Globalt toppbanner

Collapse

Milforum Google-søk

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Suezkanalen stengt av skip

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trådstarter

    Suezkanalen stengt av skip

    Det står et kontainerskip fast i Suez-kanalen og blokkerer for all trafikk. Sånn apropos sårbar infrastruktur og Murphy. Og hvis man følger linken i første post kan man få et inntrykk av køen som har dannet seg.

    Posten under har et bilde av synderen:

    Where is, repeat, where is Task Force Thirty Four? The world wonders.
    Lignende tråder

  • #2
    Tenker det er lite tilfelle av polsk riksdag på broen.
    Odd objects attract fire. You are odd.

    Kommentér


    • #3
      Dette kommer til å bli en dyr affære for rederiets forsikringsselskap.
      Odd objects attract fire. You are odd.

      Kommentér


      • #4
        Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
        Tenker det er lite tilfelle av polsk riksdag på broen.
        En veldig god dag for kapteinen.
        "Gjør Ret, Frygt Intet"

        Kommentér

        • Trådstarter

          #5
          Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
          Tenker det er lite tilfelle av polsk riksdag på broen.
          Noen som har sett om vaktlaget fra Helge Ingstad har fått en ny jobb? Jeg bare spør.

          Fra spøk til alvor, BBC kan melde at i verste tilfelle kan skipet bli stående fast i flere døgn, og at for å få det løst kan det hende at de må losse av lasten. Jeg legger også merke til hva selskapet sier om årsaken: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

          Evergreen Marine said the ship was "suspected of being hit by a sudden strong wind, causing the hull to deviate... and accidentally hit the bottom and run aground".
          Er det forresten noen båtkyndige i salen som kan fortelle hvor kompleks operasjon dette egentlig er? Selv om det er land ved siden av, er det vel ikke bare å stille opp med noen bergepanser og lange kabler?
          Where is, repeat, where is Task Force Thirty Four? The world wonders.

          Kommentér


          • #6
            Det ble sagt at dette kunne ta 2 døgn før de fikk den løs, men iflg P4 så har de er de nå allerede på vei til å løse denne "floken"

            Kommentér


            • #7
              Samtidig ser vi Brent opp 2.04% akkurat i dette sekund, antatt drevet i stor grad av denne proppen. Nå skal det sies at det er en veldig stor andel av oljetransport som går utenom kanalen, så effekten er heldigvis begrenset. VLCC for eksempel går utenom kanalen. Tankratene kan derimot gå som de bare vil, vi får se.

              Kommentér


              • #8
                Dette kan jeg nada om, men det skal ikke hindre meg i å uttale meg. Jeg vil tro at hele Suezkanalen er kartlagt i minste detalj, og at alle som ferdes der kjenner til alle krinker og kroker basert på disse kartene. Jeg vil også anta at det finnes krystallklare regler for hvor dypt skip kan stikke, hvor lange og hvor brede osv ("Suezmax" er i hvert fall et begrep jeg kjenner). Jeg formoder videre at disse tallene inneholder sikkerhetsmarginer som tar høyde for normale avvik i vind eller vannstand, dersom relevant.

                Årsaken til at det gikk galt denne gangen, får vi sikkert vite etter hvert. Var det en befrakter som tok en bitteliten sjanse og lastet på noen ekstra containere for å maksimere profitten? Eller en rormann som ikke var helt stø på dette med styrbord og babord? Uansett ganske utrolig at det fikk lov å skje.

                Det som er vel så bekymringsfullt er eventuelle terrorister som nå får en aha-opplevelse. Det er jo faktisk ikke vanskelig å få dette til å skje kontrollert heller.
                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                Kommentér


                • #9
                  Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post

                  Noen som har sett om vaktlaget fra Helge Ingstad har fått en ny jobb? Jeg bare spør.

                  Fra spøk til alvor, BBC kan melde at i verste tilfelle kan skipet bli stående fast i flere døgn, og at for å få det løst kan det hende at de må losse av lasten. Jeg legger også merke til hva selskapet sier om årsaken: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]



                  Er det forresten noen båtkyndige i salen som kan fortelle hvor kompleks operasjon dette egentlig er? Selv om det er land ved siden av, er det vel ikke bare å stille opp med noen bergepanser og lange kabler?
                  Avhengig av bunnforhold. Tipper det ikke akkurat er beinhard gneis så dermed vil skipets moment (som er helt vanvittig) dra de langt inn i klisteraktig sand og gjørme. Det er ikke akkurat et slepetau og Yaris som skal til. Ballastpumping hvis mulig, losse om nødvendig. Hadde det vært en bulklaster så kanskje de hadde hatt mulighet for å flytte lasten selv.

                  Vind er absolutt mulig forklaring, plutselige vindkast kan flytte skip retnings- og sidemessig raskt. Spesielt et slik skrog og overbygning med masse containere. Men da er det slepebåter kommer inn, sammen med tilstrekkelig styringsfart. Begge er nok nøye regulert i kanalen.
                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

                  Kommentér


                  • #10
                    På den andre tweeten yamaha har lagt inn i innlegg #278 ser man tydelig at baugen ligger mye høyere i sjøen enn akterenden. Enten harde allerede flyttet mye ballast eller så står de tilsvarende høyt på grunn i mudderet. Heldigvis er dette i en del av kanalen der det finnes en "omkjøring" via gammel kanal for deler av trafikken.

                    Tenker de er litt svett om bord, i rederiet og forsikringsselskapet.
                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

                    Kommentér


                    • #11
                      Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                      På den andre tweeten yamaha har lagt inn i innlegg #278 ser man tydelig at baugen ligger mye høyere i sjøen enn akterenden. Enten harde allerede flyttet mye ballast eller så står de tilsvarende høyt på grunn i mudderet. Heldigvis er dette i en del av kanalen der det finnes en "omkjøring" via gammel kanal for deler av trafikken.

                      Tenker de er litt svett om bord, i rederiet og forsikringsselskapet.
                      Men bare for å dra det resonnementet litt lenger - hvis trimmen var slik når de fikk kraftig vind fra siden er det ikke rart de gikk på grunn. Det er ganske avansert å lasteberegne containerskip ift vektfordeling og velger du å seile ut fra havn slik den er på bildet så er du nok ikke kaptein lenge. Vanligvis 1.styrmann som har rollen som ansvarlig for last ombord, men ansvaret er selvfølgelig til slutt hos kapteinen.
                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                      Kommentér

                      • Trådstarter

                        #12
                        Er det ikke dette som skjer i Norge når du ringer et firma også sier de at de skal sende en mann for å se på det?



                        Som Sofakriger var inne på, her har det nok vært litt moment med i svingene.
                        Where is, repeat, where is Task Force Thirty Four? The world wonders.

                        Kommentér


                        • #13
                          Kanskje en moderator kunne skilt ut hendelsen i Suez-kanalen i egen tråd, det dukker vel opp noe både strategiske og økonomiske momenter som diskusjon i kjølvannet (sic) av dette.
                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

                          Kommentér


                          • #14
                            EVER GIVEN skal angivelig ha sneket i køen og forbiseilt MAERSK DENVER kort tid før uhellet skjedde, ifølge Instagram-brukeren @fallenhearts17 som befant seg på bro på MAERSK DENVER. >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                            Samtidig kan vi se hvordan EVER GIVEN seilte i leden før det gikk skeis her i denne hjelpsomme tweeten: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                            Kommentér


                            • #15
                              Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
                              Ifølge Twitter skal EVER GIVEN angivelig ha sneket i køen og forbiseilt MAERSK DENVER rett før uhellet skjedde.
                              Jøss!!
                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

                              Kommentér


                              • #16
                                Sofakriger Oppdaterte posten min med referanser.

                                Kommentér


                                • #17
                                  Oppdatert AIS-data
                                  >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                  Ser ingen alternative veier forbi fartøyet.

                                  __

                                  15 fartøyer stod fast i Suezkanalen i 8 år (!) etter Seksdagerskrigen
                                  >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                  Kommentér


                                  • #18
                                    Opprinnelig skrevet av hotelpapa Vis post
                                    Oppdatert AIS-data
                                    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                    Ser ingen alternative veier forbi fartøyet.
                                    Dette med alternative veier sto i de første nyhetsmeldingene. Det har jo blitt gravet ut og rettet ut deler av kanalen i flere omganger. Men det var vanskelig å se hvor det skulle være på kartet ja.

                                    Fartøyene som ligger rundt iflg vesselfinder er alle slepebåter. En kan ta noe dekkslast men det ser ikke ut som de gjør noe alvorlige forsøk på å losse. De må jo ha et alvorlig digert kranfartøy for å kunne hente ned containere fra toppen.

                                    De venter sikkert på tidevannet.
                                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                    Kommentér


                                    • #19
                                      Fleire norske skip er naturlegvis i kø for å komme igjennom, eit av fartøya er den nye "danskebåten" til Fjordline. Så vidt eg veit seglar den under dansk flagg. Den er på veg frå Filippinene til Danmark for å bli sett i rute mellom Norge og Danmark. Fartøyet er bygt på Filippinene. >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                      Last edited by magskor; DTG 251548 Mar 21, . Begrunnelse: Gløymde link

                                      Kommentér


                                      • #20
                                        Dette er jo intet mindre enn verdens største KOMØD.
                                        Noe jeg mener Soviet hadde planer om å gjøre i Panamakanalen tett før den kalde krigen ble varm for å hindre amerikanske krigsskip gjennom der.

                                        Kommentér


                                        • #21
                                          >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                          Opptil 20.000 kubikkmeter – 20 millioner liter – sand må mudres. Da kan skipet Ever Given igjen flyte, anslår Suez Canal Authority.
                                          Så da kan vi vel konkludere med at de
                                          • Ikke tror høyt tidevann søndag/mandag vil være tilstrekkelig hjelp til å dra den av
                                          • At det ikke er aktuelt å losse for å lette skipet. (ser heller ikke ut til være infrastruktur rundt som gjør det mulig å jobbe med kraner fra land)
                                          De burde jo ha skikkelig mudringsutstyr i kanalen - men ser man på AIS (lenke lenger oppe) kan jeg ikke se noe mudringsfartøy pr nå?
                                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                          Kommentér


                                          • #22
                                            >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                            I en liten periode var den Egyptiske hæren noe annet en en ren korrupsjonspyramide, da kunne de få til mye med enkle midler.

                                            Så noen tweetet om hvor begredelig de statsansatte losene som følger skip gjennom kanalen er, og at mannskapet egentlig burde applauderes for å ha hindret at det ikke gikk mer ille.
                                            Død ved Kølle!
                                            Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                            Kommentér


                                            • #23
                                              Internett slår til
                                              >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

                                              Kommentér


                                              • #24
                                                Click image for larger version

Name:	ExcDj0NWYAAI29v?format=jpg&amp;name=large.jpg
Views:	223
Size:	134,7 KB
ID:	1048005

                                                Click image for larger version

Name:	ExcDik_WQAcA0T4?format=jpg&amp;name=900x900.jpg
Views:	221
Size:	120,1 KB
ID:	1048006
                                                https://twitter.com/i/status/1375226764331520006
                                                Død ved Kølle!
                                                Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                                Kommentér

                                                • Trådstarter

                                                  #25
                                                  Hehehe!
                                                  Click image for larger version

Name:	165554218_3689069437807747_4479766677529663724_n.jpg
Views:	205
Size:	108,6 KB
ID:	1048020
                                                  Where is, repeat, where is Task Force Thirty Four? The world wonders.

                                                  Kommentér


                                                  • #26
                                                    Da har de fått løs skipet igjen.

                                                    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                                    Odd objects attract fire. You are odd.

                                                    Kommentér


                                                    • #27
                                                      Trafikken har så vidt startet igjen, men mange skip ligger fortsatt å venter. Ett av de ser ut til å være et russisk marinefartøy. Er det reelt, eller noen som har det artig?
                                                      I går var det også et spansk marinefartøy som var bortom havaristen, men ble raskt borte igjen. Det var sannsynligvis falske data, er det noen mekanismer i AIS for å hindre det?

                                                      Click image for larger version

Name:	vesselfinder.PNG
Views:	169
Size:	237,5 KB
ID:	1048159
                                                      Attached Files

                                                      Kommentér


                                                      • #28
                                                        Google gav meg dette:

                                                        Russian Navy bunker tanker KOLA collided with bulk carrier ARK ROYAL in northern part of Gulf of Suez at around 0500 UTC Mar 23, according to Russian Navy Command statement.

                                                        >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                                        Odd objects attract fire. You are odd.

                                                        Kommentér


                                                        • #29
                                                          Tankeren Kola har sammen med slepebåten Yakov Grebelskiy fulgt Steregushchiy-klasse korvetten Stoikiy fra Østersjøflåten på tokt siden desember i fjor.

                                                          De har vært innom Tartus i Syria, drevet "antipirat-eskorte" i Adenbukta, besøkt Port Sudan og Salala i Oman. Dette er rutinemessig flaggvifting av den russiske marinen.

                                                          ​​​​​​Kola og Stoikiy ble sittende fast på Rødehavssiden bak den store kassebåten. Jeg finner ikke noe om slepebåten.

                                                          >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                                          "De känner döden, de vet at den som slutar vandra dör, och att en knivskada, ett benbrott, en plötslig hosta kan vara avskedstecknet."

                                                          Kommentér


                                                          • #30
                                                            Ever Given får ikke forlate Suez før eierene har betalt en milliard dollar i diverse kompensasjoner ifølge egyptiske "authorities".

                                                            De japanske eierene opplyser at de enda ikke har mottatt et offisielt krav.

                                                            >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                                                            Odd objects attract fire. You are odd.

                                                            Kommentér

                                                            Forsvarets historiske filmarkiv

                                                            Collapse

                                                            Working...
                                                            X
                                                            Besøksstatistikk