Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvordan gikk opptaket?

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trådstarter

    Hvordan gikk opptaket?

    Alle dere som tidligere har postet treningsdagbøker eller på annen måte vært aktive på forumet: hva gikk bra og hva gikk ikke så bra på opptaket?

    Ikke skriv om dere kom inn eller ikke, men heller om hvor effektiv treningen deres var med tanke på å lykkes. Hva burde dere trent mer på? Hva burde dere trent mindre på? Andre råd og tips til nye her?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
    Lignende tråder

  • #2
    Har ikke skrevet noe treningsdagbok her, men har likevel et råd. Trener selv mot Kystjegeropptak denne sommeren (2021). Har trent en god stund nå og oppfater meg selv som en sprek fyr som klarer de fysiske minstekravene med god margin, utenom en øvelse: rygghev. Var selv komortabel på at jeg enkelt skulle klare 20 rygghev med god margin. Testet meg på øvelsen for et par uker siden, og la meg si deg, det er fryktelig tungt! Man skal ikke bare føre seg selv opp i sitt eget tempo, men man er nødt til å vente 5 sekunder (ikke i hvileposisjon) før man går ned igjen og gjør seg klar til neste rep.

    Har hørt at mange ryker på denne øvelsen på FOS. Anbefaler alle som trener til både Fallskjermjeger eller Kystjeger opptak til å forberede seg GODT på rygghev.

    Lykke til!

    Kommentér


    • #3
      Opprinnelig skrevet av Michel Vis post
      Har ikke skrevet noe treningsdagbok her, men har likevel et råd. Trener selv mot Kystjegeropptak denne sommeren (2021). Har trent en god stund nå og oppfater meg selv som en sprek fyr som klarer de fysiske minstekravene med god margin, utenom en øvelse: rygghev. Var selv komortabel på at jeg enkelt skulle klare 20 rygghev med god margin. Testet meg på øvelsen for et par uker siden, og la meg si deg, det er fryktelig tungt! Man skal ikke bare føre seg selv opp i sitt eget tempo, men man er nødt til å vente 5 sekunder (ikke i hvileposisjon) før man går ned igjen og gjør seg klar til neste rep.
      Jeg opplevde akkurat det samme. Alle testene går med bra margin, men rygghev overrasket meg. Spesielt med tanke på den 5 sekunders pausetiden var det absolutt en øvelse jeg måtte trene ekstra på

      Kommentér


      • #4
        Samme her haha Veldig komfortabel på alle de fysiske kravene, men med et lite unntak av rygghev. Har altså iverksatt jevnlig trening mot dette for å være sikker på at jeg klarer kravet på opptaket.

        Kommentér


        • #5
          Heisann! Akkurat meldt meg inn på forumet! Er født i 2003 og har målet om å bli fallskjermjeger. Tusen takk for tipsene med rygghev! Alltid greit å vite hva som fungerte og ikke hos dere som allerede har vært gjennom det. Hva tenker dere om mengden trening av overkropp? Er det like viktig som ben og føtter? Vil også komme i kontakt med noen andre med samme mål, så vi kan pushe hverandre

          Kommentér


          • #6
            Opprinnelig skrevet av foel Vis post
            Heisann! Akkurat meldt meg inn på forumet! Er født i 2003 og har målet om å bli fallskjermjeger. Tusen takk for tipsene med rygghev! Alltid greit å vite hva som fungerte og ikke hos dere som allerede har vært gjennom det. Hva tenker dere om mengden trening av overkropp? Er det like viktig som ben og føtter? Vil også komme i kontakt med noen andre med samme mål, så vi kan pushe hverandre
            Velkommen! Jeg har søkt på søkbar tjeneste i år (så jeg er ikke den med mest erfaring akkurat), men apropos det å trene overkropp ift underkropp. Etter det jeg har forstått er det ikke noen fordel å være stor og "tung" om du skal inn i en jegertjeneste. Selvfølgelig er det krav om et visst styrkenivå, men der mye av hovedfokuset ligger på seighet/stamina. Det å kunne orke over lengre perioder. Det er nevnt i noen andre tråder, men man kan ha mer utbytte av kanskje å gå 4-6 timer med 15-20kg enn 1-3 timer med 30+ kg. Personlig tror jeg det handler mye om variasjon og evnen til å orke over en lengre perioder, men i tillegg være i stand til å utføre oppgaver som krever en mer eksplosiv styrke. Men, som sagt finnes det folk her som kan mye mer enn meg om dette. Ville bare legge inn litt av det jeg har fått meg/tenker Lykke til med treningen!

            Kommentér


            • #7
              Høres utrolig fornuftig ut! Det skal jeg dra med meg inni treningen! Så på treningsprogrammet til fallskjermjegeropptaket at turene ble lengre, mens sekken holdt seg på 20kg! Er kommet til uke 8 nå, og skal ikke inn før 2022, men føler likevell jeg har dårlig tid

              Kommentér


              • #8
                Opprinnelig skrevet av foel Vis post
                Høres utrolig fornuftig ut! Det skal jeg dra med meg inni treningen! Så på treningsprogrammet til fallskjermjegeropptaket at turene ble lengre, mens sekken holdt seg på 20kg! Er kommet til uke 8 nå, og skal ikke inn før 2022, men føler likevell jeg har dårlig tid
                Om du har "dårlig tid" eller ikke kommer vel an på hvordan du allerede presterer i de fysiske testene. Målet er å klare de fysiske kravene med greie marginer, og det er jo slik at folk har forskjellige utgangspunkt. Det at du begynner såpass tidlig som nå er jo bare bra, slik at du ikke trenger å stresse når det gjelder det å ha greie nok resultater på de fysiske testene før tiden er inne for opptaket.

                Begynn først med å teste deg selv i de fysiske testene. Med en slik test får du en god oversikt over hvordan du presterer. Dersom du for eksempel tar 50 push-ups, men klarer så vidt 49 minutter på pakningsløp, kan det være lurt å kanskje fokusere litt mer på nettop pakningsløp (gåing / løping med sekk). Du har tid til å forberede deg masse før opptaket Tren målrettet!

                Kommentér


                • #9
                  Opprinnelig skrevet av SanderAK Vis post

                  Om du har "dårlig tid" eller ikke kommer vel an på hvordan du allerede presterer i de fysiske testene. Målet er å klare de fysiske kravene med greie marginer, og det er jo slik at folk har forskjellige utgangspunkt. Det at du begynner såpass tidlig som nå er jo bare bra, slik at du ikke trenger å stresse når det gjelder det å ha greie nok resultater på de fysiske testene før tiden er inne for opptaket.

                  Begynn først med å teste deg selv i de fysiske testene. Med en slik test får du en god oversikt over hvordan du presterer. Dersom du for eksempel tar 50 push-ups, men klarer så vidt 49 minutter på pakningsløp, kan det være lurt å kanskje fokusere litt mer på nettop pakningsløp (gåing / løping med sekk). Du har tid til å forberede deg masse før opptaket Tren målrettet!
                  Sant! Er ikke i så alt for dårlig form i fra før. Har klart 50 pushups for en stund siden, så det skal være mulig å gjøre det igjen. Pullups er jeg godt over kravet også. Må nok legge på meg litt, ettersom jeg kun veier 62, så fokuserer på å spise nok, samtidig som jeg ikke blir for tung. Skal prøve pakningsløp neste løpeøkt

                  Kommentér

                  • Trådstarter

                    #10
                    Jeg hadde egentlig håpet på at noen andre som nylig har gjennomført et opptak kunne kommet med sine egne råd og tips. Siden det ikke er tilfelle*, tillater jeg meg å komme med noen egne betraktninger, selv om det er en del år siden jeg besto opptaket til befalsskole.

                    1) Finn ut hva du kommer til å bli målt på under opptaket, og tren spesifikt på det. Disse kravene er absolutte, og ryker du ut på 3000 meter eller medisinballstøt, så hjelper det ikke hvor mange pushups du klarer. Det beste er selvsagt at du er i så god fysisk form at du behersker alt, men de fleste av oss må prioritere. Og som mange andre har sagt, sørg for at du har så god margin at du klarer kravene på en dårlig dag, også når du nettopp har gjennomført andre tester.
                    2) Start treningen tidlig, med lett belastning, og øk underveis. Å plutselig maxe en ny øvelse uker eller dager før opptaket er en god oppskrift på belastningsskader.
                    3) Husk at det å bestå de fysiske testene bare er inngangsbilletten til opptaket. Du har bestått minimumskravene, men det er nå man skal finne ut hvem som egner seg.
                    4) Det å være i generelt god fysisk form er veldig bra også videre i prosessen, ikke misforstå meg, men det er tre ting jeg spesielt vil fremheve som de aller viktigste, ut fra et motto som gjaldt under en mestringsøvelse jeg deltok på: "Mot - Vilje - Utholdenhet."
                    -- Mot: Man vil teste at du er dristig nok til å gjennomføre det du senere vil måtte mestre, om det er fallskjermhopping eller strid. Fordi man ikke får simulert dette på en realistisk måte, finner man andre måter å teste på. Google f eks "trond bolle-hinderet" for å få en ide.
                    -- Vilje: Det er dette forsvarssjefen beskriver i sin bok "Jegerånden" - den innbitte viljen til å løse oppdraget sitt, uansett forutsetninger, og uansett hvor sliten, sulten, trøtt, våt og kald du er. Det er dette som måler om du virkelig er motivert til det du skal gjennom.
                    -- Utholdenhet: Har du den seigheten som trengs for å gå gjennom en langvarig fysisk utfordring? VI snakker ikke en to timers økt på treningsstudio, vi snakker marsj med tung sekk i 12 timer, et par timers søvn, og så videre, kanskje flere dager. Og dette må du holde ut uten veldig mye mat.
                    For å teste deg kommer de som leder opptaket til å tilby deg å gjøre slutt på lidelsene ved å kjøre deg inn i leir slik at du kan ta en god varm dusj, få et deilig måltid og sove i en varm seng, akkurat de tingene du drømmer mest om. Svarer du ja på det? I så fall er du ute av opptaket - du var ikke motivert nok.

                    I tillegg til dette vil jeg fremheve noen momenter som det er bra å ha tenkt gjennom:
                    a) Håndterer du usikkerhet bra? Du vil gå gjennom prøvelse du ikke aner hva innebærer og hvor mange dager de varer. I det du tror dere er ferdige, kommer det noe nytt.
                    b) Er du feltvant? Om ikke annet må du ha vært noen netter ute i telt for ikke å være helt handikappet når du gjøre det.
                    c) Behersker du kart og kompass? Det er andre som har nevnt det i andre tråder, og det er fortsatt viktig, uansett hvor mange GPS'er som finnes.
                    d) Har du ikke gått inn dine M/77? Gjør det ASAP ZULU.
                    e) Har du utstyrskontroll? Eller er du en svime? Det er viktigere enn du tror å ha full kontroll på alt utstyret ditt også i svært stressende situasjoner, enten du er i felt eller garnison.



                    *: På en annen tråd fant jeg dog disse tipsene fra mars i år, som jeg synes er gode:
                    Opprinnelig skrevet av KJKiddo Vis post

                    11:40 er en god tid. Minstekravene bør klares med god margin på en dårlig dag. Jo større margin jo bedre.

                    Har du prøvd pakningsløp og rygghev enda? Rygghev er vanskeligere enn det ser ut som hvis man gjør det riktig IMO.
                    Hvordan er kostholdet? Hvilke sko går du med? Anbefaler på det sterkeste å bruke M77.

                    Prøv å holde minst 6km/t når du går med sekk og unngå for mye løping med sekk. Ta gjerne to marsjøkter i uka, en kort en der du går så fort du kan på grusvei i f eks 2t, og en lang en i ulendt terreng. Øk gradvis. 3-4timer i starten og senere gjerne 8-10t. 5-10min pause hver time. Drikk mye vann underveis.

                    Svømming med våtdrakt er lurt. Du bør være like komfortabel i vann som på land.
                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                    Kommentér


                    • #11
                      1) Finn ut hva du kommer til å bli målt på under opptaket, og tren spesifikt på det. Disse kravene er absolutte, og ryker du ut på 3000 meter eller medisinballstøt, så hjelper det ikke hvor mange pushups du klarer. Det beste er selvsagt at du er i så god fysisk form at du behersker alt, men de fleste av oss må prioritere. Og som mange andre har sagt, sørg for at du har så god margin at du klarer kravene på en dårlig dag, også når du nettopp har gjennomført andre tester.
                      Her kan jeg legge til min egen bitre erfaring fra FJ-opptaket for 15 år siden, vær sikker på at du gjør øvelsene riktig. Det er ganske kjipt å henge i bommen og høre at befalet teller 0 hver gang du gjør en repetisjon fordi haka ikke er ordentlig over bommen, de har hundrevis av kandidater, og trenger ikke å være greie med deg.

                      Et annet råd som kanskje ikke er så aktuelt akkurat i år, ikke gå all out i russetida. Fort gjort å dra på seg en lungebetennelse eller annet på kalde mai-netter som setter deg ut av funksjon i noen kritiske uker før opptaket.
                      Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

                      Kommentér


                      • #12
                        Tusen takk for deling av veldig nyttig info! Men bare så jeg har den straight. Rygghev fungerer litt på samme måte som brualenk ikke sant(med ansiktet nedover selvfølgelig). Også skal man bruke 5 sekunder fra kropp hengende i 90 grader til full utstrekning, der ryggen "brettes" ut fra en krum posisjon? Har jeg forstått det rett?

                        Kommentér


                        • #13
                          Det var sånn for 15 år siden ihvertfall, og det var mange som slet med øvelsen den gangen og.
                          Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

                          Kommentér


                          • #14
                            Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                            VI snakker ikke en to timers økt på treningsstudio, vi snakker marsj med tung sekk i 12 timer, et par timers søvn, og så videre, kanskje flere dager. Og dette må du holde ut uten veldig mye mat.
                            Hvor tung sekk snakker vi egentlig? Er utrolig nysgjerrig der

                            Kommentér


                            • #15
                              Tung, en plass mellom ~30-50 kg.

                              Kommentér


                              • #16
                                Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
                                Tung, en plass mellom ~30-50 kg.
                                12timer gåing med 50kg sekk og full stridsutrustning?! Dette blir bra

                                Kommentér

                                • Trådstarter

                                  #17
                                  De starter nok ikke på det nivået. Hensikten er å selektere, ikke drepe hele gjengen.
                                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                  Kommentér

                                  Working...
                                  X
                                  Besøksstatistikk