Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Norsk Hercules-fly savnet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    ehh, mener å huske at han ene Oberstløytnanten sa at det var en slik en i flyet, og at den er plassert i halen, og skal skyte seg ut ved kontakt.
    Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

    Kommentér


    • #92
      Blir nevnt litt om flyets systemer her:
      http://m.tu.no/motor/2012/03/16/nodp...nde-i-72-timer

      http://m.tu.no/motor/2012/03/16/fors...super-hercules

      Fikk ikke sett opp igjen videoen som er i første linken her på mobilen, men om jeg ikke husker feil så er det vist ferdsskriver og taleregistrator i det klippet.
      *smerte er midlertidig, ære varer evig*

      Kommentér


      • #93
        Her er det vel ikke lenger så mye håp lenger. Ser at de største vrakrestene er på størrelse med A4-ark, noe som nok indikerer et voldsomt sammentreff. Ufattelig uflaks å treffe midt imellom fjelltoppene. Triste greier.
        Skraphaugen har talt!
        - Rill og Rall

        Kommentér


        • #94
          En oppdatering fra Aftenposten, hvor vi blant annet øverst kan se en video fra havaristedet. http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.T2S9Z_Xd3To

          Det rapporteres også at ingen av vrakdelene som er funnet hittil er større enn et A4-ark...

          EDIT: I følge denne linken: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.T2S_UPXd3To har de funnet tusenvis av vrakdeler, inkludert noen større.
          Last edited by Rittmester; DTG 171747 Mar 12, .
          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

          Kommentér


          • #95
            Det meste tyder på at det dreier seg om kontrollert flyving inn i terreng (CFIT), og flyet har truffet fjellet med marsjfart. For en C-130J dreier det seg da om 500-600 km/t og de mekaniske kreftene på flyet (og alt som er inni det) i det det treffer fjellveggen er enorme. Bitene med vrakrester (og det som har vært inni flyet) blir vanligvis temmelig små. En venn av meg var med på redningsaksjonen etter Operafjell-ulykken på Svalbard i 1996 der man også hadde CFIT (med redusert fart under innflyving) inn i Operafjellet ved Longyearbyen, og vrakdelene var små.
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

            Kommentér


            • #96
              Aftenposten: Sannsynligvis fløy de taktisk (lenke)

              Har C-130J TFR (Terrain Following Radar)[ av så høy kvalitet at man kan fly taktisk uten visuell kontakt, slik som en del angrepsfly har, eller er man avhengig av å fly med VFR (eventuelt hjulpet med FLIR etc.)?

              I følge noen rapporter kan man få enorme bølgevinder med vindhastigheter over 100 km/t opp og ned over Kebnekaise-massivet med ekstrem turbulens etc. Det kan selvfølgelig innvirke på taktisk flyving, men det må jo også flyverne ha vært kjent med og tatt hensyn til.
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

              Kommentér


              • #97
                Kroppsdeler funnet, Forsvaret har nå bekreftet at de er omkommet.
                Trist.
                Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

                Kommentér


                • #98
                  Hvil i fred.
                  “Tell me what you know. Tell me what you don’t know. Tell me what you think. Always distinguish which is which.” - Colin Powell

                  Kommentér


                  • #99
                    Hvil i fred.
                    Alle tanker til pårørende.

                    Kommentér


                    • Hvil i fred, kamerater. Tankene går til de pårørende.

                      http://www.ofauske.blogspot.com/2012...-i-landet.html
                      http://ofauske.blogspot.com

                      Kommentér


                      • Min dypeste medfølelse med de etterlatte, og alle dere som er berørt av dette.
                        Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

                        Kommentér


                        • Hvil i fred, Tanker går til familie og kolleger

                          Kommentér


                          • Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                            Kroppsdeler funnet, Forsvaret har nå bekreftet at de er omkommet.
                            Trist.
                            http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10079332

                            Kommentér


                            • Her har 5 av våre beste gått bort. Tankene går til familiene og kollegene i Luftforsvaret.
                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                              Kommentér


                              • Hvil i fred
                                "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away." Philipp K. Dick

                                Kommentér


                                • Hvil i fred.
                                  Død ved Kølle!
                                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                  Kommentér


                                  • Kvil i fred.

                                    Kommentér


                                    • Hvil i fred!
                                      [I]Satis Bona [/I]:-p

                                      Kommentér


                                      • Forferdelig trist at dette endte med verst tenkelig utfall, tenkt mye på de pårørende som har sittet i uvisshet så lenge.

                                        Takk til alle de som har jobbet utrettelig under svært krevende forhold, og som fortsatt kommer til å jobbe, håper de lykkes så alle de pårørende kan få sine hjem igjen.

                                        Hvil i fred.

                                        Kommentér


                                        • Dette var utrolig trist. Mine dypeste kondolanser til alle pårørende og kolleger. Og en stor takk til alle letemannskaper som virkelig har stått på i svært krevende omstendigheter. Hvil i fred, soldater
                                          *smerte er midlertidig, ære varer evig*

                                          Kommentér


                                          • Kvil i fred.

                                            Må arbeidet vidare skje utan vidare ulykker.

                                            Kommentér


                                            • Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Lockhee...nts_and_losses :
                                              The C-130 Hercules has had a low accident rate in general. The Royal Air Force recorded an accident rate of about one aircraft loss per 250,000 flying hours over the last forty years, placing it behind Vickers VC10s and Lockheed TriStars with no flying losses.[28] USAF C-130A/B/E-models had an overall attrition rate of 5 percent as of 1989 as compared to 1 to 2 percent for commercial airliners in the U.S., according to the NTSB, 10 percent for B-52 bombers, and 20 percent for fighters (F-4, F-111), trainers (T-37, T-38), and helicopters (H-3).[29]

                                              Her må man nok ta med i beregningen at svært få skyter med luftvern rundt innflygingen til Gardermoen, så forholdene tatt i betraktning er nok Hercules et særdeles trygt fly.
                                              Skraphaugen har talt!
                                              - Rill og Rall

                                              Kommentér


                                              • Triste saker. RIP.
                                                ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

                                                Kommentér


                                                • Hvil i fred! Takk for innsatsen!
                                                  Si Volas - Morieris

                                                  Kommentér


                                                  • Mine tanker går til de pårørende, venner og kollegaer i Hercules ulykken. Måtte det lyses fred over deres navn og takk for deres tjeneste for Kongeriket Norge.

                                                    Kommentér


                                                    • Hvil i fred, krigere.
                                                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                                      Kommentér


                                                      • Hvil i fred, Krigere, offiserer og kjære kollegaer i det militære yrket.
                                                        Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

                                                        Kommentér


                                                        • Våre tanker går til deres familie og kolleger. Dere vil ikke bli glemt. Hvil i fred.

                                                          Kommentér


                                                          • Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                                            Det meste tyder på at det dreier seg om kontrollert flyving inn i terreng (CFIT), og flyet har truffet fjellet med marsjfart.
                                                            Foreløpig vet vi lite om årsaken. Det trenger ikke være CFIT, det kan f.eks. være forårsaket av wind shear/rotor. Men det antar jeg havarikommisjonen finner ut av.
                                                            All animals are equal, but some animals are more equal than others.

                                                            Kommentér


                                                            • Fra minnestunden samt noen ord fra Kongen og forsvarssjefen.
                                                              http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8040019
                                                              Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

                                                              Kommentér

                                                              Donasjoner

                                                              Collapse
                                                              Working...
                                                              X