Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hærens Combat Lab - Kampsoldater med megabyte

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re: Hærens Combat Lab - Kampsoldater med megabyte

Tør jeg foreslå PM, evt en egen tråd, for direkte tilbakemeldinger?
    In the age of information, ignorance is a choice.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt
      Saken er at du tar enhver kommentar som skrives som negativ kritikk.
      det er heller ikke til å skyve under en stol at folk er raske til å kritisere Forsvaret uten å ha særlig belegg for det. At det er ting som er galt i Forsvaret er det ingen tvil om, men det er stort sett større ting. Ikke det som foregår på lavt nivå, dvs utdanning.

Jeg prøver å trekke frem det som er positivt, og hvis jeg fremstår som litt vel engasjert og glad i jobben min, og denne holdningen irriterer folk så får dere saksøke meg. ;-)

Kommentér

For å gjøre det klinkende klart:

1) Jeg er ikke imot teknisk utvikling. Hadde jeg vært det, hadde jeg bl.a. hatt en annen jobb.

2) Men jeg mener derimot ikke at alt som "man" (produsenter og teknologifreaker) prøver å dytte fram av nye tekniske duppeditter alltid vil bety en vesentlig forbedring. Jeg stilte spørsmål ved om BMS for fotavdelinger ned på lags- og enkeltmannsnivå (dvs. med enkle mottagere/sendere for enkeltmann og større enheter for lagførere) er fornuftig. Mulig det er det, men da må man være sikker på at det ikke tar oppmerksomheten bort fra det enkle (bruk av øye, ører, munn og håndsignaler) og gjør det enkle vanskelig og komplisert. Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg tror BMS på enkeltmannsnivå er innført i Hæren. AGR416 må vite at jeg vet at det ikke er tilfelle. Men det er de som ønsker det. Uansett, først må man innføre et BMS i kampkjøretøyene og på høyere nivå før man gjør det for fotlagene!

3) Noen teknologier er mer sårbare enn andre, både for teknisk feil og for motmidler brukt av fienden. Det er viktig at man for de som er sårbare har backup-systemer. Jeg skrev ikke noe sted at AGR416 ikke lærer soldatene sine å bruke kart og kompass og bare stole på GPS. Det vet jeg han ikke gjør. Men jeg har hørt (hvorvidt det er sant vet jeg ikke, da jeg ikke har kunnet kontrollere det) at man har kuttet kraftig ned på å la mannskapene ha kompetanse på å operere BK (og sikkert også annen krumbane) hvis GPS og computer (Hugin for BK, Odin II for artilleri) svikter eller blir satt ut av fiendens mottiltak.

Det er mulig det jeg skriver her kan tolkes som surmaget kritikk av alt Hæren gjør, men det er ikke ment slik.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
        Working...
        X