Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Liten reklamesnutt

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Ubåtvåpnet - Norges fremtidige ubåter: 212-klassen

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Det blir sikkert "U" navnene. God tradisjon.

    Men kjekt å finne på noe tyskertene kjenner på
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

    Kommentér


    • Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
      45 milliarder for 4 ubåter, altså 10,1 milliard pr. båt. I følge denne (>>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<) koster de svenske Blekinge-klasse (A26) ubåtene ca 4 milliarder kr. pr båt (i 2015-kroner vel å merke, men da SEK). Er dette en reell prisforskjell, eller er det noe som ikke er med her? Hvis de tyske koster over det dobbelte av de svenske, gjør én tysk ubåt like god jobb som to svenske?
      Vanskelig å si, hvor mye inngår i det norske prosjektet, opp mot hva som inngår i det svenske spiller jo inn.
      Om Sverige skal gjenbruke torpedoer og kampsystem så er det fort en innsparing.
      Og om de kjører en Singapore og underdriver hva ting koster ved å legge penger andre steder så kan det fort ha noe å si også.

      Norge og Tyskland skal utvikle minst et missilsystem, kampsystem og endre skrogtype.

      Man må heller ikke glemme at det nok også skal smøres litt næringsliv rundt i Tyskland også. Noe som er helt nødvendig for at Tyskland skal bevilge penger til prosjektet.

      Fremdriftssystemet er sikkert litt billiger på de svenske båtene også.
      Død ved Kølle!
      Bla bla... Hybrid warfare is easy

      Kommentér


      • Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
        Norge har inngått ubåtkontrakt til 45 milliarder kroner
        i dag kl 14:21av NTB

        Kontrakten med tyske ThyssenKrupp er sluttført, opplyser forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) til NTB.

        Da Stortinget godkjente kjøpet i 2017, var kostnadsrammen på 41,4 milliarder kroner. Den har steget til 45 milliarder, opplyser Forsvarsdepartementet.

        Anskaffelsen skjer i samarbeid med Tyskland.

        Kontrakten er sluttført, men foreløpig ikke signert, ifølge Bakke-Jensen.

        Planen er at de nye ubåtene skal fases inn fra 2026, mens de gamle fases ut fra 2028.
        Dyrt, men nødvendig. Det er viktig å videreføre ubåtvåpenet.
        Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

        Kommentér


        • Når får vi ubåtene?

          En anskaffelse av nye ubåter vil gå over et tiår med leveranse av første ubåt om lag åtte år etter bestilling, og påfølgende ubåter levert med en takt på én hvert år. Det planlegges med at det inngås en kontrakt tidlig i 2021. Norge får da levert nye ubåter fra slutten av 2020-tallet og utover. Første ubåt skal leveres i 2029.

          >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<
          Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati. En fri, uavhengig presse er blant de viktigste institusjoner i demokratiske samfunn.

          Kommentér


          • Med fare for å avsløre meg selv (de som vet de vet) var en norsk ubåtbesetning på besøk på det tyske ubåtverftet i Kiel for noen år siden før det var bestemt om det ble tysk eller fransk, og på direkte spørsmål sa da direktøren som viste oss rundt at fra bestilling av de første long-lead delene til skroget var i sjøen for sjøprøver og overtakelse tok det fire år ("guaranteed!"). Så hvis de får signert til sommeren så verftet får bestilt e-motor, AIP-system, dieselgeneratorer, elektronikk og stål så er det ikke urealistisk å ha første skroget i sjøen til sommeren 2025. Men det betyr ikke at båten er klar til operativ tjeneste i 2026. KNM Ula S300 hadde en test- og innkjøringsperiode på tre år etter overtakelse der de testa og utvikla prosedyrer og operasjonskonsept før hun la ut på første operative patrulje.

            Når det kommer til navn så holder jeg en knapp på de gode gamle K-navnene. En av offiserene i Sjøforsvarsstaben som var tilknytta prosjektet hadde en "Freudian slip" på en presentasjon for Ubåtvåpenet for noen år siden og kalte 212CD for "Kaura-klassen". Men til syvende og sist er det opp til HM Kongen å bestemme fartøysnavn.

            Når det kommer til prisen så inkluderer det både skrogene som skal kjøpes, all infrastruktur, våpenlast (helt ny våpenpakke, inkludert Sub-NSM som må utvikles ut fra pressemeldingen), nytt vedlikeholdsanlegg på Haakonsvern, elektronikk, opplæring, reservedeler, et cetera. Selve båten tipper jeg ikke kommer til å koste mer enn en fire-fem milliarder per skrog.

            Kommentér


            • Så kostnaden med en ekstra båt i verste fall 5 milliarder? Så for drøye 10 % ekstra får man en ekstra båt. Hmm..

              Ellers når det gjelder navn så ville jeg gjettet på at K eller S navnene kommer tilbake. Men så kikket jeg på de gamle K-navnene, og helt ærlig så klinger de litt dårlig mange av dem. Kobben er veldig fint, men Kaura?
              TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

              Kommentér


              • Kaura, Kinn og Kya er vel alle øyer i norsk skjærgård med fyr. Kobbe er jo den vanligste selarten på kysten, men begynner også med K. Så Kaura, Kinn, Kobben og Kya synes jeg er OK.
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                Kommentér


                • Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                  Kaura, Kinn og Kya er vel alle øyer i norsk skjærgård med fyr. Kobbe er jo den vanligste selarten på kysten, men begynner også med K. Så Kaura, Kinn, Kobben og Kya synes jeg er OK.
                  Så er jo Kabincruiser er en velig vanlig båt langs kysten - så det kan man jo også bruke.
                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

                  Kommentér

                  Working...
                  X
                  Besøksstatistikk