LARS KVAMME

                Tredje oktober i år rykket luftambulansen ut på et akutt oppdrag. Etter kun tre minutter var redningsmannskapet i luften på vei til en kritisk syk pasient, skriver Bergens Tidende.

                Helikopteret fløy over E39 på Vallaheiane sør for Bergen sentrum. Piloten fulgte ruten som var plottet inn på et digitalt kart. De avanserte GPS-systemene viste dem hvor de var hele veien.

                Akuttsentralen fulgte helikopterets ferd på sine skjermer. Slik kunne sentralen gi viktige beskjeder om når legen ankom skadestedet.

                Plutselig forsvant helikopteret fra kartet. GPS-signalet var borte.

                Nå var det opp piloten å finne veien selv. Han måtte navigere hovedsakelig basert på det han så 1500 fot under seg.

                Marius Malmo er basesjefspilot i Bergen. Han var ikke pilot på den første flygingen, men fløy samme rute seinere samme dag og opplevde det samme.

                I det samme området mistet de GPS-signalene i rundt to minutter.

                – Vi ramler ikke ut av himmelen selv om vi mister signalet, men hvis det er overskyet eller dårlig sikt, må vi enten legge om ruten, eller avbryte oppdraget. Det er klart det kan få konsekvenser for pasientene, sier Malmo.

                Luftambulansens helikopter LN-OOX i Bergen er viktig for å komme raskt frem til pasienter i hele regionen. Uten GPS-navigering blir det betraktelig mindre effektiv ved dårlig vær.

                Hvis en pasient allerede er om bord i helikopteret, kan tap av signal bety at de må dra til et annet behandlingssted enn opprinnelig planlagt.

                Tredje oktober var det klarvær. Til tross for at de erfarne pilotene måtte avbryte den planlagt innflygingen basert på GPS, klarte de fint å navigere seg frem til pasienten uten at det fikk helsemessige konsekvenser.

                – Det er første gang vi opplever dette i Bergen på samme stedet flere ganger, så vi meldte fra til politiet, sier Malmo.

                Politiet meldte fra videre til Norges spydspisser når det kommer til å avsløre signalforstyrrelser av denne typen: Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

                Sjefingeniør i Nkom, Åsgeir Henriksen, er glad for at det settes fokus på GPS jamming. Han er stadig ute med bilen for å søke etter ulik signalstøy. Det er ikke alltid støyen skyldes bevisst jamming – det kan også være forårsaket av ødelagt elektronikk.

                I Bergen har Nkom to spesialutrustede biler med peileutstyr for å finne frem til synderen. Kort tid etter forespørselen til Nkom, hadde de sirklet inn området på Vallaheiane hvor forstyrrelsen kom fra.

                Siste delen måtte senioringeniør Øystein Bakke fra Nkom gjøre til fots. Da brukte han et håndholdt instrument og peileantenne.
                Etter en tids manuell peiling, ble kilden til forstyrrelsen identifisert. En parkert bil i området, med en GPS-jammer koblet i sigarettennerens 12 voltsuttak.

                – Vi har ikke mange slike hendelser nasjonalt hvert år, men det er et økende problem. Dessuten er potensialet for å forstyrre veldig stort siden GPS-signaler er svake, så dette er noe vi tar på største alvor, sier Per Eirik Heimdal, avdelingsdirektør i teknologiavdelingen i Nkom.

                I høst har Nkom også vært i kontakt med Luftambulansen i forbindelse med en tilsvarende forstyrrelse i Årdal.

                Heimdal forklarer at utstyret som brukes til å forstyrre signalene er relativt lett tilgjengelig på nett, til tross for at det er strengt forbudt å selge, eie og bruke i Norge.

                Årsakene til at det brukes kan være mange, forklarer Heimdal:

                -I Europa har noen land innført veiprising som baserer seg på en GPS-brikke i bilen som registrerer hvor mye du bruker avgiftsbelagte veistrekninger, og noen bruker en GPS-jammer for å unndra seg disse gebyrene.
                -Man kan ødelegge for flåtestyring som noen transportfirma har, noe som gjør at kjøretøyene blir usynlige for arbeidsgiver.
                -Til slutt kan det brukes for å skjule tyvegods. Mange nye biler og andre kostbare produkter kan ha en GPS-mottaker innebygget for å rapportere posisjon. Forstyrres GPS-signalet, kan ikke bilen/produktet finnes igjen siden posisjonen ikke kan rapporteres.
                Vil øke oppmerksomheten
                Generelt har GPS-jammere begrenset rekkevidde, men kan likevel skape store problemer.

                – Luftambulansen er en ting, men også i nærheten av flyplasser, kan dette skape store problemer. Heldigvis har flytrafikk mange systemer å spille på, sier Heimdal.

                Han sier de vil ha økt oppmerksomhet mot slikt utstyr fremover.

                – På generelt grunnlag må vi nok øke oppmerksomheten gjennom kontroll av frekvensbruken, og dessuten gjennom forebyggende tiltak og informasjon rettet mot salg og innførsel av utstyr for jamming, sier han.

                Nkom ser svært alvorlig på bruk av jammere.

                – Dette er utstyr som er laget for å skape interferens og forstyrrelser av GPS-systemer eller andre samfunnsviktige kommunikasjonstjenester. I slike saker mener Nkom at det bør ilegges en klart merkbar reaksjon for å hindre at bruk av jammere øker, sier Heimdal.

                Eieren av GPS-jammeren på Vallaheiene måtte umiddelbart skru den av, og det ble varslet et overtredelsesgebyr. Størrelsen på gebyret i saker som denne kan komme opp i flere titallstusen kroner, ifølge avdelingsdirektøren.
                "Commander’s judgment and intuition may be as good as the best mathematical models. Don’t trust analysis just because it has numbers behind it."

                Kommentér


                • #38
                  Sv: GPS og sårbarhet

                  Bra de fant rævhålet.

                  Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                  Odd objects attract fire. You are odd.

                  Kommentér


                  • #39
                    Sv: GPS og sårbarhet

                    Mtp at ingen av bruksområdene for en GPS jammer er lovlydige forhold så burde straffereaksjonen vært mer enn et overtredelsesgebyr.
                    Svolten og tyst, samband fyst

                    Kommentér


                    • #40
                      Sv: GPS og sårbarhet

                      Laaang gjennomgang av sårbarheter og mottiltak hos sivil og militær GPS, med vekt på sistnevnte.

                      https://warontherocks.com/2019/03/re...sment-for-gps/
                      "Commander’s judgment and intuition may be as good as the best mathematical models. Don’t trust analysis just because it has numbers behind it."

                      Kommentér


                      • #41
                        Sv: GPS og sårbarhet

                        Fra vegnett.no

                        Aftenposten skriver i dag om en hendelse der Politiet måtte bryte seg inn i en lastebil for å koble ut en GPS-jammer som slo ut signalene til et legehelekopter.
                        I framtidens transport vil GPS-signaler være viktig for automatisering og informasjonsutveksling. En liten GPS-jammer fra Kina kan da få langt større konsekvenser for hele transportsystemet enn i daq!
                        Transporten vår vil være avhengig av en eller annen form for trådløs kommunikasjon - som 5G og radiosignaler (G5) sannsynligvis i kombinasjon med hverandre. Jamming av disse signalene kan i verste fall utgjøre en betydelig trafikksikkerhetsrisiko - og innebære at tungtransporten kan undra seg kontroller eller hindre betaling.

                        Statens vegvesen er godt kjent med problematikken og har testet effekter av GPS-jamming sammen med blant andre Forsvarets Forskningsinstitutt og Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet. GPS-jamming står og høyt på listen over saker Vegvesenet jobber med å finne gode løsninger på i etatens ITS-program. Det skal blant annet testes ut på E6 i sommer, og resultatene derfra vil gi viktige bidrag til svaret. Dette er noe som må løses før framtidens transport virkelig kan bli intelligente!
                        Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)

                        Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                        Odd objects attract fire. You are odd.

                        Kommentér


                        • #42
                          Russisk jamming av GPS skaper stadig problemer langs Finnmarkskysten. Forsvarets forskningsinstitutt testet sist helg om det er mulig å oppdage slik jamming ved hjelp av satellitter, og dermed varsle fra når og hvor det skjer.
                          Forsvaret lager varslingssystem for GPS-jamming
                          All animals are equal, but some animals are more equal than others.

                          Kommentér


                          • #43
                            Håper at Forsvaret er tilstrekkelig forberedt på å kunne løse oppdrag uavhengig av GNSS, men tror deler av sivilsamfunnet kanskje har et stykke å gå før man evt. oppnår en rimelig grad av robusthet. Det finnes utfordringer også i bransjer der GNSS har en tiltagende kritisk funksjon for sikkerhet og effektivitet. Slik jeg forstår det står GNSS sentralt for klokkesynkronisering av div. digitale systemer i flere sektorer, og jeg håper at stadig flere blir bevisst behovet for alternativ sikring og investerer i dette.

                            https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tid/id2618052/

                            Kommentér


                            • #44
                              Ifølge statsminister Erna Solberg har stille diplomati mot Russland ført til færre forstyrrelser i GPS-signalene som flytrafikken i Nord-Norge er så avhengig av.

                              https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ds-gps-jamming
                              Odd objects attract fire. You are odd.

                              Kommentér


                              • #45
                                Opprinnelig skrevet av Gnist Vis post
                                Slik jeg forstår det står GNSS sentralt for klokkesynkronisering av div. digitale systemer i flere sektorer, og jeg håper at stadig flere blir bevisst behovet for alternativ sikring og investerer i dette.
                                Her er det forøvrig to forskjellige behov. Det ene er at tidspunktet er korrekt. Til mer industriell bruk som f.eks tildeling av tidsluker i kommunikasjon (TDM) er det tidsavviket mellom enhetene i domenet som er interessant, ikke om tidspunktet er riktig.

                                Kommentér


                                • #46
                                  Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                                  Ifølge statsminister Erna Solberg har stille diplomati mot Russland ført til færre forstyrrelser i GPS-signalene som flytrafikken i Nord-Norge er så avhengig av.

                                  https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ds-gps-jamming
                                  Nkom, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, sier at de ikke har kunnet spore GPS-forstyrrelser tilbake til Russland siden 2017.

                                  – I september 2017 ble det påvist at signaler som forstyrret GPS-nettet kom fra øst. I høst har vi rapporter om forstyrrelser i Tromsø-området i oktober, og i Øst-Finnmark i september, men da i store høyder og uten at vi har kunnet slå fast hvor de kom fra, sier avdelingsdirektør Per Eirik Heimdal i Nkom.

                                  Myndigheten har måleutstyr på bakken i Øst-Finnmark, men utstyret har ikke påvist GPS-forstyrrelser som kan stamme fra Russland.
                                  Hvis dette faktisk stemmer så er vel enten russerne ferdig med å "teste" eller det har skjedd en endring i fokus. Så er det jo ikke sikkert det stemmer at vi ikke har sport noe siden -17 heller da.
                                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                  Kommentér


                                  • #47
                                    Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                                    Hvis dette faktisk stemmer så er vel enten russerne ferdig med å "teste" eller det har skjedd en endring i fokus. Så er det jo ikke sikkert det stemmer at vi ikke har sport noe siden -17 heller da.
                                    Jeg vil nesten gå ut i fra at man ikke vil peke åpent på Russland i tilfeller der forstyrrelsene ikke kan spores med tilstrekkelig grad av sikkerhet, og kanskje selv om det skulle være vanskelig å finne andre sannsynlige forklaringer.

                                    Uansett hvordan dialogen med Russland fungerer må deler av samfunnet ha uavhengige systemer for posisjonsbestemmelse, navigasjon og tid (PNT) i bakhånd. GNSS er en kjemperessurs som kan bli noe mer robust over tid med etablering av sikker tilgang til flere konstellasjoner (multi-GNSS / DFMCS), generelt bedre GNSS-teknologi osv., men det er fortsatt relativt sårbart og utsatt for et variert trusselbilde. Innen luftfart er det mye fokus på dette, og EU har innført krav om uavhengige systemer i en tid der GNSS har økende betydning.

                                    Kommentér


                                    • #48
                                      Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                                      Ifølge statsminister Erna Solberg har stille diplomati mot Russland ført til færre forstyrrelser i GPS-signalene som flytrafikken i Nord-Norge er så avhengig av.

                                      https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ds-gps-jamming
                                      Usikker på frekvens og omfang sammenlignet med perioden 2017-19, men det har vært flere hendelser med forstyrrelser/bortfall i etterkant av et norsk-russisk møte om saken i Moskva i juni 2019.

                                      https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/s...ser-1.14987405

                                      Diplomati hører med, men gir ingen garanti og bør ikke fremstilles på den måten. Utfordringen må bl.a. håndteres med alternative/konvensjonelle systemer/prosedyrer og kompetanse, også for andre bransjer der GNSS har en kritisk funksjon.

                                      Kommentér

                                      Working...
                                      X