Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

NYTTIG: Datahjelp

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Opprinnelig skrevet av Anonymous
    Får ikke lastet ned itunes 7. Står bare 0% og har gjort det et par dager. Alternative nedlastingssteder?
    Kanskje denne kan brukes:

http://www.filehippo.com/download_itunes/
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Bestefar
      Problem: Lastet ned program som skulle være i stand til å konvertere avi-filer til DVD-filer, og brenne dem på DVD'er. Dette programmet brukte et par timer på å produsere en DVD som ikke virka, og klarte åpenbart i tillegg å gjøre ALLE videofilene på maskinen uspillbare. Dvs, det er lyd, men ikke noe bilde. Kommer ikke opp noen feilmeldinger.

Løsninger som er prøvd:
      - Har avinstallert programmet som forårsaket problemet
      - Har installert codecpakker
      - Har installert Windows Media Player på ny.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg står for øyeblikket uten min daglige dose Simpsons, en temmelig kritisk situasjon m.a.o.....
      Problem oppdatert med en interessant vri:

Tok med laptopen til vestlandet. Plugga den i, og prøvde en videofil. Den virket! Alle videofilene viste seg faktisk å virke. Jeg konkluderte derfor med at problemet var løst. Jeg plugger laptopen ut, og tar den med tilbake til Rena. Plugger den i, og prøver en videofil. Den virker IKKE. Problemet er tilbake. Det kan mao se ut som om det er geografisk avhengig...???
      Beidh a lá leo

Kommentér

Problem: Lastet ned program som skulle være i stand til å konvertere avi-filer til DVD-filer, og brenne dem på DVD'er. Dette programmet brukte et par timer på å produsere en DVD som ikke virka, og klarte åpenbart i tillegg å gjøre ALLE videofilene på maskinen uspillbare. Dvs, det er lyd, men ikke noe bilde. Kommer ikke opp noen feilmeldinger.

Løsninger som er prøvd:
        - Har avinstallert programmet som forårsaket problemet
        - Har installert codecpakker
        - Har installert Windows Media Player på ny.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg står for øyeblikket uten min daglige dose Simpsons, en temmelig kritisk situasjon m.a.o.....
        Har du prøvd http://www.videolan.org/vlc/

Kommentér

VLC Media player fungerer utmerket på Rena.

Kommentér

Det eneste jeg kjenner til av underlig geografisk avhengighet er nettverk. Hvor lenge til neste gang du skal hjem? Mon tro om ting endrer seg i forhold til hvilket nettverk du er på/om du er på nett i det hele tatt. Enkelte codecer kan være uhyggelig glade i å "ringe hjem" for å virke, noe som burde være totalt unødvendig om leverandøren hadde ærlige hensikter.

Først bør du prøve VLC, som foreslått av hotelpapa. Det kjører uavhengig av codecer
            meh

Kommentér

Opprinnelig skrevet av metalman
              *offtopic*
              Har skjedd noe merkelig med pc`en min for det gaar ikke og skrive norske bokstaver =(
              Tja, settingen står på engelsk ?
              Kontrollpanel-region og språk.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Forza
                VLC Media player fungerer utmerket på Rena.
                VLC fungerer IKKE, men Media Player Classic fungerer. Hvis jeg kobler til TV'n, så fungerer alle sammen på TV'n, men fortsatt kun Media Player Classic på PC'n...??
                Beidh a lá leo

Kommentér

Nytt problem:

Prøvde å installere en AVG anti-virus/brannmur-sak, noe som medførte at jeg ikke lenger fikk tilgang til internett. Prøvde å fikse dette, men gav opp rimelig fort, og avinstallerte AVG-saken. Etter omstart, går maskinen inn i windows, til skrivebordet, men start-menyen dukker aldri opp, og ingen program reagerer. Prøvde å trykke høyre musknapp på skrivebordet og så på "egenskaper", men ingenting skjer da heller. Maskinen er fullstendig låst, men det er mulig å flytte pekeren rundt og markere forskjellige ikoner...
                  Beidh a lá leo

Kommentér

Plasser maskinen foran deg, i ufarlig retning...
                    Magasin i, lad våpen, sikring av...
                    I eget tempo...
                    Turbo bullshit...No real power.

Kommentér

Har du noen kjekke installasjonscder er vel det veien å gå nå...
                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Jeg tenkte det, men det betyr at jeg må driste meg inn på roterommet...
                        Beidh a lá leo

Kommentér

Tror nok det er enklere å begynne fra scratch enn å holde liv i din nåværende installasjon. I løpet av de siste 5-6 årene har jeg hvertfall hatt 6-8 reinstallasjoner av Windows på egen pc, har funnet ut at det er mindre tidkrevende å "bygge nytt" enn å reparere.
                          meh

Kommentér

Finner ingen installasjons-CD'er. Er det mulig å lage boot-cd'er med andre maskiner?
                            Beidh a lá leo

Kommentér

Tja, det måtte vel i så fall være om du fant en annen som har lik laptop som deg og denne ble levert med et program for å lage recovery disk.
                              meh

Kommentér

Opprinnelig skrevet av flex1984
                                Tja, det måtte vel i så fall være om du fant en annen som har lik laptop som deg og denne ble levert med et program for å lage recovery disk.
                                Som gikk mot samme serienr ....
                                "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Ikke recovery-disc, bare en boot-disc som gjør at jeg kommer meg inn i windows og kan mekke litt rundt? Er dette virkelig ikke mulig? Jeg mener å ha en vag erindring om at jeg har gjort noe lignende før...
                                  Beidh a lá leo

Kommentér

Mener jeg kom over det du spør etter ved div googlesøk en gang i tiden, Bestefar.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                                      Opprinnelig skrevet av flex1984
                                      Som gikk mot samme serienr ....
                                      ?

Bestefar:
                                      Prøv å ringe kundesørvis og hør om de ikke har noen ekstra gjenopprettningscder liggende. Du kan ikke være førstemann med dette problemet.

Kommentér

Får prøve det...
                                        Beidh a lá leo

Kommentér

bruk av to skjermer ?

Noen som har erfaring i bruk av dobbelt sett skjermer ?

Kona drar utenlands neste uka, på seminar - og da har "far sjøl" litt ekstra tid som skal anvendes foran pc'n, med den forskjell at jeg fløtter rukkelet ned i stua og kobler opp på Sony'n som står der.

-Så for meg at 32" BF2 eller Rogue Sqdn kunne vært mere interessant på større skjermer - og skulle jeg hatt AAO oppe og gå innen neste uke, kanskje TACPLAN kunne vært noe å kjørt på 15"eren ?

Noen med innsikt eller erfaringer her ?
                                          Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Sitter og jobber på 2 skjermer jevnt og trutt - feks en presentasjon på veggen og lure notater på pcen. Men ikke i spillsammenheng ..... Driver ikke med sånn.
                                            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Hehe, "driver ikke med sånn" ;-D

Hvordan er det å kjøre prg "A" på ene skjermen og prg "B" på den andre ? Kona mumler i skjegget (vel...) om slikt fra hennes jobb men jeg har ikke giddi å spørre.

Jf ei eller anna lefse jeg nylig fant fra da jeg kjøpte PC'n så er det pgx-kortet som bestemmer om pc'n kan kjøre to skjermer, der sto det løst beskrevet at den kan enten kjøre samma bildet på to skjermer eller to bilder på sin respektive "egen" skjerm, og der er det jeg starter leke med tanken / like tanken :

Americas Army Online, som var frøktelig poppis her i 04/05 er enda gratisspillet til USAR.

Dersom jeg skulle velge spille i ene skjermen, og la en TACPLAN stå oppe i andre skjermen (TACPLAN = Tactical Planner, for ordregiving eller annen "forståsegpåing til de forskjellige spill-maps i spillet) samtidig - så skal altså dette være noe mitt grafikkort kan la meg gjøre om det er godt nok ?

Asus grafikkort mente jeg at jeg hadde dytta inni boksen, men når jeg gjør et lett søk finner jeg NVIDIA Gfeorce 4800 SE som "navn" på gpx-kortet mitt. Sammaf, greit nok for AAO selv om det kanskje begynner bli noe gammalt for f.eks BF2.

I samma "søk" så jeg driveren til detta kortet er eldre enn kortet, fra 02 (sic) og i den tia ante jeg knappast hva FIS/Basis var for noe - sånt no hadde vi jo ikke før i tia (ZX Spectrum, hadde vi nemlig!).

Annen info om "hvordan styre og stelle med to skjermer på samma skjermkort" aner jeg ikke hvor jeg kan finne - den lefsa jeg fant var full av fine farger - du veit typen, mye luft og lite innhold, altså.

Blir nesten en helt ny verden, å operere på to skjermer - fan, kan knappast vente til kona er ute av døra ;-D

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Gehenna

Blir nesten en helt ny verden, å operere på to skjermer - fan, kan knappast vente til kona er ute av døra ;-D
                                                Hehe må ikke glemme å lufte bikkja da ;-)
                                                "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

nvidia er en produsent av grafikkchipset, disse brukes så av f.eks. Asus til å lage komplette skjermkort, så det er ingen motsetning mellom å ha en eske det står Asus på og et kort som kaller seg nvidia i windows.

Jeg har hatt masse trøbbel med drivere til mitt kort, det løste seg ved å installere nye drivere, men samtidig er det å be om trøbbel å installere nye drivere hvis de gamle fungerer fint. If it ain't broke osv.
                                                  meh

Kommentér

Opprinnelig skrevet av isak
                                                    Opprinnelig skrevet av Gehenna
                                                    Hehe må ikke glemme å lufte bikkja da ;-)
                                                    ---

-Fan, bikkja !

Og Flex - Ref. If it aint brolen... -KISS funker som aller best i min svært så enkle verden ;-D

Kommentér

Jeg trykker vel egentlig bare på de relevante knappene når jeg kjører to skjermer så hvordan det egentlig virker er jeg blank på. Men det er ofte forskjellige applikasjoner som har helt forskjellig krav til maskinen. Går fint det.

Men siden jeg ikke har mer enn 3 øyer (det onde øyet ...) så blir det jo stort sett til at en skjerm handler om kommunikasjon (mail, calender, chat, dokumentsystemer, teamrooms, presentasjon) og den andre om det jeg jobber på akkurat nå.
                                                      Eller når jeg styrer med adm verktøy som ikke byr på WYSIWYG så en skjerm med presentasjonslaget og en med konfig.
                                                      For å komplisere bildet er ytelsen min ofte avhengig av den virtuelle maskinen jeg kjører på en server jeg er på - min egen maskin er jo da egentlig bare terminal for en god del ting ...
                                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Dersom grafikkortet ditt har mulighet for to skjermer samtidig, altså to fysiske utganger, så skal de ifølge PnP (Plug and Pray) fungere slik:
                                                        - Høyreklikk et tomt område på skrivebordet (PCens virtuelle skrivebord, ikke pulten din... :-P )
                                                        - Velg fanen Innstillinger (oftest helt til høyre med mindre noen drivere har lagt seg lenger til høyre enn std. Windows-faner)
                                                        - Med to skjemrer tilkoblet så skal du nå ha en grå(?) bakgrunn med to skjermer inntegnet. Klikk på nr 2 der. Juster oppløsning (glidebryter). Huk av for "Utvid Windows-skrivebordet til denne skjermen".

Praksis viser seg ofte å by på litt mer knoting, avhengig av type grafikkort med tilhørende drivere, samt skjerm nr 2. Selv har jeg i svært liten/ingen grad brukt utviding av skrivebordet, men koblet en 32" CRT-TV til PCen med S-VHS-kabel og kjørt film kun på TVen. Da er det ihvertfall en del knoting for å få bilde på TV-skjermen, og ikke minst - få det i farger! Nå er CRT-TV - eller "tykkskjerm" som det også kalles - med S-VHS-kabel litt mer hurlumhei å få til å virke enn flatskjerm med VGA/DVI-kabel.

PS! CRT-TV er bare å glemme å bruke til "Windows", altså applikasjoner, for oppløsningen er for dårlig. Spilling har jeg ikke prøvd, men regner med det fungerer like - unnskyld uttrykket - rævva. Til film er det imidlertid helt ypperlig.
                                                        VF NX-1 - OP/Btt N/MFaBn/Brig N - kont 8/94

Kommentér

Oppkobling av ny harddisc m.v

Hepp.

Da starter jeg, er dere klare ?

Min Døll 4550 fra 2002/2003 er såkallt IDE-normert. Min harddisc jeg kjøpte i høst, er SATA-normert. For at SATA skal funke med IDE må en ha en controller, og det har jeg - den funker som den skal, etter det jeg forstår.

Ulempa er at ny HD ikke vil melde seg for tjeneste for pc'n, og her starter bøllinga mellom pc og meg.

Ved oppstart, stanser pc'n og melder ifra at HD ummer 1 ikke finnes og jeg må da enten trykke F1 for å gå videre til oppstart av Win, eller F2 for meny.
                                                          (Maskina står i stua og alt før WIN er oppe og går vises ikke på tv'n som jeg kobla opp igår, må handle meg kabler og plugg for å få 15" skjermen kobla på i tillegg til tv'n så jeg kan pr. nu ikke gå inn i DOS-menyer)

Jeg har 4 port's på controlleren, og jeg har forsøkt både å anvende de respektive portene på den nye HD'n og jeg har forsøkt å manipulere controlleren vha oppsett av "jumper"-kobling (brokobling, kallte vi sånt i forrige århundre) etter mal fra leverandør - finner ikke malen, så jeg er nå nødt å fiske meg fram.

I og med at jeg mistenker ny HD må "kobles opp" i DOS dersom jeg er heldig og treffer rett port eller får brokobla rekti på controlleren, før pc'n leser at det er en ny HD montert så får jeg ikke sjekka forskjellige løsninger før 15"-skjermen er montert og oppe og går senere idag.

Dersom noen har kobla SATA-harddisc opp på IDE-hovedkort så tar jeg imot tips og trick for installasjon og ikke minst en fungerende veiledning" om hva jeg kan/bør gjøre nå som brukerveiledning er nedpakka og i en av bodene, i ei eller anna (forhåpentligvis) eske der...

Anyone ?

Kommentér

Hvis harddisken er ny må du formatere den før den funker. Dette gjøres enklest i Windows. Jeg regner med at du fortsatt har den gamle harddisken med windows på i maskina? I så fall så er det bare å trykke F1 og gå inn i windows. Grunnen til at du får det spørsmålet er at boot-rekkefølgen er blitt endret, ikke noe farlig.

Når du har kommet inn så last ned f.eks Partition Magic til å partisjonere harddisken.

Kommentér

Kjøpe !??

Du mener at ikke bare skal jeg handle en dings som jeg ikke får til å virke, men også å betale en hundrings for hver av de sju mnd den har ligget og samla støv inni kabinettet mitt ??

Trodde jeg spurte etter løsninger...

Det skal da fint gå an å formattere en HD fra egen pc uten å handle all verdens idiotiske programmer man ikke behøver, vel ??

Formatterte litt av hvert før jævla WIN overtok verden, måtte de BIH til evig tid forresten ;-D

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X