Dette er en meget belånt og klipp & lim-info, alt ligger ute for almuen å lese.
Enkelte element vil være lagt etter mal jeg har fra offentlig hold, annet vil legges opp etter eget forgodtbefinnende.
Ad Notam - jeg har ikke vært der.
Mye av dette er funnet på CIAs Factbook (gammel og unyansert som den enn måtte være, så er den med), UDs infosider m.v.
SUDAN
http://www.landsider.no/land/sudan
UDs sider, takk for all hjelp !
http://search.pbase.com/search?q=sudan&c=sp
fotoside med mye gode bilder, gir godt bilde av teig
https://www.cia.gov/cia/publications/fa ... os/su.html
angivelig oppdatert 080207, denne faktaboka deres.
Kart og supplerende informasjon finner man bl.a via FNs sider - www.un.org/english eller /french
Grenser til
Den Sentralafrikanske Republikk
Chad
Den Demokratiske Republikk av Kongo
Egypt
Eritrea
Ethipoia
Kenya
Libya
Uganda
-Sudan har også egen kystlinje på omtrent 853 km med sin største havneby Port Sudan.
Landet består av 26 provinser, eller stater - "wilayat" med hver sin hovedstad ;
-A'ali an Nil, Upper Nile, med hovedstad - Malakal.
-Al Bahr al Ahmar, Red Sea - Bur Sudan.
-Al Buhayrat, Lakes - Rumbek.
-Al Khartoum, Khartoum - Khartoum - den sudanesiske hovedstaden.
-Al Quadarif, Gedarif - Al Quadarif. -Regner seg som egen stat.
-Al Wahdah, Al Wahdah - Benitiu. -Regner seg som forent stat.
-An Nil al Abyad, Blue Nile - Ad-Damazin.
-Ash Shamaliyah, Northern State - Dunqulah (Dongola).
-Bahr al Jabal, Bahr al Jabal - Juba.
-Gharb al Istiwa'iyah, Western Equatoria - Yambio.
-Gharb Bahr al Ghazal, Western Bahr al Gazal - Waw (Wau).
-Gharb Darfur, Western Darfur - Al-Junaynah.
-Gharb Kurdufan, Western Korodofan - Al-Fulah.
-Janub Darfur, Southern Darfur - Nyala.
-Janub Kurdufan, Sothern Kordofan - Kadugli.
-Junqali, Jongli - Bor.
-Kassala, Kassala - Kassala. Regner seg som egen stat.
-Nahr an Nil, Nahr an Nil - Ad-Damir.
-Shamal Bahr al Ghazal, Northern Bahr al Ghazal - Uwayl (Aweil).
-Shamal Darfur, Northern Darfur - Al-Fashir.
-Shamal Kurdufan, Northern Kordofan - Al-Ubayyid (El Obeid).
-Sharq al Istiwa'iyah, Eastern Equatoria - Tit.
-Sinnar, Sennar - Sinnar.
-Warab, Warab - Warab.
-Al Jazirah, Gezira - Wad Madani.
Her kommer jeg til 25 stater, men dem som vet bedre enn meg får supplere. Navn på provins, region og hovedstad altså.
Sudans største byer :
Stor-Khartoum
Består av Khartoum, Omduran, Nord-Khartoum og Khartoum.
Inndelt i distrikter, hvor sentrumsdistriktet er byens eldste område.
Grunnet ørkenlandskap i Nord, så oppleves sandstormer i byen selv om søndre bydeler er i et tropisk område. Byen er gjerne "kaki" i farge.
Universitetsby.
Port Sudan
Sudans største havneby som tar hånd om landets størstedel av handelsvirksomhet, Import/export.
Jernbaneby. Det befinner seg oljeraffineri i byen og rørledning går bl.a til Khartoum. Byen sies videre og inneha en internasjonal flyplass.
Wad Madani (Wad Medani)
Tilknyttet jernbane med bl.a Khartoum. Har et senter for jordbruksforskning. Ved den Blå Nil. Hvete, bommul, husdyr (kjøtt, melk) og rug kommer herfra.
Al Ubayyid (El Obeid)
Jernbaneby, også knutepunkt for karavaner (vei og kamel) og et punkt på pilgrimsled fra Nigeria.
Handelssenter og omlastingspunkt.
Juba
Havn på den Hvite Nil. Søndre havneby for Sudans elvetrafikk. Knutepunkt med veier til Uganda, Kenya og Congo (Kinshasa).
Universitetsby.
Vegetasjon
Landet har spesiellt nordpå sparsommelig med vekst, men unntak finnes bl.a ved
-Områdene rundt Nilen
-Sør-Sudan som kan ha skoger, mye landbruk.
I våtmarksområder eller nær elver kan man finne krokodiller og flodhestester. Man finner også gazeller og andre savanne- og steppedyr.
Viktige elver
Nilen er dominant og vises godt på kart.
3.000 km lengde mellom Egypt og Uganda går gjennom Sudan. Den Blå og Hvite Nil forenes i Sudan og føres Nordover fra området Khartoum.
Andre elver som leder ut i Nilen er Bahr al Ghazal og Atbarah-elven.
Infrastruktur
Jerbnane - total på omlag 5.900+ km, men noe er smalspor og annet bredsporet jernbane.
Hovedveier - 11.900km, hard surface omtrent 4.300km.
Vannvei, dvs større elver man kan reise på - 4.068km. Sesonguavhengig omtrent 1.700 km.
Rørledninger (olje/gass) - 3.200 km (total)
Havner og havnebyer - Juba, Khartoum, Kusti, Malakal, Nimule, Port Sudan, Sawakin. (Elver og kyst)
Flyplass/tilsv. - 63 stykker. Noen med hard surface, andre uten. 2 heliports.
Veinett
Hovedveien med hard surface går mellom Port Sudan via Kassala til Khartoum (Khartoum, Khartoum North og Omdurman). En annen vei med dekke går fra Khartoum til Sennar og derfra Vestover mot Umm Ruwaba og El-Obeid.
Andre veier uten dekke gir t.d store problemer i regntiden.
Man antar det finnes 46.000 km med vei uten topdekke som da er ubrukelig i regntiden for vanlige kjøretøyer.
I regntiden vil leirelagene i sør bli rene sumpområdene på omtrentlig 19.000 kvadrat-km. Hevet vei er et ukjent fenomen i Sudan og man sliter derfor landeveien i regntiden. Drenering er også ukjent.
For noen år tilbake skulle vei mellom Rumbek og Juba til Uganda og Kenya utbedres for å kunne bistå med nødhjelp - status på disse veiene anes ikke.
En god beskrivelse av veier generellt i Sudan er "unpaved gravel dirt tracks" med de ulemper man da får ved fuktige årstider.
Jernbanenettet anses å være operativt på kun 60% av strekk med skinner.
Det er 9 flyplasser med hard surface - Khartoum, El-Damazin, El-Obeid, Kassala, Port Sudan, Juba, l-Fashir, Geneina, Kusti. Resten er løsdekke-flystriper av meget varierende kvalitet.
Havner og elvebåter
Havneby nummer 1 er Port Sudan som tar seg av bl.a containershipping, all bommulsshipping og mesteparten av matimporten.
Passasjertrafikk er begrenset til pilgrimmer til eller fra Mekka.
På Nilen foregår mye transport med fraktebåter rundt Khartoum og Wadi Halfa på Lake Nubia. Tidstabeller er kjent, men ikke det å forholde seg til tidspunktene.
Elver rundt Khartoum kan stige opptil syv meter i regntiden.
Politiske forhold innad og eksternt Sudan samt historie finnes på internet. Det samme gjelder landets økonomi, deres forskjellige fraksjoer som har drevet eller driver krigføring på forskjellige områder av landet.
Norge ledet / leder en Joint Military Commission i Nubafjellene, og JMC overvåker/overvåkte en lokal våpenhvileavtale. JMC var på plass 150202 men operativ april 2002.
Norge og Sudan
Sudan har ambassade i Holtegata i Oslo.
Norge har ambassade i Khartoum.
NRKs tidligere Afrikakorrespondent, Tomm Kristiansen er Sudanesisk Medietalsmann.
Demninger og irrigasjonsforebyggende tiltak er begynt rundt om i landet, flere av irrigasjonsprosjektene har blitt konvertert til bommulsdyrking etter at jordsmonnet har fått den næring den trenger (vanntilførsel).
Gruvedrift henter fram asbest, chromite (krom?), kopper, diamanter, gull, jernmalm, mica, sølv, talk, tungsten, uran og zink. Ved siden av gull, er olje mest økonomifrembringende.
Jordbruk som produserer bomull, sukkerroer, hvete, matoljer, peanøtter, sesamfrø og gummi arabicum. Husdyr som geiter, sauer, kameler og kyr er vanlige.
Demografi og etnisitetkulturelle aspekt samt høytider står jeg over å nevne.
Av NGOer kan UN, IRC og AU nevnes - søk på web om Sudan hos disse sine hjemmesider og det vil finnes et hav av informasjon. CARE, Flyktningerådet og Medecins Sans Frontieres er også representert og kan tenkes supplere ytterligere info.
Norge har hatt flere FN-observatører i Sudan, hovedsaklig i Sør-Sudan for å overvåke tingenes tilstand der.
I tillegg har vi JMC, om det nå ikke er lagt ned, i Nubafjellene.
Vi deltar med et SAN-element i Khartoum, i tilknytning til den italienske UNMIS-camp der.
-Mye av denne informasjonen er kjent, for enkelte er det åpenbart hvor jeg har hentet den fra.
Malen jeg sitter på vil nyttes på andre nasjoner, men her må jeg innhente nok info før jeg tar fatt på OPS-rommets tekstbolk.
Enkelte element vil være lagt etter mal jeg har fra offentlig hold, annet vil legges opp etter eget forgodtbefinnende.
Ad Notam - jeg har ikke vært der.
Mye av dette er funnet på CIAs Factbook (gammel og unyansert som den enn måtte være, så er den med), UDs infosider m.v.
SUDAN
http://www.landsider.no/land/sudan
UDs sider, takk for all hjelp !
http://search.pbase.com/search?q=sudan&c=sp
fotoside med mye gode bilder, gir godt bilde av teig
https://www.cia.gov/cia/publications/fa ... os/su.html
angivelig oppdatert 080207, denne faktaboka deres.
Kart og supplerende informasjon finner man bl.a via FNs sider - www.un.org/english eller /french
Grenser til
Den Sentralafrikanske Republikk
Chad
Den Demokratiske Republikk av Kongo
Egypt
Eritrea
Ethipoia
Kenya
Libya
Uganda
-Sudan har også egen kystlinje på omtrent 853 km med sin største havneby Port Sudan.
Landet består av 26 provinser, eller stater - "wilayat" med hver sin hovedstad ;
-A'ali an Nil, Upper Nile, med hovedstad - Malakal.
-Al Bahr al Ahmar, Red Sea - Bur Sudan.
-Al Buhayrat, Lakes - Rumbek.
-Al Khartoum, Khartoum - Khartoum - den sudanesiske hovedstaden.
-Al Quadarif, Gedarif - Al Quadarif. -Regner seg som egen stat.
-Al Wahdah, Al Wahdah - Benitiu. -Regner seg som forent stat.
-An Nil al Abyad, Blue Nile - Ad-Damazin.
-Ash Shamaliyah, Northern State - Dunqulah (Dongola).
-Bahr al Jabal, Bahr al Jabal - Juba.
-Gharb al Istiwa'iyah, Western Equatoria - Yambio.
-Gharb Bahr al Ghazal, Western Bahr al Gazal - Waw (Wau).
-Gharb Darfur, Western Darfur - Al-Junaynah.
-Gharb Kurdufan, Western Korodofan - Al-Fulah.
-Janub Darfur, Southern Darfur - Nyala.
-Janub Kurdufan, Sothern Kordofan - Kadugli.
-Junqali, Jongli - Bor.
-Kassala, Kassala - Kassala. Regner seg som egen stat.
-Nahr an Nil, Nahr an Nil - Ad-Damir.
-Shamal Bahr al Ghazal, Northern Bahr al Ghazal - Uwayl (Aweil).
-Shamal Darfur, Northern Darfur - Al-Fashir.
-Shamal Kurdufan, Northern Kordofan - Al-Ubayyid (El Obeid).
-Sharq al Istiwa'iyah, Eastern Equatoria - Tit.
-Sinnar, Sennar - Sinnar.
-Warab, Warab - Warab.
-Al Jazirah, Gezira - Wad Madani.
Her kommer jeg til 25 stater, men dem som vet bedre enn meg får supplere. Navn på provins, region og hovedstad altså.
Sudans største byer :
Stor-Khartoum
Består av Khartoum, Omduran, Nord-Khartoum og Khartoum.
Inndelt i distrikter, hvor sentrumsdistriktet er byens eldste område.
Grunnet ørkenlandskap i Nord, så oppleves sandstormer i byen selv om søndre bydeler er i et tropisk område. Byen er gjerne "kaki" i farge.
Universitetsby.
Port Sudan
Sudans største havneby som tar hånd om landets størstedel av handelsvirksomhet, Import/export.
Jernbaneby. Det befinner seg oljeraffineri i byen og rørledning går bl.a til Khartoum. Byen sies videre og inneha en internasjonal flyplass.
Wad Madani (Wad Medani)
Tilknyttet jernbane med bl.a Khartoum. Har et senter for jordbruksforskning. Ved den Blå Nil. Hvete, bommul, husdyr (kjøtt, melk) og rug kommer herfra.
Al Ubayyid (El Obeid)
Jernbaneby, også knutepunkt for karavaner (vei og kamel) og et punkt på pilgrimsled fra Nigeria.
Handelssenter og omlastingspunkt.
Juba
Havn på den Hvite Nil. Søndre havneby for Sudans elvetrafikk. Knutepunkt med veier til Uganda, Kenya og Congo (Kinshasa).
Universitetsby.
Vegetasjon
Landet har spesiellt nordpå sparsommelig med vekst, men unntak finnes bl.a ved
-Områdene rundt Nilen
-Sør-Sudan som kan ha skoger, mye landbruk.
I våtmarksområder eller nær elver kan man finne krokodiller og flodhestester. Man finner også gazeller og andre savanne- og steppedyr.
Viktige elver
Nilen er dominant og vises godt på kart.
3.000 km lengde mellom Egypt og Uganda går gjennom Sudan. Den Blå og Hvite Nil forenes i Sudan og føres Nordover fra området Khartoum.
Andre elver som leder ut i Nilen er Bahr al Ghazal og Atbarah-elven.
Infrastruktur
Jerbnane - total på omlag 5.900+ km, men noe er smalspor og annet bredsporet jernbane.
Hovedveier - 11.900km, hard surface omtrent 4.300km.
Vannvei, dvs større elver man kan reise på - 4.068km. Sesonguavhengig omtrent 1.700 km.
Rørledninger (olje/gass) - 3.200 km (total)
Havner og havnebyer - Juba, Khartoum, Kusti, Malakal, Nimule, Port Sudan, Sawakin. (Elver og kyst)
Flyplass/tilsv. - 63 stykker. Noen med hard surface, andre uten. 2 heliports.
Veinett
Hovedveien med hard surface går mellom Port Sudan via Kassala til Khartoum (Khartoum, Khartoum North og Omdurman). En annen vei med dekke går fra Khartoum til Sennar og derfra Vestover mot Umm Ruwaba og El-Obeid.
Andre veier uten dekke gir t.d store problemer i regntiden.
Man antar det finnes 46.000 km med vei uten topdekke som da er ubrukelig i regntiden for vanlige kjøretøyer.
I regntiden vil leirelagene i sør bli rene sumpområdene på omtrentlig 19.000 kvadrat-km. Hevet vei er et ukjent fenomen i Sudan og man sliter derfor landeveien i regntiden. Drenering er også ukjent.
For noen år tilbake skulle vei mellom Rumbek og Juba til Uganda og Kenya utbedres for å kunne bistå med nødhjelp - status på disse veiene anes ikke.
En god beskrivelse av veier generellt i Sudan er "unpaved gravel dirt tracks" med de ulemper man da får ved fuktige årstider.
Jernbanenettet anses å være operativt på kun 60% av strekk med skinner.
Det er 9 flyplasser med hard surface - Khartoum, El-Damazin, El-Obeid, Kassala, Port Sudan, Juba, l-Fashir, Geneina, Kusti. Resten er løsdekke-flystriper av meget varierende kvalitet.
Havner og elvebåter
Havneby nummer 1 er Port Sudan som tar seg av bl.a containershipping, all bommulsshipping og mesteparten av matimporten.
Passasjertrafikk er begrenset til pilgrimmer til eller fra Mekka.
På Nilen foregår mye transport med fraktebåter rundt Khartoum og Wadi Halfa på Lake Nubia. Tidstabeller er kjent, men ikke det å forholde seg til tidspunktene.
Elver rundt Khartoum kan stige opptil syv meter i regntiden.
Politiske forhold innad og eksternt Sudan samt historie finnes på internet. Det samme gjelder landets økonomi, deres forskjellige fraksjoer som har drevet eller driver krigføring på forskjellige områder av landet.
Norge ledet / leder en Joint Military Commission i Nubafjellene, og JMC overvåker/overvåkte en lokal våpenhvileavtale. JMC var på plass 150202 men operativ april 2002.
Norge og Sudan
Sudan har ambassade i Holtegata i Oslo.
Norge har ambassade i Khartoum.
NRKs tidligere Afrikakorrespondent, Tomm Kristiansen er Sudanesisk Medietalsmann.
Demninger og irrigasjonsforebyggende tiltak er begynt rundt om i landet, flere av irrigasjonsprosjektene har blitt konvertert til bommulsdyrking etter at jordsmonnet har fått den næring den trenger (vanntilførsel).
Gruvedrift henter fram asbest, chromite (krom?), kopper, diamanter, gull, jernmalm, mica, sølv, talk, tungsten, uran og zink. Ved siden av gull, er olje mest økonomifrembringende.
Jordbruk som produserer bomull, sukkerroer, hvete, matoljer, peanøtter, sesamfrø og gummi arabicum. Husdyr som geiter, sauer, kameler og kyr er vanlige.
Demografi og etnisitetkulturelle aspekt samt høytider står jeg over å nevne.
Av NGOer kan UN, IRC og AU nevnes - søk på web om Sudan hos disse sine hjemmesider og det vil finnes et hav av informasjon. CARE, Flyktningerådet og Medecins Sans Frontieres er også representert og kan tenkes supplere ytterligere info.
Norge har hatt flere FN-observatører i Sudan, hovedsaklig i Sør-Sudan for å overvåke tingenes tilstand der.
I tillegg har vi JMC, om det nå ikke er lagt ned, i Nubafjellene.
Vi deltar med et SAN-element i Khartoum, i tilknytning til den italienske UNMIS-camp der.
-Mye av denne informasjonen er kjent, for enkelte er det åpenbart hvor jeg har hentet den fra.
Malen jeg sitter på vil nyttes på andre nasjoner, men her må jeg innhente nok info før jeg tar fatt på OPS-rommets tekstbolk.
Kommentér