Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Forsvarets ingeniørhøgskole (FIH)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Forsvarets ingeniørhøgskole (FIH)

Etter litt søk så fant jeg ingen egen tråd for FIH. Siden det er en populær utdanning så er det greit å ha en egen tråd for informasjon og spørsmål rundt utdanningen.

11350441_10153351175164761_8854761929626291360_n.jpg8280_10153813665584761_1311340932489694861_n.jpg

Litt tekst sakset fra Forsvaret.no
    Forsvarets ingeniørhøgskole ligger på Lillehammer og er underlagt Cyberforsvaret. Skolen utdanner ingeniører på bachelornivå innen fagområdet telematikk (data- og kommunikasjonsteknologi) kombinert med en militær lederutdannelse. Utdanningen er ofte omtalt som en av landets mest krevende ingeniørutdanning og det stilles strenge krav til hvem som får muligheten til å studere ved Forsvarets ingeniørhøgskole.
    Litt om historien:
    Forsvaret har etter krigen alltid hatt en teknisk utdanning på Jørstadmoen. Utdanningen har byttet navn og innhold/innretning etter som teknologien og behovene har endret seg for personell med teknisk kompetanse.
    • Sambandets yrkesskole (SBYS) 1946-1953
    • Hærens yrkesskole for sambandsteknisk befal (HYSSB) 1953-1973
    • Hærens tekniske fagskole/elektronikk (HTFS/E) 1973-1998
    • Hærens ingeniørhøgskole/Jørstadmoen (HIS/J) 1998-2006
    • Forsvarets ingeniørhøgskole (FIH) 2006-​

Fra 1998 så endret skolen seg fra å utdanne teknikkere til ingeniører og har igjennom et samarbeid med NTNU Gjøvik utviklet en bachelor innen fagområdet telematikk (data- og kommunikasjonsteknologi)

Skolen har de siste 2 årene gitt elevene mulighet for kvalkurs og yrkestilsetting som offiserer, når ordning for militære tilsatte er i effekt så vil alle ingeniører som kommer ut fra skolen være spesialister med tilsetning til T-60. Ingeniører som har egenskaper og talent for ledelse vil i løpet av plikttjenesten bli tilbudt plass på kvalkurs og konvertering til offiserer etterpå.

Link til FIH sin side på Forsvaret.no
    Link til FIH sin facebookside
    Link til FIH sin side på Instagram
    Svolten og tyst, samband fyst

Sv: Forsvarets ingeniørhøgskole (FIH)

I går så ble Kull 66 (Ving 66) uteksaminert som Cyberingeniører i en høytidelig sermoni på Lillehammer.
    Fremfor medelever, skolens ansatte og familie fikk de i sitt vitnemål under seremonien i Lillehammer kino.

13320983_10154200576184761_7140244637153994177_o.jpg13323605_10154200575784761_623238464433102271_o.jpg
    (Bildene er fra FIH sin Facebookside)

Kommentér

40 av 40 bestått betyr at man får inn kvalifiserte søkere. Dette er kjempebra!

Siden jeg har mange år i IT-bransjen må jeg bare anbefale denne utdanningen selv om du ikke er sikker på at du skal bli i Forsvaret lenge. Dette gir deg et skikkelig grunnlag innen infrastruktur og fremfor alt arkitektur - som du vil ha nytte av hele tiden mens du jobber med IT, uansett hva du driver med der.
      "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Det er to ting som skiller utdanningen på FIH ift en sivil bachelor. Den mest åpenbare er kombinasjonen med en lederutdanning (GBU) og det andre er undervisningsformen på skolen. Det er i mye større grad klasseromsundervisning istedet for forlesninger noe som sikrer en god dialog mellom lærer og elever.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
          40 av 40 bestått betyr at man får inn kvalifiserte søkere. Dette er kjempebra!

Siden jeg har mange år i IT-bransjen må jeg bare anbefale denne utdanningen selv om du ikke er sikker på at du skal bli i Forsvaret lenge. Dette gir deg et skikkelig grunnlag innen infrastruktur og fremfor alt arkitektur - som du vil ha nytte av hele tiden mens du jobber med IT, uansett hva du driver med der.
          FIH har nok mange gode søkere å velge mellom, men jeg tror at den gode gjennomstrømningen har mest å gjøre med obligatorisk undervisning, tett oppfølging osv. Men for all del; kudos til alle som kommer seg gjennom en ingeniørutdanning.

Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
          Det er to ting som skiller utdanningen på FIH ift en sivil bachelor. Den mest åpenbare er kombinasjonen med en lederutdanning (GBU) og det andre er undervisningsformen på skolen. Det er i mye større grad klasseromsundervisning istedet for forlesninger noe som sikrer en god dialog mellom lærer og elever.
          En annen viktig forskjell (som mange ikke vet om eller ikke tenker over) er at man har mindre "ingeniørfag" enn man har på sivile studier. Dette for å få plass til den militære utdanning selvsagt.

Kommentér

Sakset fra siste Forsvarets Forum på side 50.

forum.PNG

Vi setter en solid rekord i år, med en økning på om lag 12 prosent fra fjoråret, forteller skolesjef oberstløytnant Ann Kristin Aas. Hun understreker samtidig at høye søkertall ikke er en kvalitetsgaranti i seg selv.

– Det er bra at vi har mange som er interesserte i å begynne hos oss, men det som betyr noe er hvem vi faktisk sitter igjen med til oppstarten av skoleåret i august, sier skolesjefen. Skolen er nå i full gang med opptrappingen til årets felles
            opptak og seleksjon (FOS) på Sessvollvmoen i juli.

Vi er ute etter de beste. Vi ser selvsagt på karakterer, men fokus er å finne de menneskene
            som også har lederpotensial, fysiske egenskaper, holdningene, verdiene og motivasjonen som
            kreves av en cybersoldat, sier Aas.

Kommentér

Forsvarets ingeniørhøgskole (FIH) - Blogg

For ett lite gløtt inn i hverdagen på FIH så kan man lese litt i disse bloggene

SKYNET - Bloggen til FIHs studentorganisasjon
              https://www.fihskynet.no/index.php/blogg

Velgriktig.no - med Magnus Drangevåg
              Magnus er 19 år og fra Asker, og studerer Telematikk ved Forsvarets Ingeniørhøgskole på Jørstadmoen Militærbase i Lillehammer.
              http://www.velgriktig.no/bloggere/?u=magnus

Kommentér

Jeg trodde Skynet var et registrert varemerke.

Kommentér

Det kan godt hende. Det vet jeg ikke noe om.

Kommentér

Lite viktig forsåvidt, men bare en umiddelbar tanke. Vil tro at mye inspirasjon til dette navnet ble hentet fra nettopp Skynet (som jeg mistenker har rettighetene til merkevaren) eller hva de kaller seg om dagen, med sin militære Skynet-flåte.

Kommentér

Det er nok sikkert det. Det skal ihvertfall ikke stå på fantasien ☺

Kommentér

Det kommer fram i LTP at FIH ikke lengre skal levere befalsutdanning.

Heimevernets befalsskole i Porsanger legges
                        ned, og Forsvarets ingeniørhøgskole og Forsvarets
                        etterretningshøgskole skal ikke lenger levere
                        befalsutdanning
                        . Behovet for befalsutdanning
                        dekkes av befalsskolene i Hæren, Sjøforsvaret og
                        Luftforsvaret, med et langsiktig mål om en felles
                        leverandør av de militære fellesfagene. Militærordningen
                        åpner for at en spesialist ikke nødvendigvis
                        trenger befalsutdanning
                        8.5.4.1, side 97, Prop. 151 S, "Kampkraft og bærekraft. Langtidsplan for forsvarssektoren".

Noen tanker om dette? Den kombinerte høyskole- og befalsutdanningen er jo det som gjør skolen spesiell, i sammenligning med andre sivile høyskoler/universiteter.
                        Last edited by kevincb; DTG 171712A Jun 16, . Begrunnelse: Lagt til kilder

Kommentér

De skal nok klare seg. Det at den er økonomisk lukrativ å studere på, og at man er nærmest garantert 3 år relevant erfaring etterpå, vil nok holde søkertallene oppe.

Kommentér

Det må bety at du enten tar befalsutdanning før eller etter utdanning på FIH/FEH? Og at det åpnes for at noen av ingeniørene/språk- og etterretningsoperatørene i alle fall tidlig i karrieren går som rene spesialister (korporaler)? Tipper vi da blir det eneste landet i verden hvor ingeniører er korporaler, men vi er jo så egalitære at det ikke skal ha noen konsekvenser?
                            "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                            - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Er vel en del lag som ikke er så veldig egalitære i Norges land. Forsvaret er vel et slikt lag.

Edit: Til å være i Norge vel å merke. I forhold til andre militærmakter er vi veldig egalitære.

Kommentér

Tror ikke at det kommer til å endre på utdanningen på kort eller midlere sikt.
                                Ved å fjerne befalsutdanningen så har man ikke hjemmel til å ha personellet under utdanning i 3 år på skoletillegg. Blir nok en mye dyrere modell å lønne personell igjennom utdanningen, vi snakker jo tross alt om 120-130 lønnshjemler som skal betales.

Kommentér

Tror ikke at det kommer til å endre på utdanningen på kort eller midlere sikt.
                                  Ved å fjerne befalsutdanningen så har man ikke hjemmel til å ha personellet under utdanning i 3 år på skoletillegg. Blir nok en mye dyrere modell å lønne personell igjennom utdanningen, vi snakker jo tross alt om 120-130 lønnshjemler som skal betales.
                                  Antar det blir motsatt, man får man får ingen lønn kun studielån....

Sent from my iPad using Tapatalk
                                  TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Kost og losji vil nok likevel lokke en del ungdom.

Kommentér

Planen for krigsskolene er å gå til tjenestetillegg + kost og losji fra 2018. (Noe som i praksis betyr slutten på at erfarne befal går krigsskolene.) De får riktignok befalsutdanning, men jeg vet ikke hvordan det endrer på hjemmelen til å gjøre dette?
                                      - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Spørsmålet er hvordan en slik endring vil påvirke rekrutteringen ift i dag.

Kommentér

Hverken FIH eller FEH sliter med rekrutteringsproblemer, det jeg vet. Hvor viktig er muligheten til å gå videre til befals- og offiserssøylen, og hvor komplisert blir veien dit? 6-12 mnd kvalkurs, også på dagpenger?
                                          - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Veien til offiserssøylen etter FIH er godt beskrevet i karriere og tjenesteplanen vedlegg J og innebærer kvalkurs etter man er utpekt som talent eller søker en av stillingene som er tagget som konverteringsstillinger.

Jeg tror at CTO trenger personell i kategorien OR3-4+ med bachelor, men at vi trenger endel befal med dagens modell til Hæren

Kommentér

Jeg har tatt stilling til mange militære utdanningsmuligheter opp gjennom, og økonomiske fordeler, befalsaspekter, titler eller muligheter til å krabbe oppover har sjelden vært en del av mitt beslutningsgrunnlag (det bør for ordens skyld nevnes at jeg har tatt sivile valg ved hver eneste korsvei). Det som derimot har lokket er oppgavene man kan vente seg etter endt utdanning, og det faktum at jeg generelt ser på militæret som spennende. Både FIH og FEH er skoler jeg har vurdert, nettopp pga. arbeidsoppgavene. Vil tro at dette gjelder mange andre også.

Kommentér

Veien til offiserssøylen etter FIH er godt beskrevet i karriere og tjenesteplanen vedlegg J og innebærer kvalkurs etter man er utpekt som talent eller søker en av stillingene som er tagget som konverteringsstillinger.
                                                Det er jeg klar over. Jeg tenkte på veien videre om man i framtiden normalt går ut av FIH/FEH som spesialist (OR2/3), uten formell GBU.
                                                - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Jeg finner det rart at man skal endrer hva FIH utdanner, hvis det ikke stemmer med forsvarets behov.

Kommentér

Men kan vi være enig om at FIH utdanner spesialister, og grunnet den statusen må de i utgangspunktet inn i OR-søylen?
                                                    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
                                                    ― John Steinbeck

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                                                      Hverken FIH eller FEH sliter med rekrutteringsproblemer, det jeg vet. Hvor viktig er muligheten til å gå videre til befals- og offiserssøylen, og hvor komplisert blir veien dit? 6-12 mnd kvalkurs, også på dagpenger?
                                                      Er nok å regne som en "godt voksen løytnant", og merket godt kvalkurset med kun grunnlønn når man er vant til å ha en del tillegg etc. Dersom jeg skulle vært avlønnet etter LTP'n, så ville jeg fått 50% av 1G, sånn ca 47500,- på et halvår. Da hadde jeg faktisk ikke kunnet ta kurset av økonomiske årsaker.

Så jeg ser absolutt at ordningen vil treffe eldre befal/søkere med familie. Da må ordningen gi mulighet for å søke stipend eller støttes av lånekassen.
                                                      “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
                                                      ― John Steinbeck

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
                                                        Men kan vi være enig om at FIH utdanner spesialister, og grunnet den statusen må de i utgangspunktet inn i OR-søylen?
                                                        De utdanner nå og i fremtiden spesialister. Når jeg sier forsvarets behov så er det igjennom OMT at de skal komme ut av skolen om 2 eller 3 år som OR 5 med T-60.

Kommentér

Fra FIH sin facebookside:

Fredag var en stor dag for Ving 67. Etter tre år som korporaler ble de beskikket til sersjanter. 11 av studentene skal fra høsten av starte sin praksisperiode i en av Forsvarets avdelinger og skrive bacheloroppgave, mens de andre skal fortsette med grunnleggende offiserskurs her på Jørstadmoen fram til nyttår. Våren 2017 skal alle samles igjen for uteksaminering.
                                                          Ving 67.jpg

Kommentér

Da er Ving 70 kommet seg igjennom FOS og har fått skoleplass på FIH til høsten. Gratulerer til alle!

Fra FIH sin facebookside:

HER ER VING 70!

Gratulerer til dere 40 som i dag fikk skoleplass på FIH. Dere har alle en innholdsrik og spennende tid i møte. Nivået har i år vært skyhøyt og konkurransen om å komme inn har aldri vært hardere. Snart venter en god sommerferie før skolestart 8. august.

Vi ønsker samtidig alle studenter, ansatte og våre trofaste følgere en riktig god sommer!
                                                            13613530_10154289755709761_7159664145497626701_o.jpg

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X