Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Teletjeneste vs Radiotjeneste.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Teletjeneste vs Radiotjeneste.

Hei. Jeg skal inn i SBBN i august og har lest en del om dette, men er fortsatt usikker på hva jeg prøve å bli satt på. Lest flere steder at teletjeneste er tingen men andre steder at radiotjeneste er bedre. Så noen som har vært der og kan si litt om hva dere syntes om de forskjellige tjenestene?

For en respons. Jeg trodde at folk her inne hadde peiling men tydeligvis ikke.

Kommentér

Her står det du i utgangspunktet trenger å vite
      http://forsvaret.no/verneplikt/mulig...ste-video.aspx

http://forsvaret.no/verneplikt/mulig...ste-video.aspx

Så er det ikke sikkert at "folk her inne" nødvendigvis sitter og bare venter på å få lov til å svare på spørsmålene dine. At ingen har svart betyr vel at de som har erfaring fra Samband, kanskje er få eller at de er opptatt?
      mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Dette blir litt som å forklare hvordan epler smaker, forklart med bananer, men alikevæl:

Da jeg var inne til fgt for ca 15 år sia så var SBBN i Heggelia delt inni telekompaniet og komandoplasskompaniet. Begge kompaniene hadde gode muligheter for radiotjenesten, men enkelt forklart så hadde komandoplasskompaniet ansvar for drifting av komandoplass for utvalgte herrer i 6.div., dvs alt fra motorordonanse, vakt, kaffekoking og drift av samband, telekompaniet var ansvarlig for å levere telefonlinjer inn til de ulike komandoplassene inkludert den som jeg tjenestegjorde ved. Selv hadde jeg tjenestestilling som sambandskorporal i komandoplasskompaniet, dvs ansvarlig for at alt var oppe og gikk av samband 24t/d, alt fra radioer i bilene til telefonlinjer inn til KO. Et eller to lag var ute som rele-lag, det vil i praksis si at de ble sendt langt opp på nærmeste fjelltopp med ansvar for å etablere samband mellom dalene de så ned på, og når det var gjort hadde de 'chill' dager med mye snop og lite mas til øvelsen var over, altså det jeg leser som en "rein radio-tjeneste".

Når vi ikke var på slike øvelser i regi av 6.div., så hadde jeg gleden av å være med på testing av jammesystemet til EK, noe som i praksis vil si at vi kjørte langt ut i skogen, etablerte samband på HF og så gikk alt i svart, husker jeg riktig så jamma de mobilen til troppsjefen min også. Generelt ellers så fikk alle opplæring i å sette opp ulike antenner til HF og VHF, RTX (=hvordan snakke på radio), hvordan sette opp releer etc.
        Resten av tiden gikk med til vanlig infanteri-tjeneste, altså romvask, skyting, skigåing, øvelser, førstehjelp mm i sånn ca. den rekkefølgen.

Nå ca 15 år seinere så er jeg sambandsmann i HV, det vil si at alle i troppen min inkludert troppsjefen forventer at jeg kan det meste om å sette opp antenner, MultiRolleRadio, HF og VHF i både KO og bil, og selv om det til tider er rimelig rolig, og HV nesten ikke øver lenger, så stortrives jeg med denne jobben de få dagene i året jeg får lov til å praktisere faget mitt.
        Last edited by leserbrukernavn; DTG 212035A May 14, .

Kommentér

Slettes, dobbeltpost pga. tregt nett.

Kommentér

Vel, har noe innsikt.

begge typen tjenester er teknisk krevende. Alle kurs/tester må bestås med 70% eller bedre om du ikke har lyst til å ende opp som BV-sjåfør eller andre støtte-oppgaver.

Tele-tropp er samband på høyere nivå som er del av et større nettverk. Dette er "line-of sight" dataoverføringer der Signalet sendes som "stråler" mellom sendepunktene. Dette er utfordrende å etablere og opprettholde. Det vil si at troppen er delt opp i flere lag som spres ut i terrenget. Disse opererer under ledelse av en visekorporal, men dette skal på sikt byttes ut med en grenader. Opererer generelt fra beltevogn, men tunge noder er pansret.

Radio-tropp dekker behovet for taktisk samband. De etablerer rele-stasjoner og er mobile for å holde sambandsboblen (boblen er rekkevidden til de forskjellige radioene i radius) i forbindelse med hverandre. Opererer fra beltevogn eller LTK S/V.

Dekker det spørsmålet ditt?
            “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
            ― John Steinbeck

Kommentér

SB er en jævlig viktig jobb, men husk du er først en soldat så en spesialist. De som blir valgt til SB er som regel ikke løker, det er folk med hodet på rett plass.
              Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

@ssanndeer
                Om du går for tele eller radiotjeneste så vil hverdagen din som soldat være ganske lik.
                Det vil være på små lag ute i terrenget eller ved å følge en av brigadens avdelinger, enten på Beltevogn eller LTK/V.
                Du vil få opplæring i bruk av radiomateriell, antenner og lagsmateriell i tillegg til de vanlige soldatdisiplinene og eneste forskjellen er at telemateriellet er litt mer komplisert å lære seg.

Du vil uansett få informasjon i massevis etter du har møt til tjeneste i SBBN før fordeling til fagområder gjøres så du har masse vis av tid til å gjøre deg opp en menig.

Les linkene til @jaffar
                De gir et rimelig bra bilde av hva tjenesten består av, innenfor begge fagfelt.
                Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                Working...
                X