Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvilken mobiltelefon har du og hvorfor?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvilken mobiltelefon har du og hvorfor?

Mobilen er utbredt og det er antall modeller og funksjoner også. Kort og godt - hvilken mobiltelefon har du og hvorfor? Hva er du ikke fornøyd med ved din nåværende mobiltelefon?

Kjør debatt!

Re: Hvilken mobiltelefon har du og hvorfor?

Jeg har nå htc hd 2 og nokia e52 på tvillingkort.
    E52: veldig bra batteritid og liten og nett. God til å prate med og har fm radio selv om jeg slitt litt med den. Altså svært god til primæroppgaven, holde deg tilgjengelig over tid på telefon. Derimot er den litt lealøs og mistenker den vil bli svak rundt bakdekselet etterhvert.Den er også håpløs til alt som har med mail og internett å gjøre grunnet liten skjerm og ikke fulltastatur.

hd 2: Fikk denne for en ukes tid siden så ingen ekspert enda men fantastisk skjerm,svært god mail-funksjon..Tastaturet fungerer godt etterhvert dom jeg blir vandt men for lange mailer og dokumenter går jeg fortsatt over på pc. Internett er en fryd og funker veldigt godt også til musikk og video.
    Begge er valgt av jobb.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Kommentér

Måtte skrote min aldrende Nokia (Confusing People) 6110 Navigator fordi Earlybird dumpa den i kaffekoppen til farmora si i sommer.

Fikk nevene i den fordi den hadde GPS jeg kan ratte etter, og fordi den hadde større skjerm så Old Man Grumpy ser bildene han tar bedre.

Erstatninga i sommer ble Nokia N97 mini, som er altfor avansert for meg men som har gratis GPS (man kjøper en vare én gang, ikke gjentatte ganger må vite!) og WLAN, blåtann +++.
      Meget god GPS å ratte etter, gleder meg til å teste den i ytlandet - fikk testa GPSen i NL i sommer, får med meg Køben om noen uker og waypoints smeller jeg rett inn, på gammeltelefonen var det ikke like enkelt å få gjort.

Som foto går også waypoints til laptop ved pålogging der, det er kjekt med backup og at jeg kan o.f automatisk dit mener jeg er et pluss, da.

Drawback er at thoutch-skjerm trekker jaevelsk med strøm, manualen hevder over 400 timer standby men det er såfremt skjermen er kobla av med loddebolt, tror jeg. Men med billader og 230V hjemme & på jobb skal det vel godt gjøres jeg går tom med det første - har sågar solcellepanel jeg kan koble på billaderen og hente strøm fra oven - skjønt da må det være godt med sol, ellers tar solcellepanelet strøm fra mobilen (sic).

Jeg holder meg nok til Nokia enda noen år, starta med en Panasonic i 1994 men ellers har det kun vært No Kia for alle penga.
      Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Har holdt meg til HTC de siste årene og har nå en Touch2.

Ulemper:
        Windows OS.
        Har en tendens til å bli treg når antall MMS/SMS bikker 400, uvisst av hvilken årsak (les: har ikke giddet å lete etter løsning annet enn å slette..)
        Avspilling av musikk fra minnekort er litt "pussig" da den har en tendens til å "fomle" i filene og bruke tid på å reorganisere biblioteket.
        Videoavspilling er skjit.. Ikke video typ mobiltelefonformat, men divx og andre film-formater.
        Litt liten skjerm.

Fordeler:
        Windows OS. Med Windows Live og Myphone tjenestene har jeg OTA synkronisering av kalender, bilder, kontakter, mail etc. uten å være avhengig av "egen" exchange server. Funker som gull!
        Mulighet for, på eget ansvar selvfølgelig, å tweake noe så inn i granskauen mye med egenkomponert OS-oppsett med skins, applikasjoner etc. Har ikke forsøkt selv ennå, men skal ila. høsten/vinteren se på muligheten for å koke i hop noe "eget"..

Alt i alt oppsummert er dette en telefon "helt på det jevne", dvs. et kompromiss-produkt som tar alle de delvis-gode idéene fra andre modeller og putter det sammen til en helt grei telefon som ikke gir noen bakoversveis eller er en "WOW" faktor i livet (snarere tvert i mot..). På en måte litt nerde-telefon..
        Bumpibump TM

Kommentér

Sony Ericsson Vivaz.

Eneste grunnen til at jeg kjøpte den var for å kunne skype med dama til 9 kroner døgnet. Blir litt billigere enn å ringe til utlandet hver dag.
          Virker som en grei telefon, men har ikke satt meg helt inn i den.

Kommentér

Har en Samsung Galaxy S.

Kjempefornøyd med telefonen!
            Bra kamera (i lys vel og merke), 720p HD Film, kjempegod browser med mulighet for flere vindu. Android med de geniale skrivebordene med widgets på, så har oversikt over daglige gjøremål, vær, hurtigknapper for wifi, gps, sync og lysstyrke på skjermen. Bra kalender, og SMS/MMS funksjon.

Fordelen er også android market, så hvis man trenger en funksjon, er det stor sansynlighet for at den finnes for nedlasting der (kun gratisprogrammer i norge, men det kan løses).

Kjekt med spotify på mobilen også.

Har funnet ut at det er en fordel med fri bruk av internett på den, da googleMaps, internett/epost, facebook og spotify tar en del MB, og synes det er verdt prisen at jeg kan bruke det så mye jeg vil.

Hvordan funker det der med skype RogerW?
            Befinner meg mye i nederland, og har jobbtelefon, men hadde vert greit å ha en billigere måte å holde kontakt med dama på.. Nå går det i telefon og skype PC-PC.

Kommentér

Kan ikke vi to bytte plass? Dama bor jo i Nederland.

Skaff skype på to telefoner (tror det krever android 2.1, men er veldig usikker) og så ring over 3g, eller koble til trådløst nettverk og ring. Det blir akkurat som å ringe fra pc.

Skype til mobil kan lastes ned fra skypes egen side mener jeg.

Kommentér

Hehe

Okei, da mister det poenget for min del når jeg like så godt kan bruke pc

Kommentér

Har en Blackberry Storm.

Beste med Blackberry er e-post, og muligheten for kryptering av det samme.
                  ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Kommentér

Har iPhone 3G.

Jeg er ekstremt fornøyd med brukergrensesnittet til iPhone samt at du kan få så mange programmer til telefonen. Er klar over at f.eks HTC kommer med mye likt, og det er absolutt et alternativ når nåværende mobil skal destrueres.

Eneste minuset er at mobilen har blitt en del treger etter å ha oppgradert programvaren til iOS4. Men det har jo sammenheng med at prosessoren ikke er så godt egnet til den typen program.

Designmessig så synes jeg mobilen er "flawless". Herlig berøringsskjerm, genial lydløs-knapp, og et generelt stilistisk flott design gjør at mobilen ser ganske så bra ut!
                    Liker også at ikonene ikke er så utrolig store, noe som HTC-mobilene har en tendens til. Vet at jeg ikke kommer til å like det om 30 år når jeg ser dårlig. Men nå er det kult!

Kommentér

Om du har problemer med iOS4 og iPhone 3G, så kan du prøve følgende:

Skru av Spotlight.

Instillinger/Generelt/Hjem-knappen/Spotlight-søk/ fjern alle anhukninger.

Deretter:

Tvungen avslåing to ganger på rad (hold ned begge knappen på iPhone i 10-15 sek, og ignorer skjermen). Når telefonen er avslått, vent 10- 15 sek, for deretter å slå den på igjen på vanlig måte. Gjenta en eller to ganger.

Det hjalp på min telefon i alle fall.

En annen ting som kan hjelpe er å gjenopprette telefonen som fabrikkny via iTunes.

ellers, så slenger det litt tips og triks her:ipod1.no/forum/viewtopic.php?f=153& ... p;start=30
                      two to the heart, one to the mind...

Kommentér

Takker så meget for tips!

Hva er spotlight-søk, forresten?

Kommentér

Tips prøvd og funnet delvis i orden. Noen steder er det blitt raskere på, men ved åpning av SMS, så tar det fortsatt unødvendig lang tid.

Kommentér

I ettertid har jeg funnet ut at Polars puls-dingser "skal" virke opp mot N-97 mini - googler man sånt ser man at det er visse softwarefeil ute og går, men det skal la seg gjøre å bruke "magebelte" fra Polar og GPS på telefonen slik at man ikke bare logger tempo, rute etc men også puls (O2-opptak ??) og får lagra direkte til pc etter løpeturen.

Men har de blåtanndingsen fra Polar på XXL eller en av de andre sjappene jeg har vært innom (inkl. Løplabbet) ? Naj.

Kommentér

Få deg en android-telefon eller iPhone, Gehenna! Der har du runtracker og kanskje det noe bedre Endomondo! Det er ikke tilrettelagt for pulsmåling dog, men som en avstandsmåler, skal de visstnok fungere veldig godt!

Kommentér

Avstandsmåler har jeg i GPSen, jeg spekulerer på pulsmåler.

MacKintosh suger.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Gehenna
                                  MacKintosh suger.
                                  De lærde strides.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Jong
                                    MacKintosh suger.
                                    De nærde strides.
                                    Sånn, fiksa skrivefeilen din.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Jong
                                      MacKintosh suger.
                                      De nærde strides.
                                      Sånn, fiksa skrivefeilen din.
                                      Mottatt.

Kommentér

Sv: Hvilken mobiltelefon har du og hvorfor?

Så dere trodde jeg hadde iPhone?

http://www.huffingtonpost.com/entry/...0a372181b0c0f?

.
                                        .
                                        .
                                        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Noe bra kamera på den der eller?
                                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Xperia Z4, hadde vært artig å få SE på den og teste

Kommentér

iPhone for den er best, sån er det med den saken.
                                              Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Apple var ledende innenfor det dem drev med før. Idag, not so much... Android pleide å være ganske uslepen, men gjør idag det samme iOS gjør, bare mye, mye bedre IMHO. Innovasjon døde hos Apple samtidig med Steve Jobs.

Mine tre siste telefoner var:
                                                - iPhone 5S
                                                - iPhone 4S
                                                - iPhone 3G

Mine tre siste tablets var:
                                                - iPad Air 2 (nåværende)
                                                - iPad Air
                                                - iPad 2

Jeg har også en Macbook Air, som jeg kjøpte i et svakt øyeblikk i 2012 da jeg plutselig trengte en veldig lett og bærbar reisedata. Altså vet jeg godt hva Apple-produkter dreier seg om, og har faktisk godt belegg for å kunne mene noe om / hate på produktene dems. Og jeg HATER MacOS. Verre enn kreft.

Nå om dagen har jeg en Google (Huawei) Nexus 6P, som kjører seneste Android OS, og med et Google Project Fi abonnement. Dette abonnementet gir meg følgende:
                                                - Fast måneds-/grunnpris på 20 USD for abonnementet, pluss en datapakke man selv velger størrelsen på, i 1GB inkrementer til 10 USD per stykk. Mitt abonnement er på 20+10 USD (1GB) per måned.
                                                - Amerikansk telefonnummer.
                                                - Gratis samtale og SMS i USA
                                                - Gratis samtale og SMS i deler av Canada og Mexico (Google har samarbeidsavtaler med de største mobiltelefoni-leverandørene i USA, Canada og Mexico)
                                                - Flat pris på 10 USD per Gigabyte med data, i hele verden (eller ihvertfall 140 land - inkludert føkkings Papua New Guinea, and counting) - altså har Google samarbeidsavtaler med leverandører og nettverk i alle disse landene og kan tilby denne roamingtjenesten.
                                                - Gratis SMS ellers i utlandet, og 20 cent per minutt for å ringe ut av USA eller for å ringe/tale når en er i utlandet.
                                                - Telefonen / abonnementet roamer automatisk- og logger seg på trusted WiFi nettverk, og bruker dette nettet til tale for å spare deg for kostnader ved å bruke mobilnettet i utlandet til f.eks. tale. Telefonen evner også å selv bedømme når signalet i hhv. mobilnettet eller WiFi-nettet er for dårlig for tale (som f.eks. innendørs, for mobilnett), og velger/skifter selv til beste løsning. Alt dette går forøvrig over en kryptert VPN.
                                                - Man betaler kun for den data man faktisk bruker, altså 1 cent per megabyte. Man blir altså ikke fakturert 10 USD per påbegynte Gigabyte, men heller ned på cent-nivået. Bruker jeg f.eks. mindre enn min 1GB / 10 USD i en syklus, så får jeg resterende beløp til gode på neste faktureringssyklus.
                                                - Tjenesten er fullstendig og sømløst integrert med resten av Google sine produkter og tjenester, som f.eks. Google Search, Drive, Calendar, Contacts, Gmail, Productivity Suite, Maps, Translate, YouTube, Play (Google sin Appstore) og så videre - så telefonen ser på hva jeg driver med på internett og "lærer" hvem jeg er og hva jeg gjør. Dette er ikke noe alle liker like godt, men jeg har ikke noe problem med det ihvertfall (og man kan uansett selv bestemme hvor mye man vil slippe Google/telefonen inn på privatlivet sitt).

Når det gjelder selve telefonen:
                                                - Veldig polert og responsivt operativsystem, skjerm og brukergrensesnitt - Android pleide som sagt å være ganske firkantet og lite fint å se på, da i forhold til iOS, men ting har kommet seg VELDIG de senere år!
                                                - Ligger godt i hånden, og har intuitiv layout på knapper.
                                                - Mobilkamera selv en fotosnobb slik som meg faktisk er imponert over - herunder også funksjonaliteten i selve kamera-appen. Her vil jeg også trekke fram måten kameraet lar en ta- og så stifter sammen panoramabilder, inkludert denne her Google Photosphere funksjonen, som er innebygd og VELDIG imponerende. Kameraet gjør også en særs god jobb i dårlige lysforhold, og kvaliteten på HDRen er veldig god også. Kameraet er faktisk så bra, at jeg tidvis fint kan la min prosumer Canon DSLR ligge, til fordel for å bare bruke mobilkamera.
                                                - Android har ikke samme føkkings trådstyrte barnepass overformynderi, mongo-gjøre-kun-som-Apple-vil-du-skal-gjøre opplegget rundt seg, og man slipper å bruke den HELVETES SATANS JÆVLA iTunes-mannskit makkverket av et program om man vil ha noe inn eller ut av telefonen - og gir deg også tilgang til filsystemet på operativsystemet. Ut av esken kan man ikke skade telefonen ved å gjøre sistnevnte, men rooter man telefonen (kalt "jailbreaking" på Apple-språket) så får man mange flere muligheter, herunder også å i verste fall ødelegge telefonen.
                                                - Og sist og ikke minst: Dette er en smarttelefon som ligger helt opptil- og i flere tilfeller også overgår det en tilsvarende top-of-the-line Apple 6Superduper presterer og har av funksjoner/funksjonalitet, også hardwaremessig, og til halve prisen av en slik telefon.

Hvorfor folk fortsatt sverger til iPhone og Apple generelt... det skjønner ikke jeg ass (sikkert mye de samme grunnene til at folk stemmer på Arbeiderpartiet valg etter valg etter valg - fordi "det er så trygt, og jeg har alltid gjort det, og det har foreldrene mine også gjort, fordi dem og synes det er så trygt, og har alltid gjort det"). Når jeg skal ha meg ny tablet så skal jeg ha en Google Pixel-C, eller eventuelt den som kommer etter Pixel-C.

tl:dr - Apple suger skitten bøttelut med diarè i seg.
                                                Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Hvilken mobiltelefon har du og hvorfor?

Får mobil av jobben jeg så da blir det Apple.
                                                  En ting skal Apple ha, som foreldre er det lettere å styre ungene sine Ipad'er og hvilken rettigheter og hva de kan gjøre med de; der var Android dårligere tidligere men mulig Google/Alphabet har bedret seg på dette siste året.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentér

Nokia 1616 privat. En eller annen Samsung smart utlevert fra jobben... Har tidligere hatt smarttelefon privat, men valgte å finne fram min gamle Nokia når smarttelefonen gikk i stykker. Ville ikke ha ny smarttelefon når jeg så hvor mye tid jeg brukte - ville prioritere familie og barn.
                                                    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
                                                      Blablabla...Android...Blablabla...D iaré...Blablabla
                                                      Vi som har sett Lyset vet bare at iPhone er best, og trenger ikke lene oss på slike verdslige 'argumenter'.
                                                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

iphone fordi jeg fikk den på jobben. For øvrig:

There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

Samsung Galaxy S5, funker strålende

Ja, også det MMB: sa. "An iPhone is a like a golden buttplug: overpriced crap for assholes"

"Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Kommentér

Kjører iphone6 med BlackberryWorkConnect som er i samme klasse som SEM52N.

Ny CEO i kompaniet var sjef i ARM før og valget av telefon var derfor en "executive decision".

At det koster en formue i forhold til en vanilla Android er kanskje ikke så viktig i dagens situasjon med innsparinger og oppsigelser.

iPhone er ok men savner back-knappen som man får med Androids.

KIA board:

Click image for larger version

Name:	IMG_0516[1].JPG
Views:	1
Size:	1,60 MB
ID:	866019

Forøvrig var BBerry veldig bra til jobbmail og haddet QWERTY som gjorde at skriving gikk fort.
                                                            Lookup på kompaniets addresselister fungerte også veldig bra.

Apper og den slags var fryktelig dårlig men det gikk an å surfe på en grei måte.
                                                            Artillery is the God of War

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                                            https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                            Kode:
                                                                Globale utviklingstrekk
                                                                Nordområdene / Arktis
                                                                Russland
                                                                Afghanistan
                                                                Pakistan
                                                                Kina
                                                                Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                Iran
                                                                Sudan
                                                                Somalia
                                                                Terrorisme
                                                                Spredning av
                                                            ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X