Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hjelp jeger - CB-radio og antennetjafs

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hjelp jeger - CB-radio og antennetjafs

Tja og ha.

Jeg har skaffa meg en CB-radio ment for bruk i bil, enten ved ansamlinger av andre biler som har CB (Citizen band, for de som lurte) eller til bruk på landeveien nedover kontinentet.

Meget mulig det er gammeldags i og med at selv jeg er på Golf Sierra Mike men skjit samma - hva slags antenner kan jeg satse på å skru på bilen ?

Drawback med bilen er at den har glassfibertak men jeg har sett for meg eksempelvis jordplan skrudd i sykkelstativ bakpå bilen kan begynne virke i en eller annen retning. Da gjenstår det å se om det blir rekti vei eller om det blir fawl up og bortkasta pææng.

Den jordplan-løsninga om det går på min bil, og/eller med min type CB for kjøring.
    Etter kjøring, ved rast / camping så ser jeg for meg å ha ei sekundærantenne som kan gi enda lengre rekkevidder/sende-/mottaksforhold, den har jeg vel ikke noe forventning om jeg skal ha meg ei kort eller lang stangantenne. Det tar jeg som det kommer, å stå i ro over natta kan gi flere meters antenne påmontert, om det er ei løsning som passer bil & radio.

Men problemet mitt er todelt - jeg er ukjent med CB, sivil bilmontasje (skal vel få til den biten, ja - har både hammer og meisel!) er relativt ukjent teig men jeg finner vel ut av tingene via LBD (learning by doing).
    Den andre biten er at jeg knappast husker detta med antenneteori fra tidligere tider, so much for pugging og lesing på sene nattetimer.

Noen med peil/halvpeil som kan gi en tulling noen råd i rekti retning ?
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

Re: Hjelp jeger - CB-radio og antennetjafs

Opprinnelig skrevet av Gehenna
    hva slags antenner kan jeg satse på å skru på bilen ?

Drawback med bilen er at den har glassfibertak men jeg har sett for meg eksempelvis jordplan skrudd i sykkelstativ bakpå bilen kan begynne virke i en eller annen retning. Da gjenstår det å se om det blir rekti vei eller om det blir fawl up og bortkasta pææng.

Noen med peil/halvpeil som kan gi en tulling noen råd i rekti retning ?
    Har ikke peil i det hele tatt, men ble interessert i å finne ut hva du snakket om..
    Fant dette:
    OBS! Viktig informasjon:
    Husk at magnetfotantenne skal kun monteres på jern. Alle magnetfotantenner må stå på gods (jern) for å få jordplan. Dvs på et bilkarosseri.

På båt eller bobil må man benytte TA27antenne, da denne har innebygget jordplan, som erstatter bilkarrosseriet. Fester du magnetfotantenne på en bobil, vil rekkevidden være noen få hundre meter.
    http://www.dittvalg.no/pages/view/29620
    Bumpibump TM

Kommentér

Magnetfot anser jeg som out of grid, jeg har glassfibertak...
      Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Jepp, derav "TA27antenne, da denne har innebygget jordplan, som erstatter bilkarrosseriet."
        Bumpibump TM

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
        Working...
        X