Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Digitalisering av lysbilder

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Digitalisering av lysbilder

Jeg har noen gamle kassetter med lysbilder jeg aldri har fått digitalisert. Har noen anbefalinger om, eller erfaringer med, firma som kan digitalisere slike? Evt. en scanner som gjør en god jobb? Andre tips & tricks?

Og sånn for å gjøre posten litt relevant for milf: Jeg er helt sikker på at det er noen kanon-bilder der. Bokstavlig talt.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Jeg hadde samme problemstilling for noen år siden, og fant at det var tre muligheter:

1) Flatscanner (altså sånn som alle kopimaskiner med respekt for seg selv har innebygget)
    2) Filmscanner
    3) Firma

1) Vanlig flatscanner har den fordelen at alle har den, og det er billig. Ulempen er at kvaliteten blir dårligere, så jeg gikk ikke videre med dette (har en slektning som gjorde det, og ble sånn tålig fornøyd med resultatet).
    2) Filmscanner er det beste, men en ny filmscanner koster ganske mye.
    3) Det finnes flere firma som gjør jobben, men man kan ikke regne med at de renser bildene eller tar dem ut av rammene. Altså vil eventuelt støv fortsatt være der. Og det koster.

Både 1) og 2) har den ulempen at det er en god del jobb å rense bildene før scanningen. Eventuelt kan man fjerne støy i redigeringsprogam etterpå, men sannsynligvis trenger man å gjøre begge deler.

Jeg valgte selv 3), og har derfor ikke noen konkrete råd om scanner. Vi valgte et firma på Røa, som gjorde en helt OK jobb, men det som var av støv mellom glassrammene forble der på de ferdige bildene. Ideen var å i etterkant plukke ut de aller beste bildene og rense dem og scanne dem på nytt (men det ble det aldri noe av...).

Den økonomiske vurderingen var at kosten med å scanne 1000+ lysbilder uansett var mindre enn å kjøpe en filmscanner.
    Og den praktiske vurderingen var at det å klargjøre, rense og scanne alle bildene selv ville ta veldig mye tid.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Jeg gikk for det tredje alternativet til Rittmester , og sendte dem avgårde til Videoverkstedet (som tilfeldigvis holder til på Røa i Oslo).
      Bildene ble levert på minnepinne i TIFF-format (+ jpeg) med en oppløsning på rundt 5400 x 3600. Jeg er godt fornøyd med både kundebehandlingen og resultatet. Prisen (14 kr pr bilde + minnepinne & frakt) var litt i overkant av hva jeg i utgangspunktet hadde håpet, men som avtalt.
      All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
      Working...
      X