I denne tråden kan vi diskutere Nivå 3 Videregående Førstehjelp, og stille spørsmål ved de forskjellige fagområdene dette kurset omfatter:
Kurset innebefatter følgende:
F-1 Kurs innledning
F-1-2 Innledning Etikk og Holdningsarbeid
F-2 Førstevurdering ved Traume
F-3 Opptreden som førstemann på skadested
F-4 Initial vurdering
F-5 Vitale tegn
F-6 Airways og Breathing / HLR
F-7 Circulation og infusjonstjeneste
F-8 Disability
F-9 E, Expose/Exam/Environmental control, Bevegelsesapparatet
F-10 E, Huden
F-11 E, Sår og sårbehandling
F-12 E, Temperaturrelaterte skader/tilstander
F-13 E, Drukning og nærdrukning
F-14 E, Forgiftninger, medikamenter, anafylaksi med mer
F-15 Hygiene
F-16 E, Medisinsk dokumentasjon
F-17 Sykdomslære
F-18 (del 1) Psykisk Førstehjelp
F-18 (del 2) Psykiske stridsreaksjoner
F-19 Død
F-20 Folkerett
F-21 TASS 1+2
F-22 Klar Til Strid
F-23 Øvelser (Skadebehandling 1 og 2)
F-24 Teambuilding
HOVEDMÅL FOR UNDERVISNINGEN
Eleven skal selvstendig og i samarbeid med andre kunne utføre førstehjelp i henhold til "Førstevurdering ved Traumer", Grunnutdanning
sanitetsfag, Nivå 3. Han/hun skal ha den nødvendige teoretiske bakgrunnsforståelse for å gjennomføre dette korrekt.
F-1 Leksjonen skal legge et grunnlag for kurset ved å gi Eleven en
forutsetning for å kunne se det i perspektiv og ved å starte bevisstgjørings-
og modningsprosesser innenfor temaet etikk og holdninger.
F-1-2 Leksjonen skal legge et grunnlag for å forstå verdier og etikk mtp arbeidet med
pasienter, og vite hvilken betydning ens egne holdninger har for arbeidet.
F-2 Motivere førstehjelperen til å lære seg metoden (FVT) og legge grunnlaget for
den videre undervisningen i kurset.
F-3 Eleven skal være istand til å opptre korrekt som førstemann på et skadested.
F-4 Eleven skal forstå viktigheten av en Initial vurdering og benytte den i
sammenheng med Førstevurdering ved Traumer. Han/hun skal skjønne
hvorfor dette er av livsviktig betydning.
F-5 Eleven skal kunne innhente og vurdere pasientens vitale tegn og benytte
det som ledd i Førstevurdering ved Traumer.
F-6 Eleven skal kunne utføre riktige prosedyrer for å sikre respirasjon.
Eleven skal kunne beherske basal HLR med 1 og 2 hjelpere. Kunne
prioritere Haster/ Kan vente, basert på pasientens respirasjon. Forstå
tilstrekkelig anatomi og fysiologi til å utføre førstehjelpen.
F-7 Eleven lærer seg teknikker for å opprettholde tilstrekkelig blodtrykk, slik at
pasienten sikres oksygen til vitale organer. Skal kunne prioritere Haster/
Kan vente, basert på pasientens sirkulasjon. Eleven skal forstå tilstrekkelig
anatomi og fysiologi til å utføre førstehjelpen.
F-8 Eleven skal kunne prioritere Haster/Kan vente, basert på pasientens
bevissthetsnivå. Eleven skal kunne tiltak for trygg forflytning ved mistanke
om hode-, nakke-, ryggskadet pasient. Forstå tilstrekkelig anatomi og
fysiologi til å utføre førstehjelpen.
F-9 Eleven skal kunne gjennomføre videre kartlegging av skader ved hjelp av
total kroppsundersøkelse av pasienten, samt ved å innhente informasjon fra
omgivelsene. Eleven skal vite når man ikke skal eksponere pasienten for
omgivelsene (kulde, CBRN-miljø). Kunne prioritere i i Haster/Kan vente,
basert på pasientens respirasjon, sirkulasjon og bevissthet.
F-10 Eleven skal forstå hudens oppbygning og hovedoppgaver i grove trekk.
Eleven skal vite at det er flere ytre faktorer som kan gi skade eller sykdom
på hud.
F-11 Eleven skal kunne gi råd om og utføre forebygging av sykdom / videre
skade, som følge av skade på hudbarrieren. Eleven skal kunne gjøre
en vurdering/observasjon av sår og sårtilheling og vite hva han/hun selv kan
behandle og hva som skal behandles av personell med helsefaglig utdannelse.
F-12 Eleven skal kunne utføre førstehjelp ved Temperaturrelaterte skader og forstå
tilstrekkelig anatomi og fysiologi til å gjøre dette.
F-13 Eleven vil få høre om viktige momenter ved drukning og nærdrukning.
Eleven skal kunne prinsippene for førstehjelp ved drukning og nærdrukning.
F-14 Eleven skal kunne utføre førstehjelp ved anafylaksi og forstå tilstrekkelig
anatomi og fysiologi til å gjøre dette. Eleven skal kunne bruke
medikamentene utlevert i sanitetutstyr sanitetselev.
F-15 Eleven skal vite hvorfor hygiene er viktig i forebygging av sykdom, og hvilke
teknikker som kan sikre forebygging.
F-16 Eleven skal forstå viktigheten av medisinsk dokumentasjon og rapportering
i alt arbeid med pasienter, og kunne teknikker for dette.
F-17 Gir eleven en innføring i noen vanlige sykdommer som han/hun kan
møte i sin tjeneste, og som vil medføre utfordringer for førstehjelperen. Forstå
tilstrekkelig anatomi og fysiologi slik at sykdomslæren blir forståelig.
F-18 (del 1) Eleven skal få en økt trygghet i møtet med mennesker som har det
vanskelig. Kunne yte førstehjelp til mennesker som opplever
ulykker/ kriser. Øke evne til mestring av egne reaksjoner som kan
oppstå ved opplevelse av ulykker/kriser
F-18 (del 2) Eleven skal kunne bidra til forebygging av psykiske stridsreaksjoner.
Eleven skal kunne utføre førstehjelp til elever med psykiske reaksjoner
i strid.
F-19 Eleven skal kunne utøve førstehjelp nivå 3 til alvorlig sårede og døende.
F-20 Eleven skal forstå hensikten med Krigens Folkerett, og kjenne til
rettigheter og plikter i krig. Eleven skal kunne oppføre seg i henhold til
Krigens Folkerett (International Humanitarian Law) i væpnede konflikter
F-21 Eleven skal kunne gjøre de nødvendige vurderinger i forhold til transport av
syke og sårede (TASS), samt improviserte teknikker og nødvendig
samhandling for transport av syke og sårede.
F-22 Eleven skal kjenne begrepet Klar til Strid og vite hva dette innebærer.
F-23 Eleven skal kunne benytte Førstevurdering ved Traume i ukjente omgivelser.
Kunne benytte all ervervet kunnskap i streben etter å holde pasienten i live.
F-24 Eleven skal oppleve styrken/gleden av å jobbe sammen i gruppe, og
komme tett innpå andre gruppemedlemmer.
Kurset innebefatter følgende:
F-1 Kurs innledning
F-1-2 Innledning Etikk og Holdningsarbeid
F-2 Førstevurdering ved Traume
F-3 Opptreden som førstemann på skadested
F-4 Initial vurdering
F-5 Vitale tegn
F-6 Airways og Breathing / HLR
F-7 Circulation og infusjonstjeneste
F-8 Disability
F-9 E, Expose/Exam/Environmental control, Bevegelsesapparatet
F-10 E, Huden
F-11 E, Sår og sårbehandling
F-12 E, Temperaturrelaterte skader/tilstander
F-13 E, Drukning og nærdrukning
F-14 E, Forgiftninger, medikamenter, anafylaksi med mer
F-15 Hygiene
F-16 E, Medisinsk dokumentasjon
F-17 Sykdomslære
F-18 (del 1) Psykisk Førstehjelp
F-18 (del 2) Psykiske stridsreaksjoner
F-19 Død
F-20 Folkerett
F-21 TASS 1+2
F-22 Klar Til Strid
F-23 Øvelser (Skadebehandling 1 og 2)
F-24 Teambuilding
HOVEDMÅL FOR UNDERVISNINGEN
Eleven skal selvstendig og i samarbeid med andre kunne utføre førstehjelp i henhold til "Førstevurdering ved Traumer", Grunnutdanning
sanitetsfag, Nivå 3. Han/hun skal ha den nødvendige teoretiske bakgrunnsforståelse for å gjennomføre dette korrekt.
F-1 Leksjonen skal legge et grunnlag for kurset ved å gi Eleven en
forutsetning for å kunne se det i perspektiv og ved å starte bevisstgjørings-
og modningsprosesser innenfor temaet etikk og holdninger.
F-1-2 Leksjonen skal legge et grunnlag for å forstå verdier og etikk mtp arbeidet med
pasienter, og vite hvilken betydning ens egne holdninger har for arbeidet.
F-2 Motivere førstehjelperen til å lære seg metoden (FVT) og legge grunnlaget for
den videre undervisningen i kurset.
F-3 Eleven skal være istand til å opptre korrekt som førstemann på et skadested.
F-4 Eleven skal forstå viktigheten av en Initial vurdering og benytte den i
sammenheng med Førstevurdering ved Traumer. Han/hun skal skjønne
hvorfor dette er av livsviktig betydning.
F-5 Eleven skal kunne innhente og vurdere pasientens vitale tegn og benytte
det som ledd i Førstevurdering ved Traumer.
F-6 Eleven skal kunne utføre riktige prosedyrer for å sikre respirasjon.
Eleven skal kunne beherske basal HLR med 1 og 2 hjelpere. Kunne
prioritere Haster/ Kan vente, basert på pasientens respirasjon. Forstå
tilstrekkelig anatomi og fysiologi til å utføre førstehjelpen.
F-7 Eleven lærer seg teknikker for å opprettholde tilstrekkelig blodtrykk, slik at
pasienten sikres oksygen til vitale organer. Skal kunne prioritere Haster/
Kan vente, basert på pasientens sirkulasjon. Eleven skal forstå tilstrekkelig
anatomi og fysiologi til å utføre førstehjelpen.
F-8 Eleven skal kunne prioritere Haster/Kan vente, basert på pasientens
bevissthetsnivå. Eleven skal kunne tiltak for trygg forflytning ved mistanke
om hode-, nakke-, ryggskadet pasient. Forstå tilstrekkelig anatomi og
fysiologi til å utføre førstehjelpen.
F-9 Eleven skal kunne gjennomføre videre kartlegging av skader ved hjelp av
total kroppsundersøkelse av pasienten, samt ved å innhente informasjon fra
omgivelsene. Eleven skal vite når man ikke skal eksponere pasienten for
omgivelsene (kulde, CBRN-miljø). Kunne prioritere i i Haster/Kan vente,
basert på pasientens respirasjon, sirkulasjon og bevissthet.
F-10 Eleven skal forstå hudens oppbygning og hovedoppgaver i grove trekk.
Eleven skal vite at det er flere ytre faktorer som kan gi skade eller sykdom
på hud.
F-11 Eleven skal kunne gi råd om og utføre forebygging av sykdom / videre
skade, som følge av skade på hudbarrieren. Eleven skal kunne gjøre
en vurdering/observasjon av sår og sårtilheling og vite hva han/hun selv kan
behandle og hva som skal behandles av personell med helsefaglig utdannelse.
F-12 Eleven skal kunne utføre førstehjelp ved Temperaturrelaterte skader og forstå
tilstrekkelig anatomi og fysiologi til å gjøre dette.
F-13 Eleven vil få høre om viktige momenter ved drukning og nærdrukning.
Eleven skal kunne prinsippene for førstehjelp ved drukning og nærdrukning.
F-14 Eleven skal kunne utføre førstehjelp ved anafylaksi og forstå tilstrekkelig
anatomi og fysiologi til å gjøre dette. Eleven skal kunne bruke
medikamentene utlevert i sanitetutstyr sanitetselev.
F-15 Eleven skal vite hvorfor hygiene er viktig i forebygging av sykdom, og hvilke
teknikker som kan sikre forebygging.
F-16 Eleven skal forstå viktigheten av medisinsk dokumentasjon og rapportering
i alt arbeid med pasienter, og kunne teknikker for dette.
F-17 Gir eleven en innføring i noen vanlige sykdommer som han/hun kan
møte i sin tjeneste, og som vil medføre utfordringer for førstehjelperen. Forstå
tilstrekkelig anatomi og fysiologi slik at sykdomslæren blir forståelig.
F-18 (del 1) Eleven skal få en økt trygghet i møtet med mennesker som har det
vanskelig. Kunne yte førstehjelp til mennesker som opplever
ulykker/ kriser. Øke evne til mestring av egne reaksjoner som kan
oppstå ved opplevelse av ulykker/kriser
F-18 (del 2) Eleven skal kunne bidra til forebygging av psykiske stridsreaksjoner.
Eleven skal kunne utføre førstehjelp til elever med psykiske reaksjoner
i strid.
F-19 Eleven skal kunne utøve førstehjelp nivå 3 til alvorlig sårede og døende.
F-20 Eleven skal forstå hensikten med Krigens Folkerett, og kjenne til
rettigheter og plikter i krig. Eleven skal kunne oppføre seg i henhold til
Krigens Folkerett (International Humanitarian Law) i væpnede konflikter
F-21 Eleven skal kunne gjøre de nødvendige vurderinger i forhold til transport av
syke og sårede (TASS), samt improviserte teknikker og nødvendig
samhandling for transport av syke og sårede.
F-22 Eleven skal kjenne begrepet Klar til Strid og vite hva dette innebærer.
F-23 Eleven skal kunne benytte Førstevurdering ved Traume i ukjente omgivelser.
Kunne benytte all ervervet kunnskap i streben etter å holde pasienten i live.
F-24 Eleven skal oppleve styrken/gleden av å jobbe sammen i gruppe, og
komme tett innpå andre gruppemedlemmer.
Kommentér