Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Ubåtvåpnet - Norges fremtidige ubåter: 212-klassen

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Lille Arne
    replied
    Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    ..., men missiler kan skyte over landområder,...
    Med riktig missil og måldata kan du til og med skyte på mål inne på landområder. Noe torpedoer er ganske dårlige til.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    En torpedo er som regel endex for de fleste fartøyer, men missiler kan skyte over landområder, og de kan nå målområdet fortere.
    Så det er egentlig en ekstra kapasitet i verktøykassen.

    Og kanskje viktigst enda en trussel å ta høyde for for motstanderen.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Joda, men en torpedo er en torpedo, og man kan ikke vanligvis senke mer enn ett skip (eller ubåt) med en torpedo. Så kan man selvfølgelig spørre om effektiviteten av antiskipsmissiler (som NSM/JSM) skutt fra ubåt (noe man vel planlegger) sammenlignet med de mest moderne torpedoer. Der tror jeg torpedoen i mange tilfeller har en del fordeler.

    Leave a comment:


  • endrelunde
    replied
    Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
    Uten å gå i detaljer kan jeg bekrefte at 212CD vil ha mer enn 6 effektorer tilgjengelig. Nøyaktige detaljer rundt spesifikk våpenlast og antall effektorer er så vidt meg bekjent fremdeles gradert.
    Er og vil være gradert - av naturlige grunner. Nå er jeg ganske ny i ubåtfaget, men inntrykket mitt så langt er at 212CD vil ha et ganske annet fokus enn tidligere norske ubåter. Dette er ikke en ny Ula, men et helt annet design. Direkte sammenligninger av våpenlast osv mot Ula eller andre tidligere klasser blir derfor mindre relevant. Slik jeg ser det er det sammenlignbart med overgangen fra F-16 til F-35 - er to svært ulike konsepter som derfor også vil operere ulikt.

    Leave a comment:


  • Eeo
    replied
    Uten å gå i detaljer kan jeg bekrefte at 212CD vil ha mer enn 6 effektorer tilgjengelig. Nøyaktige detaljer rundt spesifikk våpenlast og antall effektorer er så vidt meg bekjent fremdeles gradert.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Opprinnelig skrevet av Veritas Vis post
    Legger forøvrig også merke til at forslaget er vist med bare 4 (!) torpedorør. Sett opp mot at disse båtene sannsynligvis ikke vil få noen form for VLS, fremstår vel dette relativt tannløst? Video:

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    Nå skal jeg ikke skryte på meg for mye ubåtkunnskap, men ser ikke helt problemet her.

    Er det behov for å ha mer enn fire torpedorør?
    Dette kommer vel helt an på 1) hvor mange reservetorpedoer man kan ha med, og 2) hvor lang tid det tar å omlade torpedorørene med reservetorpedoer. Kobben-klassen, som vi hadde 15 av, hadde 8 torpedorør, og ingen reservetorpedoer. Med enkel aritmetikk hadde vi da maksimalt 120 torpedoer "klar til skudd". Ula-klassen, som vi har 6 av, har 8 torpedorør, og kan i tillegg lagre 6 reservetorpedoer, så maksimalt 14 torpedoer pr båt, eller maksimalt 84 torpedoer klar til skudd, hvis alle båtene er klare. Hva så med Type 212CD? Så vidt jeg kan finne på nett har 212A 6 torpedorør og mulighet til å lagre 6 reservetorpedoer (eller flere, internett er litt variabel her), med tydeligvis hurtig og enkel omlading.

    Leave a comment:


  • Eeo
    replied
    Skrogformen har egentlig ikke så forferdelig mye å si når det kommer til å skjule akustisk signatur. Det går mer på hvor liten motstand fartøyet har gjennom vannet (mindre motstand gjennom vannet = mindre motorkraft må til for å få fremdrift = mindre drivstoff/strøm må brukes = lengre utholdenhet). Det som gjør at en ubåt forblir uoppdaget i neddykket tilstand er hvor stillegående den er, og det oppnår man gjennom tilstrekkelig støyreduksjon internt i skroget på forskjellige komponenter slik som generatorer, omformere, propell/aksling, elektronikk, og generell støydisiplin hos besetningen.

    Leave a comment:


  • Veritas
    replied
    Ubåt kontrakten er nå signert og det ser ut til at vi får 4 ubåter som er omtrent dobbelt (!) så store som Ula klassen, med en lengde på spenstige 73 meter og deplasement på røflig 2500 tonn. Regner med at størrelsesøkningen vil gjøre at man kan utvide oppdragsporteføljen noe, sammenlignet med Ula klassen?

    Kilde: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    Legger forøvrig også merke til at forslaget er vist med bare 4 (!) torpedorør. Sett opp mot at disse båtene sannsynligvis ikke vil få noen form for VLS, fremstår vel dette relativt tannløst? Video:

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    Last edited by Znuddel; 2 uker siden.

    Leave a comment:


  • Eisenhower
    replied
    Forsvarsmateriell og deres motpart i Tyskland (BAAINBw) har nå offisielt signert kontrakten med ThyssenKrupp om anskaffelse av ubåter. Og jeg ser at minst én Milfer (*kremt* endrelunde *kremt*) var til stede og bivånet hendelsen. Kontrakten inkluderer også anskaffelser/oppgradering av Naval Strike Missile til begge lands mariner

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    Leave a comment:


  • Eeo
    replied
    Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post

    2743 dager til 2029 så det er bare å gasse på. Er det en definisjon av "leveres"? Vann under kjølen? stridsklar? Til utrustning?
    Kommandoheis i Kiel av en trent besetning som heiser splittflagget og overtar nøklene, for så å seile skuta hjem for ekvipering og nasjonalt testprogram.

    Leave a comment:


  • Din_Laban
    replied
    Jeg håper ikke noen finner på å fase ut dagens ubåter før de nye gradvis er i drift og operative.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Det er et prosjekt som involverer Tyskland så tipper det er vann under kjølen og 8 år med utbedringer og diverse sankthansbål av penger som brennes til ære for tysk industri.

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Opp og fram. Da håper vi første ubåt leveres i 2029.
    2743 dager til 2029 så det er bare å gasse på. Er det en definisjon av "leveres"? Vann under kjølen? stridsklar? Til utrustning?

    Leave a comment:


  • Din_Laban
    replied
    Opp og fram. Da håper vi første ubåt leveres i 2029.

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Tre måneder har gått siden Norge varslet at de etter langvarige forhandlinger omsider var blitt enige med det tyske verftet ThyssenKrupp Marine Systems om kjøp av nye ubåter.

    Det ble imidlertid tatt et ganske viktig forbehold: Ettersom Norge og Tyskland anskaffer de nye ubåtene i fellesskap, måtte kontrakten også godkjennes av det tyske parlamentet før den kunne signeres.

    Det skal ha skjedd nå: Ifølge >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM] har budsjettkomiteen i Bundestag godkjent kjøpet og bevilget 2,7 milliarder euro til anskaffelsen.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    Siste offisielle dato nå er at første nye ubåt skal leveres i 2029.

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Kaura, Kinn og Kya er vel alle øyer i norsk skjærgård med fyr. Kobbe er jo den vanligste selarten på kysten, men begynner også med K. Så Kaura, Kinn, Kobben og Kya synes jeg er OK.
    Så er jo Kabincruiser er en velig vanlig båt langs kysten - så det kan man jo også bruke.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Kaura, Kinn og Kya er vel alle øyer i norsk skjærgård med fyr. Kobbe er jo den vanligste selarten på kysten, men begynner også med K. Så Kaura, Kinn, Kobben og Kya synes jeg er OK.

    Leave a comment:


  • aquila
    replied
    Så kostnaden med en ekstra båt i verste fall 5 milliarder? Så for drøye 10 % ekstra får man en ekstra båt. Hmm..

    Ellers når det gjelder navn så ville jeg gjettet på at K eller S navnene kommer tilbake. Men så kikket jeg på de gamle K-navnene, og helt ærlig så klinger de litt dårlig mange av dem. Kobben er veldig fint, men Kaura?

    Leave a comment:


  • Eeo
    replied
    Med fare for å avsløre meg selv (de som vet de vet) var en norsk ubåtbesetning på besøk på det tyske ubåtverftet i Kiel for noen år siden før det var bestemt om det ble tysk eller fransk, og på direkte spørsmål sa da direktøren som viste oss rundt at fra bestilling av de første long-lead delene til skroget var i sjøen for sjøprøver og overtakelse tok det fire år ("guaranteed!"). Så hvis de får signert til sommeren så verftet får bestilt e-motor, AIP-system, dieselgeneratorer, elektronikk og stål så er det ikke urealistisk å ha første skroget i sjøen til sommeren 2025. Men det betyr ikke at båten er klar til operativ tjeneste i 2026. KNM Ula S300 hadde en test- og innkjøringsperiode på tre år etter overtakelse der de testa og utvikla prosedyrer og operasjonskonsept før hun la ut på første operative patrulje.

    Når det kommer til navn så holder jeg en knapp på de gode gamle K-navnene. En av offiserene i Sjøforsvarsstaben som var tilknytta prosjektet hadde en "Freudian slip" på en presentasjon for Ubåtvåpenet for noen år siden og kalte 212CD for "Kaura-klassen". Men til syvende og sist er det opp til HM Kongen å bestemme fartøysnavn.

    Når det kommer til prisen så inkluderer det både skrogene som skal kjøpes, all infrastruktur, våpenlast (helt ny våpenpakke, inkludert Sub-NSM som må utvikles ut fra pressemeldingen), nytt vedlikeholdsanlegg på Haakonsvern, elektronikk, opplæring, reservedeler, et cetera. Selve båten tipper jeg ikke kommer til å koste mer enn en fire-fem milliarder per skrog.

    Leave a comment:


  • Feltposten
    replied
    Når får vi ubåtene?

    En anskaffelse av nye ubåter vil gå over et tiår med leveranse av første ubåt om lag åtte år etter bestilling, og påfølgende ubåter levert med en takt på én hvert år. Det planlegges med at det inngås en kontrakt tidlig i 2021. Norge får da levert nye ubåter fra slutten av 2020-tallet og utover. Første ubåt skal leveres i 2029.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    Leave a comment:


  • Din_Laban
    replied
    Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Norge har inngått ubåtkontrakt til 45 milliarder kroner
    i dag kl 14:21av NTB

    Kontrakten med tyske ThyssenKrupp er sluttført, opplyser forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) til NTB.

    Da Stortinget godkjente kjøpet i 2017, var kostnadsrammen på 41,4 milliarder kroner. Den har steget til 45 milliarder, opplyser Forsvarsdepartementet.

    Anskaffelsen skjer i samarbeid med Tyskland.

    Kontrakten er sluttført, men foreløpig ikke signert, ifølge Bakke-Jensen.

    Planen er at de nye ubåtene skal fases inn fra 2026, mens de gamle fases ut fra 2028.
    Dyrt, men nødvendig. Det er viktig å videreføre ubåtvåpenet.

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    45 milliarder for 4 ubåter, altså 10,1 milliard pr. båt. I følge denne (>>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]) koster de svenske Blekinge-klasse (A26) ubåtene ca 4 milliarder kr. pr båt (i 2015-kroner vel å merke, men da SEK). Er dette en reell prisforskjell, eller er det noe som ikke er med her? Hvis de tyske koster over det dobbelte av de svenske, gjør én tysk ubåt like god jobb som to svenske?
    Vanskelig å si, hvor mye inngår i det norske prosjektet, opp mot hva som inngår i det svenske spiller jo inn.
    Om Sverige skal gjenbruke torpedoer og kampsystem så er det fort en innsparing.
    Og om de kjører en Singapore og underdriver hva ting koster ved å legge penger andre steder så kan det fort ha noe å si også.

    Norge og Tyskland skal utvikle minst et missilsystem, kampsystem og endre skrogtype.

    Man må heller ikke glemme at det nok også skal smøres litt næringsliv rundt i Tyskland også. Noe som er helt nødvendig for at Tyskland skal bevilge penger til prosjektet.

    Fremdriftssystemet er sikkert litt billiger på de svenske båtene også.

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Det blir sikkert "U" navnene. God tradisjon.

    Men kjekt å finne på noe tyskertene kjenner på

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    Jeg synes vi bør holde oss til tradisjonelle norske ubåt-navn.

    U-klassen (britiske fra 2. verdenskrig, i norsk tjeneste fra under krigen eller like etter til 1960-1965:
    Ula
    Uredd (tapt med hele mannskapet i 1943),
    Utsira
    Uthaug
    Utstein
    Utvær

    K-klassen (tyske VIIC, i norsk tjeneste fra etter krigen til 1960-1965:
    Kaura
    Kinn
    Kya

    Kobben-klassen:
    Kaura
    Kinn
    Kya
    Kobben
    Kunna
    Ula
    Utsira
    Utstein
    Utvær
    Uthaug
    Sklinna
    Skolpen
    Stadt
    Stord
    Svenner

    Ula-klassen:
    Ula
    Utsira
    Utstein
    Utvær
    Uthaug
    Uredd

    Norges første ubåt het Kobben, øvrige ubåter før krigen hadde bare nummer. Ula, Uredd og Utsira var i operativ tjeneste under krigen (Uredd ble altså tapt), de øvrige 4 av U-klassen anskaffet Norge etter krigen. Jeg synes kanskje Kobben, Ula, Uredd og Utsira er ubåtnavn med helt spesiell tradisjon?


    Leave a comment:


  • aquila
    replied
    Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Eriksen-klassen hadde blitt bra.
    Etter Birger Eriksen.

    Initiativ og selvstendighet, senket Blücher - så da har man forbindelsen til Tyskland.
    KNM Birger Eriksen
    KNM Leif Larsen
    KNM Rolf Røren
    KNM Sigurd Valvatne

    Alle mottakere av Krigskorset for handlinger knyttet til det maritime.

    Leave a comment:


  • Pink Robin
    replied
    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    45 milliarder for 4 ubåter, altså 10,1 milliard pr. båt. I følge denne (>>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]) koster de svenske Blekinge-klasse (A26) ubåtene ca 4 milliarder kr. pr båt (i 2015-kroner vel å merke, men da SEK). Er dette en reell prisforskjell, eller er det noe som ikke er med her? Hvis de tyske koster over det dobbelte av de svenske, gjør én tysk ubåt like god jobb som to svenske?
    Viss jeg ser bort i fra det faglie aspektere. Det jeg tenker. Nå som vi har så bra stabilitet. Så må det være spennende og sammarbeide med Tyskland. Utvikle sammarbeid og vennskap her. Er bra for Norge og Tyskland.

    Leave a comment:


  • Sofakriger
    replied
    Eriksen-klassen hadde blitt bra.
    Etter Birger Eriksen.

    Initiativ og selvstendighet, senket Blücher - så da har man forbindelsen til Tyskland.

    Leave a comment:


  • 9echo
    replied
    Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Da blir det Das Boot på TVen i kveld?

    Hvilke navn kan vi forvente?
    Du kan jo foreslå Aquila som navn på klassen. Det klinger jo fint: Aquila-klassen.

    Leave a comment:


  • hvlt
    replied
    45 milliarder for 4 ubåter, altså 10,1 milliard pr. båt. I følge denne (>>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]) koster de svenske Blekinge-klasse (A26) ubåtene ca 4 milliarder kr. pr båt (i 2015-kroner vel å merke, men da SEK). Er dette en reell prisforskjell, eller er det noe som ikke er med her? Hvis de tyske koster over det dobbelte av de svenske, gjør én tysk ubåt like god jobb som to svenske?

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Frisk fremdriftsplan da.

    Leave a comment:

Working...
X
Besøksstatistikk