Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

NYE BRUKERE - POST HER!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Velkommen!
    Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

• Velkommen!
      TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

• Endelig funnet veien inn her Tjenestegjorde i Luftforsvaret, jobbet deretter i Politiet og er i dag oversersjant i HV med stilling som P-off (eller P-bef som det heter i dag)

Kommentér

• Velkommen!
          TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

• Velkommen!

Kommentér

• Velkommen!
              Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Velkommen!
                "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

• Heihei!

Er i midten av 20-åra. Har vært i Forsvaret noen år. Jobber i indre Troms.

Kommentér

• Velkommen!
                    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

• Hei!

Jeg er 19 år og skal på FOS I juni for mulig utdanning i Forsvaret som ingeniør med fordypning i bygg og anleggsteknikk. Jeg er med på forumet for å få tips og erfaringer frem mot det som venter meg. Lurer spesielt på dette angående plattfot, og om det er noen gode såler folket vil anbefale for en god opplevelse på lange marsjer og løping i M77

Kommentér

• Velkommen alle nye!

Opprinnelig skrevet av alexbernhoft Vis post
                        Hei!

Jeg er 19 år og skal på FOS I juni for mulig utdanning i Forsvaret som ingeniør med fordypning i bygg og anleggsteknikk. Jeg er med på forumet for å få tips og erfaringer frem mot det som venter meg. Lurer spesielt på dette angående plattfot, og om det er noen gode såler folket vil anbefale for en god opplevelse på lange marsjer og løping i M77
                        Søk etter en eksisterende tråd om såler og plattfot, eller opprett en ny hvis du ikke finner det du leter etter. Det finnes mange med erfaring som kan hjelpe deg på veien.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
                          Velkommen alle nye!

Søk etter en eksisterende tråd om såler og plattfot, eller opprett en ny hvis du ikke finner det du leter etter. Det finnes mange med erfaring som kan hjelpe deg på veien.
                          Får opp «you are not authorized to view this page» når jeg prøver å søke under «avansert søk». Må jeg være på PC for å bruke denne funksjonen?

Kommentér

• Velkommen alle nye!

Kommentér

• Heisann, vært en del på forumet her dem siste årene, funnet mye relevant og tenkte at nå er det på tide.
                              Tjenestegjorde min førstegangstjeneste i 2011 på FOH J-3 Luft. Blitt innkalt til HV-03 nå, gleder meg!

Kommentér

• Velkommen!
                                All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

• Heisann, godtfolk!

Jeg er en cool cat på 38 år som fått ny interesse for Forsvaret, muligens Politihøgskole eller liknende. Jeg har tidligere tjenestegjort i TMBN (00-01, Sambandssoldat).
                                  Jeg har dog hatt et ganske uheldig tidlig livsløp, hvilket førte til en litt slepphendt tjeneste, "vondt i vilja" og et senere liv med mye dårlig handlingsevne, grubling og frustrasjon, og tidvis pessimisme, selvmedlidenhet o.a. som har sabotert en del for meg, senere. Heldigvis har jeg rent rulleblad, ingen rusproblematikk og med vesentlig over gjennomsnittet fysisk helse (med forbehold om at jeg idag er noe overvektig og såvidt påbegynt et treningsregime for å løse dette). Allikevel har jeg hatt noen rådgivende samtaler hos DPS o.a. Men dette har hovedsakelig vært utfordringer som jeg tror og har delvis fått bekreftet at er løselige, spesielt i dag da jeg har fått et fundamentalt nytt syn på livet og blitt vesentlig mer løsningsfokusert. Av mangel på kunnskap rundt Norske soldater, har jeg latt meg insiprere av Amerikanske personligheter som f.eks David Goggins og Jocko Willink (hvorav sistnevnte har utgitt boka Extreme Ownership, som preger meg en del), og merker at hypofysen er jobber på spreng med det metakognitive. Dette gir meg håp om at det kanskje kan være en plass for meg et sted - men da må det jobbes, og kanskje jeg ennå ikke vil være klar i 2021. Da får jeg isåfall utbedre ytterligere til 2022. Da er jeg rundt 40-41 år når jeg innrulleres, og vil ha som hovedplan å jobbe i 9+ år, med mindre "jeg blir kastet ut", hehe. (Jeg tror ikke det, men man må jo være litt konstruktivt selvkritisk også. Hvem vet, kanskje jeg faktisk gjør en knalljobb?)

Allikevel har jeg nå hatt det livsløpet jeg har hatt og sitter litt ennå med noe usikkerhet rundt mulighetene man har (spesielt i min alder), så jeg tenkte jeg skulle joine Milforum og titte litt rundt. Jeg går utifra at de fleste sivilt ansatte "dimitteres" i 60-65 års alder, og Etterretningsbataljonen har visstnok en liknende aldersgrense. Men hva mer? Jeg leste i et annet innlegg at Politihøgskolen også kan være en mulighet. Jeg har nok funnet ut hva jeg vil, men vil ikke si så mye om det i første omgang, da jeg trenger å jobbe mer med tanken og forberedelsene rundt dette. Jeg tror hovedutfordringen min framover (altså min største usikkerhet) vil være å kunne trene på ytterligere selvstendighet, spesielt når man gis litt mer komplekse oppgaver over lengre tidsperioder.

Uansett, hyggelig å se et sosialt forum. Kan sikkert lære mye her inne.

(Mine (hovedsakelig selvlærte) hovedinteresser er bl.a. programmering, analyse og kommunikasjon - ellers er jeg en "Jack of All Trades, Master of None" og føler at jeg nå må fokusere og gå all-in på ett hovedfelt. Trenger forøvrig Norsk-faget for generell studiekompetanse og Førerkort klasse B, ennå. Så ja, her må det jobbes, hehe.)

Kommentér

• Velkommen alle nye!

Kommentér

• Mann tidlig i 30 årene. Førstegangstjeneste i gamle HVUV, deretter fulgte 3 år i Heimevernets Innsatsstyrke. Jobber i det sivile, jobber med å ta førerkort på motorsykkel

Kommentér

• Velkommen!

Kommentér

• Velkommen!

Opprinnelig skrevet av Madolite Vis post
                                          Jeg går utifra at de fleste sivilt ansatte "dimitteres" i 60-65 års alder, og Etterretningsbataljonen har visstnok en liknende aldersgrense.
                                          Sivilt ansatte i Forsvaret har samme pensjonsalder som i staten forøvrig, 67-70. Militært tilsatte i Etterretningsbataljonen har aldersgrense på 60.

- Dmitrij Boltenkov

Kommentér

• Hei!
                                            Jeg er vel å betrakte som senior med over 40 års fartstid i det grønne. Har allsidig erfaring og er fortsatt aktiv.

Kommentér

• Velkommen alle nye!
                                              Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

• Velkommen alle nye!

Kommentér

• Utdannet jurist i 20-årene som skal tjenestegjøre som vernepliktig akademiker/VA-jurist. Gleder meg til både offiserskurs og tjenesten. Håper på en lang karriere i Forsvaret!

Kommentér

• Velkommen!
                                                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Velkommen!
                                                      Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

• Velkommen!

Kommentér

• Velkommen!
                                                          - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

• Velkommen! Selv om du ikke fortsetter som jurist i full jobb etter førstegangstjenesten, vil sikkert HV ta deg imot med åpne armer.
                                                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Velkommen!

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Tema: Cyberforsvaret

Sjef Cyberforsvaret har en særskilt rolle i å være pådriver for digitaliseringen av Forsvaret; både for å utnytte teknologi som kan øke Forsvarets operative evne, og for å høste økonomiske gevinster gjennom modernisering av Forsvaret.

Cyberforsvaret er ansvarlig for å etablere og opprettholde Forsvarets handlingsrom i cyberdomenet - det digitale rom - og for å beskytte Forsvarets IKT-systemer...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X