Fra siste MilitærTeknikk: MQ-25 Stingray utvikles for US Navy. Det er en 15,5 meter lang UAV som er den første som er spesialutviklet for å operere fra hangarskip. I tillegg til ISR-rollen som man vil forvente fra en slik, har den også kapasitet til å tanke fly. Med 16 000 pund drivstoff som den kan gi bort, er ideen å gi hjelp til flymaskiner som venter på å lande pga fullt flydekk og/eller dårlig vær, f eks.
Kunngjøring
Collapse
No announcement yet.
Droner - militære og sivile enheter
Collapse
X
-
Odd objects attract fire. You are odd.
- 1 like
Kommentér
-
Oberstløytnant Vegard Flom i Hærstaben slår alarm om manglende antidronekapasitet. – Norske myndigheter må gjøre noe før det er for seint.
https://www.uasnorway.no/aksjonerte-...-er-for-seint/
https://www.uasnorway.no/nar-droner-truer-sikkerheten/Odd objects attract fire. You are odd.
Kommentér
-
Teledyne kjøper FLIR Systems for ca 8 mrd USD: https://www.teledyne.com/en-us/news/...R-Systems.aspx
FLIR Systems kjøpte som kjent norske Prox Dynamics, produsent av bl a PD-100 Black Hornet, i 2016.
Teledyne Technologies er et amerikansk konglomerat: https://en.wikipedia.org/wiki/Teledyne_Technologies
Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
Kommentér
-
UAS Norway med en artikkelserie om droneoperasjonene under redningsaksjonen ved Gjerdrum skredet.
Norges største droneoperasjon - droner i lufta i to uker
https://www.uasnorway.no/norges-stor...er-i-gjerdrum/
Slik ble flysikkerheten opprettholdt i redningsarbeidet
https://www.uasnorway.no/slik-ble-fl...rdrum-skredet/
Slik ble droner brukt i forbindelse med Gjerdrum-skredet
https://www.uasnorway.no/reportasjes...rdrum-skredet/
NVE: – Dronedata var alfa og omega i overvåkingen etter leirskredet
https://www.uasnorway.no/gjerdrum-sk...ngen-sier-nve/
Andøya Space i Gjerdrum:170 flyvninger. 70 timer i lufta og 24000 bilder
https://www.uasnorway.no/170-flyvnin...-24000-bilder/
Odd objects attract fire. You are odd.
- 1 like
Kommentér
-
I denne situasjonen etablerte man god og nødvendig kontroll slik at de ulike aktørene i luftrommet kunne operere trygt sammen.
Generelt sett byr veksten i dronetrafikk (særlig i hobbysegmentet / åpen kategori) på store utfordringer med separasjon av droner og bemannet trafikk - særlig i lav høyde og nær flyplasser og helikopterlandingsplasser der det tidvis forekommer ulovlig droneaktivitet. Det jobbes på høygir med dette på ulike nivå innen luftfart i Norge, EU og globalt, bl.a. med transponderløsninger som kan støtte situasjonsforståelse hos piloter og lufttrafikktjenesten - detect and avoid. ADS-B er nevnt, men det er visstnok ikke plass på frekvensen til å kunne utnytte dette godt nok etter hvert som dronetrafikken tiltar.
Kommentér
-
Opprinnelig skrevet av UAS NorwayI løpet av formiddagen kom det på plass en ressurs fra forsvarets personell på Rygge – JTAC, som kontrollerte og styrte all lufttrafikk inn og ut av innsatsområdet.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Kommentér
-
FSK som fikk lift med 339 SOAS muligens.
https://forsvaretsforum.no/forsvaret...trommet/176211
Det som var nytt for meg var at Delta også var involvert.Odd objects attract fire. You are odd.
Kommentér
Kommentér