Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Alternativer til trådløst nettverkskort

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Alternativer til trådløst nettverkskort

Situasjon:
    Undertegnede har enebolig av tre i 3 etasjer. I midtre etasje kommer kabel med internett (og tv) inn i huset, her har jeg i dag mitt stæsj for kommunikasjon. Dvs. Modem, trådløsrouter, switch (ikke nok porter i routeren), NAS, Philips Hue Bridge (lysstyring). På samme sted står huset hoved-TV med tilhørende utstyr (Apple-TV, Get-boks, DVD-spiller). På loftet har jeg mitt hjemmekontor, en kraftfull maskin med 3 - tre - skjermer. Per i dag er maskinen på hjemmekontoret tilkoblet med trådløstnett. Denne trådløseforbindelsen har alltid vært så som så, men i det siste har det trådløsenettverkskortet gitt meg mye utfordringer. Jeg er i ferd med å anskaffe ny NAS, gammel NAS skal da benyttes som reserveløsning og bør fortrinnsvis plasser på hjemmekontor (for å bevare husfreden, fruen aksepterer bare så og så mange dingser i stua).

Oppdrag:
    Etabler stabil nettforbindelse mellom nettverkspunkt midtre etasje til hjemmekontor på loft.

Utførelse:
    Jeg vil etablere enn stabil og rask nettverksforbindelse til mitt hjemmekontor. Fortrinnsvis slik at NAS og andre enheter også kan plassers på hjemmekontor. Sluttilstand er nådd når Aquila har stabil forbindelse til milforum fra hjemmekontor uavbrutt og hans frue ikke truer med å flytte ut.

Plan: Jeg vil samle inn forslag til løsning på problemstillingen på Milforum og evaluere disse løsningsforslagene. Jeg vil deretter snarest iverksette beste løsning.

Milforum: IVERKSETT skriving av forslag til løsning til Aquila.

Aquila: PÅ ORDRE vurder innkomne forslag til løsning. PÅ ORDRE anskaff nødvendig hardware. På ORDRE gjennomfør valgt løsning. VÆR FORBEREDT PÅ å forklare fruen ny nettverksløsning.

Fellesbestemmelser: Det skal under ingen omstendigheter lages huller i taket, dette i tråd med ØVERST KOMMANDERENDE HJEMME sitt direktiv.

Administrasjon og forsyningstjeneste:
    a) Tilgjengelig utstyr
    1 stykk gammel D-Link trådløs router
    1 stykk gammel D-link switch
    2 stykk gamle "Powerline" nettadaptere
    Nødvendig kabling kan rekvireres fra boden

b) Øvrig utstyrsbehov
    Øvrig behov kan rekvireres fra nettbutikk eller POWER, ELKJØP eller NETONNET etablert 600 meter ØST for KO.

Stridsledelse og samband:
    a) Samband
    All kommunikasjon blir via milforum

b) Stridsledelse
    Sjefs plass blir foran pcen.
    Høyere sjefs posisjon er i sofaen i stua.

ORDRE SLUTT

Spørsmål om 1 minutt.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Sv: Alternativer til trådløst nettverkskort

Jeg savnet egne og fi under situasjon, og ikke minst sjefens intensjon, herunder sluttilstand.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Riktignok gammel artikkel, men har du vurdert muligheten for å sende nettverkstrafikken via strømkablene?
      https://www.dinside.no/data/zyxel-pl...ettet/60960070
      Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Løsning

1. Bytt kjerring
        2. Bor i vei
        3. Strekk nettverkskabel
        4. Problem solved, knekk en øl, god stemning

Skille

For å prøve å være seriøs: er det fysisk mulig å strekke en kabel via f.eks. trappeoppgang? Hvis ja, er det da eventuelt aktuelt å klistre opp noen minimalistiske og snasne kabellister? De er prøvd og funnet i orden, og legger du dem helt inntil listverk så synes de nesten ikke.
        "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Kommentér

Du har jo alltids mesh nettverk når man ønsker på en lett måte å utvide dekningen til det trådløse nettverket i huset.

https://www.dinside.no/data/vi-har-t...tverk/68727873

https://www.pcmag.com/roundup/350795...etwork-systems

Hva er et Mesh-nettverk?

Med teknologien som kalles mesh, kan hvem som helst få perfekt wifi-dekning uten å måtte trekke nettverkskabler. I stedet for å sette sin lit til en eneste sterk ruter, baseres et mesh-system på et antall såkalte mesh-noder som sammen sprer wifi-signalet til alle husets krinkelkroker. Alle mesh-noder sender ut samme trådløse nettverksnavn, slik at brukerne aldri trenger å bytte mellom forskjellige trådløse nettverk. Les mer om fordelene med mesh-teknologien i Mesh-systemer gir wifi-dekning overalt.

Nå har nesten alle store produsenter av nettverksprodukter lansert hvert sitt eget mesh-system. Vi har tatt en nærmere dem for å finne ut hvilket som er best i forskjellige situasjoner. Felles for alle systemene er at de er enkle å komme i gang med, og at de konfigureres med en norskspråklig app på mobilen. De leveres i en startpakke som består av tre mesh-noder, og de kan utvides med flere noder hvis det er ønskelig.
          Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

All den tid lengden på nettverkskabelen ikke spiller noen rolle for signalet,så er Eisenhower: sitt forslag god knall.
            Det er nesten 100% infanterisikkert,og du slipper problematikken med at Putin hacker nettverket ditt.
            When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

Ledningen må passere stua, peisen, en inngangsportal og så opp trappa. Det er vanskelig å få det pent uten å komme for nær peisen. Jeg vurderer MESH nettverk ja. Det er mulig at ruteren egentlig er hovedproblemet her, den er ganske så gammel. (Type 10 år.) Har noen erfaring med moderne Powerline? Jeg brukte det en stund for mange år siden, men det var ikke spesielt stabilt den gangen.

Kommentér

Siden det skal unngås hull i tak, er forslag å lage hull i vegg. og trekke sprede nett på utensiden av huset.

utstyr som trengs
                20 mm trebor
                16 mm trekkerør
                nok meter nettverks kabler
                nok antall veggpunkt nettverk.
                Trekkekabel
                Tettemasse
                Stifter til å feste kabler/rør til vegg.
                Maling til kamuflering.

instruks: Finne egnet punkt på vegg i midt etasje på innsiden, og bore 2 hull til utsiden i ca 30 grader nedadgåande retning.
                bore 1 hull for under etasje og øvre etasje. Legge trekke rør fra hull til hull. (helst under bordkledning)
                trekke nettverks kabel igjennom trekkerør til ønsket sted.
                Terminere nettverks kabel i Veggpunkt nettverk
                tette hull med masse.

Kommentér

Et poeng til dere som plent skal bore overalt. Kontoret mitt skal flyttes til et annet rom, da flytter jeg antakelig inntak av internett til nytt kontor, slik at jeg snur nettverksstrømmen om mindre enn et år. I byggeperioden skal jeg ha kontor på et tredje sted. Så en løsning som innebærer noe mer fleksibilitet enn kabel er å foretrekke. (Selv om jeg på permanent basis foretrekker kabel selv.) Mitt spørsmål er egentlig, hva er beste løsning for stor nettverkstrafikk fra punkt A til punkt B (altså ikke til alle andre punkter i huset) uten bruk av dedikert kabel?

Kommentér

Hva er avstanden fra nytt rom til ruter og hvor mange vegger er det mellom (samt type) ?

Kommentér

Dagens ruter står 4 meter direkte linje fra nytt rom, med kun gulv med treverk, gipsplater og glava mellom (taket).

SKILLE

Leser om Google Wifi (https://support.google.com/wifi/answer/7215624?hl=en). Såvidt jeg ser kan jeg ved å anskaffe minst 2 enheter ha en trådløs kobling mellom stue og kontor, og koble meg til det sekundære punktet med kabel. Som en radiolink. Noen som har erfaring med Google Wifi MESH nettverk?

Kommentér

Da ville jeg vurdert denne :

https://www.komplett.no/product/9129...redirect=true#

Bruker en selv og funker kjempefint gjennom tre betongvegger og 10 meter til ruteren.

Kommentér

Spørsmål: har du bridget modemet? Hvis ikke bør du tilkalle ING og få det gjort sporenstreks. Du skriver trådløs router og da antar jeg ett eller annet kjent merke?

Med bridget modem og skikkelig router skal i utgangspunktet WIFI holde seg stabil men det hjelper ikke på rekkevidde.

Har du sjekket frekvenser? Noen andre egne som ligger på samme nett?
                          Artillery is the God of War

Kommentér

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
                            Det er mulig at ruteren egentlig er hovedproblemet her, den er ganske så gammel. (Type 10 år.)
                            Prøv å kjøpe en ny ruter først. Jeg tror aldri jeg har eid en ruter som har levd i ti år uten å begynne å trøble.
                            "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                            - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Jeg har fattet beslutning om å bytte ut routeren. Det er en gammel D-link. Når jeg sjekket nå så har det ikke kommet ny firmware på mange år, og jeg kjenner dermed litt på at jeg kan være sårbar for at sårbarheter ikke fikses lengre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentér

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
                                Jeg har fattet beslutning om å bytte ut routeren. Det er en gammel D-link. Når jeg sjekket nå så har det ikke kommet ny firmware på mange år, og jeg kjenner dermed litt på at jeg kan være sårbar for at sårbarheter ikke fikses lengre.

Bytt den, bridge modemet og test ut noen frekvenser. Deretter legger du kabel hvis det blir nødvendig.

Mange routere å velge i, har selv en Asus 3200’1lranna, en sånn svær eddrkopp og den fungerer bra
                                Artillery is the God of War

Kommentér

Sitrep?
                                  Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Google Wifi ble valgt løsning. Det funker knall så langt. Både betydelig bedre dekning, og mulighet for å koble trådet nettverk til også på sekundær punktet. Svært enkelt å sette opp. Til og med tilgang til NASen fra Internett går fint uten noe knot.

Kommentér

M.a.o. er ønsket sluttilstand oppnådd, og oppdrag kan anses som fullført?

Kommentér

Ønsket sluttilstand på nettverket er oppnådd. Dog var tapene i lommeboken ganske drøye målt mot det jeg mener å huske forrige ruter koster.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                        https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                        NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                        http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                        Kode:
                                            Globale utviklingstrekk
                                            Nordområdene / Arktis
                                            Russland
                                            Afghanistan
                                            Pakistan
                                            Kina
                                            Midtøsten og Nord-Afrika
                                            Iran
                                            Sudan
                                            Somalia
                                            Terrorisme
                                            Spredning av
                                        ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                        Working...
                                        X