Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

NYTTIG: Datahjelp

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: NYTTIG: Datahjelp

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Status etter grundigere rensning er at temperaturen nå, selv under belastning, er nede i akseptabel temperatur. (Innenfor spesifikasjonen til CPUen) Jeg tenkte dog at jeg skulle ta en runde med kjølepasta, men det er utsatt da min lokale Clas Ohlson ikke pusher kjølepasta viser det seg. Rekvirering fra fjernlager (les nettbutikk) gjennomføres, eller Kjell & Co har kanskje? Sjekker der først.
    Spiller nesten ingen rolle hva du kjøper bare det heter kjølepasta. Komplett er vel raske til å sende.
    Artillery is the God of War

Kommentér

En slektning som pleier bruke meg som sin personlige datastøtte har klart å lagre alle sine word-dokumenter i nedlastingsmappen. Og hennes sønn var hjemom, og hjelp henne i den forbindelse med å rense litt opp på maskinen fordi harddisken var full. Han slettet da selvfølgelig alt som lå i nedlastingsmappen. Søppeldunken er selvsagt tømt, så filene er permanent slettet. Men det finnes jo diverse program på nett til å forsøke å gjenskape det som kan gjenskapes. Men det store spørsmålet er, hvilket er best til formålet? Foretrekker å ikke pådra meg selv kostnader i denne forbindelse.
      TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Jeg regner med at du har lest denne?
        https://www.howtogeek.com/169344/how...ltimate-guide/
        One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
          ..ikke vinne NM i overklokking.
          Finnes det fremdeles?
          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
            Finnes det fremdeles?
            Overklokking ja?

Tror ikke det er så utbredt som før men i spill f.eks. så er det stort sett single core performance som betyr noe og da kan men hente ut litt ekstra av enkelte CPU’r.

Men....har man en ok i5 eller bedre så er det gjerne skjermkortet som blir flaskehalsen og da hjelper det lite å klokke.

Kommentér

Jeg mente selve NM'et. Det har eksistert.
              "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

The Gathering?
                Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Alright, jeg har sett meg pisslei av Window(n)s 10. Jeg har fått så nok av idiotiske apper og innstillinger som skal være så idiotsikre at de blir vanskelige, osv..

Spørsmål: Er Linux brukanes til vanlig bruk(youtube, milf-forum etc), eller blir jeg nødt til å kjøpe Windows 7 til min neste laptop? Jeg har aldri brukt Linux av noe slag, så kan ca. nada om det.
                  Dona Ferrea

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post
                    Alright, jeg har sett meg pisslei av Window(n)s 10. Jeg har fått så nok av idiotiske apper og innstillinger som skal være så idiotsikre at de blir vanskelige, osv..

Spørsmål: Er Linux brukanes til vanlig bruk(youtube, milf-forum etc), eller blir jeg nødt til å kjøpe Windows 7 til min neste laptop? Jeg har aldri brukt Linux av noe slag, så kan ca. nada om det.
                    Sender noen linker straks

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post

Hadde samme problemstilling som deg pluss at Win begynte å bli kjedelig.

Anbefaler linux mint.

Se først denne videoen og forbered deg som instruert(nb! Du laster seff ned 19.1 som er nyeste versjon)

https://youtu.be/eI7QQqnV1P8

Deretter denne, eller ha den i bakgrunnen mens du installerer.

https://youtu.be/G0AFuhVSvEk

De to har litt forskjellige approacher men man oppnår det samme. Den siste er litt røffere men han som har laget den er kanskje mer lidenskapelig opptatt av å demystifisere ting.

Når du har gjort alt som er beskrevet så sitter du igjen med et oppsett som er lett gjenkjennelig og der alt fungerer sånn som du er vant til. Det er ikke behov for terminalvinduet med mindre du skal nørde deg litt så Linux har kommet langt. Filene dine ligger på samme måte som i Windows.

Steam kan installeres vha «Software» menyen og overraskende mye innhold fungerer bra. Selv spiller jeg bare Civ IV når jeg får tid til sånt og på tross av at det er gammelt så funket det brillefint.

Det beste med Linux og Mint er at du kan installere gratisprogrammer uten å være redd for at pc’n infiseres av malware eller annen dritt. Mye på windows må man være påpasselig med hva man trykker på under installeringen, selv gamle klassiske gratisprogrammer som Filezilla osv.

Den eneste fartsdumpen er et køddete WIFI-kort. Når du booter fra CD så sjekker du om det kommer opp. Hvis ikke, så prøver du en kablet oppkobling og kjører deretter driverprogrammet slik som beskrevet i videoen og ser om den finner drivere, mens du fortstt er i livemodus fra CD (eller USB pinne i praksis).

Spør hvis det er noe

Kommentér

Glemte å skrive to viktige ting.

Du BØR slette alt på harddisken når du installerer og, i tilfelle du er fra USA, DA SLETTES ALLE FILENE DINE!

Det andre er at du kan kjøre Linux Mint fra installasjonsmediet og teste alle funksjonene, før du gjør noe som helst varig med PC’n. Dette inkluderer å se gjennom filene på disken(e) din, surfe, youtube osv. Alt fungerer som om det allerede er installert

Kommentér

Linux ja. Morsomt å leke med, men jeg snakket med en eldre herre her om dagen som husket den gangen de hadde ett oppslagsverk på biblioteket for å huske kodene. Han mente at det var for lett i dag.

Sudo-apt-get milforum.net -r -a -w osv osv osv
                          One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                            Linux ja. Morsomt å leke med, men jeg snakket med en eldre herre her om dagen som husket den gangen de hadde ett oppslagsverk på biblioteket for å huske kodene. Han mente at det var for lett i dag.

Sudo-apt-get milforum.net -r -a -w osv osv osv
                            Hehe

Men man trenger ikke koder lenger!

Hvis man bare bruker pc’n til surfing og film så er det kun regulære oppdateringer som trengs og de leveres slik som i windows (non 10)

Minner om at det bare er litt over 11 mnd til win 7 slutter å supporteres fra MS. Etter 14.januar 2020 vil det ikke lenger kommer sikkerhetsoppdateringer til det operativsystemet.

Kommentér

Det bør jo ha skjedd litt ja, tross alt fem år siden jeg brukte Ubuntu fast.

Kommentér

Jeg tenker også varme eller defekt strømforsyning.

Et tips til ang. varmegang: Sørg for at kabinettet har god lufting.

Et familiemedlem, som skal forbli navnløs, gjorde tabben å skjule boksen i et estetisk møbel for å imøtegå kravene fra hjemmets bedre halvdel. Etter ca. et halvår begynte tilfeldige omstarter og ikke lenge etter var det dødt hovedkort.

Kommentér

Finst det eit "google søk" som viser : personlig liste over mest besøkte nettsider, som eit resultat av eit google søk ?

Hadde ein link til ein "magisk visning". Som viste f.eks at fleste google søk var mot Microsoft technet.

Kommentér

Noe slikt: https://trends.google.com/trends/?geo=NO

Eller tenkte du mer i retning noe slikt: https://myactivity.google.com

Kommentér

God gammel årgang

Fortsatt aktuell

https://youtu.be/nL24aNugo_4

Kommentér

Og siden vi er i datahjelptråden, så håper jeg at ikke dere der ute blir så sinna som dette når det ikke fungerer...

Kommentér

Noen som har erfaring med Microsoft Surface?

Trenger nå å bytte min Lenovo Laptop (jobb) og tenkte å prøve noe nytt

Kommentér

Spør Bestefar:, så får du nok en lang avhandling.
                                            Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av schaly Vis post
                                              Noen som har erfaring med Microsoft Surface?

Trenger nå å bytte min Lenovo Laptop (jobb) og tenkte å prøve noe nytt
                                              Jeg mener å huske at Bestefar: er tung Surface bruker.
                                              Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Bekreftes. Gikk over til Surface for litt over ett år siden og har ikke hatt behov for laptop siden. Har man behov for å ta med seg laptopen ut av kontoret er Surface emm langt overlegen.
                                                Beidh a lá leo

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
                                                  Bekreftes. Gikk over til Surface for litt over ett år siden og har ikke hatt behov for laptop siden. Har man behov for å ta med seg laptopen ut av kontoret er Surface emm langt overlegen.
                                                  hvilken modell har du eller vil anbefale?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av schaly Vis post
                                                    hvilken modell har du eller vil anbefale?
                                                    Jeg kjøpte en Surface Pro (2017), senere omdøpt til Surface Pro 5, i7-modell, når det var den nyeste modellen i fjor. Senere har det kommet en Surface Pro (2017) LTE med muligheter til å bruke simkort for mobildata, og en ny generasjon (Surface Pro 6) som egentlig kun er en "oppbeefing" av spesifikasjonene uten noen særlige tilleggsfunksjoner av betydning. Hvilke av disse du kjøper er emm av mindre betydning, så lenge du verifiserer at spesifikasjonene samsvarer med det du har behov for. i5-variantene bør være mer enn gode nok for vanlig kontorbruk, skal du bruke den til tunge grafiske ting kan det nok være at i7 kan bli nødvendig.
                                                    Merk også at det sannsynligvis er en ny Surface Pro-generasjon på vei, selv om det er helt umulig å si noe om når denne kommer. Det alle går og håper på er imidlertid at den kommer med USB-C, som hadde vært en betydelig oppgradering (nå er det kun USB A, mDP, og Surface Connect). Om skiftet ligger litt frem i tid hadde jeg vurdert å vente på den.
                                                    iPad Pro (2018) konverterte som kjent til USB-C, men da undergitt idiotbegrensningene til Apple.

Når det gjelder Surface kontra laptop: Den helt store fordelen til Surface er, i tillegg til touch-skjerm, åpenbart portabiliteten. Den kan tas med overalt, uten at man tenker over det. Jeg har den med i bagen til enhver tid som "ren rutine", uten å tenke noe særlig over det. Jeg tar den med til og fra jobb hver dag (har dockingstasjon på kontoret med en 27" og en 32" skjerm, og ekstern 34" skjerm hjemme), og nå i helga ble den også med på helgetur til Wien - som gjorde at jeg kunne ta den opp ved behov og gjøre forefallende arbeid på den.
                                                    Ulempen er at skjermen er 12,3", som er akkurat litt i minste laget til å jobbe på i lengden (selv om skjermkvaliteten er svært god). Dersom man er avhengig av å jobbe på større skjermer - og ikke har eller vil kjøpe det - bør man derfor tenke litt gjennom hva man har behov for. Er man usikker bør den testes i nærmeste elektrosjappe. Er man først hekta er det vanskelig å se for seg å gå tilbake, jeg kunne aldri se for meg å drasse på en laptop nå.
                                                    Beidh a lá leo

Kommentér

Jeg har en gammel HP-laptop med Windows Vista som jeg planlegger å kaste. Tanken var å levere den på nærmeste elektrosjappe, men jeg ønsker å wipe alle data jeg har på den først. Spørsmålet er hvordan det bør gjøres på best mulig måte. Jeg finner ingen «slett alle data og reinstaller Windows»-meny som man har i Windows 10. Jeg har heller ikke Windows-CDen. Maskinen kan ikke kobles til Internett, hverken via kabel eller wifi (selv med ekstern adapter), av en eller annen grunn. Maskinen tillater meg heller ikke å kjøre en Format C:.

Så hva kan gjøres? Må jeg ta ut harddisken og fysisk ødelegge den? Eller finnes det andre muligheter jeg ikke har sett på? Enten inne i Vista eller via ekstern programvare? (Kan laste ned på annen maskin og overføre via stick, så lenge programvaren ikke krever internettilgang under installasjon eller bruk - men har slitt med å få programvare som krever «boot stick» til å fungere).
                                                      Beidh a lá leo

Kommentér

https://eraser.heidi.ie

Om det ikke funker anbefales drillpresse og lag flere hull i disken.

Kommentér

Noen alternativer som lander umiddelbart i topplokket mitt:

A) Last ned Vista OS og få det over på en CD/USB hvis mulig og reinstaller windows.

B) Ta ut hardisken, kjøp deg en ekstern hardisk HUB for en billig penge - da kan du formatere hardisken og bruke den senere i samme HUB. Maskin med hardisk (hvis du vil bli kvitt den) sendes til gjenvinning.

C) Ta ut Hardisken og lås den bort - lever maskin til gjenvinning uten hardisk.

Kommentér

Også ett alternativ

Kommentér

På jobben blir harddisken på alle gamle PCer tatt ut og sendt til IBAS. De sletter med garanti alle data med kraftige magnetfelt.
                                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X