Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fyfo for HV-området mellom områdetreninger.

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trådstarter

    Fyfo for HV-området mellom områdetreninger.

    Det vil være åpenbart for de fleste at en av suksesskriteriene for at områdestrukturen i HV skal kunne løse oppdrag som krever mer fysisk aktivitet enn statiske vaktposter; f.eks. ildoverfall, patruljering med stridskontakt, e.l. , er at mannskapene har et minimum av fysisk form.
    2-3 dagers HV-trening i året, eller noen dager eller ukers opptrening før oppdragsløsning i skarpe situasjoner er selvfølgelig ikke nok til å bedre dette.
    Derfor kan det være hensiktsmessig å tilby et treningstilbud til mannskapene imellom trening og øving.
    Dette må være frivillighetsbasert og med lavest mulig terskel. F.eks "Vi samles på XX Torsdag 17.30 og jogger en times tid"
    Videre vil det jo være viktig at alle får trent noenlunde på sitt nivå, og at han som ikke har beveget seg i tempo over rolig gange siden fgtj for 15år siden ikke blir ruslende alene bakerst.
    Vil én løpe ifra de andre må de selvfølgelig få lov til det..

    Er det noen som har prøvd noe lignende og kan si noe om responsen?
    Lignende tråder

  • #2
    Stor tommel opp!

    Mitt problem er at jeg som veldig mange andre (som er i HV) har alt for mye i kalenderen allerede, unger, bhg, skole, fritidsaktiviteter for ungene og ikke minst jobb. Hadde jeg isolert fra alt annet kunnet prioritere HV (slik jeg mener at det burde være) så hadde jeg vært med. Men det er tungt og tar masse tid, noe jeg ikke har for mye av - så da blir det med sporadiske treninger innimellom.

    Men helt klart, jeg også ser et overordnet behov for felles økter, og ikke bare begrenset til løpetrening, når det kommer til tjeneste i HV.

    Kommentér


    • #3
      Det vil nok alltid være en del det faktisk ikke passer for, og det vil være noen som vil finne gode unnskyldninger for seg selv. Det er for noen feil sted kommunikasjonsmessig, feil tidspunkt eller feil type trening. Noen foretrekker kanskje å trene med andre eller en mindre gruppe eller alene.

      Det kan godt hende en skal ha flere steder så det foregår i folk sitt nærområde.

      Men uansett så tror jeg dette kan være en dytt over dørstokkmilen for mange - så jeg synes det er en super sak. Lav terskel tror jeg er veldig viktig - her er den viktige ikke den som ville løpt 4 mil den uken uansett og møter i thights, men den som tar på seg treningstøyet for første gang på en god stund. Det sosiale er selvsagt også viktig og der teller alle kategorier form.
      "Gjør Ret, Frygt Intet"

      Kommentér

      • Trådstarter

        #4
        Nei, de vi egentlig ønsker oss her er de som kommer i joggedress, med joggeskoa de fikk i førstegangstjenesten. De som egentlig bare orker å gå den runden, men likevel knuser alle på "Relative Effort" når de logger økta på Strava.

        Sted er nok et vesentlig punkt, og man kan selvfølgelig ikke forvente 100% oppmøte også av den grunn. Men man kan jo rullere litt på hvor man møtes da, slik at ikke noen alltid har 5min kjørevei, mens andre alltid må kjøre 30min.

        Jeg tenker jo også at det kan være lurt å utnytte teig og operasjonsområde her, slik at man i tillegg til å bli i bedre form, og bedre den sosiale delen i området, også blir bedre kjent i egen teig.

        leserbrukernavn det som iværtfall er min tanke her, er jo at dette blir et lite dytt for å få tatt den økta, jobb, unger, og fritidsaktiviteter er temmelig likt for alle, og dette kan ikke være ei "HV-greie" som sådan. Vi snakker ikke om å møtes til frivillig stridsteknikkdrilling hver 3.helg her.
        Men at man rett og slett inviterer folk til å komme i litt bedre form, sammen med andre som trenger det, gratis, og i rammen av HV-området.

        Kommentér


        • #5
          Enig i at målgruppen primært bør være dem som ellers ikke hadde trent noe særlig. Det sosiale er da et viktig aspekt, kanskje er ukentlig for mye? Kanskje en gang i måned, mer for å oppmuntre til annen trening utenom. Og da er kanskje noe annet enn ren løping et poeng. Kanskje har området noen som kan bidra med kunnskap gjennom å lage et fint og lett treningsopplegg. Her tror jeg det er svært viktig å legge lista lavt. Kanskje er faktisk en fotballøkt en løsning? Trene frem til kamp mot naboområdet?
          TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

          Kommentér

          • Trådstarter

            #6
            Ja, kanskje er ukentlig for mye, men samtidig tenker jeg også litt på det at hvis muligheten er bare en gang i måneden, og det ikke passer den dagen, så er det en måned til neste gang. Får man til ukentlige samlinger kan det hende fler får til én tur i måneden. Kanskje kommer det bare 10 pax på hver trening, men iløpet av en måned har 30 fått seg ei økt.
            Nettopp fordi vi alle har en hverdag det skal passe inn i. Slik kan også ansvar for gjennomføring fordeles, slik at man bare har ansvar for ei økt i måneden.
            Men lav list, enkelhet, variasjon og inspirasjon til egentrening er nok viktige stikkord. Men hvis man da f.eks har ei løpeøkt, ei sirkeltreningsøkt, ei fotballøkt, og ei sykkeløkt i måneden så har man noe for alle.

            Fotballkamp mot naboområdet, 22 familiefedre midt i 30åra som slutta på fotball på ungdomsskolen og ikke har fått med seg at det var halve livet siden så fort de får på seg fotballskoa... Hmm, usikker.. Jeg tror kanskje vi får færre skader og sykemeldinger hvis vi gjennomfører ild og bevegelse område vs område med blåplast

            Kommentér


            • #7
              Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
              Enig i at målgruppen primært bør være dem som ellers ikke hadde trent noe særlig. Det sosiale er da et viktig aspekt, kanskje er ukentlig for mye? Kanskje en gang i måned, mer for å oppmuntre til annen trening utenom. Og da er kanskje noe annet enn ren løping et poeng. Kanskje har området noen som kan bidra med kunnskap gjennom å lage et fint og lett treningsopplegg. Her tror jeg det er svært viktig å legge lista lavt. Kanskje er faktisk en fotballøkt en løsning? Trene frem til kamp mot naboområdet?
              Det er ekstremt mye skader i amatørfotball for 35-åringer med lavt tyngdepunkt. Det er også slik at for mange som ikke trener overhodet har kanskje fotball aldri vært en trivsels- eller suksessarena. Enkel sirkeltrening før og etter en (kort) løpetur kan være flott det. Hva som er rett frekvens er sikkert varierende - kanskje hver 14 dag er tett nok.
              "Gjør Ret, Frygt Intet"

              Kommentér


              • #8
                Har nevnt det for noen år siden, men en aktivitet vi hadde da jeg var velig aktiv i HV på slutten av 80-tallet var de turorienteringspakkene alle orienteringsklubber med respekt for seg selv produserer. En fin måte å komme ute i skogen på, bli kjent i egen teig, friske opp orienteringsferdighetene. Begynn pent og rolig med noen få poster. Så kan dere gjøre det litt vanskeligere ved å forsøke å bare orientere efter kartet. Når dere er blitt drevne så finn orienteringspostene i mørket, når dere blir skikkelig drevne så finn postene i mørket uten lommelykt og kompass (det siste er skitvanskelig så ikke legg kompasset igjen hjemme). Ikke gå alene i mørket. Ha alltid med partner og ikke glem å ta med mobiltelefon.
                There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

                Kommentér


                • #9
                  Jeg tror at hvis du og/eller et par andre på-drivere gidder å møte opp hver bidige mandag i året, så får du sikkert med en del folk hvis det er enkelt å komme seg til oppmøtestedet.

                  Jeg ville personlig prioritert mobilitets/bevegelsestrening. Kall bare finn på et kult navn sånn at dere oppi åra ikke får helt panikkanfall av "yoga" eller "pilates"; kanskje "ULTIMATE MANLY MAN MOBILITY TRANING SOLDIER SMOOTH IS FAST 4X4". Fordi er det en ting jeg ser som er gjennomgående i områdene, så er det at folk er pinnestive enten de er i form eller ikke.
                  Hvertfall ikke fotball eller andre semi-kontaktsporter, fordi da kommer du til å ødelegge mer stridsevne enn du bygger.
                  - Don't confuse enthusiasm with capability

                  Kommentér


                  • #10
                    Det er lenge siden jeg spilte fotball sist, så en kjapp titt på mine to lillebrødre innser jeg at dere har rett. De var begge godt trent, og har likevel blitt delvis invalidisert av taklinger som knapt ble frispark.

                    Lett jogg kombinert med sirkeltrening hørtes fornuftig ut. Man må bare passe på at man ikke jager noen vekk ved at man legger nivået/tempoet for høyt. Eventuelt ha grupper.
                    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

                    Kommentér


                    • #11
                      Siden mange er i en plass i livet der tid til trening ofte er ting man må skohorne inn mellom alt mulig annet så bør man prøve å ha økter der man får mye trening på kort tid.
                      Personlig så hadde jeg likt om det var brukbare hinderløyper man kan ta som enkeltmann eller som gruppe.
                      Gjerne ved oppmøtestedet, så man får de bak gjerder og ingen utenforstående skader seg i dem.
                      Det er ikke så veldig mange av disse i det sivile heller så det er faktisk en type trening man ikke finner på senteret på hjørnet.

                      Jeg pleier å presse meg til jeg blir helt pumpa på kort tid i slike, og man får utfordret flere ferdigheter på kort tid.

                      Man kan da enten frese igjennom enkeltvis når det ikke er så mye tid og dermed få opp litt blodsmak. Eller så kan man sette dette som lagsøvelser der man bygger samarbeid og blir kjent.
                      Død ved Kølle!
                      Bla bla... Hybrid warfare is easy

                      Kommentér

                      • Trådstarter

                        #12
                        Mobiltietstrening er definitivt lurt. Men i 2021 har vi også kvinner i området, da er kanskje ikke Manly man optimalt, men vi kan jo hviske til jentene at det egentlig er pilates

                        Hinderløype er difinitivt ikke dumt. Ikke alle oppmøtesteder har gjerder, men setter man opp skilt om at bruk av hinderløype gjøres på eget ansvar er mye gjort.
                        Hinderløyper er jo også i skuddet sivilt om dagen; Wox, Thougest, Barskingen, Navy Race m.m.
                        Så her kunne man kanskje fått både økonomisk støtte til oppbyggingen av kommune, lokalbank o.l., samt praktisk støtte til bygging og drift av folk i OCR miljøet.
                        Selv har jeg jo hinderløype til unga i hagen

                        Kommentér


                        • #13
                          For Osloområdets del finnes det hinderløype på Krigsskolen på Linderud. Regner med at den er vedlikeholdt og i henhold. Ja, enig i at det hadde vært interessant å prøvd, selv om jeg ikke er noen ungdom lenger. Det måtte være som en refeansesjekk for å sjekke om aldringsprosessen har kommet like langt på alle områder eller om det finnes enkelte snev av ungdommelighet ett eller annet sted.
                          Si vis pacem, para bellum

                          Kommentér


                          • #14
                            Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
                            For Osloområdets del finnes det hinderløype på Krigsskolen på Linderud. Regner med at den er vedlikeholdt og i henhold. Ja, enig i at det hadde vært interessant å prøvd, selv om jeg ikke er noen ungdom lenger. Det måtte være som en refeansesjekk for å sjekke om aldringsprosessen har kommet like langt på alle områder eller om det finnes enkelte snev av ungdommelighet ett eller annet sted.
                            Hvordan er tilgangen på denne for HV-gubbs utenom coronatider?
                            Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

                            Kommentér


                            • #15
                              Opprinnelig skrevet av MWD Vis post

                              Hvordan er tilgangen på denne for HV-gubbs utenom coronatider?
                              I riktig gamle dager kom man inn med kongeriket norge-kort. Regner med det ville gå greit å få inn avdeling for trening i løypa der om man kommer fra HV og planlegger det i forkant (kommunikasjon). HV-avsnitt 022 hadde i sin tid tilhold der, men den avdelingen er nedlagt. Hvilke/ om det er avdelinger som er der nå er jeg usikker på om er offentlig.
                              Si vis pacem, para bellum

                              Kommentér


                              • #16
                                Dersom man har en ildsjel som likevel trener ukentlig (eller oftere) tror jeg det er gull å invitere til ukentlig trening slik dere skisserer over. Da gjør det ikke så mye om man går glipp av en trening nå og da.
                                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                Kommentér

                                Working...
                                X
                                Besøksstatistikk