Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Norsk Hercules-fly savnet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Rittmester
    replied
    Norske soldater med «flaggermus-greia på armen» skal ha tatt seg til rette og tatt kommandoen over redningsaksjonen på bakken.

    https://www.abcnyheter.no/nyheter/ve...n-i-kebnekaise

    Leave a comment:


  • 93A
    replied
    Sv: Norsk Hercules-fly savnet

    VG har laget en spesial sak om ulykken.

    Dødsfjellet
    I dag mener en varsler at ulykken kunne vært unngått.

    VG har gått gjennom dokumentasjonen etter ulykken.

    Beskjeden fra tårnet om å gå ned til nivå 70 er en klart medvirkende årsak til ulykken, skriver havarikommisjonen.

    Hadde mannskapet visst hvor høyt fjellet var, ville de høyst trolig ikke fulgt den klareringen.

    Over fem år senere, i desember 2017, blir et varsel sendt lederen for Luftforsvaret.

    En ukultur hersket på 335-skvadronen, der Hercules-flyet hørte hjemme, hevdes det i varselet, som Klassekampen omtalte tidligere i år.

    Ukulturen var en medvirkende årsak til ulykken, mener varsleren.

    Luftforsvaret avviser at denne ukulturen fantes.

    Men hvorfor kjente ikke mannskapet til høydene i terrenget der de skulle fly?
    https://www.vg.no/spesial/2019/hercules-ulykken/

    Leave a comment:


  • navara
    replied
    Sv: Norsk Hercules-fly savnet

    Jeg var på et foredrag med Sven E Hammarberg, som ledet havariutrendningen etter denne ulykken, for et par år siden. Ganske utrolig å høre hvor mye som gikk galt og førte til at det gikk som det gikk...
    Beskjeden om å gå ned til en lavere flyhøyde enn toppen på kebnekaise var jo bare et av problemene...

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    – Jeg fryktet med en gang det verste. Et så stort fly kunne jo ikke bare forsvinne, sier generalmajor Morten Haga Lunde som ledet søkeoperasjonen i Kebnekaise på norsk side.

    http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...en-umiddelbart

    Leave a comment:


  • Gnist
    replied
    Sluttrapport fra den svenske Statens haverikommission.

    Leave a comment:


  • KJ
    replied
    http://www.dagbladet.no/2013/08/27/n...kken/28914513/
    Uoffisiell rapport ute: Årsaken til Hercules-ulykken der fem omkom i Kebnekaise skal være klar.

    Leave a comment:


  • ofauske
    replied
    I går var det ett år siden "Siw" forsvant fra radarskjermene.
    Vi minnes våre kamerater.

    http://ofauske.blogspot.no/2013/03/v...kamerater.html

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    For ordens skyld, som rapportert på annen tråd, svenske soldater fant den siste boksen: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...t-6963823.html

    Leave a comment:


  • Navytimes
    replied
    Stor takk til mannskapene fra begge landene som har gjort en enorm jobb der oppe og funnet både ferdskriveren og taleregistratoren. Forhåpentligvis kan etterforskerne nå komme mye nærmere sannheten i hva som førte til denne tragedien.

    Leave a comment:


  • Gehenna
    replied
    TMBN sendte idag 15 pax oppover for å bistå i letingen etter siste svarte boks.

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10052287

    Leave a comment:


  • M72
    replied
    Nå er ihvertfall voicerecorderen funnet: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10052177

    Leave a comment:


  • Gnist
    replied
    Litt så som så med noe av den oversettelsen/fortolkningen, men det blir flisespikking.

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Dette er det siste livstegnet fra «Siv»
    Foreløpig rapport: **Besetningen visste hvor de var
    **Fikk beskjed om å gå lavere enn Kebnekaise


    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10053275

    Klokken 14.55 tar de kontakt med tårnet i Kiruna, som svarer umiddelbart.

    «Siv»: Kiruna HAZE 01.

    Kiruna: HAZE 01, Kiruna.

    «Siv»: HAZE 01, vi er 50 [«Five Zero»] nautiske mil vest for flyplassen, og ber om en visuell innflygning når vi starter innflygning(en).

    Kiruna: HAZE 01, klargjør innflygning, gå ned til Flight Level 70 foreløpig.

    Lavere enn fjelltoppen

    Det betyr at tårnet gir Hercules-flyet beskjed om å gå ned til en høyde som ligger lavere enn toppen på Kebnekaise (2.106 meter over havet).

    «Siv»: Cleared inbound, går ned til Flight Level 70, Haze 01, og har du den siste værmeldingen?

    Kiruna: Vinden er 210 grader, 22 knop, CAVOK, temperatur 2, dew point -2 og QNH 1000. Gode bremseforhold.

    Så kommer det siste livstegnet fra mannskapet på «Siv». En bekreftelse på at værmeldingen er mottatt, og en kvittering på lufttrykket (QNH) er helt normalt:

    - Været er mottatt, og QNH 1000, HAZE 01.

    Leave a comment:


  • Gnist
    replied
    Vet ikke, kommer an på. Som fartøysjef er man unntatt ansvaret for terrengseparasjon kun når man er underlagt radarvektorering hos en ansvarlig flygeleder. Jeg vet ikke hva som var tilfelle her.

    Leave a comment:


  • Bving1981
    replied
    Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8132374

    Så også en nyhetsreportasje på NRK1 nettopp, hvor det ble sagt at de antar det dreier seg om CFIT etter IFR flygning, altså ikke taktisk flyging. I den foreløpige rapporten som er utgitt, er det kommet frem at kontrolltårnet i Kiruna ha oppgitt feil høyde til flyet, som resulterte i at flyet lå lavere enn Kebnekaise.

    Klarte ikke å finne klippet igjen på nett-TV.
    Dette er ikke mitt fagfelt, men er ikke det i såfall grunnlag for strafferettslige tiltak hvis det er tilfelle?

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8132374

    Så også en nyhetsreportasje på NRK1 nettopp, hvor det ble sagt at de antar det dreier seg om CFIT etter IFR flygning, altså ikke taktisk flyging. I den foreløpige rapporten som er utgitt, er det kommet frem at kontrolltårnet i Kiruna ha oppgitt feil høyde til flyet, som resulterte i at flyet lå lavere enn Kebnekaise.

    Klarte ikke å finne klippet igjen på nett-TV.

    Leave a comment:


  • schaly
    replied
    http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8045409

    En soldat holder æresvakt utenfor minneteltet ved Kebnekaise fjellstue.
    De norske soldatene står med det norske flagget til ære for sine døde kamerater.
    – Dette gjør vi hele døgnet, uansett vær. Det er en lang tradisjon i Forsvaret, sier Laursen.

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Fra minnestunden samt noen ord fra Kongen og forsvarssjefen.
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8040019

    Leave a comment:


  • M72
    replied
    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Det meste tyder på at det dreier seg om kontrollert flyving inn i terreng (CFIT), og flyet har truffet fjellet med marsjfart.
    Foreløpig vet vi lite om årsaken. Det trenger ikke være CFIT, det kan f.eks. være forårsaket av wind shear/rotor. Men det antar jeg havarikommisjonen finner ut av.

    Leave a comment:


  • Azar
    replied
    Våre tanker går til deres familie og kolleger. Dere vil ikke bli glemt. Hvil i fred.

    Leave a comment:


  • cwo-kp4
    replied
    Hvil i fred, Krigere, offiserer og kjære kollegaer i det militære yrket.

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Hvil i fred, krigere.

    Leave a comment:


  • oreo_kjeks^^
    replied
    Mine tanker går til de pårørende, venner og kollegaer i Hercules ulykken. Måtte det lyses fred over deres navn og takk for deres tjeneste for Kongeriket Norge.

    Leave a comment:


  • Crew Chief
    replied
    Hvil i fred! Takk for innsatsen!

    Leave a comment:


  • SWATII
    replied
    Triste saker. RIP.

    Leave a comment:


  • lightfoot
    replied
    Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Lockhee...nts_and_losses :
    The C-130 Hercules has had a low accident rate in general. The Royal Air Force recorded an accident rate of about one aircraft loss per 250,000 flying hours over the last forty years, placing it behind Vickers VC10s and Lockheed TriStars with no flying losses.[28] USAF C-130A/B/E-models had an overall attrition rate of 5 percent as of 1989 as compared to 1 to 2 percent for commercial airliners in the U.S., according to the NTSB, 10 percent for B-52 bombers, and 20 percent for fighters (F-4, F-111), trainers (T-37, T-38), and helicopters (H-3).[29]

    Her må man nok ta med i beregningen at svært få skyter med luftvern rundt innflygingen til Gardermoen, så forholdene tatt i betraktning er nok Hercules et særdeles trygt fly.

    Leave a comment:


  • Kaapee
    replied
    Kvil i fred.

    Må arbeidet vidare skje utan vidare ulykker.

    Leave a comment:


  • onkel smerte
    replied
    Dette var utrolig trist. Mine dypeste kondolanser til alle pårørende og kolleger. Og en stor takk til alle letemannskaper som virkelig har stått på i svært krevende omstendigheter. Hvil i fred, soldater

    Leave a comment:


  • Navytimes
    replied
    Forferdelig trist at dette endte med verst tenkelig utfall, tenkt mye på de pårørende som har sittet i uvisshet så lenge.

    Takk til alle de som har jobbet utrettelig under svært krevende forhold, og som fortsatt kommer til å jobbe, håper de lykkes så alle de pårørende kan få sine hjem igjen.

    Hvil i fred.

    Leave a comment:


  • Pb-82
    replied
    Hvil i fred!

    Leave a comment:

Donasjoner

Collapse
Working...
X