Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kurs lagfører radio

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kurs lagfører radio

Hei

Er innkalt på 9 dagers lagførerkurs radio, på setermoen.

Er det noen her som har erfaringer med det kurset? Er det bra? Er det verd 9 dager!?
    Hvor stor del er radiotekninsk, hvor stor del er annet?

http://hv.forsvaret.no/org/utd/hvsko...17.12.2014.pdf

Ifølge kurskatalogen er lagførerkurs Radio 5 dager.

Jeg var nettopp på lagfører GEVÆR det var meget spennende. HV bruker mye ressurser på kursene sine, og du vil sannsynligvis oppleve et HV som er mye mer på.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Ser at det står 5 dager i katalogen, men innkallingen sier 10.-19.
      Så en får håpe det er et bra kurs.
      Jeg håper på mest mulig radio, mye annet har jeg hatt på annet kurs og øvelser

Kommentér

Utdanningsmål: Hensikten med kurset er primært å gi grunnleggende innføring i bruk og vedlikehold av radio- og antennemateriell i HV. Elevene skal etter endt kurs kunne bistå som hjelpeinstruktør i gjennomføring av radioleksjoner.
        Innhold: Teoretisk og praktisk utdanning i radio- og antennemateriell i Heimevernet.

Det ser veldig ut som det er radioteknisk Vanlige LF kurs er 10 dager så det er mulig det blir 5 dager radio og 5 dager mer LF rettet aktivitet, men dette blir bare gjetting fra min sider...

Kommentér

Kan også være det er er kjørt back to back med lf kurs kommandoplass som også er 5 dager (og har lf radio som anbefalt kompetanse).

Kommentér

Flott om du melder tilbake her etter at du har gått kurset og forteller litt om det!
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Dette kurset er endret fra 5 til 10 dager. 5 dager var altfor kort, men ellers meget bra. Lærte mye selv som gammel Sambandsmann i intops.

Kommentér

Kurs lagfører radio

Artikkel på Forsvaret.no nå: https://forsvaret.no/hv/aktuelt/nyhe...r/sambandskurs

Dette minner meg på en av mine fikse ideer fra den tiden jeg var troppssjef i objektsikringstropp i HV (nå mer enn 10 år siden):

Det var nærmest umulig å få tak i nyoverførte til HV som hadde hatt førstegangstjeneste som gjorde at de passet rett inn i de mer spesialiserte tjenestestillingene som sambandskorporal, sanitetskorporal og troppsass på troppsnivået, eller f.eks. personallassistent, materiellassistent eller økonomiassistent (eller sambandssoldat) i områdestaben. Den gangen hadde vi til og med 6 måneders HV-førstegangstjeneste på Værnes, og jeg var i kontakt med dem for å høre hva som skjedde når det gjaldt dette, og de sa at deres oppgave var å utdanne gevær- og MG-soldater til HV, slike "spesialister" skulle vi overført fra forsvarsgrenene... Men samtidig sa G1-seksjonen i distriktet at slike (spesielt sambandssoldater med bakgrunn i feltsamband, troppsasser fra infanteri og sanitetssoldater) fikk de ikke overført. Vi måtte ta de vi fikk med helt andre førstegangstjenester og omskolere dem med de kurstilbud som fantes.

Joda, det gikk an å omskolere en som hadde vært FSR i Marinen til sambandskorporal i objektsikringstropp (ikke til forkleinelse for FSR, tidens beste troppsass som jeg hadde, hadde vært FSR i førstegangstjenesten), men det hadde vært enklere med en som kjente de samme systemene og for eksempel hadde vært sambandssoldat i manøverbataljon i Hæren.

Har dette blitt bedre de siste ti årene?
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Sv: Kurs lagfører radio

Er det noken av dokke kloke som veit om det finnes Systech kurs for "HV-samband"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                    Artikkel på Forsvaret.no nå: https://forsvaret.no/hv/aktuelt/nyhe...r/sambandskurs

Dette minner meg på en av mine fikse ideer fra den tiden jeg var troppssjef i objektsikringstropp i HV (nå mer enn 10 år siden):

Det var nærmest umulig å få tak i nyoverførte til HV som hadde hatt førstegangstjeneste som gjorde at de passet rett inn i de mer spesialiserte tjenestestillingene som sambandskorporal, sanitetskorporal og troppsass på troppsnivået, eller f.eks. personallassistent, materiellassistent eller økonomiassistent (eller sambandssoldat) i områdestaben. Den gangen hadde vi til og med 6 måneders HV-førstegangstjeneste på Værnes, og jeg var i kontakt med dem for å høre hva som skjedde når det gjaldt dette, og de sa at deres oppgave var å utdanne gevær- og MG-soldater til HV, slike "spesialister" skulle vi overført fra forsvarsgrenene... Men samtidig sa G1-seksjonen i distriktet at slike (spesielt sambandssoldater med bakgrunn i feltsamband, troppsasser fra infanteri og sanitetssoldater) fikk de ikke overført. Vi måtte ta de vi fikk med helt andre førstegangstjenester og omskolere dem med de kurstilbud som fantes.

Joda, det gikk an å omskolere en som hadde vært FSR i Marinen til sambandskorporal i objektsikringstropp (ikke til forkleinelse for FSR, tidens beste troppsass som jeg hadde, hadde vært FSR i førstegangstjenesten), men det hadde vært enklere med en som kjente de samme systemene og for eksempel hadde vært sambandssoldat i manøverbataljon i Hæren.

Har dette blitt bedre de siste ti årene?
                    Dessverre er ikke mob-oppgjørene blitt bedre, kommer veldig få med sambandskompetanse. I mitt område har vi tatt grep selv, sambandskorporalene ble dratt inn til KO for grundig gjennomgang med sambandsoffiser og kommandoplassbefal. Gikk fra elendig til veldig bra på 2 dager. Tilsvarende med sanitetskorporalene, sanitetsbefal hadde kurs for dem på årlig trening. I tillegg rekrutteres sambandsfolk fra dem med teknisk kompetanse, mens sanitets-folket rekrutteres fra folk med bakgrunn i helsevesenet.

Kommentér

Etter mi meining så har ein som var sansoldat for 10 år sidan i førstegangstenesta, og som ikkje har praktisert noko etter den tida, han stille på omtrent null.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                        Etter mi meining så har ein som var sansoldat for 10 år sidan i førstegangstenesta, og som ikkje har praktisert noko etter den tida, han stille på omtrent null.
                        Kanskje ikke 0, men faren for at kompetansen blir overvurdert er overhengende. Det meste er borte etter 10 år (eventuelt endret). Det er dog lettere å lære dem opp igjen, da mye grunnleggende sitter litt i. Tror dog det er mest fornuftig å bruke de tilgjengelige med god sivilkompetanse, f.eks. sykepleiere.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                        Working...
                        X