Milforum

Globalt toppbanner

Collapse

Liten reklamesnutt

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Indonesia

Collapse

Annonse før emne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trådstarter

    Fokus: Indonesia

    Den indonesiske republikk er et land bestående av 17 508 øyer i Sørøst-Asia mellom Australia og det asiatiske fastlandet. Med en befolkning på om lag 237,5 millioner mennesker er Indonesia det fjerde mest folkerike land i verden, det land i verden med flest muslimer og verdens tredje største demokrati etter India og USA. Det har vært avholdt frie valg siden 1998. Indonesias hovedstad er Jakarta. Landet grenser til Papua Ny-Guinea, Øst-Timor og Malaysia.

    Rundt 6 000 av landets mange øyer er bebodd. De seks største og mest befolkede øyene er: Sumatra, Java, Sulawesi, Bali, Kalimantan og Vest-Papua.

    Den 26. august 2019 kunngjorde president Jokowi (Joko Widodo) at Jakarta skal miste sin rolle som Indonesias hovedstad og at den nye hovedstad planlegger å skulle ligge slik at den både innen North Penajam Paser Regency og Kutai Kartanegara Regency, hegge i Kalimantan Timur (Øst-Kalimantan). Dette er på øya Borneo. For at beslutningen skal bli offisiell, trengs først en godkjennelse i parlamentet.

    Forsvar:
    Indonesia's Armed Forces (TNI) include the Army (TNI–AD), Navy (TNI–AL, which includes Marine Corps), and Air Force (TNI–AU).The army has about 400,000 active-duty personnel. Defence spending in the national budget was 0.7% of GDP in 2018, with controversial involvement of military-owned commercial interests and foundations. The Armed Forces were formed during the Indonesian National Revolution when it undertook guerrilla warfare along with informal militia. Since then, territorial lines have formed the basis of all TNI branches' structure, aimed at maintaining domestic stability and deterring foreign threats. The military has possessed a strong political influence since its founding, which peaked during the New Order. Political reforms in 1998 included the removal of the TNI's formal representation from the legislature. Nevertheless, its political influence remains, albeit at a reduced level.

    Since independence, the country has struggled to maintain unity against local insurgencies and separatist movements. Some, notably in Aceh and Papua, have led to an armed conflict, and subsequent allegations of human rights abuses and brutality from all sides. The former was resolved peacefully in 2005, while the latter continues, amid a significant, albeit imperfect, implementation of regional autonomy laws, and a reported decline in the levels of violence and human rights abuses since 2004. Other engagements of the army include the campaign against the Netherlands New Guinea to incorporate the territory into Indonesia, the Konfrontasi to oppose the creation of Malaysia, the mass killings of PKI, and the invasion of East Timor, which remains Indonesia's most massive military operation.


    Attached Files
    Odd objects attract fire. You are odd.
    Lignende tråder
  • Trådstarter

    #2
    USA har godkjent et eventuelt salg av >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM] til Indonesia. Denne artikkelen argumenterer for at denne er perfekt for Indonisia med sine mange øyer:

    >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
    Odd objects attract fire. You are odd.

    Kommentér


    • #3
      >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

      >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

      Kommentér

      • Trådstarter

        #4
        Legg gjerne inn litt informasjon om hva som ligger bak lenkene dine.

        Znuddel - mod
        Odd objects attract fire. You are odd.

        Kommentér


        • #5
          >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

          En indonesisk Cakra-klasse ubåt er savnet i Indonesia.
          Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

          Kommentér


          • #6
            Aftenposten: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]

            Her er vel Aftenposten overoptimistiske når de sier at mannskapet kan være sperret inne med luft for 2 dager. Jeg regner med at en ubåt fra 1980 blir knust på betydelig mindre dyp enn 700 meter. Vanntrykket på 700 meters dyp er 70 ganger så stort som lufttrykket på overflaten.
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

            Kommentér


            • #7
              Høyrte på nyheitene tidlegare i dag at ubåten er sertifisert til 500 m.

              Kommentér


              • #8
                Nå må gjerne noen rette meg, men under hvilke forhold er båten sertifisert ned til 500 meter? Kan materialtretthet spille inn? "bulker i skroget"?

                Eller er det 500 meter pluss litt ekstra.
                Where is, repeat, where is Task Force Thirty Four? The world wonders.

                Kommentér


                • #9
                  Ubåten er funnet i tre deler.
                  >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                  Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

                  Kommentér


                  • #10
                    Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                    Nå må gjerne noen rette meg, men under hvilke forhold er båten sertifisert ned til 500 meter? Kan materialtretthet spille inn? "bulker i skroget"?

                    Eller er det 500 meter pluss litt ekstra.
                    Jeg kjenner ikke til tekniske krav for ubåter men prinsippene for dimensjonering er ganske like. En løftewire kan feks ha en teoretisk bruddstyrke på tre ganger det den er sertifisert for. Dette er en enkel måte å bygge inn sikkerhet i designet på.

                    Hvis tallene dine stemmer så kan man tenke seg at ubåtens designtrykk er 500 m, noe som da sertifiserer den til 300 m, gjerne bekreftet gjennom et testdykk før levering.

                    Har aldri sett et trykkskrog, men det har nok såpass tykke plater at det fremstår som ganske strøkent i forhold til platene man ser på ytterskroget. «Stygge» skipsskrog er mer en konsekvens av at konstruksjonen rent styrkemessig ikke trenger så tykke plater, enn at verftet har vært slaurete under byggingen.

                    Designtrykket eller designdybden er bare et mål på hvor dypt man kan gå før det blir fare for flytning i stålet, dvs stålet begynner å gi etter for kreftene. Man kan sammenlikne skottene med en mynt som presses på høykant i en skrustikke. Vanntrykket presser på skrogplatene som deretter overfører kreftene til skottene hvor de møtes på midten pga symmetri. Akkurat som for mynten så går dette fint, opp til et visst nivå. Da begynner stålet å «flyte», mister formen og gir etter.

                    Typisk så ligger det svakeste punktet midt på et platefelt, altså mellom skottene. Her vil platen bule innover, noe som gir strekk i stålet. Hva som gir etter først av plater/skott er avhengig av designet.

                    En ren hollywoodimplosjon fordrer egentlig at man har bygget et usedvanlig symmetrisk og feilfri ubåt så det utfallet er egentlig usannsynlig. Siden de nå har funnet ubåten i tre deler tenker jeg at platefelt foran og bak seilet har gitt etter. Det er ikke utenkelig at midten av ubåten har en del ekstra avstiving som følge av utstyret og seilet, noe som gjør at skroget like foran og bak fremstår som litt svakere og derfor ryker først. Materialtretthet kan nok også oppstå raskere her pga dette.

                    Hvordan mannskapet havnet i dette uføret er en interessant diskusjon. En gammel nemesis som har forårsaket flere ubåtforlis er kondensering og frysing av trykkluft, under for rask utblåsing. Disse ulykkene er gjerne assosiert med hastverk og stress pga noe annet, men ikke fullt så kritisk, som har fått mannskapet til å stresse med å komme seg til overflaten.

                    Jeg trodde at moderne ubåter hadde adsorpsjonstørkere innstallert etter kompressorene for å unngå slike situasjoner?

                    Edit: litt googling viser at at de amerikanske 637 og 688 klassene har kraftige adsorpsjonstørkere ombord.
                    Artillery is the God of War

                    Kommentér


                    • #11
                      Ang. implosjon, så var det nettopp det som skjedde med den argentinske ubåten ARA San Juan, som sank i 2017. Hun imploderte på 388m dyp, hvor trykket var så voldsomt at energien i implosjonen ble kalkulert til å ha tilsvart 5700 kg med TNT. Og alt dette skjedde på bare 40ms, noe som er under halvparten av tiden som en menneskehjerne trenger på å oppfatte at noe skjer i utgangspunktet.

                      En alvorlig påminner om at havet er fullstendig kompromissløst, og seriøst skummelt
                      "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

                      Kommentér


                      • #12
                        En rask død, da. For oss som har sett Das Boot og dramatikken når den ene bolten etter den andre gir etter, er det muligens bedre. Men fortsatt kjipt.
                        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                        Kommentér


                        • #13
                          Litt interessant om dykkedybder etc.: >>>>> Bare registrerte brukere kan se lenker <<<<<, [TRYKK HER FOR Å BLI MEDLEM AV MILFORUM]
                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                          Kommentér

                          Working...
                          X
                          Besøksstatistikk