Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Radiorør i samband og annet utstyr

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Radiorør i samband og annet utstyr

Nylig ble det framsatt en påstand om at radiorør fortsatt skal være i relativt utstrakt bruk i militært sambandsutstyr. Jeg har ikke vært borti et eneste rør hverken på 1980- eller 1990-tallet i forbindelse med samband. Finnes det i det hele tatt et eneste rør igjen i noe kommunikasjonsutstyr i forsvaret?
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Re: Radiorør i samband og annet utstyr

Ikke akkurat samband, men hadde ikke nypensjonerte Herc rørradar?

Denne påstanden, involverte den noen begrunnelse for hvorfor rør skulle være i bruk?
    meh

Kommentér

Bl.a at radiorør er mindre sårbare bl.a. fra EMP (fra atomvåpen) noe som gjorde radiorør utbredt. Men radiorør skal ha store fordeler og benyttes i avansert hypermoderne militær kommunikasjon og i satellitt-transpondere: http://en.wikipedia.org/wiki/Traveling-wave_tube

Jeg kjenner ikke til at radiorør finnes er beholdt i større sammenhenger som ved militære og sivile flyplasser og andre sentra - da store stasjonære anlegg. Men det altså det som ble beinhardt påstått. Det kan jo hende at det finnes i en del eldre materiell, men korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.
      Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Ingen som kjenner til mer rundt dette?

Kommentér

Treffer radiogubb til helgen, skal sjekke med ham.

Når det gjelder motstandsdyktighet mot EMP: Ja, rør tåler i utgangspunktet mer, men har samtidig så mange svakheter at jeg ikke ser for meg at det fortsatt skulle være å foretrekke - såfremt vi snakker om vestlig teknologi. Sovjetisk halvlederteknologi lå langt bak vestlig, da er gode rør å foretrekke fremfor råtne chips. For oss med pålitelig tilgang på skikkelig gode chips (sørlands-?) har ikke rør like mye for seg.

En annen ting er vedlikehold. Ivan Potetbonde kan etter kort opplæring bytte ut rør i henhold til tegningene, feilsøking og reparasjon på IC-baserte kort krever mye mer kompetanse, samt igjen pålitelig tilgang på svært spesialiserte reservedeler.

SAGE brukte den rørbaserte AN/FSQ-7, den ble ikke pensjonert før 1983, så var det hvertfall et rørsystem i bruk som stort stasjonæranlegg på 80-tallet i vesten.
          meh

Kommentér

Jeg er en av de ufaglærte som har lodda på en AN/PRC 77, i mitt tilfelle for å lage bedre løsning for å styre den gang NRK P2 gikk over høyeste kanal på radioen.

Mener å ha sett inne på SB-verkstedet at det var radiorør i '77n - meget mulig jeg tar feil, vi snakker 17 år tilbake her og hukommelse innen et fag jeg forlot såsnart jeg fikk diplomet for vernedyktighetsmedaljen - skjør hukommelse til tross, jeg mener å ha blitt forbauset over synet inne i boksen. De tar åndsvakt med juling men på tross av det funka visstnok radiorør bedre ? Aner ei om jeg nå bygger opp under feltrykte, så er det sagt.
            Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

http://www.olive-drab.com/od_electronics_anprc25.php

...

AN/PRC-77 is the upgraded version of the AN/PRC-25

The AN/PRC-77 set was an improved version of the PRC-25. Specifications and accessories for the two radios are nearly identical. The only important differences in design were internal; they are virtually impossible to tell apart externally. The AN/PRC-77 includes a solid stare power amplifier that does away with the PRC-25 2DF4 power amplifier tube in the final transmitter section. Its completely solid state design made it more reliable and reduced its power requirements. Filters were added to reduce interference. The PRC-77 also includes the capability to work with X-mode speech encryption to respond to the need for greater communications security. The PRC-77 radios could be used for secure voice communications with the addition of NSA designed COMSEC boxes (KY-38 and later KY-57).

...

Om dette er korrekt aner jeg ikke, men jeg mener at hvlt har skrevet noe om at 77 eller 1077 (?) kun hadde transistorer. Men, jeg har aldri sett en 77 så...
              DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

1077 var en digital ubrukelig sak, mener der lå forskjellen ift '77 vs 1077.

Kommentér

1077 har jeg brukt en del og den funket langt bedre enn de skramlete PRC-77 jeg har hatt for handa.

Kommentér

OK, mitt inntrykk er at LCD-skjerm uten oppvarming ikke er istand til å vise tegn & symboler i minusgrader.

Allerede der feiler 1077 i mine øyne.

Kommentér

Vi la 1077 stort sett alltid i stridssekk. Mulig det ga litt beskyttelse av displayet.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                      Working...
                      X