Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

NYTTIG: Datahjelp

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Makaan
    replied
    Sv: NYTTIG: Datahjelp

Noen alternativer som lander umiddelbart i topplokket mitt:

A) Last ned Vista OS og få det over på en CD/USB hvis mulig og reinstaller windows.

B) Ta ut hardisken, kjøp deg en ekstern hardisk HUB for en billig penge - da kan du formatere hardisken og bruke den senere i samme HUB. Maskin med hardisk (hvis du vil bli kvitt den) sendes til gjenvinning.

C) Ta ut Hardisken og lås den bort - lever maskin til gjenvinning uten hardisk.

Leave a comment:

• orcbuster
    replied

https://eraser.heidi.ie

Om det ikke funker anbefales drillpresse og lag flere hull i disken.

Leave a comment:

• Bestefar
    replied

Jeg har en gammel HP-laptop med Windows Vista som jeg planlegger å kaste. Tanken var å levere den på nærmeste elektrosjappe, men jeg ønsker å wipe alle data jeg har på den først. Spørsmålet er hvordan det bør gjøres på best mulig måte. Jeg finner ingen «slett alle data og reinstaller Windows»-meny som man har i Windows 10. Jeg har heller ikke Windows-CDen. Maskinen kan ikke kobles til Internett, hverken via kabel eller wifi (selv med ekstern adapter), av en eller annen grunn. Maskinen tillater meg heller ikke å kjøre en Format C:.

Så hva kan gjøres? Må jeg ta ut harddisken og fysisk ødelegge den? Eller finnes det andre muligheter jeg ikke har sett på? Enten inne i Vista eller via ekstern programvare? (Kan laste ned på annen maskin og overføre via stick, så lenge programvaren ikke krever internettilgang under installasjon eller bruk - men har slitt med å få programvare som krever «boot stick» til å fungere).

Leave a comment:

• Bestefar
    replied

Opprinnelig skrevet av schaly Vis post
    hvilken modell har du eller vil anbefale?
    Jeg kjøpte en Surface Pro (2017), senere omdøpt til Surface Pro 5, i7-modell, når det var den nyeste modellen i fjor. Senere har det kommet en Surface Pro (2017) LTE med muligheter til å bruke simkort for mobildata, og en ny generasjon (Surface Pro 6) som egentlig kun er en "oppbeefing" av spesifikasjonene uten noen særlige tilleggsfunksjoner av betydning. Hvilke av disse du kjøper er emm av mindre betydning, så lenge du verifiserer at spesifikasjonene samsvarer med det du har behov for. i5-variantene bør være mer enn gode nok for vanlig kontorbruk, skal du bruke den til tunge grafiske ting kan det nok være at i7 kan bli nødvendig.
    Merk også at det sannsynligvis er en ny Surface Pro-generasjon på vei, selv om det er helt umulig å si noe om når denne kommer. Det alle går og håper på er imidlertid at den kommer med USB-C, som hadde vært en betydelig oppgradering (nå er det kun USB A, mDP, og Surface Connect). Om skiftet ligger litt frem i tid hadde jeg vurdert å vente på den.
    iPad Pro (2018) konverterte som kjent til USB-C, men da undergitt idiotbegrensningene til Apple.

Når det gjelder Surface kontra laptop: Den helt store fordelen til Surface er, i tillegg til touch-skjerm, åpenbart portabiliteten. Den kan tas med overalt, uten at man tenker over det. Jeg har den med i bagen til enhver tid som "ren rutine", uten å tenke noe særlig over det. Jeg tar den med til og fra jobb hver dag (har dockingstasjon på kontoret med en 27" og en 32" skjerm, og ekstern 34" skjerm hjemme), og nå i helga ble den også med på helgetur til Wien - som gjorde at jeg kunne ta den opp ved behov og gjøre forefallende arbeid på den.
    Ulempen er at skjermen er 12,3", som er akkurat litt i minste laget til å jobbe på i lengden (selv om skjermkvaliteten er svært god). Dersom man er avhengig av å jobbe på større skjermer - og ikke har eller vil kjøpe det - bør man derfor tenke litt gjennom hva man har behov for. Er man usikker bør den testes i nærmeste elektrosjappe. Er man først hekta er det vanskelig å se for seg å gå tilbake, jeg kunne aldri se for meg å drasse på en laptop nå.

Leave a comment:

• schaly
    replied

Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Bekreftes. Gikk over til Surface for litt over ett år siden og har ikke hatt behov for laptop siden. Har man behov for å ta med seg laptopen ut av kontoret er Surface emm langt overlegen.
    hvilken modell har du eller vil anbefale?

Leave a comment:

• Bestefar
    replied

Bekreftes. Gikk over til Surface for litt over ett år siden og har ikke hatt behov for laptop siden. Har man behov for å ta med seg laptopen ut av kontoret er Surface emm langt overlegen.

Leave a comment:

• 93A
    replied

Opprinnelig skrevet av schaly Vis post
    Noen som har erfaring med Microsoft Surface?

Trenger nå å bytte min Lenovo Laptop (jobb) og tenkte å prøve noe nytt
    Jeg mener å huske at Bestefar: er tung Surface bruker.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Spør Bestefar:, så får du nok en lang avhandling.

Leave a comment:

• schaly
    replied

Noen som har erfaring med Microsoft Surface?

Trenger nå å bytte min Lenovo Laptop (jobb) og tenkte å prøve noe nytt

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Og siden vi er i datahjelptråden, så håper jeg at ikke dere der ute blir så sinna som dette når det ikke fungerer...

Leave a comment:

• 88charlie
    replied

God gammel årgang

Fortsatt aktuell

https://youtu.be/nL24aNugo_4

Leave a comment:

• Kystvaktmann
    replied

Noe slikt: https://trends.google.com/trends/?geo=NO

Eller tenkte du mer i retning noe slikt: https://myactivity.google.com

Leave a comment:

• opshunter
    replied

Finst det eit "google søk" som viser : personlig liste over mest besøkte nettsider, som eit resultat av eit google søk ?

Hadde ein link til ein "magisk visning". Som viste f.eks at fleste google søk var mot Microsoft technet.

Leave a comment:

• energo
    replied

Jeg tenker også varme eller defekt strømforsyning.

Et tips til ang. varmegang: Sørg for at kabinettet har god lufting.

Et familiemedlem, som skal forbli navnløs, gjorde tabben å skjule boksen i et estetisk møbel for å imøtegå kravene fra hjemmets bedre halvdel. Etter ca. et halvår begynte tilfeldige omstarter og ikke lenge etter var det dødt hovedkort.

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Det bør jo ha skjedd litt ja, tross alt fem år siden jeg brukte Ubuntu fast.

Leave a comment:

• 88charlie
    replied

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Linux ja. Morsomt å leke med, men jeg snakket med en eldre herre her om dagen som husket den gangen de hadde ett oppslagsverk på biblioteket for å huske kodene. Han mente at det var for lett i dag.

Sudo-apt-get milforum.net -r -a -w osv osv osv
    Hehe

Men man trenger ikke koder lenger!

Hvis man bare bruker pc’n til surfing og film så er det kun regulære oppdateringer som trengs og de leveres slik som i windows (non 10)

Minner om at det bare er litt over 11 mnd til win 7 slutter å supporteres fra MS. Etter 14.januar 2020 vil det ikke lenger kommer sikkerhetsoppdateringer til det operativsystemet.

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Linux ja. Morsomt å leke med, men jeg snakket med en eldre herre her om dagen som husket den gangen de hadde ett oppslagsverk på biblioteket for å huske kodene. Han mente at det var for lett i dag.

Sudo-apt-get milforum.net -r -a -w osv osv osv

Leave a comment:

• 88charlie
    replied

Glemte å skrive to viktige ting.

Du BØR slette alt på harddisken når du installerer og, i tilfelle du er fra USA, DA SLETTES ALLE FILENE DINE!

Det andre er at du kan kjøre Linux Mint fra installasjonsmediet og teste alle funksjonene, før du gjør noe som helst varig med PC’n. Dette inkluderer å se gjennom filene på disken(e) din, surfe, youtube osv. Alt fungerer som om det allerede er installert

Leave a comment:

• 88charlie
    replied

Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post
    Alright, jeg har sett meg pisslei av Window(n)s 10. Jeg har fått så nok av idiotiske apper og innstillinger som skal være så idiotsikre at de blir vanskelige, osv..

Spørsmål: Er Linux brukanes til vanlig bruk(youtube, milf-forum etc), eller blir jeg nødt til å kjøpe Windows 7 til min neste laptop? Jeg har aldri brukt Linux av noe slag, så kan ca. nada om det.
    Hadde samme problemstilling som deg pluss at Win begynte å bli kjedelig.

Anbefaler linux mint.

Se først denne videoen og forbered deg som instruert(nb! Du laster seff ned 19.1 som er nyeste versjon)

https://youtu.be/eI7QQqnV1P8

Deretter denne, eller ha den i bakgrunnen mens du installerer.

https://youtu.be/G0AFuhVSvEk

De to har litt forskjellige approacher men man oppnår det samme. Den siste er litt røffere men han som har laget den er kanskje mer lidenskapelig opptatt av å demystifisere ting.

Når du har gjort alt som er beskrevet så sitter du igjen med et oppsett som er lett gjenkjennelig og der alt fungerer sånn som du er vant til. Det er ikke behov for terminalvinduet med mindre du skal nørde deg litt så Linux har kommet langt. Filene dine ligger på samme måte som i Windows.

Steam kan installeres vha «Software» menyen og overraskende mye innhold fungerer bra. Selv spiller jeg bare Civ IV når jeg får tid til sånt og på tross av at det er gammelt så funket det brillefint.

Det beste med Linux og Mint er at du kan installere gratisprogrammer uten å være redd for at pc’n infiseres av malware eller annen dritt. Mye på windows må man være påpasselig med hva man trykker på under installeringen, selv gamle klassiske gratisprogrammer som Filezilla osv.

Den eneste fartsdumpen er et køddete WIFI-kort. Når du booter fra CD så sjekker du om det kommer opp. Hvis ikke, så prøver du en kablet oppkobling og kjører deretter driverprogrammet slik som beskrevet i videoen og ser om den finner drivere, mens du fortstt er i livemodus fra CD (eller USB pinne i praksis).

Spør hvis det er noe

Leave a comment:

• 88charlie
    replied

Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post
    Alright, jeg har sett meg pisslei av Window(n)s 10. Jeg har fått så nok av idiotiske apper og innstillinger som skal være så idiotsikre at de blir vanskelige, osv..

Spørsmål: Er Linux brukanes til vanlig bruk(youtube, milf-forum etc), eller blir jeg nødt til å kjøpe Windows 7 til min neste laptop? Jeg har aldri brukt Linux av noe slag, så kan ca. nada om det.
    Sender noen linker straks

Leave a comment:

• Voodoo
    replied

Leave a comment:

• 93A
    replied

The Gathering?

Leave a comment:

• Sofakriger
    replied

Jeg mente selve NM'et. Det har eksistert.

Leave a comment:

• 88charlie
    replied

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Finnes det fremdeles?
    Overklokking ja?

Tror ikke det er så utbredt som før men i spill f.eks. så er det stort sett single core performance som betyr noe og da kan men hente ut litt ekstra av enkelte CPU’r.

Men....har man en ok i5 eller bedre så er det gjerne skjermkortet som blir flaskehalsen og da hjelper det lite å klokke.

Leave a comment:

• Sofakriger
    replied

Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    ..ikke vinne NM i overklokking.
    Finnes det fremdeles?

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Jeg regner med at du har lest denne?
    https://www.howtogeek.com/169344/how...ltimate-guide/

Leave a comment:

• aquila
    replied

En slektning som pleier bruke meg som sin personlige datastøtte har klart å lagre alle sine word-dokumenter i nedlastingsmappen. Og hennes sønn var hjemom, og hjelp henne i den forbindelse med å rense litt opp på maskinen fordi harddisken var full. Han slettet da selvfølgelig alt som lå i nedlastingsmappen. Søppeldunken er selvsagt tømt, så filene er permanent slettet. Men det finnes jo diverse program på nett til å forsøke å gjenskape det som kan gjenskapes. Men det store spørsmålet er, hvilket er best til formålet? Foretrekker å ikke pådra meg selv kostnader i denne forbindelse.

Leave a comment:

• 88charlie
    replied

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Status etter grundigere rensning er at temperaturen nå, selv under belastning, er nede i akseptabel temperatur. (Innenfor spesifikasjonen til CPUen) Jeg tenkte dog at jeg skulle ta en runde med kjølepasta, men det er utsatt da min lokale Clas Ohlson ikke pusher kjølepasta viser det seg. Rekvirering fra fjernlager (les nettbutikk) gjennomføres, eller Kjell & Co har kanskje? Sjekker der først.
    Spiller nesten ingen rolle hva du kjøper bare det heter kjølepasta. Komplett er vel raske til å sende.

Leave a comment:

• aquila
    replied

Status etter grundigere rensning er at temperaturen nå, selv under belastning, er nede i akseptabel temperatur. (Innenfor spesifikasjonen til CPUen) Jeg tenkte dog at jeg skulle ta en runde med kjølepasta, men det er utsatt da min lokale Clas Ohlson ikke pusher kjølepasta viser det seg. Rekvirering fra fjernlager (les nettbutikk) gjennomføres, eller Kjell & Co har kanskje? Sjekker der først.

Leave a comment:

• Ulfhednar
    replied

Nå kan du heldigvis trøste deg med at det slett ikke tar timesvis å skifte kjølepasta, aquila.

Du trenger to minutter på å fjerne kjøleren, tre til fem minutter med tørkerull og sprit for å fjerne restene av den gamle fra CPU og skjermkort, tjue sekunder for å ha på ny, og et minutt eller så for å få på plass kjøleren igjen.
    Dersom kjøleren er montert skikkelig skal det heller ikke være nødvendig å spre kjølepastaen manuelt - alt du trenger er en passe stor (omtrent 10 x 10 x 3 mm LxBxH) kladas midt på CPUen, så skal kjøleren stå for resten.

Nøye tester har vist at det ikke er mer enn 0.7 grader bedre kjøling å hente på å ekstremt nøyaktig spre kjølepastaen manuelt, så det trenger du ikke tenke på.

Leave a comment:

Donasjoner

Collapse
Working...
X