Globalt toppbanner

Collapse

Milforum Google-søk

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Russland - Sjøstridskrefter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Flaggskipet til Svartehavsflåten, Slava-klasse missilkrysseren "Moskva" seiler til Severodvinsk i 2018 for oppgradering.

    Sannsynligvis skal Vulkan anti-shipping missilene om bord skiftes ut med Oniks-missiler og suppleres med Kalibr kryssermissiler.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
    "De känner döden, de vet at den som slutar vandra dör, och att en knivskada, ett benbrott, en plötslig hosta kan vara avskedstecknet."

    Kommentér


    • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

      Jeg legger denne her, siden det er marineinfanteri som spiller hovedrollen:

      61. Marineinfanteribrigade og oppklaringsavdelinger fra Nordflåtens landstyrker (80. og 200. motoriserte infanteribrigade) har vært og hoppet i fallskjerm: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

      Marineinfanteribrigaden har en fallskjermbataljon som skal kunne hoppe inn på forhånd og sikre brohoder/landgangsområder for marineinfanteribataljonen(e? Jeg har enda ikke sett noen bekreftelse på at den andre marineinfanteribataljonen er gjenopprettet i brigaden.) I tillegg er oppklaringskompaniet (muligens utvidet til bataljon) fallskjermkvalifisert.

      At i hvert fall deler av oppklaringsavdelingene til de motoriserte infanteribrigadene var hoppkvalifiserte har jeg aldri hørt før, det var litt interessant.

      På Nordflåtens vkontakte-vegg var det et interessant bilde: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM] med en dude med det som ser ut som ny hjelm og fallskjerm.

      Kan godt sammenlignes med Denis Mokrushins reportasje fra 2011, hvor marineinfanteristene ser nokså loslitte ut: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
      Last edited by Lille Arne; DTG 210808 Sep 18, .
      "De känner döden, de vet at den som slutar vandra dör, och att en knivskada, ett benbrott, en plötslig hosta kan vara avskedstecknet."

      Kommentér


      • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

        Vet du om det finnes noen OOB for Marin marineinfanteriet som vi uten Russisk kan lese?
        Jeg har sett den forrige fra da de tilpasset seg Georgia-krigen men det er vel noen forandringer.
        Død ved Kølle!
        Bla bla... Hybrid warfare is easy

        Kommentér


        • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

          Aner ikke, hvor detaljert trenger du det?

          I 2011 hadde 61. MAIR

          1 Marineinfanteribataljon (BTR 80/82, MT-LBV), det skulle opprettes en til marineinfanteribataljon i forbindelse med at regimentet ble brigade igjen.
          1 Fallskjermbataljon
          1 Artilleribataljon (2S1 og 2S23, kanskje ett batteri BM-21)
          1 Luftvernbataljon (SA-13++?)
          1 Oppklaringskompani (fallskjermkvalifisert, inkludert helvervet skarpskyttertropp), dette kompaniet er muligens utvidet til bataljon, skarpskyttertroppen til kompani.
          1 CSS-underavdelinger, i 2017 CSS-bataljon

          De andre brigadene/regimentene ser nok temmelig likedanne ut.
          "De känner döden, de vet at den som slutar vandra dör, och att en knivskada, ett benbrott, en plötslig hosta kan vara avskedstecknet."

          Kommentér


          • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

            Nei bare nysgjerrig.
            Linkene under viser jo slik det skulle bli* før de rota seg bort i Ukraina og gikk tilbake til Divisjoner i hæren.
            Det jeg lurer på er hvor forskjellig virkeligheten er med teorien og om det er endret siden da.

            Dette handler mest om landstyrker så passer sikkert bedre i annen tråd.

            >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
            >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]


            *I følge utenforstående
            Død ved Kølle!
            Bla bla... Hybrid warfare is easy

            Kommentér


            • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

              Jeg har lagt ut en generisk 2008-brigade her før: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

              -I virkeligheten ble det aldri to helt like brigader.
              - Disse Brigadene var for store og komplekse, så noen støttefunksjoner ble plassert i kombinerte armeer.
              - I vestlige militærdistrikt er det (gjen)opprettet arme/divisjonsstruktur for å ha kapasitet til å invadere Ukraina. Det vil fortsatt være brigader i strukturen.
              -Marineinfanteribrigadene vil være lettere, det er ikke noe vits i å ha mer folk og panser enn det man har fly og båter til. Dessuten prioriterer admiralene blue water-greier.
              "De känner döden, de vet at den som slutar vandra dör, och att en knivskada, ett benbrott, en plötslig hosta kan vara avskedstecknet."

              Kommentér


              • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                Jeg har lagt ut en generisk 2008-brigade her før: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                -I virkeligheten ble det aldri to helt like brigader.
                - Disse Brigadene var for store og komplekse, så noen støttefunksjoner ble plassert i kombinerte armeer.
                - I vestlige militærdistrikt er det (gjen)opprettet arme/divisjonsstruktur for å ha kapasitet til å invadere Ukraina. Det vil fortsatt være brigader i strukturen.
                -Marineinfanteribrigadene vil være lettere, det er ikke noe vits i å ha mer folk og panser enn det man har fly og båter til. Dessuten prioriterer admiralene blue water-greier.
                Dette minner da veldig om Wehrmacht og Waffen SS fra 1941 og utover, bortsett ifra at det da ikke var snakk om marineinfanteri. Ingen avdelinger på samme nivå var egentlig like, selv når de i prinsippet var det.

                Dette går sannsynligvis mye lengre tilbake i tid også, men det har jeg ikke like åpenbare bevis for.

                Kommentér


                • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                  Admiral Kuznetsov skal inn til reparasjon og oppgradering etter turen til Middelhavet. Kildene spriker om hvorvidt dette skal begynne nå i mai/juni eller først neste år, og om det vil foregå i Murmansk eller Severodvinsk (ved Arkhangelsk). Oppgraderingen vil trolig ta nærmere to år.

                  Muligens vil Su-33ene bli utfaset og helt erstattet med Mig-29K/KUB i samme slengen.

                  At de nye Su-30SMene til Nordflåten er dyttet inn i Su-33-regimentet kan kanskje tyde på det, da holder man liv i regimentet etterhvert som nye flymaskiner innfases og gamle utfases.

                  >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                  "De känner döden, de vet at den som slutar vandra dör, och att en knivskada, ett benbrott, en plötslig hosta kan vara avskedstecknet."

                  Kommentér


                  • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                    Nye dyser og luftfiltre på brennerne også formoder jeg?
                    Artillery is the God of War

                    Kommentér


                    • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                      Et sted står det skifte fire fyrkjeler (heter det fyrkjele når man brenner diesel?) og renovere fire.

                      Det meste er såvidt forbi rykter og hearsay ("anonym kilde i forsvarsindustrien").
                      "De känner döden, de vet at den som slutar vandra dör, och att en knivskada, ett benbrott, en plötslig hosta kan vara avskedstecknet."

                      Kommentér


                      • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                        Brukes dampturbiner i moderne (dvs. produsert siste 10-20 år) skip/marinefartøyer i det hele tatt lenger, eller har gassturbiner, eventuelt også dieselmotorer tatt helt over?

                        De norske fregattene av Oslo-klassen som ble bygget tidlig på 1960-tallet hadde jo dampturbiner, og det var den gangen i hvert fall en stor fordel for et anti-ubåt fartøy, sammenlignet med dieselmotorer, da dampturbinene lagde mye mindre støy. Men det samme gjelder sikkert for gassturbiner, regner jeg med? Samtidig med de 5 fregattene av Oslo-klassen fikk Sjøforsvaret de to korvettene KNM Sleipner og KNM Æger. Disse var først og fremst ment for anti-ubåtkrigføring nær kysten/innaskjærs og hadde samme utstyr for det (Terne-raketter og torpedoer, samt sonar), men mye enklere våpen og ildledningsutstyr mot overflate- og luftmål. Men de ble regnet som til en viss grad mislykkede fordi støyen fra dieselmotorene ødela vesentlig for sonaren.

                        Edit: Holder atomdrevne fartøyer utenfor, de har selvfølgelig dampturbin.
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                        Kommentér


                        • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                          Boiler=fyrkjele så det er vel innenfor, eller hva Eisenhower:?

                          Rart de ikke smetter inn en liten reaktor fra en ubåt som er til overs når de først er i gang.
                          Artillery is the God of War

                          Kommentér


                          • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                            Kuznetsov bruker dampturbiner av den gode, gamle sorten, så fyrkjele er absolutt innafor. Dog usikker på drivstofftype: én kilde sier gass, en annen sier diesel mens en tredje sier olje. Vil tro sistnevnte er mest sannsynlig, men slike ting kan jeg fint lite om, så jeg skal ikke påstå noe.

                            En av grunnene til at dampturbiner gikk av moten på mindre skip er at de reagerer mye tregere enn diesel og gassturbiner gjør. De to sistnevnte kan forandre hastighet så mye og ofte og (nesten) så fort du vil, noe som er en stor fordel f.eks. når du jakter ubåter innaskjærs. Tyskerne brukte dieselmaskineri på f.eks. "lommeslagskipene" sine under krigen, og gjorde at de raskt kunne få opp hastigheten og komme seg unna/nærmere før fienden rakk å få opp dampen. Det hadde riktignok en pris, da motorene var upålitelige og ga lavere topphastighet enn dampturbiner (skip av tilsvarende størrelse med dampturbiner var gjerne 5-6 knop raskere). Sikkert også forskjeller i virkningsgrad osv., men det er utenfor mitt fagfelt.
                            "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

                            Kommentér


                            • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                              Russland har ett lite problem med dette.

                              Gassturbinene de installerte i de fleste fartøyene kom som regel fra Ukraina, det blir det litt dårlig med i dag.

                              Atomreaktor har blitt nevnt tidligere men, det er enormt kostbart å sette inn da det drar med seg dype endringer i strukturen, for ikke å snakke om sikkerhetsregime.

                              Personlig tror jeg de heller pusser opp dagens turbiner så langt det går.
                              Død ved Kølle!
                              Bla bla... Hybrid warfare is easy

                              Kommentér


                              • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                Russernes største problem er at de ikke har penger til nye hangarskip og for stort og ømt ego til å høgge det de alt har. Jeg regner med at alle land- og luftgeneraler ønsker balja dit peppern gror (de har jo alt sendt ett dit.)

                                Kuznetsov er når jeg tenker på det et skoleeksempel på "Diesen-tesen" om at å sitte på en kapasitet man ikke har råd til å drifte eller modernisere av tradisjons- og prestisjehensyn er å pisse penger ut av vinduet, og at det beste er å kvitte seg med den ASAP.
                                "De känner döden, de vet at den som slutar vandra dör, och att en knivskada, ett benbrott, en plötslig hosta kan vara avskedstecknet."

                                Kommentér


                                • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                  Opprinnelig skrevet av Eisenhower Vis post
                                  Kuznetsov bruker dampturbiner av den gode, gamle sorten, så fyrkjele er absolutt innafor. Dog usikker på drivstofftype: én kilde sier gass, en annen sier diesel mens en tredje sier olje. Vil tro sistnevnte er mest sannsynlig, men slike ting kan jeg fint lite om, så jeg skal ikke påstå noe.

                                  En av grunnene til at dampturbiner gikk av moten på mindre skip er at de reagerer mye tregere enn diesel og gassturbiner gjør. De to sistnevnte kan forandre hastighet så mye og ofte og (nesten) så fort du vil, noe som er en stor fordel f.eks. når du jakter ubåter innaskjærs. Tyskerne brukte dieselmaskineri på f.eks. "lommeslagskipene" sine under krigen, og gjorde at de raskt kunne få opp hastigheten og komme seg unna/nærmere før fienden rakk å få opp dampen. Det hadde riktignok en pris, da motorene var upålitelige og ga lavere topphastighet enn dampturbiner (skip av tilsvarende størrelse med dampturbiner var gjerne 5-6 knop raskere). Sikkert også forskjeller i virkningsgrad osv., men det er utenfor mitt fagfelt.
                                  Diesel og olje kan godt bety det samme avhengig av hvem du snakker med. Smøreolje heter alltid smøreolje.

                                  I det maritime skiller man gjerne mellom forskjellige dieseltyper og tungolje. De forskjellige dieseltypene har variert sammensetting, innslag av svovel, partikler osv. Tungolje krever renseutstyr og forvarming men kan i teorien brukes på de fleste motorer så lenge de er forberedt for det. Pris og miljøvennlighet er gradvis synkende når man beveget seg mer og met mot tungolje.

                                  99.9% sikker på at de ikke kjører med gass men det kan jo hende det finnes en løsning for å drive kjelene under landligge det hvor det finnes et gassnettverk.

                                  Gassolje er den fineste maritime dieselen og er såvidt jeg vet tett opp mot røddiesel men uten farge.

                                  Tipper de kjører med tungolje med dårlig renseanlegg.
                                  Artillery is the God of War

                                  Kommentér


                                  • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                    Med tanke på hvor mye røyk de la når de seilte så måtte de fyre med gammel asfalt
                                    Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                    Kommentér


                                    • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                      Eksosen blir farget svart av de knuste drømmene til admiralene som drømmer seg tilbake til Sovjet-tiden, da de var en stormakt til sjøs
                                      "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

                                      Kommentér


                                      • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                        Admiral Piotr (til høyre) angrer på at han tok på seg den nye tropeuniformen på toktet med Kuznetsov.
                                        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                        Kommentér


                                        • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                          En sang om fyrbøterne på Kuznetsov:

                                          När jag börja att segla till sjöss i maskin
                                          var jag trimmer på Aileen Alannah
                                          För jag lämna en trålare i Aberdeen
                                          och fick chansen att mönstra med samma
                                          Vi var sex man på durken och två i var box
                                          det var kolboxar stora som hus
                                          Och det mesta vi gick med var stenkol och koks
                                          ifrån Sunderland till Santa Cruz

                                          Det var dåligt med käket men chiefen var bra
                                          så vi höll alltid steamen på toppen
                                          och så fick vi en whiskey var fjortonde dag
                                          det är nyttigt sa gubben för kroppen
                                          It’s a very old whiskey, my boy sa han då
                                          och så plira han smått och slog i
                                          och så sjöng vi en visa som började så
                                          I was born by the side of the sea

                                          Det var hårt på den tiden vi gick sex om sex
                                          och ibland gick vi fyra om fyra
                                          och man tröttnar på teblask, konserver och kex
                                          när man seglar för två pund i hyra
                                          Så jag klarade ut i Newcastle on Tyne
                                          fast den staden var tråkig och ful.
                                          och där fick jag hyra med Stevenson Line
                                          och i Spanien där fira vi jul

                                          Båtens namn var Bermudas på fem tusen ton
                                          med sex fyrar och trångt mellan skottna
                                          och jag sa när jag stod där med släjsen igång
                                          Det är syndastraff, boys att vi fåttna
                                          Våra kol var som snus eller finmalet krut
                                          vi fick släjsa och raka i ett
                                          Vi fick slagga två gånger på vakten till slut
                                          och vi levde i aska och svett

                                          Ja, den får inte va varken dum eller lat
                                          som ska stå på en elddurk och fyra
                                          och får ju till slut ett förinnerligt hat
                                          till matroser som inte kan styra
                                          Det var bus på Biscaya och slinger i ett
                                          och vi lovade rorgängarna dagg
                                          För på elddurken drällde där skyfflar och spett
                                          och vi trampa i glödande slagg

                                          I Valencia där fick vi en last apelsin
                                          men den lasten fick gå mej förutan
                                          för jag smet med min sjösäck och min mandolin
                                          jag var tröttkörd och ogilla skutan
                                          Jag var tunn som ett rakblad men riggad och fin
                                          och en fröken som sjöng på en bar
                                          gödde opp mej med kyckling och tre sorters vin
                                          Ja, den flickan va ovanligt rar

                                          Jag har seglat med britter med yankees och allt
                                          ja, med tyskar och med portugiser
                                          Det var hemskt när man gick utan hyra och svalt
                                          och fick smörj av Antwerpens poliser
                                          Men det värsta var nog när vi hade gjort rent
                                          i ångpannorna ner i Bordeaux
                                          och jag somna i kitteln och märkte för sent
                                          att manluckorna skruvades på

                                          Ja, jag vakna när vattnet blev påsläppt you see
                                          och kamraterna eldade under
                                          Det var kolmörkt i kitteln och vattnet det steg
                                          så jag flydde ju högst upp inunder
                                          Men där var det ju stopp, där var manluckan på
                                          och jag tänkte Nu är det nog klokt
                                          Charlie Barr, att du kvickt läser opp Fader Vår
                                          för här eldare, här blir du kokt

                                          Som jag läste min bön fick jag höra ett ljud
                                          det var någon där oppe som knacka
                                          och så öppna nån luckan och skrek: Herre Gud
                                          här är Charlie ju kvar med min hacka
                                          Det var donkeyman själv, han var skotte you know
                                          och se hackan jag hade var hans
                                          Det var den som han sökte, men medge ändå
                                          att det samtidigt gav mej en chans
                                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                          Kommentér


                                          • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                            Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                                            Det er ikke lett å holde seg aktuell... Ikke før hadde jeg lagt ut denne før jeg fant ut at "Georgij Pobedonosets" i juni-juli seilte til Sevastopol, på tokt av ukjent varighet.
                                            "Georgij Pobedonosets" kom tilbake til Severomorsk i går, etter å ha deltatt i den russiske flåtegruppen i Middelhavet, det vil sannsynligvis si "Syria-ekspressen".

                                            På TV-klippet i linken kan man se at den legger til ved siden av det jeg er 90% sikker på at er "Aleksandr Otrakovskij".

                                            >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                            "De känner döden, de vet at den som slutar vandra dör, och att en knivskada, ett benbrott, en plötslig hosta kan vara avskedstecknet."

                                            Kommentér


                                            • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                              Georgij Pobedonosets er det av og til bilder av på denne siden.

                                              >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                              Så ja Syria ekspressen.
                                              Død ved Kølle!
                                              Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                              Kommentér


                                              • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                                Blir litt færre bilder nå framover.
                                                "De känner döden, de vet at den som slutar vandra dör, och att en knivskada, ett benbrott, en plötslig hosta kan vara avskedstecknet."

                                                Kommentér


                                                • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                                  Om Russlands fornyede ubåtkapasiteter, GIUK-gapet og viktigheten av MPA.

                                                  >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                                  Sent fra min E5603 via Tapatalk
                                                  Odd objects attract fire. You are odd.

                                                  Kommentér


                                                  • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                                    Denne setningen er litt misvisende, ettersom den kan gi inntrykk av at alle de åtte Borej-klasse strategiske ubåtene skal til Nordflåten:
                                                    Totalt skal Nordflåten få åtte ubåter i den såkalte Borei-klassen. Tre av disse er allerede i aktiv tjeneste, ytterligere fem er under bygging.
                                                    Av de tre Borej-klasse u-båtene som er operative er en i Nordflåten, to i Stillehavsflåten. Av de fem gjenstående skal visstnok tre til Stillehavsflåten og to til Nordflåten. (Men slike fordelinger kan man ikke være sikker på før fartøyene faktisk er på plass.)

                                                    Imidlertid har begge de to Borej-klasse u-båtene som er overført til Stillehavsflåten vært innom Kola og Severomorsk for testing og utprøving. Kola og Nordflåten er åpenbart test- og kompetansesenter for u-båtkrigføring, og til og med vietnamesiske dieselelektriske u-båter har vært der for testing og opplæring av mannskaper. Det gjør jo ikke u-båt-etterretning derfra noe mindre interessant, heller tvert i mot.
                                                    "De känner döden, de vet at den som slutar vandra dör, och att en knivskada, ett benbrott, en plötslig hosta kan vara avskedstecknet."

                                                    Kommentér


                                                    • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                                      To russiske korvetter i Steregushchiy-klassen, Soobrazitelny og Boiky, samt en slepebåte og tankskip, har passert gjennom den engelske kanal i natt, eskortert av Royal Navy.

                                                      De forlot basen sin i Kaliningrad forrige lørdag, og er på vei til det østlige Middelhavet.

                                                      Skipene er relativt nye, bygd tidlig 2000.


                                                      >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                                      >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                                      >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                                      Sent fra min E5603 via Tapatalk
                                                      Odd objects attract fire. You are odd.

                                                      Kommentér


                                                      • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                                        >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM] der vi følger utvalgte enheter i Østersjøflåten før og under en liten øvelse, deriblant SOOBRAZITELNY. Interessant å se på. Legg særlig merke til lederskapsmodellen som følges og tilsynelatende er gjengs hos naboen.

                                                        Kommentér


                                                        • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                                          Oscar-II klasse (samme som "Kursk") u-båten "Orel" (Staves "Oryol" i noen kilder) har returnert til Severomorsk etter overhaling hos Zvezdochka i severodvinsk ved Kvitsjøen. Den er dermed den tredje og siste av de gjenlevende Oscar-II u-båtene i Nordflåten som er levetidsforlenget.

                                                          >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                                          Dette er samme u-båten som tok fyr under sveisearbeider i 2015, og skapte noe uro.

                                                          >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                                          "De känner döden, de vet at den som slutar vandra dör, och att en knivskada, ett benbrott, en plötslig hosta kan vara avskedstecknet."

                                                          Kommentér


                                                          • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                                            Russisk marinefartøy i Svartehavet holder på å synke etter kollisjon med annet fartøy
                                                            >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                                            Det skal angivelig være snakk om forsyningsskipet Liman, som er omgjort til rekognoseringsfartøy, som skal være berørt.
                                                            Si vis pacem, para bellum

                                                            Kommentér


                                                            • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                                              Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
                                                              Russisk marinefartøy i Svartehavet holder på å synke etter kollisjon med annet fartøy
                                                              >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                                              Det skal angivelig være snakk om forsyningsskipet Liman, som er omgjort til rekognoseringsfartøy, som skal være berørt.
                                                              Mer om ulykken og Liman
                                                              >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                                              Si vis pacem, para bellum

                                                              Kommentér

                                                              Forsvarets historiske filmarkiv

                                                              Collapse

                                                              Working...
                                                              X
                                                              Besøksstatistikk