Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Diskusjoner rundt forsidebilder, kalendere og andre bakgrunner.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sv: Forsidebilde og kalenderbilde

Hadde den bare funket, så hadde den vært et virkelig tøft helikopter. Utseendet er bra.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Ligger et par nye forsidebilder i dropboxen Sjef Milforum
      Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

• Konge! Her var litt for enhver smak.
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Kommer kalenderbildene for februar iløpet av dagen så jeg rekker å bytte før jeg går hjem og har riktig bilde mandag morgen eller?
          Et annet lite innspill ifht kalenderen; Den siste uka i hver måned havner i oppgavelinja til Windows, kan den løftes et lite hakk tro?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av navara Vis post
            Kommer kalenderbildene for februar iløpet av dagen så jeg rekker å bytte før jeg går hjem og har riktig bilde mandag morgen eller?
            Et annet lite innspill ifht kalenderen; Den siste uka i hver måned havner i oppgavelinja til Windows, kan den løftes et lite hakk tro?
            93A satt og jobbet med kalenderbildene isted da forumet gikk ned. Han kommer sannsynligvis til å kjefte på deg for utidig mas. Bare vær advart.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av navara Vis post
              Kommer kalenderbildene for februar iløpet av dagen så jeg rekker å bytte før jeg går hjem og har riktig bilde mandag morgen eller?
              Jamenialledager da!!!
              Midt i opplastingen av bilder så tok forumet en mental timeout så da måtte jeg begynne på nytt.

Hvilken oppløsning bruker du? På en HD skjerm så skal jo dette ikke være problem hvis du velger 1920X1080

Kommentér

• 1920x1200 og da styrker oppgavelinja pent midt i nederste tallrekke.
                Oooog, mens jeg er igang å syte, f.eks på nederste bilde for februar nå ser jeg at alle tirsdagene får sort skrift på sort bakgrunn. Hadde det vært en idé å legge hvit outline på skriften, så er den leselig på de fleste bakgrunner?

PS; dette ække noe big deal, jeg har flere kalendere. men siden du er så flink og legger på denne kalenderen ville jeg skyte inn et par innspill som kan gjøre de _enda bedre_

Kommentér

• Bare så vi ikke snakker forbi hverandre.

Du har en 1920X1200 skjerm og laster ned fra 1920X1200 linken når nederste uken blir borte bak oppgavelinjen?

Skrift er faktisk litt tricky siden bildene selvfølgelig skifter mellom lys og mørk bakgrunn.
                  Jeg har to vannmerker å legge på disse (lys eller mørk), men noen ganger så plages jeg litt med at bakgrunnen skifter i området hvor kalenderen skal legges. Jeg skal prøve meg litt frem så får vi se hvordan resultatet blir.

Når det gjelder å justere høyden så er det en enkel sak så lenge man vet hvor mange pixler oppgavelinjen stjeler.

Kommentér

• Det stemmer. Hvis du løfter den tilsvarende skrifthøyden så tenker jeg du er der. Nå ligger toppen av linja midt i tallene, så løfter du én skrifthøyde får de litt luft under seg. Se vedlagt skjermdump

Kommentér

• Som sikkert de mest skarpsynte forumeleserene har fått med seg med seg så skifter forsidebildet jevnlig. Dette følger samme tema for måneden som kalenderbildene. Februar er i Hærens tegn så da vil det ca annenhver dag dukke opp et blinkskudd fra forsvarets bildearkiv i toppen. Jeg har prøvd å ikke bare finne tanks og ting som smeller. Håper det faller i smak.

Kommentér

• Da er alle diskusjoner og kommentarer i tillegg til alle døde linker flyttet ut av Forsidebilde og kalenderbilde trådenog inn i denne. Jeg siterer meg selv fra første post.

Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
                        Opprettet for å samle alle diskusjoner rundt forsidebilder, kalendere og andre bakgrunner utenom hovedtråden. Forsidebilde og kalenderbilde tråden er gammel, har mange innlegg og endel diskusjon som drukner bilder og bakgrunner. Ved å gjøre dette grepet så håper jeg at det skal være enklere å finne frem og slippe å bla så mye frem og tilbake for å finne frem til de bakgrunnene man ønsker.

Jeg kommer til å flytte alle diskusjonsinnlegg inn i denne fra hovedtråden og stenge hovedtråden for innlegg fra andre enn moderatorer.

Link til hovedtråden

93A - mod
                        Hovedtråden er nå stengt så alle innspill, tilbakemeldinger og diskusjoner tas her.

93A - Mod

Kommentér

• Smart
                          Jeg registrerer forøvrig at kalenderen nå har løftet seg de etterlengdede millimetrene opp over oppgavelinja. Applaus.

Kommentér

• Så er spørsmålet - hva er det vi ser på nåværende forsidebilde?

Kommentér

• Bildet er en del av en serie hvor MJK dropper operatører, utstyr og rib ut av en C-130J Hercules fra 335 skvadronen langs Trøndelagskysten.
                              https://mediearkiv.forsvaret.no/foto...2520fallskjerm

https://mediearkiv.forsvaret.no/foto...b%20fallskjerm

Kommentér

• I tillegg til forsidebildene og kalenderbildene, har vi også en del andre bilder og videoer på forsiden av forumet, for de som ikke bruker Tapatalk.

Øverst ser vi nå en video som er litt gammel (fra 2012), men hvor fremdeles hovedprinsippene for hva man ser etter hos en god spesialsoldat er de samme - du må klare de fysiske minstekravene med god margin, du må kunne orientere, og du må klare å gå langt med tung sekk. (Ignorer den dårlige engelske oversettelsen på videoen - det heter ikke "Special hunter"). For øvrig er mannen som intervjues, Ingar Lund, ikke lenger ansvarlig for å trene FSK, han er nå Forsvarets sjefssersjant, og dermed den fremste i befals- og spesialistkorpset vårt.

Den andre videoen handler riktig nok ikke om spesialstyrker, som er tema på Milforum i mars, men Jegerkompaniet er spesielt nok til at det fortjener en plass her.

Kommentér

• Som sikkert den skarpøyde leser av forumet har fått med seg så har vi byttet tema. Mai er forbeholdt veteranene, frigjøringen av Norge og nasjonaldagen. Jeg siterer sjefen selv.

Opprinnelig skrevet av Sjef Milforum
                                  Milforums tema for mai er veteranene.

Her tenker vi på alle som har tjenestegjort, hjemme eller ute, enten det var i Norge, tysklandsbrigadene, Korea, Kongo, Gaza, Libanon, Somalia, Kuwait, Balkan, Afghanistan, Libya, Irak, Syria, Mali eller de andre plassene vi har hatt små og store styrkebidrag.

Og en spesiell oppmerksomhet til de få gjenlevende veteranene fra andre verdenskrig!
                                  Det blir såpass mange skifter i løpet av måneden at jeg ikke kommer til å skrive hva bildet inneholder på alle. De fleste er ganske åpenbare, mens noen kanskje krever litt mer forklaring.

Dagens forsidebilde er fra kransenedlegging som Tysklandsbrigaden hadde i minnelunden på Akershus festning i 2015.

Kommentér

• Det kan tilføyes at de små videosnuttene som er plassert rundt på forumet, også vil omhandle veteraner, frigjøring og nasjonaldag. Disse skiftes også ganske ofte, og vil ikke bli kunngjort spesielt.

Kommentér

• Nytt tema for juli vil være Luftforsvaret. Jeg har såpass mange bannere så jeg kommer ikke til å skrive hva hver enkelt inneholder. Hvis noen er nygjerrige eller ikke finner ut selv så er det bare å stille spørmål her så skal jeg peke dere i riktig retning.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Tema: Cyberforsvaret

Sjef Cyberforsvaret har en særskilt rolle i å være pådriver for digitaliseringen av Forsvaret; både for å utnytte teknologi som kan øke Forsvarets operative evne, og for å høste økonomiske gevinster gjennom modernisering av Forsvaret.

Cyberforsvaret er ansvarlig for å etablere og opprettholde Forsvarets handlingsrom i cyberdomenet - det digitale rom - og for å beskytte Forsvarets IKT-systemer...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                      NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                      http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                      Kode:
                                          Globale utviklingstrekk
                                          Nordområdene / Arktis
                                          Russland
                                          Afghanistan
                                          Pakistan
                                          Kina
                                          Midtøsten og Nord-Afrika
                                          Iran
                                          Sudan
                                          Somalia
                                          Terrorisme
                                          Spredning av
                                      ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Donasjoner

Collapse
                                      Working...
                                      X