Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Salget av Bergen Engines til russiske eiere

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trådstarter

    Salget av Bergen Engines til russiske eiere

    Forsvaret må vurdere kontrakter på nytt:

    Når russiske kapitalister tar over Bergen Engines får de også ansvaret for service og reservedeler til norske kystvaktskip.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Ståle Ulriksen, forsker på forsvars- og sikkerhetspolitikk ved Sjøkrigsskolen i Bergen, sier hårene reiste seg på ryggen hans da han leste om salget.

    Ulriksen mener teknologien bak motorene vil være svært interessant for den russiske marinen, som han sier sliter med å bygge sine egne motorer til halvferdige militærskip ved verft i Russland.

    – Hva er frykten din med Bergen Engines-salget?

    – At du får en stor teknologioverføring til Russland som vil gjøre det mye lettere for den russiske marine å vokse veldig fort. De vil før eller siden få dette til selv, men vi gir dem ganske mye drahjelp på veien om de får tilgang til dette.

    Han mener regjeringen må på banen.

    – Dette er noe de må ta opp på høyt nivå. Vi må hvert fall ha en sikkerhetspolitisk vurdering i slike situasjoner, og kunne sette foten ned dersom det er et problem. Nå er de helt bevisstløse. Det virker ikke som noen tenker på dette

    ---

    Dersom Bergen Engines hadde kommet inn under den såkalte >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<, som omhandler viktig nasjonal infrastruktur, ville Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) vurdert om selskapet fikk beholde leverandørerklæringen.

    Men motorfabrikken omfattes ikke av denne loven, ifølge Nærings- og fiskeridepartementet.
    Odd objects attract fire. You are odd.
    Lignende tråder
  • Trådstarter

    #2
    Bergen Engines-salget: Advarer mot «skitne penger» fra Russland:

    – Mye tyder på at kjøperne har tette bånd til det russiske regimet og oligark-kretsen rundt, sier generalsekretær Geir Hønneland i Den Norske Helsingforskomité.

    Også professor Anders Åslund, medlem av tankesmien Atlantic Council og forfatter av boken «Russia’s crony capitalism», reagerte da nyheten kom, og tvitret dette:

    <blockquote class="twitter-tweet"><p lang="en" dir="ltr">Transmashholding, owned by the truly odious Russian oligarch Iskander Makhmudov, is buying the Norwegian Bergen Engines factory at Hordvikneset from Rolls-Royce for 150 mn euro.<br>How can Norway allow that?!<br>Stop it for the sake of national security!<a href="https://t.co/2KGcWI7sGi">https://t.co/2KGcWI7sGi</a></p>&mdash; Anders Åslund (@anders_aslund) <a href="https://twitter.com/anders_aslund/status/1357333168194531329?ref_src=twsrc%5 Etfw">February 4, 2021</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Flere statsråder krever nå svar på hvordan FMIN Bakke-Jensen ser på det planlagte salget i lys av sikkerhetssituasjonen og ivaretakelse av norske interesser.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    Leder i utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget, Anniken Huitfeldt er skeptisk:

    – Jeg forstår godt at Sjøforsvaret reagerer. Det spiller en rolle hvem som leverer motorer og har ansvar for service, vedlikehold og reservedeler til de norske kystvaktskipene.

    Tybring-Gjedde er andre nestleder i den utvidede utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget:

    – Stort underskudd i motorfabrikken kombinert med en høy kjøpesum gjør at vi ikke uten videre kan slå oss til ro med at dette utelukkende dreier seg om kommersielle interesser.

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

    ---

    Eierstruktur Bergen Engines:

    Click image for larger version

Name:	graphic-wide.571c2cef.png
Views:	580
Size:	39,2 KB
ID:	1045805

    Odd objects attract fire. You are odd.

    Kommentér


    • #3
      Dette er jo et problem med mange lag.

      1. Norsk industri får penger(og eiere) fra det som mest ligner på organisert kriminalitet. Man utrykker bekymring for at HA flyter over i næringslivet, men dette er det samme i større skala.

      2. En utenlandsk eier får kontroll på en leverandør til forsvaret, vi gjør dette med rakettmotorer i USA for å ha en ekstra plattform for påvirkning. Hva tror man kan skje når den utenlandske eieren er en vi av og til ikke er på bølgelinje med?

      3. Bergen motors har kompetanse på gode dieselmotorer og en del kunnskap om gassturbiner, begge deler er noe Russland trenger sårt etter at de okkuperte Krim.
      Ukraina sto for leveransen av gassturbinene til Russiske krigsskip, og påfølgende sanksjoner fra vesten stoppet MTU derivater til fartøyer som trenger dieselmotorer.
      Russlands marine er i dag avhengig av Kinesiske Dieselmotorer med lavere kvalitet eller, russiskproduserte motorer med utdatert teknologi.
      Om man får kontroll på IK systemene i Bergen motors så får de en boost i interne programmer for å forbedre sine motorer.

      Oligarkene i Russland lever fine og avslappende liv, der de kan gjøre som de selv ønsker, helt til staten kommer med ultimatumet om å bla opp penger eller levere andre kapasiteter.
      Det er et enkelt valg for alle av dem, de leverer når moderlandet kaller.

      Dette er på sikt langt mer problematisk enn at noen har sett innsiden av Olavsvern.
      Død ved Kølle!
      Bla bla... Hybrid warfare is easy

      Kommentér


      • #4
        Hvis dette er viktig for Forsvaret, og Staten, hadde ikke Bergen Motor passet noenlunde greit inn i porteføljen til Kongsberg Maritime? Eller hva mener 88charlie ?

        Kommentér


        • #5
          Opprinnelig skrevet av navara Vis post
          Hvis dette er viktig for Forsvaret, og Staten, hadde ikke Bergen Motor passet noenlunde greit inn i porteføljen til Kongsberg Maritime? Eller hva mener 88charlie ?
          RR flyttet Bergen fra marinesegmentet til «energy» noen år før Königsberg kjøpte RR Marine. Fabrikken og produktene var sånt sett ikke til salgs, men Kongsberg inngikk en avtale om å være «route to marine market» for aktuelle produkter, inkludert serviceverksteder rundt i verden. Hele greia minner litt om da Sverige tok over Norge og ikke fikk med Grønnland.

          Siden RR marine i praksis var teknisk konkurs under overtakelsen, hadde nok Kongsberg mer enn nok med å få ting på stell før de tenkte på ytterligere oppkjøp.

          Ganske synd, fordi Bergen Diesel ikke står tilbake for noen andre leverandører av medium speed motorer, og lett kunne blitt bygget opp til å bli like store som MAN og Wärtsilä, hvis man så bort i fra store totaktsmotorer.




          Artillery is the God of War

          Kommentér


          • #6
            Ja, og her satt du på langt mer historikk enn jeg hadde... Men nå er har vel KM fått ting på stell, og hvis det da er slik at staten kan og bør stoppe oppkjøpet av Bergen Diesel til russerne burde de vel samtidig kunne kjøpe det selv, gjennom KM? Siden foregående eiere åpenbart ikke vil ha det lengre...

            Kommentér


            • #7
              Opprinnelig skrevet av navara Vis post
              Ja, og her satt du på langt mer historikk enn jeg hadde... Men nå er har vel KM fått ting på stell, og hvis det da er slik at staten kan og bør stoppe oppkjøpet av Bergen Diesel til russerne burde de vel samtidig kunne kjøpe det selv, gjennom KM? Siden foregående eiere åpenbart ikke vil ha det lengre...
              Jeg er ikke imponert over KM. De har rett og slett ikke peiling på mekanisk industri og jo mer jeg hører jo mer minner de meg om Statoil.

              Artillery is the God of War

              Kommentér


              • #8
                Det er vel et generelt problem når det blir for langt mellom konstruktør og produksjon antar jeg...

                Kommentér


                • #9
                  Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post

                  RR flyttet Bergen fra marinesegmentet til «energy» noen år før Königsberg kjøpte RR Marine. Fabrikken og produktene var sånt sett ikke til salgs, men Kongsberg inngikk en avtale om å være «route to marine market» for aktuelle produkter, inkludert serviceverksteder rundt i verden. Hele greia minner litt om da Sverige tok over Norge og ikke fikk med Grønnland.

                  Siden RR marine i praksis var teknisk konkurs under overtakelsen, hadde nok Kongsberg mer enn nok med å få ting på stell før de tenkte på ytterligere oppkjøp.

                  Ganske synd, fordi Bergen Diesel ikke står tilbake for noen andre leverandører av medium speed motorer, og lett kunne blitt bygget opp til å bli like store som MAN og Wärtsilä, hvis man så bort i fra store totaktsmotorer.



                  Vet du noe om hva de kan om turbiner?

                  RR er jo kjent for turbiner men, hvor mye var bergensfabrikken involvert.
                  Død ved Kølle!
                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

                  Kommentér


                  • #10
                    Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post

                    Vet du noe om hva de kan om turbiner?

                    RR er jo kjent for turbiner men, hvor mye var bergensfabrikken involvert.
                    Svar: Nada

                    Ulsteinkonsernet, som i sin tid eigde Bergen Diesel, prøvde seg på en 750kW fremdriftsturbin til båter basert på noe volvogreier, og den tror jeg står lagret på Hordvikneset den dag i dag. Minte meg litt om turbinen i en M1. Bortsett fra denne har de nok ikke vært involvert i turbiner. Det er svært liten overlapp mellom turbiner og stempelmotorer, både rent teknisk og kommersielt.

                    Det Bergen er gode på er gassmotorer med tennplugg, dvs at den går som en bensinmotor. Bensinmotorsyklusen har ikke luftoverskudd og produserer således ikke NOx.

                    Gassmotorer med kompresjonstenning, såkalte dual-fuel-motorer, bruker kompresjon og en liten skvett diesel til å tenne. Siden det er luftoverskudd tilsvarende en dieselmotor vil det bli produsert NOx. Denne teknologien benyttes av Wärtsilä.

                    Bergen er også gode på motorer som responderer godt på hurtig gasspådrag pga spesielt design på turboene. Dette er attraktivt på feks ankerhåndterere og andre arbeidsbåter.

                    De er i det hele tatt kjent for både kvalitet og innovasjon så jeg håper denne arven blir tatt godt vare på.

                    Hvis noen klør etter å bygge et badeland utenfor Bergen så kan dere spare fyringsutgifter ved å legge det ved siden av fabrikken. All restvarme fra kjølevann og elektrisk motstand (dyno) fra teststasjonene der nye motorer kjøres inn går til kråkene
                    Artillery is the God of War

                    Kommentér

                    • Trådstarter

                      #11
                      Når du skriver Bergen Diesel: Mener du Bergen Engines, eller er Diesel et historisk navn?
                      Odd objects attract fire. You are odd.

                      Kommentér


                      • #12
                        Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                        Når du skriver Bergen Diesel: Mener du Bergen Engines, eller er Diesel et historisk navn?
                        poteito potato

                        Diesel er vel det historiske ja.
                        Artillery is the God of War

                        Kommentér

                        • Trådstarter

                          #13
                          Russiske oligarkar kjøper opp fabrikken som leverer motorar og vedlikehald til norske kystvaktskip.

                          Det gjev grunn til å sperre opp auga, skriv BT på leiarplass.

                          >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<
                          Odd objects attract fire. You are odd.

                          Kommentér


                          • #14
                            Opprinnelig skrevet av navara Vis post
                            Det er vel et generelt problem når det blir for langt mellom konstruktør og produksjon antar jeg...
                            Nei det har ikke noe med det å gjøre. Alt high tech i gamle RR marine og nå KM, ble/blir produsert on-site i fabrikker rundt Ålesund, Bergen, Kristinehamn og Rauma i Finland. Ingeniører og R&D var under samme tak. Diverse sveis og en del lavkost produkter ble produsert i lavkostland.

                            Kongsberg er gode på software og elektronikk. De var/er ikke spesielt gode på mekanisk utstyr og integrasjon av store utstyrspakker med basis i dieselelektriske systemer. Ulstein og senere RR var pionerer og i absolutt verdensklasse på dette.

                            Det positive med KM er at de tildels fikk tilbake noe av det folkelige/nordiske som i sin tid var grunnfjellet alle fabrikkene og produktene var bygget på. Engelsk corporate ledelse var ikke spesielt godt mottatt blant hverken nordmenn, svensker eller finner.
                            Last edited by 88charlie; DTG 250554 Feb 21, .
                            Artillery is the God of War

                            Kommentér

                            • Trådstarter

                              #15
                              Spionskipet «>>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<» er et av Norges viktigste verktøy for å overvåke russisk aktivitet i nordområdene. Motorene på skipet er levert av Bergen Engines, som nå skal selges til >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<. Som motorleverandør får Bergen Engines også noe av vedlikeholdsansvaret for motorene, ifølge en bekymringsmelding sendt til Statsministerens kontor.

                              >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<
                              Odd objects attract fire. You are odd.

                              Kommentér


                              • #16
                                Nå ble jeg griseslapp, kjenner jeg.
                                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                Kommentér


                                • #17
                                  Er det noen som gjør risikovurdering av verdikjeden på militært utstyr?
                                  Finnes det en prosess for det - eller er det noe man ikke har tenkt på før begrepsapparat kom i sikkerhetsloven??

                                  Hallo????? Dette virker jo helt tåpelig - dette må det være noen som er ansvarlig for, roller som tar aksjon?

                                  Det er bra at man har tette leverandørbånd med enkelte leverandører, men man har vel noe i kontraktene om skifte eierskap etc?? Det har alle normale kontrakter i det private næringsliv. Det er helt normalt i en verdivurdering av et selskap å se hvilke kontrakter man kan miste hvis fx konkurrenten til en stor kunde kjøper selskapet. Det har nemlig kunden sikret seg mot med en helt normal standardkontrakt hvis kontraktsfolkene til kunden kan knytte egne skolisser.

                                  Det er to problemstillinger:
                                  1. BE er en strategisk leverandør for Sjøforsvaret som har kritisk kompetanse og trenger tilgang til Sjøforsvarets fartøy (inkludert Marjata) for å levere på kontrakter. Sier man opp kontraktene er det også noen ansatte med unik kompetanse som kanskje vil skifte jobb. Kirkegården er også full av uunnværlige mennesker så dette er nok løsbart. Men det vil nok koste noe penger i omstillingskost også om man har gjort leksene med eierskap i kontraktene.
                                  2. Bergen Engines har nok eierskap til teknologi og mye spennende egen dokumentasjon som andre kan være interessert i skaffe seg gjennom å kjøpe de. Når man har latt dette være ute i det private næringsliv uten å forvalte det sikkerhetsmessig er det for sent nå. Selskaper som har teknologi man ikke ønsker fremmede skal få fatt i må man forvalte selskapet OG informasjonen. Ikke gjort det før så er det for sent når de er kjøpt.
                                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                  Kommentér


                                  • #18
                                    Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                    Nå ble jeg griseslapp, kjenner jeg.
                                    Dette er konsekvensene av at RR fikk et aktivt fond inn på eiersiden, med et mantra om å fokusere på core business, altså jetmotorer. Divesteringen av både Marinedelen og nå Bergen Engines er en direkte konsekvens av dette. RR hadde ikke vært der de er i dag uten de enorme beløpene som ble hentet ut av marine under byggeboomen fra ca 04-13, men de fikk etterhvert problemer med egen lønnsomhet og en vannvittig korrupsjonsbot ifm salg av jetmotorer.

                                    Det må også nevnes at RR hadde sitt eget DP-system, som er ett av produktene Kongsberg er mest kjent for. RR Marine klarte faktisk å utfordre Kongsberg med et produkt som var både mer moderne og enklere for slutbrukerne, men som også var bedre rent teknisk fordi man hadde in-house kjennskap til alt av thrustere, som et DP system da benytter seg av. Pga de store markedsandelene man etterhvert fikk ble dette produktet filtrert ut av konkurransemyndighetene (i EU?) og endte opp med å bli slaktet og restene solgt til en liten thrusterleverandør i Texas. Solgt for å dø er en grei beskrivelse. Dette er nesten som at Microsoft/IBM skulle kjøpe Apple for så å legge ned produksjonen av personlige datamaskiner. Ikke at jeg liker Mac men de har sin friske/moderne måte å gjøre ting på og bidrar til å dra bransjen fremover.

                                    Lang intro men jeg er ikke spesielt bekymret for sikkerheten. Alt av automasjonssystemer til motorene er under kontroll av nordmenn og man slipper heller ikke ombord for service uten klarering. Jeg tenker at den generelle trusselen om kinesisk muselort på kretskort er større enn at russere uten peiling skal tvinge inn «oppgraderinger» på relativt enkle og hyllevare PLC’r. Klarer de å bygge inn spionutstyr i en mekanisk komponent på en skipsdiesel så tar jeg av meg hatten og blir en Putinfølger


                                    Artillery is the God of War

                                    Kommentér

                                    • Trådstarter

                                      #19
                                      Forsto jeg Ståle Ulriksen i det første innlegget rett, var bekymringen at teknologien ville være en gavepakke til russerne som henger etter på motorfronten.
                                      Odd objects attract fire. You are odd.

                                      Kommentér


                                      • #20
                                        Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                                        Forsto jeg Ståle Ulriksen i det første innlegget rett, var bekymringen at teknologien ville være en gavepakke til russerne som henger etter på motorfronten.


                                        Det er ikke nødvendigvis så gale som det kan høres ut som. De fleste av verdens utstyrsleverandører operer på vanlig måte i det russiske markedet og det er relativt fritt frem å selge det man ønsker. Det er selvfølgelig ikke fritt fram å selge til krigsskip, men det gjelder de fleste land egentlig. For det sivile markedet kan man si at russerne ikke har noen problemer med å skaffe seg det de trenger.

                                        Når det gjelder teknologien til Bergen Engines så er det ikke rett fram å overføre dette til f.eks. en fabrikk bak Uralfjellene. Som alt annet utstyr sitter teknologien fastjordet i folkene som driver med det, for ikke å snakke om mengden av underleverandører som bidrar med sine rarieteter. Turboen til Bergen Engines er bla. Levert av ABB. Styringssystemene vil jeg tro bruker PLC’r fra Siemens eller en annen vestlig leverandør. Kule/rullelager fra SKF. Sære maskindeler fra like sære tyske leverandører. Osv.

                                        Moderne motorer har en del egenskaper som egentlig «bare» handler om å tyne mer ut av drivstoffet, eller bruke et annet drivstoff enn diesel. Hvis det «bare» er snakk om å stable sammen en V16 medium speed diesel som «fungerer» så skal dette være innenfor kapasitetene som fortsatt er igjen fra Sovjettiden. Et kjapt googlesøk viser at det finnes Russiske leverandører av både high og mediumspeed motorerer, altså motstykkene til CAT/MTU og Bergen/MAN/Wärtsilä.
                                        Artillery is the God of War

                                        Kommentér


                                        • #21
                                          Marjata saken handler sikkert like mye om å ha fremtidig informasjon om når fartøyet er planlagt satt i dypt vedlikehold kontra når det er bare er innom for mindre arbeider.

                                          Om man ser på hva som brukes av dieselmotorer i Russiske fartøyer per i dag så er det ikke det mest moderne som brukes.
                                          >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<
                                          Død ved Kølle!
                                          Bla bla... Hybrid warfare is easy

                                          Kommentér


                                          • #22
                                            Problemet til russerne var nok helst tilgang på ferdigbygde motorer som ville spare dem for tid og penger til utvikling. Dels mangler de antagelig også de rette folkene til å utvikle eget gammelt ræl. Tross alt kjøpte de en del state of the art tyske dieseler (? MTU 16V4000M90 bl.a. til Bujan-M-korvettene) før 2014 de kan reverse engineere om de må. Men det tar tid og koster penger, og i mens står skrogene tomme på verftene. Nå kverner de ut korvetter igjen med kinesiske og russiske motorer. Sikkert med dårligere ytelser, men problemet ser ikke uoverkommelig ut, og for diesel virker det noenlunde løst. Gassturbiner er en annen historie.

                                            Jeg vet ikke hvordan styringslinjene funker i denne industrien, så jeg lurer på hvordan en teknologioverføring som Ulriksen er redd for kan se ut i praksis? Eierne ber om teknisk dokumentasjon fra Bergen som de sender til russiske maskinprodusenter? Er slik dokumentasjon så "universell" at de russiske ingeniørene uten videre har nytte av det? Eierne beordrer spesialister fra Bergen som konsulenter til Russland? Hvordan stiller FSB kontraetterretning seg til å ha nordmenn surrende rundt i den russiske maskinindustrien? Eierne sender russere på opplæring til Norge? Kan vi nekte russere med tilknytning til forsvarsindustrien visum?
                                            "You may not be interested in war, but war is interested in you." -Michael Walzer

                                            Kommentér


                                            • #23
                                              Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                                              Problemet til russerne var nok helst tilgang på ferdigbygde motorer som ville spare dem for tid og penger til utvikling. Dels mangler de antagelig også de rette folkene til å utvikle eget gammelt ræl. Tross alt kjøpte de en del state of the art tyske dieseler (? MTU 16V4000M90 bl.a. til Bujan-M-korvettene) før 2014 de kan reverse engineere om de må. Men det tar tid og koster penger, og i mens står skrogene tomme på verftene. Nå kverner de ut korvetter igjen med kinesiske og russiske motorer. Sikkert med dårligere ytelser, men problemet ser ikke uoverkommelig ut, og for diesel virker det noenlunde løst. Gassturbiner er en annen historie.

                                              Jeg vet ikke hvordan styringslinjene funker i denne industrien, så jeg lurer på hvordan en teknologioverføring som Ulriksen er redd for kan se ut i praksis? Eierne ber om teknisk dokumentasjon fra Bergen som de sender til russiske maskinprodusenter? Er slik dokumentasjon så "universell" at de russiske ingeniørene uten videre har nytte av det? Eierne beordrer spesialister fra Bergen som konsulenter til Russland? Hvordan stiller FSB kontraetterretning seg til å ha nordmenn surrende rundt i den russiske maskinindustrien? Eierne sender russere på opplæring til Norge? Kan vi nekte russere med tilknytning til forsvarsindustrien visum?


                                              Jeg tror ikke det er fullt så enkelt å flytte Bergen Diesel til Russland. En ting er å sette opp en produksjonslinje, noe som er løsbart med masse blod, svette og vodka, men en annen ting er å flytte hele bedriften. Under den marine byggeboomen var de fleste av de store leverandørene involvert i forskjellige outsourcingsprogram, men jeg har til gode å høre at noen egentlig ble fornøyd. Mye av årsaken ligger i at man må knytte seg opp mot lokale leverandører når man først flytter. Da snakker vi nuts/bolts, ledninger osv. I Kina er det dessverre slik at rustfritt ikke alltid er det, selv om medfølgende materialsertifikater ser ut som de kommer fra et seddeltrykkeri. Dette er kontinuerlige utfordringer som kommer oppå all dritten som er forårsaket av språk og kulturforskjeller.

                                              En mediumspeed marinediesel er heller ikke et masseprodusert produkt som man kan kverne ut «anonymt» ved å ha tilgang til alle tegningene. Det foregår vesentlig saksbehandling for hver leveranse og det skal også inn et helt nødvendig QA/TEST-regime før alt er klart. Produktet «lever» også etter at det er ferdigdesignet og må ha engineeringstøtte for å sørge for produktforbedringer og tilpasninger forårsaket av nye underleverandører eller annet som dukker opp. Alt dette som foregår i kulissene på Hordvikneset er i praksis umulig å laste inn på en minnepinne og oversette til Russisk.

                                              Det som allikevel kan skje er at man ekspanderer geskjeften til å inkludere nye satsingsområder med basis i tilført produksjonskapasitet på russisk jord. Dette vil ta lang tid og det er ikke usannsynlig at det innen den tid blir mer Kosher&Halal å drive industrielt samarbeid med russere. Det er jo ikke helt usannsynlig at denne virksomhetsovertagelsen grunner ut i genuine forretningsmessige forhold hos kjøperen, som ønsker å bruke Bergenmotorer til egne produkter (tog?) samtidig som de legger til rette for vekst i de tradisjonelle segmentene.

                                              EDIT: MTU er en del av samme segment innenfor RR som Bergen var
                                              Artillery is the God of War

                                              Kommentér


                                              • #24
                                                Hva dere kan!
                                                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                                Kommentér


                                                • #25
                                                  Så dette er ikke noe som ligner på en repetisjon av Kongsberg-Toshiba skandalen fra 1980-tallet, der Kongsberg sammen med Toshiba solgte CNC-maskiner med flere frihetsgrader enn tilgjengelig i øst til Sovjetunionen, noe som ga sovjeterne mulighet til å frese ubåtpropeller med større presisjon, og dermed med mindre støy? Det minst viktige det førte til var at Kongsberg Våpenfabrikk måtte skifte navn til Norsk Forsvarsteknologi. Ikke tilsvarende muligheter til kompetanse/teknologioverføring.
                                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                                  Kommentér


                                                  • #26
                                                    Det er noe som heter seg at man i næringslivet tenderer å ikke evne å se lengre enn til egen fortjeneste. Men det ligger vel i sakens natur.
                                                    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                                    Kommentér


                                                    • #27
                                                      Til du som spurte om ikke noen skal ha kontroll på hva som går ut av landet: Svaret er jo, det er tillagt Utenriksdepartementet ved Seksjon for eksportkontroll.

                                                      >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

                                                      >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<

                                                      Kommentér

                                                      • Trådstarter

                                                        #28
                                                        Kommentar i BT:

                                                        Det er som ei scene frå ein komedie: Ein fabrikk med panoramautsikt til Knarvik, står midt i eit storpolitisk drama.

                                                        Plottet er absurd. Russiske oligarkar kjøper opp fabrikken, som leverer motorar til Sjøforsvaret. Slik får russiske eigarar ansvar for vedlikehaldet av kystvaktskip som patruljerer norskekysten – på leiting etter unormal russisk aktivitet.

                                                        Men det er ikkje fjernsyn – og det er ikkje komisk.

                                                        >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<
                                                        Odd objects attract fire. You are odd.

                                                        Kommentér

                                                        • Trådstarter

                                                          #29
                                                          US Navy har bestilt bergensmotorer til sine nye skip i >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<.

                                                          De er nå i tenkeboksen.

                                                          ​​​​​​​>>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<< eca75a2d80d483aa79cb7c2323dff61c594 293c6af3df_1614880813_RWxsZW4=
                                                          Odd objects attract fire. You are odd.

                                                          Kommentér

                                                          • Trådstarter

                                                            #30
                                                            - Et russisk-kontrollert selskap kan ikke ha ansvaret for vedlikehold av skip i det norske sjøforsvaret, skriver Dagbladet på lederplass i dag.

                                                            >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker, Trykk her for å bli medlem av Milforum <<<<<
                                                            Odd objects attract fire. You are odd.

                                                            Kommentér

                                                            Working...
                                                            X
                                                            Besøksstatistikk