Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Norsk Hercules-fly savnet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Opprinnelig skrevet av twominds Vis post
    RIP... Rart om et så moderne fly går ned uten alvorlig teknisk svikt.
    Alt er mulig og det er mye som kan gå galt på tross av dyktig besetning og god utrustning. Kan føye til at tekniske årsaker har blitt påvist ved et mindretall av sivile luftfartsulykker i moderne tid. Uansett får vi avvente en havarikommisjon.

    Håper sterkt på et godt utfall for besetningen.

    Kommentér


    • #32
      Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
      Hva er sannsynligheten for CFIT med dagens teknologi?
      Antall havarier med CFIT gikk etter det jeg kjenner til vesentlig tilbake etter innføringen av GPWS og EGPWS.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_...warning_system

      Som du sikkert skjønner er ingenting umulig uansett.

      Kommentér


      • #33
        http://en.wikipedia.org/wiki/Murphy%27s_law
        Your signature cannot be longer than 70 characters long.

        Kommentér


        • #34
          Ufattelig trist og uforstålig

          Kommentér


          • #35
            Hva var statistikken til dagbladet, du skulle fly hver 7000 timer hvert år før noe skjedde, statistisk sett...
            Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

            Kommentér


            • #36
              De savnede er Ståle Garberg, Truls Ørpen, Bjørn Yngvar Haug, Siw Robertsen og Steinar Utne.

              http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/t...mark/1.8036944
              Sleep is for the weak
              Caffeine is my sacrament
              ...are those spiders real?

              Kommentér


              • #37
                Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                Hva var statistikken til dagbladet, du skulle fly hver 7000 timer hvert år før noe skjedde, statistisk sett...
                Nå er vi jo desverre kjent med at det nok er høyere risiko for å forulykke under en NATO-øvelse enn sånn til vanlig da. Men våre hercules har jo vært gjennom harde tak før og vært forskånet for de alvorlige hendelsene.

                Tenker fremdeles gode tanker så hardt jeg kan. Ingen hadde vel trodd at det skulle være overlevende etter et visst fly i Andes heller.

                Kommentér


                • #38
                  Hvor lang tid skal det ta å finne det flyet da? Har fulgt med konstant på nyhetene nå :/

                  Håper virkelig det ender bra, men været øker ikke akkurat optimismen

                  Kommentér


                  • #39
                    Egil Pettersen gjorde en særdeles svak jobb i intervjuet sitt i sted... "Dere har jo 10.000 tilgjengelig på øvelsen å sette inn". WTF?

                    Kommentér


                    • #40
                      Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
                      Egil Pettersen gjorde en særdeles svak jobb i intervjuet sitt i sted... "Dere har jo 10.000 tilgjengelig på øvelsen å sette inn". WTF?
                      Det var han nissen på tv2 det? Med det markante snyteskaftet, som såvidt klarte å snakke?
                      *smerte er midlertidig, ære varer evig*

                      Kommentér


                      • #41
                        Som presterte å lire av seg at forsvaret hadde båter å sette inn i søket?
                        Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

                        Kommentér


                        • #42
                          Flymaskiner har gått ned tidligere, med godt eller uheldig utfall. Venter i det lengste, men med bad feelings..
                          Si Volas - Morieris

                          Kommentér


                          • #43
                            Det skal ha blitt funnet vrakdeler like ved Sveriges største fjell Kebnekaise. Dette melder svensk TV 4.
                            Fra aftenbladet.no
                            "Gjør Ret, Frygt Intet"

                            Kommentér


                            • #44
                              vi må vel se kveldsnytt nå.
                              Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

                              Kommentér


                              • #45
                                No radio call?
                                Too fast, too low ;-(

                                Kommentér


                                • #46
                                  Trist å gå til sengs før man vet noe mer. Håper mannskapene får jobbet godt i natt og ikke kommer ut for noe dramatisk selv.

                                  Kommentér


                                  • #47
                                    Håpet virkelig på det beste da jeg sto opp, men fortsatt ingenting..
                                    Dona Ferrea

                                    Kommentér


                                    • #48
                                      5 i dag morges varmesignatur fra Orion syd for Kebnekaise - flyet eller deler. Mannskap på bakken på vei mot posisjonen. (NRK radio)
                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                      Kommentér


                                      • #49
                                        Har man ikke GPS-sendere i slike fly som man kan bruke til å lokalisere det?

                                        Kommentér


                                        • #50
                                          Hvis det de sa på nyhetene er riktig, har flyet nødpeilesender. Men den sender ikke.
                                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                          Kommentér


                                          • #51
                                            2012-03-16 08:30
                                            http://www.sjofartsverket.se/sv/Om-o...tus=1&Period=2

                                            Tre av insatsens fyra helikoptrar står på marken och avvaktar bättre väder. En helikopter, den norska, gört ett försök att nå aktuellt sökområde.
                                            I'm inclined to think that a military background wouldn't hurt anyone

                                            Kommentér


                                            • #52
                                              Opprinnelig skrevet av Gnist Vis post
                                              Antall havarier med CFIT gikk etter det jeg kjenner til vesentlig tilbake etter innføringen av GPWS og EGPWS.

                                              http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_...warning_system

                                              Som du sikkert skjønner er ingenting umulig uansett.

                                              CFIT og pilot error er nok den meste utbredte årsakene til de fleste styrter. som Gnist og AGR416 skriver så har de GPWS , og HUD på begge sidene , men i føleg det jeg leste på DB i dag tidlig fløy de på bare drøye 7000 fots høyde, altså ikke "vanlig" IFR ( under "safe altitude / obstruction clearance" ) så da antar jeg de fløy taktisk, og lavt , med visuelle hjelpemidler som nattbriller , og det avanserte Head up displayet. GPWS ville i den høyde ha gitt varsel konstant, og det er ikke uvanlig å kople den ut ved lavtflyving.

                                              og siden ingen nødsignaler ble sendt ut , kan vi bare anta at det gikk veldig fort . personlig tror jeg at de har truffet en fjellvegg. for en 4 motors maskin som C130 J , kan fly på bare 1 motor i nøden, og jeg tviler på at det ville hvert en teknisk svikt / motorhavari som var årsaken, i det tilfelle ville de fått tid til å sende ut nødsignal både på radio og via transponder

                                              Kommentér


                                              • #53
                                                Jeg er redd du har rett.

                                                Hvor mye skal til for at ikke nødpeilesenderen skal sende? Jeg trodde den var konstruert for å tåle svært store påkjenninger.
                                                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                                Kommentér


                                                • #54
                                                  Skal man spekulere virker jo det som det mest sannsynlige. Eneste alternativ er nesten en eksplosjon i høyde som sprenger flyet i stykker. Alle andre muligheter burde ha gitt i hvert fall tid til å sende mayday etc. Men med de værforholdene som var, tåke, storm, snødrev etc., virker det på meg uten kunnskap rart at det i det hele tatt er mulig å forsøke flyving i lav høyde tvers gjennom Kebnekaise-massivet.
                                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                                  Kommentér


                                                  • #55
                                                    Terrenget er heller ikke spesielt radiovennlig:





                                                    Begge kartutsnitt hentet fra http://sverigestak.org/province/BD-topo_en.html
                                                    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away." Philipp K. Dick

                                                    Kommentér


                                                    • #56
                                                      Søksområdet:



                                                      Lagt ut for 10 min. siden på http://www.sjofartsverket.se/pages/0/C130b.png
                                                      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away." Philipp K. Dick

                                                      Kommentér


                                                      • #57
                                                        YR melder dårlig vær i dag, men lette i morgen i området. Er det ikke merkelig at de ikke finner dem på IR? Har ikke lyst å være pessimist, men får en virkelig dårlig følelse ift å finne noen i live. Hvis noen var bevisst ville de vel vært i stand til å sende ut et peilesignal? Det er kaldt og jævlig i fjellet der nå, hvis de er hardt skadd holder de ikke lenge i dette været... Men man kan vel ikke gjøre annet enn å håpe. Tankene går til de pårørende!

                                                        Kommentér


                                                        • #58
                                                          Klart negativt at det trekker sånn ut, må være ille for de nærmeste pårørende og kollegene som du sier.

                                                          Hvordan er risikoen for at lyden fra jagerfly kan utløse skred i et sånt område?

                                                          Kommentér


                                                          • #59
                                                            Det er skredutsatt område, spesielt nå etter mye snøfall. De er sikkert obs på det. Om flyet har havnet i en skråning kan de jo ha utløst et skred som enten har flyttet eller dekt vraket...

                                                            Kommentér


                                                            • #60
                                                              2012-03-16 10:01
                                                              Även den norska helikoptern har nu landat och inväntar bättre väder.


                                                              http://sjofartsverket.se/sv/Om-oss/O...tus=1&Period=2
                                                              I'm inclined to think that a military background wouldn't hurt anyone

                                                              Kommentér

                                                              Donasjoner

                                                              Collapse
                                                              Working...
                                                              X