Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hva går sambandstjeneste ut på ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hva går sambandstjeneste ut på ?

Hei,
    Jeg skal på sesjon førstkommende fredag og har i det siste begynt å tenke litt på sambandstjeneste.
    Jeg vurderer dette fordi jeg er god med tekniske ting og på data. Hvordan er denne tjenesten? Lærer man teori bak radio, antenner og radiokommunikasjon, eller sitter man det med walkietalkier og trykker på en knapp??

Hvilken gren vil dere anbefale? Har lyst på noe som er fysisk krevende også.

Flyttet hit og endret overskrift. Sofakriger

vurder grensa! kan anbefales

Kommentér

hehe, Vurderte faktisk GSV før jeg i det hele tatt begynte å tenke på samband. Høres perfekt ut for meg

Noen som har fullført sambandstjeneste og kan fortelle meg litt hvordan det foregår? se første post.

Kommentér

En kan være i sambandsseksjonen på GSV også. De er en del av Sambandet og får grunnutdannelsen sin på Heggelia.

Kommentér

Sambandsmann i en grensepatrulje er en mulig kombinasjon. Ikke så veldig avansert sambandstjeneste, men ellers fin tjeneste.

Til info: GSV er naturlig nok ikke stedet for de som ønsker en veldig stridsrelatert trening under førstegangstjenesten. Med mindre ting har forandret seg kraftig de siste årene, noe jeg tviler på.
          DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

Mulighetene er mange.

SBBN har mange muligheter innen tekniske grener.

Både militære sambandsystemer og datanettverk.

Viser du god interesse og har god teknisk innsikt, er mulighetene for fast ansettelse osv stor.

Men igjen kan den operative biten falle bort litt.

Jeg vil si at Radioman f.eks i 2bn osv kanskje ikke er så givende teknisk, men igjen mye mer operativt.

Du kan jo tenke på hva du får mest igjen viss du tenker sivil utdannelse og erfaring eventuelt om du bare vil ha ett år førstegangstjeneste med kanskje 6mnd i INTOPS med utfordrende operativ tjeneste.

Take Care
            Twonti!

Kommentér

Anngående det med sambandstjeneste så må du være oppmerksom på en ting:

Selv om stillingen heter samband, eller kanskje sambands assistent, så betyr det nødvendigs ikke det man i bunn og grunn skulle tro en slik tjeneste består av. F.eks det å drifte ulike sambandssystemer, satelittkommunikasjon, etc.

Det jeg og andre folk erfarte når vi fikk tildelt stillingen som sambands assistent var at vi ble plassert i en resepsjon. Det nærmeste vi kommer til noe som har relevans til samband er det å bemanne resepsjons telefonen, eller i noen tilfeller opptelling av utstyr i sambands lageret....

Men uansett: De karene som faktisk driver med samband ser ut til å ha det interessant, så hvis du er giret på en slik tjeneste så gjør det du kan for å få det til
              Jeg fryser aldri, jeg blir bare blå og dør!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Scouser
                Anngående det med sambandstjeneste så må du være oppmerksom på en ting:

Selv om stillingen heter samband, eller kanskje sambands assistent, så betyr det nødvendigs ikke det man i bunn og grunn skulle tro en slik tjeneste består av. F.eks det å drifte ulike sambandssystemer, satelittkommunikasjon, etc.

Det jeg og andre folk erfarte når vi fikk tildelt stillingen som sambands assistent var at vi ble plassert i en resepsjon. Det nærmeste vi kommer til noe som har relevans til samband er det å bemanne resepsjons telefonen, eller i noen tilfeller opptelling av utstyr i sambands lageret....

Men uansett: De karene som faktisk driver med samband ser ut til å ha det interessant, så hvis du er giret på en slik tjeneste så gjør det du kan for å få det til
                ...med mindre man velger sambandstjeneste i Marinen. DA får man anledning til å delta i drift og operativ sambandstjeneste. Denne tjenesten krever dog endel kursing, og det er mye som skal læres før man begynner i tjenesten. Relativt mange sambandsoperatører fortsetter i systemet etter endt førstegangstjeneste - så tjenesten er nok (meget) interessant.
                Assumption is the mother of all fuckups

Kommentér

...med mindre man velger sambandstjeneste i Marinen.

Det er faktisk der jeg er....

Kommentér

Da lurer jeg på hvilken avdeling du tjenestegjør i. Mine sambandsoperatører satt aldri i resepsjonen om bord...

Kommentér

Det kan han ikke svare på.

Ta meg på ordet, han snakker sant.

Kommentér

Hei! Er usikker på om det kan være til hjelp, men jeg tjenestegjorde som materiellmann samband ved SBBN Heggelia fra 98-99. Håper og tror at ting har utviklet seg siden den gang jeg var inne til førstegangstjeneste, men kan sikkert bidra med noen ord om det er ønskelig. Stortrivdes i den stillingen, fikk være med på mye gøy som bla. å teste nye jamme-systemer fra EK, masse skru&mekk på radio og annet utstyr, mye ansvar og mange gode kamerater! Send meg en PM så kan vi ta det derifra, ønsker ikke å legge ut mer info her!

Hilsen Anders, gammel "snelleboms" og forhenværende korporal i Heggelia.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Bart Simpson
                          Mine sambandsoperatører satt aldri i resepsjonen om bord...
                          Mon tro om ikke en og annen "sambandsoperatør" veksler mellom å jobbe som resepsjonist/telefonvakt og sjåfør for stabsbil. Kan ikke tenke meg at det er særlig motiverende.
                          meh

Kommentér

Opprinnelig skrevet av flex1984
                            Opprinnelig skrevet av Bart Simpson
                            Mine sambandsoperatører satt aldri i resepsjonen om bord...
                            Mon tro om ikke en og annen "sambandsoperatør" veksler mellom å jobbe som resepsjonist/telefonvakt og sjåfør for stabsbil. Kan ikke tenke meg at det er særlig motiverende.
                            Spesielt ikke når de får oppyst at tjenesten går ut noe helt annet hva som er fakta. Fra å gå i skogen, sitte på Ops. rom, mekke på radio og lære samband i det hele tatt, til å ende opp i et rom med en telefon som ringer en gang på en uke og åpne dører.

Konge tjeneste, virkelig motiverende..

Kommentér

Der traff du spikeren på hodet!

Kommentér

Men, uten å være nesevis, registrerte jeg for en stund siden at du ble innkalt til førstegangstjeneste i juli 2007, og regner vel derfor med at din erfaring her er noe begrenset.

Jeg leser det vel litt gjennom linjene av ulike svar at du muligens gjennomfører en spesialutdanning, og i og med at du ikke kan si så mye om det er det vel kun et par alternativer igjen. Som det ble påpekt tidligere her, er det forholdsvis store interne forskjeller hva sambandsoperatører kan gjennomgå i førstegangstjenesten i en og samme forsvarsgren. Det er f eks stor forskjell på en sambandsoperatør på en stridsbåt (som begrenser seg til meget lite bruk), til en sambandsmann på Skjold-klasse eller FNAN-klasse, som er forholdsvis godt utrustet. Tar jeg riv ruskende feil her, får du gi en tilbakemelding - men du bør også kunne grunngi dette med mer konkrete eksempler.

Så, igjen, vil jeg oppfordre yngre mennesker som er i ferd med å tre inn i Kongens klær, og som er interessert i samband og kommunikasjon, til å søke en sambandstjeneste i Marinen. Og således på Marinens fartøyer. dersom man ønsker en bred erfaring innen kommunikasjon og samband.

Kommentér

Jeg annbefaler også folk til å prøve seg på sambands tjeneste i Marinen. Det vi hadde på rekrutt skolen og etter det andre har fortalt, virker det meget spennende. Min far var faktisk selv sambandsmann i Marinen

Kommentér

Jeg er inne i førstegangstjeneste i Sambandsbataljonen i ISTAR-troppen, som støtter etterretningbataljonen. Vi har en veldig variert tjeneste, med mye felt, skyting og fokus på å klare seg uten befal, da vi opererer som lag ute i felt med beltevogn. Vi får opplæring i avansert sambandsutstyr, samtidig som vi får grunnleggende infanteri opplæring. I løpet av vinteren er vi mye ute på ski og lærer om hvordan man skal overleve vinteren ute i ødemarken. Vi har mer fokus på fysisk form enn flere av de andre troppene i bataljonen, og man kommer i god form. Bare send PM hvis du lurer på noe!!!

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                    Working...
                                    X