Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tips og triks for bedre samband

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Tips og triks for bedre samband

Hallo igjen.

Starter opp en tråd for de som har noen råd og tips for hvordan man kan få bedre sambandsdekning.

Antar at flere sitter på litt antenneteorier og ymse annet.

Re: Tips og triks for bedre samband.

Opprinnelig skrevet av Hjortejeger
    Hallo igjen.

Starter opp en tråd for de som har noen råd og tips for hvordan man kan få bedre sambandsdekning.

Antar at flere sitter på litt antenneteorier og ymse annet.
    Tja. Det som virkelig hadde gitt effekt hadde vært å dose Norge ned til litt Danmark-topografi.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

He he ja. Men vi er nå engang plassert her oppe i tregrensa så.

Vi har iallefall fått mye bedre samband på GP´n med noe så enkelt som å sette bilantenne ned på AG´n evt. stå i en bekk e.l.

Usikker på hva det tekniske i det vil si men har, men det med å stå i en bekk e.l. har noe med at man bruker vannflata som forsterker signalene.

En kveil med kobberledning har jo også nytten. Men da skal det vel regnes ut noen lenger osv ift frekvens.

Comment

Ikke noe rart at det slites med samband skjønner jeg.

Comment

Antenner

Generelt
          Senderantennes oppgave er å stråle ut mest mulig effekt. Mottaker antennen skal oppta med mulig effekt. Da senderantennens lengde er langt mer kritisk enn mottakerantennens, vil kontruksjonen av senderantennen danne grunnlag for denne veiledningen. En riktig tilpasset senderantenne vil alltid tilfredstille tilsvarende krav for en mottakerantenne.

Antennelengder på ½ bølgelengde og ¼ bølgelengde gir god utstråling, og er praktiske i bruk.

På grunn av forskjellen mellom elektromagnetiske bølgers forplantningshastighet i det frie rom og i antennen, blir antennens fysiske lengde kortere enn den elektriske. Forkortningsfaktoren som skal benyttes ved bruk av ”normale” antennematerialer, vil måtte variere noe.

Med de trådtykkelser en vanligvis bruker (f.eks WD-1/TT) er forkortningsfaktoren 0,95. Det vil si at den fysiske lengden på antennen skal være 95% av den tilsvarende elektriske lengde.

Beregning av antennelengde. Lengden av helbølgeantenne regnes ut etter formelen:

Antennelengde = bølgelengde x 0,95 = 300 x 0,95 = meter
          f (MHz)

For ¼ bølgeantenne må resultatet deles med 4. Hvis forkortningsfaktor er gitt, må formelen multipliseres med denne.

En ¼ bølgeantenne for 30 MHz blir:

Antennelegde: lambda/4 = 300 x 0,95 = 71,25 = 2,38 meter
          30 x 4 30

Som en ser er utregningen av lambda/4 lik 71,25
          f (MHz)

Forholdet mellom bølgelengden og frekvens uttrykkes ved formelen:

Bølgelengden (lambda) i meter = Bølgehastighet (c)
          Frekvens (f)

Denne formelen har vi bruk for ved beregning av antennelengden.

Eksempel:
          Vi ønsker å finne bølgelengden for frekvensen 20 MHz (20 MHz = 20 000 kHz).

Bølgelengden = 300 000 (km/s) = 15 meter
          20 000 kHz

Frekvensområdet for radiosett er oppgitt i MHz. Følgelig kan formelen ovenfor forenkles slik:

Bølgelengden (lambda) i meter = 300
          f (MHz)
          //Moderator//

Comment

Hehehe
            Som man spør får man svar.

Konge !

Comment

Se forøvrig http://www.biggerhammer.net/manuals/23-10/ch7.htm
              FUBAR!
              Tracers work both ways

Comment

MEGET nyttig link!
                Herved spart i "mine favoritter"...
                Heller frisk og rik, enn fattig og syk!

Comment

Kunne noen gitt meg litt oppfriskning i "fraser" en benytter på samband? Er ikke helt stø på når en skal si type; over/slutt/verifiser osv.

Comment

Opprinnelig skrevet av 16
                    Kunne noen gitt meg litt oppfriskning i "fraser" en benytter på samband? Er ikke helt stø på når en skal si type; over/slutt/verifiser osv.
                    Tenk- trykk - tal. Det er jo det viktigste.

Ellers: "Over" når du har sagt ditt. Start med mottakers kallesignal, "dette er" ditt kallesignal - "over" for å opprette kontakt. På et nett med mer enn 2 start alltid med mottakers kallesignal. Den som initierer skal avslutte- med andre ord si kallesignal og "slutt". Unntaket er 9 som kan avslutte, eller melde "vent slutt" - da avventer du til du blir kalt opp igjen.

"Verifiser" er en egen prosedyre der du bruker verifikasjonskoder. Nok om det for en helt grunnleggende leksjon.

Melding er ikke hva som helst. Melding er noe som mottaker skal notere ordrett for å bringe videre eller tolke etc. Det kan feks være innrapportering av observasjonsrapport etc. Å gi en melding over radio tar jeg ikke alt om her.

Dette er det forresten mange som er utrygge på, og da blir det en del "løkmeldinger". Spør gjerne i troppen el om dere kan ta en leksjon, VO stiller sikkert opp for å kurse. (Det ville han ihvertfall gjort i området mitt ...)

På lagssamband er min erfaring at det er lurt å gi de fleste av disse prosedyrene på båten, der er stemmegjenkjenning etc en grei sak når folk er samtrent.
                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

enkle tips til gp'en. sett radioen midt på biltaket eller legg to ag'er i kors og sett den i midten, da har du en fin jordplan antenne. pass også på at antennen ikke er dekt av kroppen el. i noen retning.
                      Ett godt tips er og leie inn en radioamatør, mange av dem er fulle av lure triks som ikke finnes i forsvarets ud'er. enkle ting som funker.

Comment

Dytter denne opp i topp igjen da det blir et tema nå som de små grønne boksene er kommet ...
                        "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

ta en tur inn her http://www.nrrl.no/Details.asp?id=150 så kan du kjøpe deg Radioamatørens ABC om mange andre bra bøker.

Generelt er det beste tipset å bruke antenner som er i resonans på de frekvenser som de skal brukes på.
                          (GP 900, AN/PRC 77 Ol.)
                          Ved bruk av VHF ( 30Mhz-300Mhz) er resonante antenner og jordplan veldig viktig. En annen ting som også har stor betydning er å ha best mulig "line of sight" mellom stasjonene.
                          For å få bedre sending og mottak i en spesiell retning er det mulig å bruke ledende ting ( AG3 Feltlinje osv) til å "lede" signalene bedre i den retningen som disse peker.
                          I mange tilfeller så kan det også hjelpe å flytte antennen/senderen noen få meter. Dette er på grunn av at VHF blir reflekterte av faste objekter som bygninger og terreng. Disse refleksjonene er ofte ute av fase i forhold til hverandre og kan både forsterke og kanselere hverandre.
                          Som en kuriositet så kan jeg nevne at mange satelitter som bruker VHF sender med effekter på mellom 0,5 og 5W siden det ikke er noen hindringer i "line of sight" ned til jorden.

På HF er det to ting som er spesielt viktige og det er å velge riktig frekvens i forhold til døgnet og høyden på antennen. I motsettning til hva mange tror så bør HF antenner til militær bruk ikke henge så veldig høyt og det bør brukes frekvenser på under 10Mhz.
                          sjekk disse linkene.
                          http://www.vcars.org/tech/NVIS.html
                          http://www.tactical-link.com/field_deployed_nvis.htm
                          www.armymars.net/ArmyMARS/Antennas/Reso ... nna-hb.pdf
                          http://hometown.aol.com/alonestaryank/NVISKIT.html
                          http://www.athensarc.org/fm2418m.htm
                          http://home.centurytel.net/w9wis/NVIS.html
                          og ikke mins denne siden
                          http://www.mil.no/felles/ffi/hf/start/; ... id=1014583
                          Sand til frokost sa Rommel

Comment

Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                            "Verifiser" er en egen prosedyre der du bruker verifikasjonskoder. Nok om det for en helt grunnleggende leksjon.
                            Høres ut som om du beskriver autentisering for meg. Verifisering ber man om når man skal ha sender til å bekrefte at han faktisk mener det han sier.
                            "1 d.e. 91, møt meg 300 meter vest for CA, over"
                            "91 d.e. 1, verifiser 300 meter VEST for CA, det ligger midt i elva, over"
                            "91, rettelse: 300 meter ØST for CA, over"
                            "1 mottatt slutt"
                            Beidh a lá leo

Comment

Opprinnelig skrevet av Bestefar
                              Høres ut som om du beskriver autentisering for meg. Verifisering ber man om når man skal ha sender til å bekrefte at han faktisk mener det han sier.
                              "1 d.e. 91, møt meg 300 meter vest for CA, over"
                              "91 d.e. 1, verifiser 300 meter VEST for CA, det ligger midt i elva, over"
                              "91, rettelse: 300 meter ØST for CA, over"
                              "1 mottatt slutt"
                              Helt korrekt !! Korreks mottatt, en Bushmills uten is inntatt som straff.
                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Opprinnelig skrevet av geirknuta
                                På HF er det to ting som er spesielt viktige og det er å velge riktig frekvens i forhold til døgnet og høyden på antennen.
                                Riktig frekvens i forhold til døgnet ???
                                Hva mener du ?

Comment

HF bølgene påvirkes av ionisfæriske forhold. Disse varierer i løpet av døgnet og påvirkes blant annet av solen++. Dette kan sikkert noen si mye mer om enn meg.
                                  jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Comment

Opprinnelig skrevet av cap
                                    HF bølgene påvirkes av ionisfæriske forhold. Disse varierer i løpet av døgnet og påvirkes blant annet av solen++.
                                    Har aldri hørt om dette før. Tas vel neppe hensyn til det under trening. Aldri vært borti at vi må bytte frekvenser ift når på døgnet det er.

Comment

Opprinnelig skrevet av Minimi
                                      Opprinnelig skrevet av cap
                                      HF bølgene påvirkes av ionisfæriske forhold. Disse varierer i løpet av døgnet og påvirkes blant annet av solen++.
                                      Har aldri hørt om dette før. Tas vel neppe hensyn til det under trening. Aldri vært borti at vi må bytte frekvenser ift når på døgnet det er.
                                      Kommer jo ann på om du er utstyrt med HF det, er vel ikke altfor mange i Einsatz som er det...

Comment

Hehe. Jeg leste faktisk ikke HF i denne sammenheng. Point taken.

Comment

Hvis du har tilgang til FR 6-3-5 Jegertroppen, så står det en del tips om hvordan få bedre signaler og om improviserte antennet i vedlegg 3.

Jeg har denne elektronisk, men jeg vet ikke helt hvordan reglene er på offentlig spredning av militære reglementer.
                                          Så hvis det er lov, kan jeg sende denne på mail til de som ønsker det.

Comment

Opprinnelig skrevet av Forza
                                            Hvis du har tilgang til FR 6-3-5 Jegertroppen, så står det en del tips om hvordan få bedre signaler og om improviserte antennet i vedlegg 3.

Jeg har denne elektronisk, men jeg vet ikke helt hvordan reglene er på offentlig spredning av militære reglementer.
                                            Så hvis det er lov, kan jeg sende denne på mail til de som ønsker det.
                                            Ligger det på internett fritt fra kilden så greit, men reglementer er ment til bruk av folk som har tjenestlig behov. Du er IKKE sikker på at de du utveksler med her har tjenestlig behov.
                                            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Dette er det forresten mange som er utrygge på, og da blir det en del "løkmeldinger".
                                              Fantastisk kommentar...

Comment

Dette ligger iallefall tilgjengelig:
                                                http://www.hvsks.no/reglementer/index_reglementer.htm
                                                ....

Comment

Opprinnelig skrevet av Minimi
                                                  Opprinnelig skrevet av geirknuta
                                                  På HF er det to ting som er spesielt viktige og det er å velge riktig frekvens i forhold til døgnet og høyden på antennen.
                                                  Riktig frekvens i forhold til døgnet ???
                                                  Hva mener du ?
                                                  Hvis du går inn på den nederste linken som jeg har lagt inn til mil.no så står det litt om dette
                                                  Sand til frokost sa Rommel

Comment

Re:

Opprinnelig skrevet av AA
                                                    Dette ligger iallefall tilgjengelig:
                                                    http://www.hvsks.no/reglementer/index_reglementer.htm
                                                    Not Found

The requested URL /reglementer/index_reglementer.htm was not found on this server.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
                                                    Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

Re: Tips og triks for bedre samband

Forsvaret omorganiseres så ofte at du ikke kan forvente at en link holder i tre år...

Jeg kan ikke grave frem noen reglementer nå, men veldig kort forklart snakker vi om lag i ionosfæren som varierer med tid på døgnet, solflekkaktivitet o l, og som kan påvirke radiosamband. Dette vil i størst grad påvirke HF-samband som baserer seg på å reflektere radiosignalene i ionosfæren (rombølger), i motsetning til VHF/UHF og HF på avstander mindre enn ca 30 kilometer, hvor radiobølgene går direkte mellom sender og mottaker (jordbølger).
                                                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Står forholdsvis mye om HF her: http://www.mil.no/felles/ffi/hf/start/

Comment

Noen som har noen eksempler på improviserte antenner og/eller tips for bedre sending og mottak på MRR/LFR?
                                                          Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

i
                                                            motsetning til VHF/UHF og HF på avstander mindre enn ca 30 kilometer, hvor radiobølgene går direkte mellom sender og mottaker (jordbølger).
                                                            Nja....man får jordbølger når man jorder sambandet enten ved jordingsspett eller kråkefot. LOS samband (MRR/LFR etc) bruker direktebølger mellom sender og mottaker. Det vil være jordbølger uten jording også, da jordingen går direkte via chassis på sambandet, men i meget begrenset omfang.

Comment

Working...
                                                            X