Globalt toppbanner

Collapse

Milforum Google-søk

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Russland - Sjøstridskrefter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Russland skal tilfeldigvis gjennnomføre en øvelse med skarpskyting av missiler rett utenfor norsk territorialfarvann, vest for Mørekysten.

    Det betyr at den russiske marineøvelsen skal foregå det i samme området og samtidig som den sjømilitære delen av Trident Juncture.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Antar hensikten er å påvirke bla norsk opinion. Litt barnslig spør du meg. Det blir interessant å se hvordan politiske elementer ytterst på norsk venstreside reagerer på dette. Et et av Russlands mål er å så splid i NATO. For så vidt greit at de bruker kostbare missiler til øvelse da lagrene reduseres.
    Si vis pacem, para bellum

    Kommentér


    • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

      Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
      Russland skal tilfeldigvis gjennnomføre en øvelse med skarpskyting av missiler rett utenfor norsk territorialfarvann, vest for Mørekysten.

      Det betyr at den russiske marineøvelsen skal foregå det i samme området og samtidig som den sjømilitære delen av Trident Juncture.

      >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

      Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
      Så ikke at denne allerede var postet, men tillot meg å nevne det i Trident Juncture-tråden også.
      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

      Kommentér


      • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

        Det er like aktuelt i den tråden [emoji106]

        Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
        Odd objects attract fire. You are odd.

        Kommentér


        • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

          >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
          Flytedokjen til Kuznetsov har sunket.
          Død ved Kølle!
          Bla bla... Hybrid warfare is easy

          Kommentér


          • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

            Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
            >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
            Flytedokjen til Kuznetsov har sunket.
            Den skal jo det!
            Artillery is the God of War

            Kommentér


            • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

              Høyrisikospill av russerne:
              >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
              Where is, repeat, where is Task Force Thirty Four? The world wonders.

              Kommentér


              • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                En krane har revet hull i skipet på 4x5m.

                Quickfix sies det.

                >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                Odd objects attract fire. You are odd.

                Kommentér


                • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                  >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                  Samletråd med info og flås.
                  Død ved Kølle!
                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

                  Kommentér


                  • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                    Er det ikke dette russerne kaller for en prematur sjøsetning?
                    Where is, repeat, where is Task Force Thirty Four? The world wonders.

                    Kommentér


                    • Russiske marinen - tilstand og utvikling

                      Det å senke en flytedokk er nok like utfordrende som å dykke med en ubåt.

                      Det er et komplisert samspill mellom ventiler og muligens pumper for å sikre stabilitet helt til skipets kjøl henger fritt. Frem til hangarskipet når en viss vannlinje er det dokken som holder alt oppreist.

                      Så er det jo slik at disse operasjonene ikke skjer så ofte og med en så svær dokk og antakeligvis slett vedlikehold så øker risikoen.

                      Russerne var heldige som bare fikk en kran gjennom dekket og ett dødsfall.

                      Meget heldige.
                      Artillery is the God of War

                      Kommentér


                      • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                        Nato og den norske regjeringen sier at den russiske øvelsen i Norske*havet ikke er dramatisk. Men i kulissene jobber norske myndigheter på spreng med krisehåndtering.

                        >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                        Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                        Odd objects attract fire. You are odd.

                        Kommentér


                        • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                          Enig i at saken ikke er udramatisk, og må håndteres seriøst. Men KSE kan etableres på flere nivå, og det er ikke nødvendigvis statsrådene som sitter der nå. Jeg synes det er betryggende at man er forberedt.
                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                          Kommentér


                          • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                            Warisboring har kikket på Russlands valgmuligheter etter at flytedokken til Kuznetsov sank.

                            Det er usikkert om dokken i det hele tatt kan heves og repareres, og siden svenskene som bygde den er med på sanksjonene, må de i så fall gjøre det uten hjelp. Det vil ta år og bli kjempedyrt.

                            En flytedokk i Vladivostok og en under bygging like nord for Vladivostok er store nok, men da må Kuznetsov fraktes trygt gjennom nordøstpassasjen. En ved Svartehavet er kanskje stor nok, men såpass marginalt at det vil være risikabelt.

                            Tørr- og flytedokker i EU og USA er utelukket pga sanksjoner. Å slepe Kuznetsov til Kina, India eller andre muligheter i Asia er enda lengre enn til Vladivostok.

                            De kan gjøre det eneste fornuftige og skrote skiten, opprettholde et minimum av kompetanse på de landbaserte treningsanleggene sine og håpe på at det blir penger til nybygg en gang rundt 2030.
                            Uansett betyr nok tapet av denne flytedokken at vi ser på to-tre år lengre tid før Kuznetsov er operativ igjen, tidligst mot 2023-4.

                            >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                            "De känner döden, de vet at den som slutar vandra dör, och att en knivskada, ett benbrott, en plötslig hosta kan vara avskedstecknet."

                            Kommentér


                            • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                              Jeg synes det er litt rart at de satser fullet og helt på digre flytedokker, og ikke bygger faste tørrdokker. Det må da være billigere og enklere, og en tørrdokk kan ikke synke.. Fordelen med en flytedokk er selvfølgelig at den kan slepes til et annet sted hvis det er behov for det, men med Nordflåten og Stillehavsflåten som de store med strategiske ubåter og kryssere, og dessuten Østersjøflåten og Svartehavsflåten, er det da ikke så mye å tjene på å slepe en enorm flytedokk mellom f.eks. Barentshavet og Østersjøen, i stedet for å ha tørrdokker besgge steder?
                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                              Kommentér


                              • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                Ubåtene til Nordflåten går det nok greit med, etter å ha sett en gammel doku om deaktiveringen av en Typhoonklasse (mener det er en hønngammal doku fra NatGeo som ligger på YouTube) at det er en tørrdokk i nord hvor Typhoonen akkurat får plass inn slusen. Så da skal det gå fint med de nyere som er mindre.... men det gjør nok noe med den totale kapasiteten til vedlikehold. Mer kritisk er det nok for Kirov og de nå to Slavaklasse skipene som de prøver å holde i live. Russermærra Kuznetsov blir det nærmest umulig å videreføre dagens (relativt stusselige) oppetid på fremover.
                                Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

                                Kommentér


                                • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                  De kan spise stoltheten og kjøpe hangarskip fra Kina.
                                  Død ved Kølle!
                                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                  Kommentér


                                  • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                    Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
                                    De kan spise stoltheten og kjøpe hangarskip fra Kina.
                                    Det er mulig at de bestillet skrog fra Kina. Jeg tror de kommer til å bruke en stund bare på å vurdere hva nå?
                                    Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                    Kommentér


                                    • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                      Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                      Jeg synes det er litt rart at de satser fullet og helt på digre flytedokker, og ikke bygger faste tørrdokker. Det må da være billigere og enklere, og en tørrdokk kan ikke synke.. Fordelen med en flytedokk er selvfølgelig at den kan slepes til et annet sted hvis det er behov for det, men med Nordflåten og Stillehavsflåten som de store med strategiske ubåter og kryssere, og dessuten Østersjøflåten og Svartehavsflåten, er det da ikke så mye å tjene på å slepe en enorm flytedokk mellom f.eks. Barentshavet og Østersjøen, i stedet for å ha tørrdokker besgge steder?
                                      Du har et godt poeng her men store gravdokker (kjært barn osv) finnes det ikke så mange av lenger. Noen av de største i Europa er opprinnelig eldgamle greier som er flikket på over mange år, bla. i St. Nazaire og Hamburg. Videre er det slik at de ofte benyttes til nybygg fordi de er omringet av fasilitetene som inngår i byggelogistikken.

                                      Usikker på hvorfor gravdokker er så sjeldne men det er mulig dokkportene, dreneringssystemene, sprenging av innseiling og selve utgravingen er vesentlig dyrere å få på plass nå for tiden. Ikke minst landareal skaffe med rett plassering.

                                      En flytedokk kan bygges med samme tverrsnitt som en supertanker, sjøsettes fra en slipp og påmonteres noe enkelt maskineri for å besørge ballasteringen osv. Når fartøyet først er kommet tørt er det ingen aktive maskiner eller innretninger for å "holde" ting. Stål for slike enkle konstruksjoener er egentlig ganske billig.

                                      Liaaenverftet i Ålesund hadde i sin tid en mindre flytedokk som opprinnelig var drevet av Royal Navy men som ble overskuddsmateriell etter krigen. Såvidt jeg vet er den fortsatt i drift hos et reparasjonsverft i distriktet og det er nok ikke strie kostnadene for å holde den i funksjonell stand. Den maritime næringens svar på en Tysse-tilhenger.

                                      Så selv om ting kostet det samme ville man nok foretrukket en flytedokk.
                                      Artillery is the God of War

                                      Kommentér


                                      • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                        Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                                        Warisboring har kikket på Russlands valgmuligheter etter at flytedokken til Kuznetsov sank.

                                        Det er usikkert om dokken i det hele tatt kan heves og repareres, og siden svenskene som bygde den er med på sanksjonene, må de i så fall gjøre det uten hjelp. Det vil ta år og bli kjempedyrt.

                                        En flytedokk i Vladivostok og en under bygging like nord for Vladivostok er store nok, men da må Kuznetsov fraktes trygt gjennom nordøstpassasjen. En ved Svartehavet er kanskje stor nok, men såpass marginalt at det vil være risikabelt.

                                        Tørr- og flytedokker i EU og USA er utelukket pga sanksjoner. Å slepe Kuznetsov til Kina, India eller andre muligheter i Asia er enda lengre enn til Vladivostok.

                                        De kan gjøre det eneste fornuftige og skrote skiten, opprettholde et minimum av kompetanse på de landbaserte treningsanleggene sine og håpe på at det blir penger til nybygg en gang rundt 2030.
                                        Uansett betyr nok tapet av denne flytedokken at vi ser på to-tre år lengre tid før Kuznetsov er operativ igjen, tidligst mot 2023-4.

                                        >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                        Hvis ikke flytedokken er skadet så er det ikke noe i veien for å heve den og sette ting i stand igjen. Slikt blir nær sagt gjort hele tiden og systemene ombord er ikke så avanserte at man ikke makter å erstatte det som har tatt skade av sjøvann. Her overdriver artikkelforfatteren.

                                        Noe annet er påhengte ting slik som store kraner, verksteder, lys, kraftforsyninger osv. men det er på en måte hyllevare i den store sammenhengen.

                                        Med forbehold om dybde, kran og pumpekapasiteter så er dette en operasjon som russerne klarer å få til hvis de blir tvunget til det og man trenger ikke støtte fra designerne for noe så simpelt som en flytedokk. Om så var at man måtte kjøre noen nye beregninger så er geometrien så enkel at enhver skipsingeniør kan få det til ved å tegne opp en ny modell.

                                        Sannsynligvis er det mange år med liv igjen i konstruksjone, på tross av årevis med slett eller lite vedlikehold.

                                        Problemet er utelukkende tid og penger samt at de som virkelig kan berging både er medlemmer av Nato og EU.

                                        En ny flytedokk er jeg rimelig sikker på at man kan skaffe til veie på under to år men da snakker vi Asia og en flere måneder lang slepeoperasjon.

                                        Det er fullt mulig å gjøre ting med Kuznetsov uten en flytedokk men for å vedlikeholde akseltetninger (et viktig moment ved skipsvedlikehold) og for å brenne hull i siden når kullfyringen skal byttes ut, så er gjerne dokking den enkleste metoden.
                                        Artillery is the God of War

                                        Kommentér


                                        • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                          Kullfyringen, ja...
                                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                          Kommentér


                                          • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                            Nei, jeg tenkte bare på at de store skipsverftene i Sør-Korea, som Daewoo, gjerne har mange store gravdokker som de bruker til bygging av nye skip. Og på Haakonsvern har vi jo "gravdokk", nå uten overdekning i taket etter at den ble utvidet til å kunne ta FNAN. Jeg syntes det var litt rart de store russiske marinebasene ikke hadde det og.
                                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                            Kommentér


                                            • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                              Utifra bildene i denne artikkelen ser det ut til at de har tak over hele dokken på HOS.

                                              >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                              Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                                              Odd objects attract fire. You are odd.

                                              Kommentér


                                              • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                                I følge wiki ble skipet bygget i en tørrdokk som nå befinner seg i Ukraina. Muligens litt vanskelig å bare avtale en time for reperasjon da.
                                                >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                                Where is, repeat, where is Task Force Thirty Four? The world wonders.

                                                Kommentér


                                                • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                                  Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                                  Nei, jeg tenkte bare på at de store skipsverftene i Sør-Korea, som Daewoo, gjerne har mange store gravdokker som de bruker til bygging av nye skip. Og på Haakonsvern har vi jo "gravdokk", nå uten overdekning i taket etter at den ble utvidet til å kunne ta FNAN. Jeg syntes det var litt rart de store russiske marinebasene ikke hadde det og.
                                                  Enig, og russerne har jo bedrevet verre landskapsarkitektur enn en skarve dokk.

                                                  Kanskje miltaktiske forhold som styrte? Litt for nært Nato/Fronten?
                                                  Artillery is the God of War

                                                  Kommentér


                                                  • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                                    Edit: Dette var svar på innlegget til Znuddel::

                                                    Tak ja, men ikke mange meter med fjell slik det var før utvidelsen:

                                                    Flyfoto fra 1970 (fra 1881.no):

                                                    Click image for larger version

Name:	Haakonsvern1.JPG
Views:	1
Size:	154,8 KB
ID:	869360

                                                    Nytt flyfoto:

                                                    Click image for larger version

Name:	Haakonsvern2.JPG
Views:	1
Size:	174,7 KB
ID:	869361
                                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                                    Kommentér


                                                    • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                                      Er det noen som vet/ser hva som ligger til kai i 1970?

                                                      Kommentér


                                                      • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                                        Opprinnelig skrevet av Viking80 Vis post
                                                        Er det noen som vet/ser hva som ligger til kai i 1970?
                                                        Godt spørsmål. Det ser ikke ut som en Oslo-klasse fregatt. Det kan jo være utenlandsk, alternativt kan det være KNM Haakon VII, "skoleskip" for Marinen fra 1958 til 1973. Den ble bygget som "seaplane tender" for U.S. Navy og var ferdig som U.S.S. Gardiner Bay i 1944. Fra 1958 ble den utlånt til Norge (Norge kjøpte den for en mindre sum i 1969), og brukt som opplæringsskip for Marinen (visstnok var den ikke så godt egnet til opplæring av navigasjonsoffiserer, for den hadde bitteliten bro) som KNM Haakon VII. Den var 94 meter lang og hadde deplassement på 2755 tonn. Standard besetning 215 mann. I 1973 ble den tatt ut av bruk, brukt som målfartøy for Penguin, og deretter hugd opp.

                                                        Her fant jeg et bilde:

                                                        Click image for larger version

Name:	HHVII.jpg
Views:	1
Size:	38,1 KB
ID:	869362
                                                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                                        Kommentér


                                                        • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                                          Da Aker yards Langstein bygde KV Svalbard så jobbet jeg der og var med på brua da en båt ble tatt opp i flytedokka, husker ikke om det var en supply eller svalbard. Det var et par pendler som vi fulgte med da dokka ble hevet og senket for å holde den stabil. Dette var en meget manuell prossess som fort kan gå galt hvis man ikke følger med. Ble feile pumper og ventiler kjørt kunne dokka kantre eller skli ut i en retning, tap av kontroll kan føre til store ødeleggelser. Når en flytedokk synker litt så påvirker det fortøyningene og dokken får mer rom for bevegelse. Så hvis føreren av dokka får krenging når det er feil på utstyret, så kan beslutningen fra føreren om hvilke ventiler og pumper som må kjøres gi totalt feil resultat. Det trenger ikke å være en stor feil på dokka i russland for et slikt resultat, det kan være nok med en kontaktor feil eller en ventil feil og da kan føreren av dokka være utspilt.
                                                          Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                                          Kommentér


                                                          • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                                            Aftenposten har en sak om flytedokken. I følge kildene som aftenposten brukes, skyldes dette et snøfall. Dette snøfallet førte til at flere kraftledninger brøt sammen, og deler av Murmansk ble fri for strøm. Ikke noe problem i seg selv, men pumpene på flytedokken ble drevet av landstrøm, så det var ikke noe back-up i form av kullkraft eller aggregater når strømmen forsvant.
                                                            >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                                            Where is, repeat, where is Task Force Thirty Four? The world wonders.

                                                            Kommentér


                                                            • Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

                                                              Den forklaringen er ikke plausibel for meg, men det er et men. Hvis dokka lekker så mye for at den er i dårlig forfattning slik at den tar inn vann, så kan det gå galt hvis pumpene stopper, men da er den i særdeles dårlig forfatning og burde sikkert ikke vert i bruk. En teori kan være at innvendige lekkasjer forsterket en vekt økning av utstyr som ble flyttet slik at de fikk et stabilitets problem. En dokk uten landstrøm burde ikke være et problem så lenge den er tett, utvendig og innvendig. 88charlie: har sikkert noen flere forklaringer, men det er det som er åpenbart for meg.
                                                              Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                                              Kommentér

                                                              Forsvarets historiske filmarkiv

                                                              Collapse

                                                              Working...
                                                              X
                                                              Besøksstatistikk