Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Liten reklamesnutt

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

    Et større problem er nok at disse kjøretøyene nok skal til I-styrken. Da må man rekruttere riktige folk inn der.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

    Kommentér


    • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

      Er rimelig sikker på at man SKAL ha førerkort på den klassen man skal kjøre altså...
      "Excellence leads to not being Force-choked"

      Kommentér


      • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

        Opprinnelig skrevet av kilopapa Vis post
        Er rimelig sikker på at man SKAL ha førerkort på den klassen man skal kjøre altså...
        Det er nok ganske så riktig.

        Hele denn suppa med dyre kapasiteter til HV er ett totalt blindspor, har man ikke lært noe av flerbruksfartøyskandalen?

        Man kan like godt legge ned hele smøla og gi pengene til hæren om man skal drive med den sløsinga.
        Død ved Kølle!
        Bla bla... Hybrid warfare is easy

        Kommentér


        • Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

          Dette er ut fra regler Forsvaret har gitt til seg selv. Etter loven og forskrift til loven kan Forsvaret gi dispensasjon for å kjøre med "lavere" førerkort enn man "trenger" og den dispensasjonsretten benyttet man før. Det er Forsvaret som har bestemt at man ikke lenger skal benytte denne retten.
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

          Kommentér


          • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

            Offentlige virksomheter skal følge Norsk lov.
            Unntaksbestemmelser er nettopp det, unntak.

            Hva med å ikke fighte forutsettningene men, heller omfavne dem og se hvordan man kan oppnå gode resultater innenfor rammen?

            HV er en en milits, ikke en dårlig trenet hær.
            Død ved Kølle!
            Bla bla... Hybrid warfare is easy

            Kommentér


            • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

              Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
              Det er nok ganske så riktig.

              Hele denn suppa med dyre kapasiteter til HV er ett totalt blindspor, har man ikke lært noe av flerbruksfartøyskandalen?

              Man kan like godt legge ned hele smøla og gi pengene til hæren om man skal drive med den sløsinga.
              Mener førerkort til aktuell klasse er et selvpålagt krav fra forsvarets side, av UD2-1 og tilsvarende årsaker. Fornuftig nok, men det finnes unntak fra førerkortforskriften som tillater forsvaret å 'omgå' dette. Det har så vidt jeg forstår vært unngått, så langt som mulig.
              >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

              Motorvogn eller vogntog som betinger førerkort klasse S, BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 eller D1E kan ved bruk i Forsvarets tjeneste føres av militært personell med førerkort klasse B og Forsvarets førerbevis. Forsvaret har ansvar for at det benyttes kvalifiserte førere som har fått opplæring i bruk og stell av vedkommende kjøretøy etter godkjent program. Opplæringsprogram og opplæring skal registreres av Forsvaret. Helsekravene i aktuell klasse skal være oppfylt.
              Nå er det jo i første omgang snakk om et evt. forsøk, på forutsetning av at det hele betales av forsvarsstaben, i hvertfall når det kommer til Iveco. Kanskje litt ivrig å legge ned 'hele smøla' basert på et tidligere skandaleprosjekt? Kan umulig koste noen enorm sum å ha noen HV-soldater inne til å ratte litt rundt i noen lastebiler for å evaluere dem. Når kjøretøyene uansett allerede er betalt, kan man like gjerne prøve det ut.

              Kommentér


              • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                Iveco er ikke en lastebil, det er ett bruk og kast panserkjøretøy for ekspedisjonsoperasjoner. Med samme lastekapasitet som en Jeep.

                Kostnaden blir ikke noen skarve kjøretimer, kostnaden blir ett omfattende vedlikehold, langt høyere enn andre kjøretøyer som kan frakte 4 soldater.
                Død ved Kølle!
                Bla bla... Hybrid warfare is easy

                Kommentér


                • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                  Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
                  Offentlige virksomheter skal følge Norsk lov.
                  Og loven og forskriften sier:

                  Motorvogn eller vogntog som betinger førerkort klasse S, BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 eller D1E kan ved bruk i Forsvarets tjeneste føres av militært personell med førerkort klasse B og Forsvarets førerbevis. Forsvaret har ansvar for at det benyttes kvalifiserte førere som har fått opplæring i bruk og stell av vedkommende kjøretøy etter godkjent program. Opplæringsprogram og opplæring skal registreres av Forsvaret. Helsekravene i aktuell klasse skal være oppfylt.
                  Det er Forsvaret som har bestemt at man ikke vil benytte seg av dette. Men hvis man benytter seg av dette er det rett og slett å følge norsk lov.
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                  Kommentér


                  • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                    Beklager, det var unøyaktig av meg.
                    Kan umulig koste noen enorm sum å ha noen HV-soldater inne til å ratte litt rundt i noenMotorvogner med tillatt totalvekt over 3 500 kg og som er godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører, for å evaluere dem.
                    Kostnaden med vedlikehold vil først og fremst oppstå hvis de tas i bruk. Resultatet av evalueringen kan fort bli at 'dette blir for dyrt', samtidig som det kan bli: 'nytteverdien veier opp for kostnadene'. Som notisen nevner så er en av forutsetningene for forsøket at forsvarsstaben finansierer det. Det er slik jeg leser det ikke avgjort hvorvidt det gjennomføres.

                    Hvis det faktisk er tilfelle - at det er 'bruk og kast' - så kan man like godt bruke det i Finnmark og kaste det i Finnmark som i Afghanistan.

                    Kommentér


                    • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                      Jeg håper virkelig ikke HV skal begynne å benytte seg av dispensasjonen når det kommer til førerkort. Det er en grunn til at forsvaret begynte å kreve fullverdige sivile førerkort for å føre tyngre kjøretøy.. Kjenner jeg instillingen til mange i HV rett, blir gjerne argumentet at "det er jo ikke nødvendig med C1, vi skal jo bare bruke kjøretøyene fire helger i året!" Det blir jo like idiotisk som å si at man ikke trenger sprengningssertifikat for å sprenge eller opplæring på RFK for å bruke våpenet, så lenge det kun foregår deltid i HV. (Kanskje ikke det samme som førerkort-opplegget juridisk, men moralsk og sikkerhetsmessig, stiller det ganske likt.)

                      Skal nevnes at jeg her snakker om fredstid. Ved krig/krise ville jeg ikke brydd meg om en generelt skikket person med kun kl B, satte seg bak rattet i en Iveco.

                      Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

                      Kommentér


                      • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                        Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                        Og så spørs det hvilket konsept de er tenkt å understøtte - skal de ratte rundt i teigen på motorisert oppklaring for å finne fi, og så bruke våpen for løsrivelse ved kontakt, eller er de tenkt i en mer offensiv rolle?
                        (jeg bare siterer RM men dette er spørsmålet mitt om bruk av IVECO)

                        Det rent stridstekniske rundt å sloss fra og med kjøretøy er HELT fremmed for HV.. Jeg mener vel egentlig at den beste bruken av pansrede kjøretøy med våpen er som et verktøy til å bruke på, fra og mot objekter. En kan hurtig besette objekter med tunge vaktposter, en kan bruke dem i VKPer som har evnen til å stoppe de fleste sivile kjøretøy og en kan bruke dem for å gjøre motstøtet sitt litt kraftigere når en blir angrepet.

                        Å sende disse opp til Finnmark for å bruke dem i en potensiell høyintensitets konflikt virker jo litt bak mål...
                        - Don't confuse enthusiasm with capability

                        Kommentér


                        • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                          Mulig en slik uttalelse om å vurdere IVECO er med bakgrunn i å tilfredsstille noen i en eller annen form for debatt nå før LTP: "Jada, vi har aktivt vurdert alle mulige muligheter, vi har til og med evaluert det å bruke de IVECO'ene som var omtalt i media, men... ... og det er derfor vi må ha mer penger til nye, egne kjøretøy." (eller noe i den duren).

                          Sent fra min SM-G388F via Tapatalk
                          *smerte er midlertidig, ære varer evig*

                          Kommentér


                          • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                            Opprinnelig skrevet av batteristatus Vis post
                            Hvis det faktisk er tilfelle - at det er 'bruk og kast' - så kan man like godt bruke det i Finnmark og kaste det i Finnmark som i Afghanistan.
                            Men, kjøretøyet i seg selv er ikke egnet til HV sine oppgaver.
                            De fleste Ivecoene er nå tilbake i Norge.

                            Dette blir som om du har en far som er bonde og tar over hans 2-millioners traktor fordi familien har betalt den allerede. Når du skal levere unger i barnehagen.
                            Død ved Kølle!
                            Bla bla... Hybrid warfare is easy

                            Kommentér


                            • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                              Spørsmålet er penger, avis bil eller Iveco. Hvis Iveco er billigere en avis så er det lurt å bruke Iveco. Alt for mye utstyr blir kastet rundtomkring i kongerike for at noen får en kostnad de ikke vill ha.
                              Trenger bare litt flaks, så går det godt

                              Kommentér


                              • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
                                Men, kjøretøyet i seg selv er ikke egnet til HV sine oppgaver.
                                De fleste Ivecoene er nå tilbake i Norge.

                                Dette blir som om du har en far som er bonde og tar over hans 2-millioners traktor fordi familien har betalt den allerede. Når du skal levere unger i barnehagen.
                                Jeg er i utgangspunktet helt enig i at dette ikke er rett kjøretøy for HV(basert på egentlig ingen kunnskap om kjøretøyet eller HVs behov, men det er nå så). Men jeg mener fortsatt at det er fornuftig å gjennomføre en evaluering.
                                Videre så er det ikke utelukket at kjøretøyet kan benyttes på en hensiktsmessig måte av en spesifikk troppetype. Hva ledelsen ser for seg i finnmark(som strengt tatt er østlandet) eller østlandet er pr nå uklart, men det er tydelig at de har en plan. Kanskje skal deler av HV få en ny oppgave.

                                Uansett kommer en ikke bort fra hovedproblemet: HV har behov for et kjøretøy for å styrke mobiliteten. Siden det ikke fins penger(eller politisk vilje til å gi penger) og prosjektet nok en gang er utsatt, så har man et behov som må fylles. Leiebiler kan være en løsning, men det er ikke sikkert de er tilfredsstillende i alle situasjoner. Hvis et antall Iveco kan være tilfredstillende i en periode(frem til de må vedlikeholdes f.eks), så er ikke det nødvendigvis en håpløs ide, og kan være en løsning frem til det tidspunkt når dette prosjektet er ferdig.

                                Kommentér


                                • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                  Hva om man øker kjøreopplæringen på Iveco?

                                  Det kommer forsåvidt helt ann på om kjøretøyet ligger i vektklassen 3501kg, 5000kg eller 7499kg.
                                  Ligger det rett over hva som det tillatt med å kjøre mes klasse B, mener jeg at man burde kjøre på disp.

                                  Ligger vekten på 4500 eller tyngre (med last) så er jeg enig i at man burde utdanne/rekruttere de som har tyngre kjøretøysklasser fra før.
                                  Problemet er å få de som plutselig er interessert i infanteritjeneste etter førstegangstjenesten. (De har stort sett ikke drevet på med det i førstegangstjeneste, irrelevant av hvor de har tjenestegjort.

                                  Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5
                                  Your signature cannot be longer than 70 characters long.

                                  Kommentér


                                  • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                    Synes det blir mykje "det går ikkje,passer ikkje" osv. Kvifor ikkje heller tenke korleis kan ein løyse det. Desse Ivecoane er heilt sikkert ikkje optimale for HV sitt oppdrag, men dei er kanskje gode nok.
                                    Dei er kanskje for tunge til å køyre med eit B førarkort, men med opplæring er det lovleg å køyre dei i forsvaret si teneste.
                                    Dette at ein kun har lov til å køyre opp til 3,5 tonn på B førarkortet er forholdsvis ny regel. Ikkje mange årsidan ein kunne køyre 7,5 tonn på same førarkortet. Alle på min alder som har passa på å stikke innom ein vegstasjon med jamne mellomrom og tok førarkortet når dei kunne har lov til å køyre 7,5 tonn utan anna opplæring enn for å køyre personbil.
                                    I staden for at ein heile tida ser problem, prøv å sjå løysingar.

                                    Kommentér


                                    • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                      Slik jeg tolker tallene i >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM] artikkelen er egenvekten på Iveco i overkant av 6000kg, med en nyttelast på 750-1500 kg. Med andre ord helt på grensen til at det kreves klasse C for å føre dem. Kombinert med dekk som grunnet lite kjøring aldri rekker å bli utslitt og byttet, men istedet blir steinharde og mister funksjon og veigrep, er dette et kjøretøy som krever skikkelig opplæring. Økt bedriftsintern opplæring er i utgangspunktet ikke et dumt forslag, Hulkinator: , men min erfaring er at det allerede i dag lages for mange snarveier og paper-only løsninger. Dette spesiellt i HV, gjerne under det samme "bare-20-dager-i-året" argumentet som er nevnt tidligere.

                                      Ja, de som tok klasse B før 2005 fikk også med klasse C1. At de har en juridisk mulighet til å kjøre Iveco og andre små lastebiler er jeg enig i, men er det dermed sagt at det er lurt? Det er ikke bare vekten som er utfordringen, men hele kjøretøyets oppbyggning. For eksempel kan feil bruk at bremser få fatale konsekvenser på vinterføre hvis man bruker opp luften og bremsene dermed låser.

                                      Kommentér


                                      • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                        Alle som er aktive i dag har vel hørt "kjøretøy er det farligste vi driver med i fredstid"- og må da som ThorU sier ha skikkelig opplæring..
                                        - Don't confuse enthusiasm with capability

                                        Kommentér


                                        • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                          Hei igjen ThorU:, og takk for praten på logseminaret.

                                          Er man bedre å kjøre tunge kjøretøy dersom man har ervervet seg klasse C i førstegangstjenesten men ikke har kjørt på 10 år? Spesielt dersom en ikke hadde en transportstilling, men tok lappen via FOKUS.

                                          Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5
                                          Your signature cannot be longer than 70 characters long.

                                          Kommentér


                                          • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                            Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                                            Alle som er aktive i dag har vel hørt "kjøretøy er det farligste vi driver med i fredstid"- og må da som ThorU sier ha skikkelig opplæring..
                                            Sjølvsagt skal dei ha skikkeleg opplæring, men ein må ikkje la det vere eit hinder. Korleis opplæringa skal organiserast er det forsvaret som må bestemme. Enklaste måten er å kalle aktuelle vognførar til eit kurs. Hugs HV har anledning til å kalle folk inn på kurs i tillegg til tenestedagar. Eller ein kan bruke det som ei gulerot, du får C1 av forsvaret, men må binde deg for lat oss sei 2 kontrakt periodar. Eller ein annan måte. Er viljen til stade så er det alltid ein muligheit.
                                            Når det gjeld køyring med steinharde dekk som vart nemnt, forsvaret bør ha så god peiling at dei skifter dekk med jamne mellomrom slik at ein slepp det problemet.

                                            Kommentér


                                            • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                              Uansett om man har kl B i eller C1 med vognførerkurs på Iveco så er den ei topptung kjelke på vinterføre og krever god kjøreopplæring. Det er ikke moro å skli med den på stive hjul.

                                              Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
                                              Svolten og tyst, samband fyst

                                              Kommentér


                                              • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                Ingen blir god av et kjørekurs, men de får en del verktøy som de kan bruke for å utvikle ferdigheter, det klarer de ikke med noen få øvelsedøgn på hjul. Jeg tror de som får slike biler må ha vognførere med sivil bakgrunn og erfaring nok fra tyngre kjøretøy slik at det ikke blir for stor risiko og slitasje på kjøretøyene. Vognførerutdanningen burde ha hovedfokus på vedlikehold og taktisk bruk av kjøretøyet ikke bremselengde og høyreregelen.

                                                Taktisk bruk av kjøretøy er et samspill mellom krue på vogna og resten av verden, hele laget burde ha samme kurs ikke bare vognfører. Skal Iveco inn så blir det nesten som et våpen system, men jeg har aldri sett en Iveco men mimrer mer om tiden min på Sisu og hvordan den ville vert i HV.

                                                Men som jeg skrev tidligere så er det et pris spørsmål, for jeg tror HV er kapabel nok til å ta i bruk Iveco
                                                Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                                Kommentér


                                                • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                  Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                                                  Når det gjeld køyring med steinharde dekk som vart nemnt, forsvaret bør ha så god peiling at dei skifter dekk med jamne mellomrom slik at ein slepp det problemet.
                                                  Du har ikke vært borti en MB på en del år skjønner jeg- eventuelt er langt nok nord til at du får piggdekk. Det er tydeligvis ingen som har penger til å kjøpe skikkelige dekk til MB sør for Trondheim, så da ser jeg ikke hvordan en skal kjøpe dekk til IVECO.
                                                  - Don't confuse enthusiasm with capability

                                                  Kommentér


                                                  • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                    Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
                                                    Ingen blir god av et kjørekurs, men de får en del verktøy som de kan bruke for å utvikle ferdigheter, det klarer de ikke med noen få øvelsedøgn på hjul. Jeg tror de som får slike biler må ha vognførere med sivil bakgrunn og erfaring nok fra tyngre kjøretøy slik at det ikke blir for stor risiko og slitasje på kjøretøyene. Vognførerutdanningen burde ha hovedfokus på vedlikehold og taktisk bruk av kjøretøyet ikke bremselengde og høyreregelen.

                                                    Taktisk bruk av kjøretøy er et samspill mellom krue på vogna og resten av verden, hele laget burde ha samme kurs ikke bare vognfører. Skal Iveco inn så blir det nesten som et våpen system, men jeg har aldri sett en Iveco men mimrer mer om tiden min på Sisu og hvordan den ville vert i HV.

                                                    Men som jeg skrev tidligere så er det et pris spørsmål, for jeg tror HV er kapabel nok til å ta i bruk Iveco
                                                    Det har jo forekommet at folk har fått "blålapp" for MB240 uten å ha gyldig førerkort, og kjørt en meter med bilen, bare de ellers fulgte kurset.

                                                    Kommentér


                                                    • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                      Med fare for å virke spydig— igjen.

                                                      Hva skal HV bruke Iveco til?
                                                      Død ved Kølle!
                                                      Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                      Kommentér


                                                      • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                        Eskorte, akseoppklaring, mobil 12,7-stilling, osv...
                                                        two to the heart, one to the mind...

                                                        Kommentér


                                                        • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                          Niko: :At Noen skal ha fått blålappen på MB uten B-lappen,er enten en røverhistorie,eller en king size fuck-up.
                                                          Det er et ufravikelig krav om B-lappen for å kjøre noe som helst på offentlig vei.Du får heller ikke kjøre buss/lastebil på lukket område uten B-lappen.
                                                          When in doubt,empty your magazine.

                                                          Kommentér


                                                          • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                            Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
                                                            Niko: :At Noen skal ha fått blålappen på MB uten B-lappen,er enten en røverhistorie,eller en king size fuck-up.
                                                            Det er et ufravikelig krav om B-lappen for å kjøre noe som helst på offentlig vei.Du får heller ikke kjøre buss/lastebil på lukket område uten B-lappen.
                                                            Vedkommende (faktisk var det to) hadde jo "lappen" i utgangspunktet, bare ikke på det tidspunktet kurset ble arrangert - den var midlertidig beslaglagt.

                                                            Dette var i 1985, så vidt jeg husker.

                                                            Kommentér


                                                            • Sv: Feltvogn til Heimevernet - (P 5044)

                                                              Opprinnelig skrevet av ThorU Vis post
                                                              Slik jeg tolker tallene i >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM] artikkelen er egenvekten på Iveco i overkant av 6000kg, med en nyttelast på 750-1500 kg. Med andre ord helt på grensen til at det kreves klasse C for å føre dem. Kombinert med dekk som grunnet lite kjøring aldri rekker å bli utslitt og byttet, men istedet blir steinharde og mister funksjon og veigrep, er dette et kjøretøy som krever skikkelig opplæring. Økt bedriftsintern opplæring er i utgangspunktet ikke et dumt forslag, Hulkinator: , men min erfaring er at det allerede i dag lages for mange snarveier og paper-only løsninger. Dette spesiellt i HV, gjerne under det samme "bare-20-dager-i-året" argumentet som er nevnt tidligere.

                                                              Ja, de som tok klasse B før 2005 fikk også med klasse C1. At de har en juridisk mulighet til å kjøre Iveco og andre små lastebiler er jeg enig i, men er det dermed sagt at det er lurt? Det er ikke bare vekten som er utfordringen, men hele kjøretøyets oppbyggning. For eksempel kan feil bruk at bremser få fatale konsekvenser på vinterføre hvis man bruker opp luften og bremsene dermed låser.
                                                              Luft hydrauliske bremser, så ikke mulig å bruke opp luften på den måten du beskriver. Håndbrekket er forøvrig bare en vaier, ikke trykkluft utløst.

                                                              Selv med lite kjøring så er det vel begrenset hvor harde seipede knaster kan bli ?

                                                              Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

                                                              Kommentér

                                                              Working...
                                                              X
                                                              Besøksstatistikk