Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Den store hjemmekontor tråden

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Den store hjemmekontor tråden

I disse virustider er det mange som har oppgradert til hjemmekontor. Selv har jeg benyttet mye gjemmekontor tidligere også, men dette er en helt ny verden selv for politikere. Så jeg tenkte å starte en tråd med tips og triks til hjemmekontoret.

Jeg starter:
    Har blitt introdusert for Microsoft Teams de siste dagene, det virker som et praktisk verktøy til videokonferanse. Men litt tungvindt for meg som ikke har bedriftsabonnement å planlegge møter på Teams. Er det noen triks i ludo? Eller bør jeg/vi satse på andre verktøy? Skype har jo alltid der, men der mangler mulighet for å dele f.eks. en presentasjon.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

"Gjemmekontor" Hehe.
    Kan vel dele skjerm i Skype, eller er det kun i Skype for business? TeamViewer funker også til møter, med presentasjon.

Kommentér

Har flere bekjentskaper borte i statene, og der er Zoom (zoom.us) veldig utbredt, og visstnok blitt brukt med stor grad av suksess. Man må visstnok ha bedriftsabonnement for full utnyttelse av programvaren, men gratisutgaven funker for de fleste.

Dersom man kun behøver tekst, ikke tale eller video, er Discord et godt alternativ. Der kan man opprette flere rom, og dele bilder og dokumenter. Opprinnelig laget for "gamere", men Discord blir visst mer og mer brukt i andre sammenhenger. Tenk mer moderne IRC.

Kommentér

Ja, man kan dele skjerm i Skype. GoToMeeting er også et alternativ.
        All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

Nå har jeg ikke hjemmekontor selv, men har hørt mye spennende om komboen småbarn og videomøter. Eventuelt kjæledyr og produktivitet.
          Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Universitetet i Oslo satser for fullt på Zoom, og jeg har meget god erfaring med det. Webex er jeg ikke like fornøyd med.
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
              I disse virustider er det mange som har oppgradert til hjemmekontor. Selv har jeg benyttet mye gjemmekontor tidligere også, men dette er en helt ny verden selv for politikere. Så jeg tenkte å starte en tråd med tips og triks til hjemmekontoret.

Jeg starter:
              Har blitt introdusert for Microsoft Teams de siste dagene, det virker som et praktisk verktøy til videokonferanse. Men litt tungvindt for meg som ikke har bedriftsabonnement å planlegge møter på Teams. Er det noen triks i ludo? Eller bør jeg/vi satse på andre verktøy? Skype har jo alltid der, men der mangler mulighet for å dele f.eks. en presentasjon.
              Bruker Teams selv, til daglige teammøter. Fungerer gull. Skype er jo på vei ut, og skal erstattes av nettopp Teams. Er ikke helt sikker på hva forskjellene er, men alle møter hos oss planlegges i Outlook, og gjennomføres i Teams. Hva er det som mangler for å kunne planlegge møtene?
              Beidh a lá leo

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post

Bruker Teams selv, til daglige teammøter. Fungerer gull. Skype er jo på vei ut, og skal erstattes av nettopp Teams. Er ikke helt sikker på hva forskjellene er, men alle møter hos oss planlegges i Outlook, og gjennomføres i Teams. Hva er det som mangler for å kunne planlegge møtene?
                Uten bedriftsabonement kan jeg ikke planlegge møter, og for å spare penger får ikke politikerne dette. Prøver å finne beste måte å ha gruppemøte på. Kommunen selv kjører telefonkonferanse for selve møtene, men jeg vil veldig gjerne kunne dele skjerm og se folk når vi har gruppemøter.

Kommentér

Vi innfører Mattermost nå.
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post

Uten bedriftsabonement kan jeg ikke planlegge møter, og for å spare penger får ikke politikerne dette. Prøver å finne beste måte å ha gruppemøte på. Kommunen selv kjører telefonkonferanse for selve møtene, men jeg vil veldig gjerne kunne dele skjerm og se folk når vi har gruppemøter.
                    Hva mener du med å planlegge møter? Får du ikke gjennomført møter? Eller er det bare forhåndsplanlegging/kalender du ikke kan gjøre?
                    Beidh a lá leo

Kommentér

Vi bruker både Skype for Business og Teams for deling av skjermbilder og generell prat. Har vært mange møter denne uken, men så lenge man kjenner de andre går det overraskende greit.
                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Hva mener du med det? Hva er det? Hvorfor kan ikke du gjøre dette akkurat sånn akkurat nå da?
                        Slike spørsmål som irriterer vettet av meg, spesielt når jeg forsøker å ha gjemmekontor og krangler med excel samt prøver å delta på et møte på Skype, og så kommer kidsa inn med 700.000 spørsmål...

Kommentér

Click image for larger version  Name:	074AC924-843A-482D-AD86-242A157C343C.jpeg Views:	0 Size:	69,9 KB ID:	1028536Det beste med slike møter er dog at man kan bruke denne uten at noen bryr seg.

Kommentér

Teams her, for de som har Microsoft suiten er det veldig sømløs intergrering.

I mangel av det så vet jeg en del kjører på Google sin løsning Hangouts; ikke prøvd selv.

ut over det så anbefaler jeg ett bra tips jeg fikk for en stund siden som er å kjøre morgene som normalt når en har hjemmekontor. Stå opp, dusje, ta på «kontor» klær, om så ikke dress.
                            dersom en somler rundt i tøfler og pysj hele dagen så blir også resultater så der og en er aldri helt påskrudd.

Kommentér

En ting er hjemmekontor. Hvordan opplever dere hjemmeskolesituasjonen da?
                              Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
                                Don’t get me started!

hadde en meldinga tråd med kontaktlærer og minte de på at vi ikke har fått utlevert 10 timer ekstra i døgnet. Har hjemme kontor, hjemme barnehage og hjemme skole og så kommer de med dagsplaner på 4 fulle timer pluss gym...

Kommentér

Guttungen er ganske selvdreven med hjemmeskolen, 4-5 timer med opplegg. Går i tredje klasse. Men opplegget virker ganske kjedelig. Tildels har de bare multiplisert leksa med 10. De samlet hele klassen på Google Meet, det var nok artig, men også fullstendig kaos.

Kommentér

Mitt inntrykk er at jo yngre barna er i barneskoletrinnet, jo mer er det en "forventning" om at foreldrene skal sørge for at elevene gjennomfører opplegget som er gitt. Vår 3 klassing har fått hjemmelekser, utskrifter av lesehefer og oppgaver i tillegg til online arbeid som skolen har i matte og engelsk.

For oss hvor både jeg og kona må på jobb (forsvar og helse) så er ikke eldste mann nok dispilinert til å gjøre skolearbeidet selv så da blir det lekser hver ettermiddag for å komme i mål med dagens mål.
                                    Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
                                      ut over det så anbefaler jeg ett bra tips jeg fikk for en stund siden som er å kjøre morgene som normalt når en har hjemmekontor. Stå opp, dusje, ta på «kontor» klær, om så ikke dress.
                                      dersom en somler rundt i tøfler og pysj hele dagen så blir også resultater så der og en er aldri helt påskrudd.
                                      Absolutt, det er min erfaring og. Opp om morgenen, barbering etc. som en vanlig dag, og på med det tøyet jeg eller ville hatt på på jobben.

Kommentér

Kan forsåvidt melde at de av oss som fortsatt fysisk må dra på jobb, har nå god plass på kollektivtransporten.

Vanligvis står det jo tettpakket med folk på bussen, mens nå kan man velge og vrake i seter.
                                        Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
                                          Stå opp, dusje, ta på «kontor» klær, om så ikke dress.
                                          "Klær"?
                                          Bruker dere video på Skype-møtene, da?

.
                                          .
                                          .

Neida, jeg praktiserer også best practice her - stå opp til vanlig tid, dusje, forholdsvis pen i tøyet. Og så er jeg så heldig at jeg har et dedikert rom som er kontor, og har hentet hjem docking og stor skjerm fra jobben, slik at arbeidsforholdene er gode.

Kommentér

I tillegg til rutinene som er nevnt, tar jeg dagens løpetur, eller går meg en tur mellom frokost og jobb - simulerer transportetappen og ikke minst starter dagen med frisk luft.

Så er det i gang med Skype eller Teams. Men vi har erfart at kapasiteten på Teams hos MS gikk ut over kvaliteten. Defor oppfordres det til Skype.
                                            Funfact fra i går. Da hadde imperiet 730 Skypemøter, som innvolverte 3.001 deltakere, som til sammen satt 90.000 minutter i Skypemøter.

Ref. skole, så er jr. selvgående nok til å fikse dette selv. Men det som ovverasker meg er at det er så stor forskjell på opplegg innad i en kommune. Noen kjører full pupp, med onlineundervisning og full duplex dialog. Hos jr. er det kun oppgaver som legges ut.
                                            Si Volas - Morieris

Kommentér

PSA:

Det er den internasjonale vaffeldagen i dag. Jeg regner med at lokalt verneombud har alliert seg med kantina for å behørig feire dette, for de av dere som nå har hjemmekontor.

Kommentér

For egen del så bytter jeg ut navnet "hjemmekontor" med skypemøter, dagens kallender med møter:
                                                08:15-08:30
                                                09:00-09:30
                                                10:30-?
                                                12:00-12:30
                                                12:30-13:00
                                                14:00-14:30

Og i 90% av tilfellene så blir mitt bidrag "ja, mmmmhm", "snakkes".

Ellers er det ganske artig med fellesmøter på skype, der det kommer tydelig frem hvem som ikke finner mute-knappen på head-settet sitt, som i går, da hun ene på jobb fikk ny vaskemaskin levert på døra midt i avdelingsmøtet....

Kommentér

Var det her på Milforum jeg så det? Det var i hvert fall i et eller annet medium en sterk henstilling fra en nå traumatisert lærer som drev undervisning pr. digitale medier til foreldre om at de måtte passe på å ha på seg klær når de gikk bak poden.

Kommentér

Har også sett det et sted. Vil nå si at det kommer an på.

Jeg er sjeleglad for at vår er 20 og utflyttet. Noen på jobben ville veldig gjerne bytte sine to barn mot vår bikkje.

Kommentér

Hund er fint i disse dager. Da har man en unnskyldning til å bevege seg litt. Kan forøvrig melde om en skjære som bygger reir i en stor tuja utenfor kontorvinduet.

Kommentér

En 6.-klassing og ei på sisteåret på vdg. Kona som jobber med mastergrad ved siden av sykepleiejobben. Det er til tider utfordrende å få arbeidsro når det kommer spørsmål om alle mulige fag på veldig ulike utdanningsnivå. Har fått repetert naturfag, historie, religion, norsk grammatikk, siteringsregler, mm. siste uke.
                                                        "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away." Philipp K. Dick

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid

Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                        Mest sannsynlig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                        NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                        http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                        Kode:
                                                            Globale utviklingstrekk
                                                            Nordområdene / Arktis
                                                            Russland
                                                            Afghanistan
                                                            Pakistan
                                                            Kina
                                                            Midtøsten og Nord-Afrika
                                                            Iran
                                                            Sudan
                                                            Somalia
                                                            Terrorisme
                                                            Spredning av
                                                        ...

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                        Working...
                                                        X