Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

NYE BRUKERE - POST HER!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hei
    Var MP i luftforsvaret, er nå 48 og bosatt i sjarmørbyen Bergen, med mye vann som marinen kan seile i og mye vann som kommer ovenifra så ikke båtene går tom for farvann
    Er intr i ww2 histore, liker forsåvidt militerært utstyr, følger med på det med et halvt øye.

Er det noen som kan bekrefte evt avkrefte om følgende sitat er sant ?

Litt usikker på om det var Patton eller Eisenhower som skal ha sagt det men uttrykket er som følger:

Jeg vil heller ha en tysk divisjon foran meg eller en fransk tropp bak meg !

Noen som har hørt/lest det før ?

Kommentér

• Velkommen!

I'd rather have a German division in front of me, than a French one behind.
      • Misattributed by former Defense Secretary James Schlesinger on Fox News. Patton commanded French troops, the 2nd Armored Division commanded by Philippe Leclerc, integrated in the Third Army, and had rocky but friendly relations with the French general. For instance, on August, 15 1944 Patton wrote in his diary: "Leclerc came in very much excited. He said, among other things, that if he were not allowed to advance on Paris, he would resign. I told him in my best French that he was a baby and said I had left him in the most dangerous place on the front. We parted friends"
      https://en.wikiquote.org/wiki/George_S._Patton
      Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Velkommen!
        Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

• Velkommen!
          Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

• Jeg er en 20 år gammel infanterist som for øyeblikket tjenestegjør i 2. bataljon i Indre Troms ved Skjold leir.
            Milforum.net virker som ett innholdsrikt og nyttig forum, som jeg ønsker å ta del i.

Kommentér

• Velkommen!
              All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

• Velkommen!

Kommentér

• Velkommen!

Kommentér

• NYE BRUKERE - POST HER!

21 år gammel, studerer Akuttmedisin i Oslo
                    Tidligere FGTJ, 2019!
                    Er på forumet for jeg har tenkt meg tilbake i Forsvaret i fremtiden, og har nok et par spørsmål som jeg lurer på, og kommer til å lure på, samtidig som jeg syntes det er interessant mye som blir skrevet her!

Kommentér

• Velkommen!
                      "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                      - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

• Velkommen!

Kommentér

• Godt over middagshøyden når det gjelder det meste. Ikke i tjeneste, men har avkom som satser på karrière innen militæret. Tenker å snoke rundt for å holde meg oppdatert og informert for å støtte avkommets valg.

Kommentér

• Velkommen til alle nye.

Kommentér

• Sv: NYE BRUKERE - POST HER!

Hei!

hei, jeg er snart 18 år og trener veldig hardt og veldig mye. Jeg har alltid likt militæret helt siden og jeg har vært liten og har alltid likt å pushe meg selv. Er ute etter noe som virkelig kan pushe meg til brekkningspunktet så jeg kunne tenkt meg å søke meg inn og ta førstegangstjenesten min som fallskjermjeger og evt hvis jeg fullfører rekruttskolen der og spesialisere meg videre som spesialjeger og ta det som en fulltidsjobb. noen korte spørsmål jeg lurer på som er litt vanskelig å finne på nett. Hvordan er hverdagen til en spesialjeger og hva er det dem gjør i utlandet. Jeg er klar over at mye er gradert info, men kan dere prøve å si så mye dere kan som er lov å si.

Kommentér

• Spesialjegere terper og terper om og om igjen. De trener hele tiden på ulike ferdigheter. Hverdagen deres er nok variert, men i bunn og grunn så handler det om å trene til operasjoner. De gjør ting skikkelig grundig, det er litt som mottoet de har, "Grundighet gir trygghet" Når de er i utlandet så er de enten på operasjoner eller trener med andre allierte styrker.

"​​​​​​Tjenesten ved Forsvarets spesialkommando består av utdanning, trening og øvelser for at den enkelte skal være best rustet til å gjennomføre skarpe oppdrag innen spekteret av spesialoperasjoner".​ -Kilde, Forsvaret.no/spesialjeger
                                Du får nok ikke funnet ut av mer informasjon om det ellers, du vil også kunne få en mye bedre forståelse av hva de driver med etter å ha gjennomført FGTJ!

Fallskjermjeger er et nåløye, kult å vite at du har ambisjoner for å bli fallskjermjeger veldig spennende førstegangstjeneste, som er hardt å komme inn på! Kjenner et par som har vært der, og de trivdes veldig godt, men vær også klar over at det er en veldig tøff konkurranse og at svært få kommer inn! Skader ikke å prøve, bare å kjøre på!

Kommentér

• Velkommen til alle nye!

Kommentér

• Jeg er forsvarsinteressert med forsvarsbakgruñn bl.a. fra HV.

Kommentér

• Velkommen!

Kommentér

• Velkommen!

Kommentér

• Velkommen!
                                          "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                          - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

• Velkommen alle nye!

Kommentér

• Hei,
                                              jeg finner ingen tråd til følgende spørsmål:
                                              hvor mye koster parade og galla uniform for offiser i sjøforsvaret? Med sabel. Veldig fint om noen vet svaret på dette!
                                              mvh Kirurg1

Kommentér

• Vist du ringer Funif(forsvarets uniformsutsalg) og spør,så får du svar.
                                                Avd Bergen når du på 55 50 33 39,Avd Oslo på 23 09 70 56
                                                https://forsvaret.no/fakta/uniformer...eraldikk/funif
                                                When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                                https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                Kode:
                                                    Globale utviklingstrekk
                                                    Nordområdene / Arktis
                                                    Russland
                                                    Afghanistan
                                                    Pakistan
                                                    Kina
                                                    Midtøsten og Nord-Afrika
                                                    Iran
                                                    Sudan
                                                    Somalia
                                                    Terrorisme
                                                    Spredning av
                                                ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                Working...
                                                X