Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Sikkerhet(safety) og samband

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Lille Arne
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Yup. Og bestemte avdelingers konkrete sikkerhetsregler skal selvfølgelig ikke deles på Internett.

    Leave a comment:


  • 93A
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Dette blir opp til avdelingen og oppdragets art. Hvis man trenger å beskytte ruter, mønster for operasjonen, osv så reguleres det.

    Leave a comment:


  • Rittmester
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Dette er da uansett noe avdelingen skal ha et forhold til, og gi føringer for, ikke noe som er opp til enkeltmanns vurdering.

    Leave a comment:


  • Lille Arne
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Om klokke, mobil eller GPS lagrer tracks som i sann tid eller i ettertid blir tilgjengelige på nett, kan de være interessante for en som vil kartlegge bevegelsesmønster inne på et baseområde eller for mer eller mindre faste patruljer. Hvis du ikke er komfortabel med å offentliggjøre et kart over hvor du har vært i løpet av dagen(e) bør du altså skru av GPS på smartdingsene dine eller legge dem igjen.

    Leave a comment:


  • aquila
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    GPS i seg selv sender ikke ut signaler. Men sivil GPS kan bli skrudd av/ned nøyaktigheten av eier av systemet. Om USA ønsker kan sivil GPS altså bli ute av praktisk funksjon. Så man bør ikke basere seg på sivile GPSer, forsåvidt ikke GPS generelt, ganske lett å forstyrre.

    Utfordringen er systemer med radiosender i tillegg. Feks mobil. Da kan nøyaktig posisjon (fra GPS) bli transmitter usikkert.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Leave a comment:


  • opshunter
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Hva mener du med OPSEC?

    Ikke lov å bruke eller ikke å snakke om?

    At det brukes sivile GPSer av soldater og befal i tjeneste er helt uproblematisk.

    På BMS systemene så skal det brukes godkjente GPSer for å sikre bruk i alle scenarioer.

    Det som derimot ikke er tillatt er utstyr med radiosender og/eller mottakere i områder som er sperret iht sikkerhetsloven som f.eks GPS klokker, fjernstyring til garasjeporten, mobiltelefon osv.
    F.eks bruk av klokke med gps, mens ein går på grensa. Eller intops.

    Leave a comment:


  • 93A
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Hva mener du med OPSEC?

    Ikke lov å bruke eller ikke å snakke om?

    At det brukes sivile GPSer av soldater og befal i tjeneste er helt uproblematisk.

    På BMS systemene så skal det brukes godkjente GPSer for å sikre bruk i alle scenarioer.

    Det som derimot ikke er tillatt er utstyr med radiosender og/eller mottakere i områder som er sperret iht sikkerhetsloven som f.eks GPS klokker, fjernstyring til garasjeporten, mobiltelefon osv.

    Leave a comment:


  • opshunter
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    I ein annen tråd http://milforum.net/showthread.php/1...20#post1309320

    Diskuteres det utstyr

    Mtp på GPS, uten at vi går vi helt OT her, så er det nok flere sivile GPSer ute blant verva og befal enn det er utlevert eller "mil-spec" varianter
    Kva er det som er sagt når det gjelder OPSEC på utstyr med GPS. sivilgps, klokke med GPS.

    Kjenner ikkje til om det noken kjente rutiner eller saker rundt dette med OPSEC på klokker og sivil gps, som ein kopler til pc.

    noken som kjenner til noke rundt dette.

    Leave a comment:


  • Einherjar
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Håper det her er kjent, er jo minst like grunnleggende som maskeklarering for artilleri/BK.

    SKILLE

    Også skikkelig "gøy" når senderetningen din går over et havnebasseng med supplyskip....de har LITT juice i senderene sin

    Leave a comment:


  • 93A
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Høyspent, transformatorer, generarorsett, bygninger, projektor, lysarmatur osv gir økt støy på samband. Fysikken bak har jeg ikke så kontroll på men jeg har opplevd støy på VHF av alle disse grunnene.

    Leave a comment:


  • hbreis
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Har det så mykje å seie for samband altså? Skulle tru frekvensen var så låg at det ikkje var merkbart, men så er ikkje eg radiomann heller altså...

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • 93A
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    I nivå 2 og nivå 3 kursene både for Hærens radioer og i alle mastkursene nivå 1 så er avstand til høyspent undervist på.
    Både med tanke på faren og oddsen for dårligere samband på grunn av støy/interferense fra høyspenten.

    Men det skal ikke mer til enn sløvhet under etablering, kanskje spesielt i mørke. Eller at instuktører har tatt litt lett på dette under utdanning eller at LF tenker at dette ikke er så farlig osv.... før man havner i en situasjon som dette.

    Det finnes et veldig godt bilde på dette som jeg ikke klarer å google-fu frem. På Cold Response 2012 så mener jeg at det ble tatt et bilde som ble brukt i Forsvarets forum ettter øvelsen hvor man kan se store deler av stridsvognseksadronen til Tmbn gruppert samlet under eller tett ved (litt vanskelig å se pga vinkelen) 420 KV linjene som går igjennom Salangsdalen.

    Om de hadde noe som helst samband med normal rekkevidde her så ville jeg være svært overrasket. Nå er heldigvis disse mastene svært høye men jeg ville vært svært skeptisk til å etablere meg så tett opp i dem.

    Leave a comment:


  • hbreis
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Indere er vant til så mangt [emoji16]

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • Navytimes
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Opprinnelig skrevet av hbreis Vis post
    Døme på feil mot tre som ikkje blir kobla ut. Angivelig 22 kV.

    Legg merke til at lysbuen gjentatte ganger driv bort pga oppvarming for så å gjenantenne.

    https://youtu.be/crb6bjVpouk

    (Ein har jo óg den med inderen oppå toget, men det er ikkje så kult.)

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

    Hvordan i svarte har den videoen kun 97 views? Den flegmatiske stoiskheten til de som befinner seg rett ved er jo internettgull.

    Denne husker jeg fra gamle dager:
    https://www.youtube.com/watch?v=g4ph-h7l_aM

    Leave a comment:


  • hbreis
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Døme på feil mot tre som ikkje blir kobla ut. Angivelig 22 kV.

    Legg merke til at lysbuen gjentatte ganger driv bort pga oppvarming for så å gjenantenne.

    https://youtu.be/crb6bjVpouk

    (Ein har jo óg den med inderen oppå toget, men det er ikkje så kult.)

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • Znuddel
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Sånn apropos så kom jeg over dette stemningsbildet fra en seiltur:



    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • Signal_m
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Vi fikk aldri se brennmerker etter grillede mennesker, men dæven dette med antennemaster og kraftlinjer/telefonlinjer fikk vi da høre var fullstendig no-go hele førstegangstjenesten i SBBN. (Både farene og innvirkningen slikt har på samband var faktorer trukket frem.) Hadde dette vært HV-gubbs tror jeg hoder ville rullet. Håper det sanne skjer her

    Leave a comment:


  • yamaha
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Du tenker saker som denne?
    https://www.dagbladet.no/nyheter/dod...-oslo/65850938

    Leave a comment:


  • Kdo_Under
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    1. Kanskje burde alle SB/ko folk få en sikkerhetsleksjon av typen man får før arbeid på jernbanen. Brennemerker etter mennesker glemmes ikke så fort.

    2. Det er heller ikke slik at en antenne ved siden av kraftlinje øker sambandsforholdene heller.

    Leave a comment:


  • Navytimes
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Men hvor sitter hjernen når du får en heads up på å ha driti på leggen og så bare avfeier du vedkommende?

    Sent fra min E5823 via Tapatalk

    Leave a comment:


  • Billyz
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Opprinnelig skrevet av hbreis Vis post
    Klarer du å sjå spenningsnivået?
    Er det 22 kV? 10?

    Der er det jo óg spennande med nullpunktsjordinga om feilen i det heile tatt blir kobla ut før vogna har brent opp...

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Gnistgapene og antall tallerkener kan tyde på 15Kv eller 22Kv, iallefall bygget for den spenningen. Men driver lite med så små spenninger så er ikke sikker :-)

    Leave a comment:


  • hbreis
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Opprinnelig skrevet av Billyz Vis post
    Spenningsnivået på den linjetypen tilsier at spenningen kan slå over 20-25cm i fri luft. Og da har en tapt...
    Kommer enn opp i de største linjene i landet er en faktisk opp i nærheten av 3m! Ikke noe å eksperimentere med altså :-P
    Klarer du å sjå spenningsnivået?
    Er det 22 kV? 10?

    Der er det jo óg spennande med nullpunktsjordinga om feilen i det heile tatt blir kobla ut før vogna har brent opp...

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • hbreis
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Det der er farlig ja.


    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

    Leave a comment:


  • Billyz
    replied
    Sv: Sikkerhet(safety) og samband

    Spenningsnivået på den linjetypen tilsier at spenningen kan slå over 20-25cm i fri luft. Og da har en tapt...
    Kommer enn opp i de største linjene i landet er en faktisk opp i nærheten av 3m! Ikke noe å eksperimentere med altså :-P

    Leave a comment:


  • 93A
    started a topic Sikkerhet(safety) og samband

    Sikkerhet(safety) og samband

    I går kom denne saken opp på forsiden av VG.no.

    [ATTACH]5761[/ATTACH]

    Under militærøvelsen Joint Viking 2017 plasserte norske soldater en vogn så nær en høyspentledning at de satte seg selv i livsfare, ifølge energimontør.

    I mars i år møtte energimontør Raymond Amundsen og en kollega norske soldater som holdt på med militærøvelsen Joint Viking 2017 i Finnmark. Amundsen og kollegene var ute på jobb ikke så langt fra Lakselv.

    Soldatene satt i en av Forsvarets kampvogner, like under en høyspentlinje.

    En kollega av Amundsen hastet bort for å advare om den alvorlige faren soldatene befant seg i. Det var små marginer som gjorde at det hele gikk bra.
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...re/a/24169654/

    Saken her er ganske enkelt. UD 2-1 gir klare føringer på hvordan man skal plassere seg ift en høyspent ledning.

    5.18.8 Plassering av sambandsinstallasjon, radio/radiolinje nær høyspentledning
    5.18.8.1
    En sambandsinstallasjon, radio/radiolinje, eller kjøretøy som inneholder
    sambandsmateriell skal ikke plasseres nærmere en strømførende høyspentledning
    enn 20 m. Denne avstanden gjelder også installasjonens tilleggsutstyr, så som
    antenner, barduner og generatorsett.
    https://forsvaret.no/fakta_/Forsvare...s/UD%202-1.pdf


    Det finnes desverre mange eksempler hvor personer har omkommet etter å ha fått støt, både sivilt og i forsvaret. Bl.a annet i 2000 under oppsetning til Kosovo. (https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...all/a/2383964/)

    Det har også vært nestenulykker som heldigvis har gått bra, men da har personellet hatt godt med flaks.

    Det som skremmer meg mest er hvor lite folk skjønner at dette kan være farlig. Selv om disse linjene ikke er av de som fører mest strøm eller har høyest spenning så trenger ikke materiellet berøre ledningene for at man skal få strøm inn i kjøretøyet med stort potensiale for skader.
    Attached Files

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse
 

Sikkerhetsloven


(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)


Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/


Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...
 

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...
 

Tema: Forsvarets spesialstyrker



Forsvarets spesialstyrker styrkes gjennom en dedikert helikopterkapasitet i Luftforsvaret.

https://forsvaret.no/aktuelt/loefter-spesialstyrkene

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk...
 

Informasjon: Språk- og etterretningsutdanning

Språk- og etterretningsutdanning

Utdanningstype: Fagutdanning

Sted: Oslo

Varighet: 2,5 år

Avdeling: Forsvarets etterretningsskole

Søknadsfrist: 15. april 2019





I 2019 gjennomføres opptak til et utdanningsløp bestående av russisk språk, etterretningsfag, og befalsutdanning. Utdanningen vil vare...
 

NSM: Årlig risikovurdering


Ole Gunnar Onsøien
NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror


Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...
 

Russiske radarsystemer og stasjoner

Starter en informasjons- og nyhetstråd om russiske radarsystemer og radarstasjoner. Alt fra åpne kilder som Wikipedia, nyhetsartikler og analyser. Både som følge av økt opprusting ifm konflikten i Ukraina, NATOs rakettskjold som russerne syntes er en svært dårlig ide, og russernes påfølgende modernisering og utrulling av ulike EW (eary warning) systemer samt pga den generelt økte spenningen mellom...
 

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering



Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
Kode:
    Globale utviklingstrekk
    Nordområdene / Arktis
    Russland
    Afghanistan
    Pakistan
    Kina
    Midtøsten og Nord-Afrika
    Iran
    Sudan
    Somalia
    Terrorisme
    Spredning av
...
 

Generell panserprat

Nord Korea har nå utviklet en ny stridsvogn


P`okpoong MBT
125 mm kanon
7.62 coax
14.5 mm AA

Og nå til noe annet:
USA holder på å oppgradere sine Abram M1A2 til M1A3.
Første prototypen kommer i 2013.

Her har vi en Abram M1A2 med TUSK
...

Donasjoner

Collapse
Working...
X