Fy faen. Brann ombord er det verst tenkelige scenarioet (bortsett fra implosjon, men da går det særdeles raskt) en kan stilles ovenfor i en neddykket ubåt. Som ubåtmann gikk det iskaldt nedover ryggen min når jeg hørte om dette.
Brann i en lukket atmosfære ombord på en neddykket ubåt er absolutt skrekkscenarioet. Det er derfor man driller førstehåndsinnsats og brannbekjempelse hele tiden man er ombord, slik at det blir ryggmargsrefleks å bekjempe brannen så fort som overhode mulig slik at man kan ha en "fighting chance" til å overleve.
For å prøve å illustrere hvordan det kan ha utartet seg ombord, basert på kvalifisert gjetning etter brorparten av et tiår i aktiv sjøgående ubåttjeneste i KNM: Atmosfæren i hele seksjonen vil bli forgiftet av branngasser på sekunder, og forgifte pusteluften i hele fartøyet dersom man ikke er utrolig rask til å adskille seksjonene med trykkfaste dører og/eller branntepper. Hvis man ikke er meget rask til å få på seg pustemaske vil man desverre miste bevisstheten meget raskt. På norske/NATO-ubåter har man noe som kalles BIBS (Built In Breathing System), som er et pusteluftsanlegg med tilhørende masker som befinner seg rundt om i hele fartøyet, som må tas på og brukes umiddelbart når alarmen går. Russerne har så vidt jeg har forstått en egen personlig pustemaske-variant med luft for en viss kortere tid, til bruk i slike tilfeller. Uansett. Er man ikke svært rask til å få på seg pustemaska og iverksette førstehåndsinnsats mot brannen så har man et stort problem.
For å komplisere en allerede kritisk situasjon vil det bli null sikt i brennende seksjon meget raskt pga brannrøyk, og resten av fartøyet dersom man ikke har vært rask til å stenge av seksjonen. Det er her god fartøyskjennskap kommer inn i bildet, der alle ombord må kunne finne frem til alt nødutstyr og brannslukningsutstyr i blinde, og deretter bekjempe brannen i stummende mørke. Jeg vet ikke hvor godt russiske ubåtmannskaper er drillet på dette, men formoder at de har samme fokus på dette i Nordflåten som vi har i Vesten. Desverre fremstår det for meg fra russiske "skrytevideoer" på YouTube at havariutstyret deres ikke holder samme høye standard som vi er vant til på vestlige ubåter (se fra 18:29 i den lenkede videoen for eksempel på brannbekjempelsesutstyr ombord på Nordflåtens atomubåter). Brannen vil i tillegg generere mye varme, og kan ødelegge kritisk viktig utstyr.
Så, for å oppsummere: Det er ikke tilgjengelig pusteluft utenom det man har av pustemasker, det er null sikt, og det blir veldig varmt veldig fort. Det er ingen brannvesen man kan ringe for å få hjelp -- man må bekjempe og slukke brannen selv med det man har av mannskaper og utstyr ombord.
Russiske medier siterer det norske Statens Strålevern på at det var en "gasseksplosjon" ombord som forårsaket brannen (Kilde). Dersom dette stemmer kan det være en gasstank av et slag - eksempelvis oksygen, som har antent og forårsaket en brann. Det meldes i samme kilde at brannen ble slukket av besetningen, men at 14 mann omkom av "poisoning by combustion products" (Google translate), noe jeg tolker som røykforgiftning. Dette kan tyde på at man enten ikke rakk å få på seg pustemaske, eller at man gikk tom for luft før man fikk dykket opp og ventilert fartøyet for branngasser. En forferdelig skjebne som ingen mennesker fortjener, uavhengig av nasjonalitet eller tilhørighet. Det meldes videre i sosiale medier at ytterligere besetningsmedlemmer er innlagt på militærsykehus i Severomorsk for medisinsk behandling.
Uansett, bra jobbet hvis de klarte å slukke brannen på egen hånd, selv om det kom med en meget høy pris. Ubåtfolk er som noen av dere kanskje har fått med dere spesielle vesener. Vi har alle som gesjeft å drive på langt under vann, og det eksisterer et spesielt brorskap (og søsterskap) mellom ubåtfolk uavhengig av nasjonalitet. Når noe slik skjer treffer det midt i hjerterota, for vi kan ane hvor jævlig gjengen ombord LOSHARIK har hatt det, og hvor forferdelig små marginer det er mellom liv og død der nede i dypet.
Hvil i fred til de omkomne, og god bedring til de gjenværende.
*********
For mer informasjon om fartøyet det er snakk om, AS-12 LOSHARIK, henviser jeg til den eminente HI Sutton sin artikkel: http://www.hisutton.com/Spy%20Sub%20...0Losharik.html. I følge åpne kilder er LOSHARIK del av GUGI, som formelt sett bedriver "dypvannsforskning", men sannsynligvis bedriver kartlegging av havbunnen med fokus på undervannsinstallasjoner slik som kommunikasjonskabler og annen snask. Se den norske Wikipedia-siden om "Departementet for dyphavsforskning i Russland" for ytterligere informasjon. LOSHARIK opererer normalt sammen med et moderfartøy av typen DELTA STRETCH, som er en ombygget strategisk atomubåt der missilseksjonen er erstattet av en dokkingmodul som tillater DELTA STRETCH å "dokke inn" LOSHARIK på undersiden og frakte henne rundt om dit de skal operere.
SISTE: President Putin har avbrutt en planlagt offentlig opptreden tirsdag kveld for å møte forsvarsminister Sergej Sjojgu som følge av ulykken, ifølge Reuters som siterer RIA.
Tirsdag kveld ble det kjent at sju av de omkomne er høyere marineoffiserer. To av de døde skal også ha være bærere av utmerkelsen «Helt av Den russiske føderasjonen».
Det skriver Russia Today.
Denne ærestittelen blir gitt av Russlands president og er landets fremste utmerkelse.
Mye informasjon om ubåtulykken i Barentshavet er klassifisert som statshemmeligheter og blir derfor ikke offentliggjort. 14 russiske sjøfolk døde, og et ukjent antall overlevde.
Det som presist står i russisk media er at sju av de omkomne var "kaptein av første klasse", tilsvarende Of-5, Kommandør.
At gradsnivået er så høyt sier noe om oppdraget til Losharik, dette var nok tekniske/operative spesialister med teknisk/ingeniør- og forskerutdannelse på dr.ing-nivå+.
"You may not be interested in war, but war is interested in you." -Michael Walzer
- Vi forventer, at de tre skibe og ubåden vil passere Sjællands Odde først på morgenen - ved syv- eller ottetiden - og så sejle under Storebæltsbroen midt på formiddagen.
- Her vil det bedste udsyn opnås fra området ved Korsør, siger han.
Visstnok pga av at det forventes en russisk marineøvelse i nær fremtid, samt det ryktes at en ubåt av nyere type som seiler i vestlige farvann.
Dette dreier seg etter alt å dømme om Borei- eller Yazen-klasse. Borei-klassen er Nordflåtens nyeste strategiske missilubåter, mens Yazen-klassen består av svært stillegående angrepsubåter.
Russland har varslet at landet i perioden 14.-17. august vil etablere fire store fareområder i internasjonalt farvann utenfor kysten av Nordland og Troms. Dette indikerer at russiske sjø- og luftstridskrefter planlegger å gjennomføre omfattende skarp øvingsaktivitet i disse områdene. Den ventede russiske øvingsaktiviteten føyer seg inn i et mønster der Russland opererer og driver militær aktivitet hyppigere og lengre vest enn tidligere.
- Norge vektlegger forutsigbarhet og tilbakeholdenhet i planlegging og gjennomføring av nasjonal og alliert militær øving og trening. Vi kan ikke se at Russland tar de samme hensynene. Vi ser heller ikke rent militære grunner til at den ventede russiske øvingsaktiviteten må gjennomføres i nettopp disse farvannene så langt vest og i nærheten av Norge. Vi har over tid sett en utvikling der Russland opptrer stadig mer selvhevdende i våre nærområder. Norge er ikke fornøyd med utviklingen og vil følge nøye med på den ventede russiske øvingsaktiviteten, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen
Tenkte at denne passet her jeg. Det er litt om den nyeste russiske diesel-elektriske ubåt. Jeg visste for øvrig ikke at russerne lastet inn torpedoene slik som vist her, men det har vel sine fordeler og ulemper.
Where is, repeat, where is Task Force Thirty Four? The world wonders.
Russland har varslet at landet i perioden 14.-17. august vil etablere fire store fareområder i internasjonalt farvann utenfor kysten av Nordland og Troms. Dette indikerer at russiske sjø- og luftstridskrefter planlegger å gjennomføre omfattende skarp øvingsaktivitet i disse områdene. Den ventede russiske øvingsaktiviteten føyer seg inn i et mønster der Russland opererer og driver militær aktivitet hyppigere og lengre vest enn tidligere.
- Norge vektlegger forutsigbarhet og tilbakeholdenhet i planlegging og gjennomføring av nasjonal og alliert militær øving og trening. Vi kan ikke se at Russland tar de samme hensynene. Vi ser heller ikke rent militære grunner til at den ventede russiske øvingsaktiviteten må gjennomføres i nettopp disse farvannene så langt vest og i nærheten av Norge. Vi har over tid sett en utvikling der Russland opptrer stadig mer selvhevdende i våre nærområder. Norge er ikke fornøyd med utviklingen og vil følge nøye med på den ventede russiske øvingsaktiviteten, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen
Øvelsen i Norskehavet er etter alt å dømme over. For øyeblikket går slava-klasse krysseren Marshal Ustinov gjennom kanalen, på vei på langfart, med planlagte besøk bl.a. til uspesifiserte land i Afrika og Middelhavet.
Den er i følge med tankeren Vyazma og slepebåten SB-406, de er begge registrert hos Marine traffic, men ser dessverre ut til å seile uten AIS for øyeblikket.
Fregatten Admiral Gorshkov og ubåtjageren Severomorsk øvde i Norskehavet 13.-14. august, i følge meldingen fra Nordflåten uten å skyte med skarpt. De skal ha samtrent med anti-ubåtfly og med langtrekkende bombefly.
De var i følge med støttefartøyet Elbrus og slepebåten Nikolay Chiker, som fungerte som OPFOR. De har nå seilt rundt Finnmark og er nord for Murmansk. Det er svært sannsynlig at Gorshkov og Severomorsk er i nærheten.
Dette får de store fareområdene/NOTAMene til å virke litt merkelige - de skal altså ikke ha skutt med skarpt. Det kunne tenkes at det hadde med flyaktiviteten å gjøre, men den store utflygingen med anti-ubåtfly var 8. august, og to til Bear fløy ut 12. august.
Jeg vet ikke om det regnes som god sjømannsskikk å utstede NOTAMs om man skal lyse mye med heftige radarer og slikt? Eller var erklæringen av store fareområder bare posering av noe slag?
"You may not be interested in war, but war is interested in you." -Michael Walzer
Litt bilder fra landgangsøvelse ved Dudinka på Tajmyr-halvøya. Fra Nordflåten deltok ubåtjageren Viseadmiral Kulakov og landgangsfartøyene Kondopoga og Aleksandr Otrakovskij, enheter fra 61. Marineinfanteribrigade og 80. Motoriserte (arktiske) infanteribataljon. I tillegg har de igjen med seg gjester fra en uspesifisert luftlandeavdeling, med ivecoer og BMD-2.
Etter landgangsøvelsen ved Dudinka, forflyttet stridsgruppen seg lenger inn på Tajmyrhalvøya og gjennomførte en sammensatt angrepsøvelse, med støtte fra fly og helikoptre i et øvingsfelt ved Iergalakh-elva sør-øst for Norilsk. Det var også lagt inn noe samvirke med blålysetater, bl.a. det føderale fengselsvesenet (I hvit lastebil med grønn stripe på siden) som fanget inn "rømlinger" som hadde slutte seg til den "ulovlige væpnede gruppen" som skulle være fi.
Det er ikke første gangen Nordflåten har en bataljonsstridsgruppe her, men jeg er ganske sikker på at det er første gangen de har hatt med artilleristøtte både fra rør- og rakettartilleri, og i hvert fall første gangen de har med stridsvogner: To T-80BVM.
Det gjorde meg litt nysgjerrig på status på stridsvogner i Nordflåtens bakkeavdelinger. I følge siste nummer av Na Strazhye Zapolyarya (Nordflåtens avis) er fortsatt den forsterkede stridsvognsbataljonen i 200. motoriserte infanteribrigade i Pechenga den eneste stridsvognsavdelingen på Kola. De skal ha skiftet ut ca halvparten av T-72B3ene sine med T-80BVM, og forventer å få tilført enda et "20-talls" T-80BVM i år.
Samtidig fikk 38. motoriserte infanteribrigade i østlige militærdistrikt tilført ett bataljonssett med T-80BVM i sommer, i følge Izvestiia, som oppgir at dette er "ca 40 stridsvogner". (En russisk strv-bn kan ha mellom 31 og 41 vogner.) Izvestiia har også meldt at det er planlagt at 80. motoriserte infanteribrigade i Alakurtti skal ha en bataljon, men det lurer jeg på om er en forveksling.
Siden det bare er kjent en kontrakt på 62 T-80BVM, går det fint opp med to "små" bataljoner, en til Nordflåten og en til Østlige militærdistrikt. Dersom 200. skal ha en "stor" bataljon, (for ikke å snakke om 80.) må det enten komme en ny kontrakt på flere T-80BVM, eller så ender de opp med flere typer stridsvogner. Siden de første versjonene av T-80BVM har ildledningsutstyr fra Thales som jeg tviler på at de får kjøpt lenger, vil det uansett bli snakk om variasjoner.
I Østlige militærdistrikt har også 155. marineinfanteribrigade fått tilført T-80BVer, ikke mer oppusset enn at det fortsatt går an å se avdelingsmerkingen til hærbrigaden (6. stridsvognsbrigade, vestlige militærdistrikt, nå visstnok helt utstyrt med T-72B3).
Siden det har vært noen små opptredener av T-80BVer på bilder fra Kola, regner jeg med at det fortsatt finnes slike i møllpose rundt omkring, og dersom 61. marineinfanteribrigade får tilbake et stridsvognskompani eller -bataljon, vil det mest sannsynlig bli med T-80BV hentet fra møllpose.
Last edited by Lille Arne; DTG 011430 Nov 19, .
Begrunnelse: feil avdelingsbetegnelse
"You may not be interested in war, but war is interested in you." -Michael Walzer
Dette er jo klart i stedet for de to Mistral-klasse franske amfibiangrepsskipene Russland skulle kjøpe fra Frankrike, men som i stedet ble solgt til Egypt på grunn av Ukaraina-krisen. Det er for så vidt litt spesielt at bildet i artikkelen er av det franske amfibieangrepsskipet (av Mistral-klassen) "Dixmude" (tydeligvis tatt fra Wikipedia).
At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
Dette er jo klart i stedet for de to Mistral-klasse franske amfibiangrepsskipene Russland skulle kjøpe fra Frankrike, men som i stedet ble solgt til Egypt på grunn av Ukaraina-krisen. Det er for så vidt litt spesielt at bildet i artikkelen er av det franske amfibieangrepsskipet (av Mistral-klassen) "Dixmude" (tydeligvis tatt fra Wikipedia).
Jeg holder heller ikke pusten. Meldingen som kom først fra TASS, basert på "anonyme kilder i forsvarsindustrien", ble senere samme dag dementert av Aleksei Rakhmanov, president for det russiske statseide paraplyselskapet for skipsbygging, OSK. I følge ham er det hverken bestemt at det skal bygges noen helikopterlandingsfartøy eller hvor.
Nå inngår visstnok ikke "Zaliv" (verftet på Krim) i OSK, men for meg virker det merkelig at et verft som står utenfor OSK skal få en slik tung prestisjekontrakt. I sovjettida bygde de fregatter (krivak-klasse) og mindre militære fartøy. https://zalivkerch.com/galereya.html
De har noe erfaring med å bygge store fartøy, da oljetankere, og den atomdrevne isbryteren Sevmorput, som akkurat nå putrer mot St. Petersburg med fisk fra Stillehavet: https://thebarentsobserver.com/en/in...loaded-seafood , men den var altså ferdigbygd i 1988...
Før 2014 bygde de en hel del fraktskip og offshore-greier, det ligger en liste på hjemmesiden til de lovlige eierne: http://www.zaliv.com/en/reference-list Mulig 88charlie: kan svare på om dette først og fremst er skrog/halvfabrikata som ble ferdigstilt andre steder, bl.a. i Norge? Jeg ser det er norske verft blant kjøperne. At du er god til å bygge store skrog behøver ikke å bety at det er så liketil å bygge komplette krigsskip.
Så har de som et slags distriktspolitisk tiltak fått kontrakt på å bygge to korvettstørrelse patruljefartøy (Prosjekt 22160, Vasily Bykov-klasse), hvor av ett er ferdig, og tre prosjekt 22800 Karakurt/Mytishchi-klasse korvetter. Ingen av Karakurt-korvettene er ferdigstilt, og de bygger dem som underkontraktør for Gorkii-verftet i Zelenodolsk, som er en del av OSK-systemet.
Så det er nok ikke helt umulig at de kan få en slik kontrakt, de har blant annet en tørrdokk som det går å bygge store skip i, men det er litt av et sprang fra å bygge korvetter til helikopterbærende landgangsfartøy.
"You may not be interested in war, but war is interested in you." -Michael Walzer
Jeg holder heller ikke pusten. Meldingen som kom først fra TASS, basert på "anonyme kilder i forsvarsindustrien", ble senere samme dag dementert av Aleksei Rakhmanov, president for det russiske statseide paraplyselskapet for skipsbygging, OSK. I følge ham er det hverken bestemt at det skal bygges noen helikopterlandingsfartøy eller hvor.
Nå inngår visstnok ikke "Zaliv" (verftet på Krim) i OSK, men for meg virker det merkelig at et verft som står utenfor OSK skal få en slik tung prestisjekontrakt. I sovjettida bygde de fregatter (krivak-klasse) og mindre militære fartøy. https://zalivkerch.com/galereya.html
De har noe erfaring med å bygge store fartøy, da oljetankere, og den atomdrevne isbryteren Sevmorput, som akkurat nå putrer mot St. Petersburg med fisk fra Stillehavet: https://thebarentsobserver.com/en/in...loaded-seafood , men den var altså ferdigbygd i 1988...
Før 2014 bygde de en hel del fraktskip og offshore-greier, det ligger en liste på hjemmesiden til de lovlige eierne: http://www.zaliv.com/en/reference-list Mulig 88charlie: kan svare på om dette først og fremst er skrog/halvfabrikata som ble ferdigstilt andre steder, bl.a. i Norge? Jeg ser det er norske verft blant kjøperne. At du er god til å bygge store skrog behøver ikke å bety at det er så liketil å bygge komplette krigsskip.
Så har de som et slags distriktspolitisk tiltak fått kontrakt på å bygge to korvettstørrelse patruljefartøy (Prosjekt 22160, Vasily Bykov-klasse), hvor av ett er ferdig, og tre prosjekt 22800 Karakurt/Mytishchi-klasse korvetter. Ingen av Karakurt-korvettene er ferdigstilt, og de bygger dem som underkontraktør for Gorkii-verftet i Zelenodolsk, som er en del av OSK-systemet.
Så det er nok ikke helt umulig at de kan få en slik kontrakt, de har blant annet en tørrdokk som det går å bygge store skip i, men det er litt av et sprang fra å bygge korvetter til helikopterbærende landgangsfartøy.
De har nok først og fremst operert som et skrogverft de siste årene.
Det betyr i praksis at de sånn umiddelbart ikke innehar kompetansen eller gjennomføringsevnen til å alene fullføre en komplett ferdigstillelse av et komplisert fartøy. Denne kompetansen kan riktignok komme fra et annet sted, feks et designkontor/engineeringhus, som tar seg av alt designarbeid, sourcing, integrasjon og såkalt detail engineering. Videre kan man spe på med dyktige underleverandører, feks på elektrosiden.
Norske aktører som Rolls-Royce (Nå Kongsberg), VARD, Ulstein, Havyard mfl, har gjort store penger på akkurat denne tjenesten (i tillegg til å levere utstyret i RR sitt tilfelle), selv om verftene har ofte vært så som så. Båt ble det uansett.
Om det går i Russland er en annen diskusjon men det er i alle fall praktisk mulig om man har tilgang til utstyr og kompetanse.
Jeg holder heller ikke pusten. Meldingen som kom først fra TASS, basert på "anonyme kilder i forsvarsindustrien", ble senere samme dag dementert av Aleksei Rakhmanov, president for det russiske statseide paraplyselskapet for skipsbygging, OSK. I følge ham er det hverken bestemt at det skal bygges noen helikopterlandingsfartøy eller hvor.
Nå inngår visstnok ikke "Zaliv" (verftet på Krim) i OSK, men for meg virker det merkelig at et verft som står utenfor OSK skal få en slik tung prestisjekontrakt. I sovjettida bygde de fregatter (krivak-klasse) og mindre militære fartøy. https://zalivkerch.com/galereya.html
De har noe erfaring med å bygge store fartøy, da oljetankere, og den atomdrevne isbryteren Sevmorput, som akkurat nå putrer mot St. Petersburg med fisk fra Stillehavet: https://thebarentsobserver.com/en/in...loaded-seafood , men den var altså ferdigbygd i 1988...
Før 2014 bygde de en hel del fraktskip og offshore-greier, det ligger en liste på hjemmesiden til de lovlige eierne: http://www.zaliv.com/en/reference-list Mulig 88charlie: kan svare på om dette først og fremst er skrog/halvfabrikata som ble ferdigstilt andre steder, bl.a. i Norge? Jeg ser det er norske verft blant kjøperne. At du er god til å bygge store skrog behøver ikke å bety at det er så liketil å bygge komplette krigsskip.
Så har de som et slags distriktspolitisk tiltak fått kontrakt på å bygge to korvettstørrelse patruljefartøy (Prosjekt 22160, Vasily Bykov-klasse), hvor av ett er ferdig, og tre prosjekt 22800 Karakurt/Mytishchi-klasse korvetter. Ingen av Karakurt-korvettene er ferdigstilt, og de bygger dem som underkontraktør for Gorkii-verftet i Zelenodolsk, som er en del av OSK-systemet.
Så det er nok ikke helt umulig at de kan få en slik kontrakt, de har blant annet en tørrdokk som det går å bygge store skip i, men det er litt av et sprang fra å bygge korvetter til helikopterbærende landgangsfartøy.
Hvor skal de få motorer ifra?
Kinesiske Deutz-kopier eller har de tro på egenproduserte gassturbiner innen 10 år?
Hvor skal de få motorer ifra?
Kinesiske Deutz-kopier eller har de tro på egenproduserte gassturbiner innen 10 år?
Meget godt poeng som ikke bare gjelder motorer.
Turbiner fikser de nok, om det er gass eller steam.
Det største problemet er kraftelektronikk når/hvis de går for elektrisk fremdrift. Det finnes ingen leverandører av sånt utstyr i Russland.
Da står de igjen med steam av typene som Eisenhower: leser om, turbiner med direkte drift eller et primitivt Dieselelektrisk system. Nå er riktignok dette en utfordring for samtlige konservative mariner, dvs alle.
Det blir alltids båt, men som ved brute force engineered moonlanding kommer det til å koste og ta tid.
Av en eller annen grunn så klarer ikke så mange å lage brukbare gassturbiner.
Kina har Ukrainske turbiner i sine fartøyer.
Russland hadde det samme tidligere, de sliter med å ferdigstile fartøyer fordi de ikke har nok turbiner.
Av en eller annen grunn så klarer ikke så mange å lage brukbare gassturbiner.
Kina har Ukrainske turbiner i sine fartøyer.
Russland hadde det samme tidligere, de sliter med å ferdigstile fartøyer fordi de ikke har nok turbiner.
Det spørs litt hvor kraftige turbiner man snakker om men de aller største deler gjerne moduler og tech fra store passasjerflymotorer, dels store jagerflymotorer og begge områdene er utfordrende for Russland og særlig Kina.
Den jeg kjenner best til, RR MT30, har mesteparten av delelisten sin fra Trent 800, som dytter på bla Boeing 777, verdens største tomotors passasjerfly. Det sier egentlig det meste.
Slike motorer (Trent800) koster flere milliarder å utvikle, selv om basiskunnskapen er aldri så mye til stede.
Sovjetunionen var i hvert fall i sin tid langt fremme med jetmotorer på fly, f.eks. var Turmansky R-15 som ble utviklet for bl.a. MiG-25 en stor overraskelse i vesten, muligens overlegen den omtrent samtidige amerikanske J79 som ble brukt på bl.a. Starfighter og Phantom.
At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
Sovjetunionen var i hvert fall i sin tid langt fremme med jetmotorer på fly, f.eks. var Turmansky R-15 som ble utviklet for bl.a. MiG-25 en stor overraskelse i vesten, muligens overlegen den omtrent samtidige amerikanske J79 som ble brukt på bl.a. Starfighter og Phantom.
En legendarisk motor som bokstavelig talt fordøyde seg selv hvis piloten ble litt for tung på spakene.
Problemet med slike motorer, i alle fall for denne diskusjonen, er at de i mye større grad baserer seg på RAM-air kompresjon enn det man finner på subsoniske varianter.
En gassturbin, altså betegnelsen som brukes for maritime og landbaserte kraftverk-jetmotorer, har vesentlig flere komponenter i kompressoren for å oppnå merkeeffekt ved v=0. Så baserer de seg også utelukkende på dry-thrust , altså ingen afterburner.
Kommentér