Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

SBBN - Hva gjør man?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

SBBN - Hva gjør man?

Hei på dere!

Jeg har et simpelt spørsmål, men jeg har ikke fått noe godt svar enda, så jeg følte for å registrere meg og spørre

Nå som de fleste (og beste) plassene er delt ut i hæren for kommende årskullet, tenkte jeg alternativt (interesser osv.) og har valgt sbbn og heggelia som hus for det kommende året.

Spørsmålet er da; hva gjør man i de forskjellige avdelingene, og hvordan ser året ut for de vernepliktige?

(Burde ikke være meningen å si at jeg ikke orker svar som at jeg burde valgt noe annet...)

Tenk yu for svar!

Re: SBBN - Hva gjør man?

http://www.mil.no/haren/sbbn/start/;jse ... stid=90103
    In the age of information, ignorance is a choice.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Biggs
      http://www.mil.no/haren/sbbn/start/;jsessionid=5K4V2QZ0THYBFQFIZYGSFEQ ?_requestid=90103
      Det er lest, takk for det. Men får man annen informasjon enn "troppens særpreg er at den består av mange små lag med vernepliktige lagførere, som opererer med høy grad av selvstendighet." (?) Syntes ikke det, derfor spør jeg igjen..........

Kommentér

Siterer videre fra info på mil.no :

Oppdrag
        Sambandsbataljonen skal sette brigadesjefen med sin stab i stand til å utøve kommando og kontroll med sine underavdelinger. Dette innebærer blant annet å etablere og drifte brigadens kommandoplass med alt av strøm, lys, varme, adgangskontroll, vaktfunksjoner i tillegg til sambandstjenestene som benyttes. Blant disse er taktisk radio, taktisk telefoni, lokale datanettverk og taktisk datakommunikasjon. Her driftes også strategiske sambandstjenester for kommunikasjon mot høyere enhet.

For at brigadesjefen skal nå sine underavdelinger bygges ut sambandsdekning med radiorelé og sambandsknutepunkter forbundet med taktiske radiolinjestasjoner.

Sbkp B sammen med Sbkp C er i stand til å levere et komplett brigadesamband innenfor TADKOM (telefoni) og radio. Dette er kompanienes hovedoppdrag i felt, i tillegg til å levere Sbbn’s kommandoplass.

Kommandoplasstropp: Utdanner soldater til- og leverer Sambandsbataljonens egen kommandoplass i felt. Troppen leverer også ledelsesstøtte til annen militær virksomhet.

Teletropp
        Utdanner soldater til- og leverer Brigadens feltdeployerbare telenett. Troppens særpreg er at den består av mange små lag med vernepliktige lagførere, som opererer med høy grad av selvstendighet.

Radiotropp
        Utdanner soldater til- og leverer Brigadens radionett i felt. Radiosamband er Brigadesjefens høyest prioriterte kommando- og kontroll system. Troppens særpreg er, i likhet med Teletroppen, at den består av mange små lag med vernepliktige lagførere, som opererer med høy grad av selvstendighet.

Jeg synes nå selv at dette er ganske utfyllende info om tjenesten. Tror ikke det kan bli mer dataljert uten å gå inn på gradert info.

Men kort oppsummert: Sambandet oppretter og drifter ulike typer radiosamband.
        Du kommer til å tilbringe mye tid ved en radio. Tjeneste for folk med spesielle interesser, som meg selv.
        "En gang dragon, alltid dragon" - inntil Kongen sier noe annet, og han er dragon han og..

Kommentér

Skal inn i August 2012.

Jeg er innkalt til førstegangstjeneste i sambandsbataljonen i august 2012. Jeg lurer også på hva man gjør der. Føler ikke at noen av de svarene jeg finner på nett, inkludert her, strekker helt til. Noe av det jeg lurer på er:

Er det fysisk krevende, slik at man får "pushet" seg skikkelig?
          Er man mye ute?
          Hva er mulighetene etter førstegangstjenesten?

Håper noen tar seg tid til å svare litt utfyllende.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
          Working...
          X