Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til samband og utstyr.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Jeg er på utkikk etter en skjøtekabel mellom lfr (denne: http://www.kongsberg.com/~/media/KDS...ion/MH300.ashx) og antenne. Jeg ønsker og flytte radiolomma mi forran på vesten, men vil fortsatt ha antenna bak. Jeg har sett at bla TMBN bruker denne løsningen og har snakket med medsoldater i innsatstyrke grebe, men ikke fått noen gode svar på hva kabelen heter eller hvor denne kan kjøpes. Er det noen som vet dette her?

Da er jo et bilde av antennekontakten avgjørende...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Comment

Tror de kablene er laget av sambands-folk som tar deler fra antenner, og ikke noe som kjøpes.
      - Don't confuse enthusiasm with capability

Comment

Opprinnelig skrevet av kennyholen Vis post
        Jeg er på utkikk etter en skjøtekabel mellom lfr (denne: http://www.kongsberg.com/~/media/KDS...ion/MH300.ashx) og antenne. Jeg ønsker og flytte radiolomma mi forran på vesten, men vil fortsatt ha antenna bak. Jeg har sett at bla TMBN bruker denne løsningen og har snakket med medsoldater i innsatstyrke grebe, men ikke fått noen gode svar på hva kabelen heter eller hvor denne kan kjøpes. Er det noen som vet dette her?
        Skeptisk.
        Når du fjerner en antenne på en håndholdt, endrer du jordingsplanet.
        Jeg har ikke målt hvordan dette vil påvirke en LFR, det er ikke sikkert det har noen særlig praktisk betydning iom at frekvensene er såpass lave og avstanden mellom samband og antenne blir så kort.

Orker ikke stå opp fra senga nå, men kan sjekke både kabel og plugg i morgen :P

/pF

Comment

I og med at du er i HV-I, så er tilgangen på SB verksted sikkert dårlig, men SB verkstedet lager dette for en slikk og ingenting. Er ikke noe som krever at man stripper gamle antenner.

Har ingen betydning for effekten til en LFR.

Ser slik ut:

Hele kabelen (jeg har to stk):

Kontakt til samband:

Kontakt til antenne:
          It's not about surviving, it's about winning.

Comment

Dekninga blir dårligere ved bruk av nevnte kabel
            ...we few, we happy few, we band of brothers

Comment

Opprinnelig skrevet av Frost Vis post
              Dekninga blir dårligere ved bruk av nevnte kabel
              Skeptisk.

Det er mer orienteringen av antenna som er problemet, enn at man legger på en kabelbit. Videre er ofte kobling mellom antenne og kabel dårlig utført på en del slike løsninger.

Comment

Som sambandsmann kan jeg støtte AGR416 med og si at det er rimelig enkelt for SB verkstedpersonell å mekke om de vet hvilken endestykker som skal brukes.
                Så lenge termineringen av endene blir gjort bra vil du nok til din bruk ikke merke så mye til tap av uteffekt eller støy.

Comment

Nå får sambandsguruene komme på banen om jeg tar feil, men burde ikke dette være grei skuring for dem som ikke ønsker å mekke for mye selv?

http://www.cableworld.no/videokabler...m)-1-meter.asp

+

http://www.cableworld.no/adaptere/bn...-bnc-hunn).asp

Comment

Tipper du trenger en coax-kabel på ønsket antall cm, en avisolerer, krympestrømper og kontakter samt dingsen jeg ikke kommer på som kan klemme de fast. Du "forlenger" jo antennas lengde med en slik kabel, men iom at det er såpass kort lengde kan jeg ikke se noen reelle problemer med tanke på endret impedans eller motstand totalt i antenna.Jordinga endres uansett ikke. Det eneste jeg kommer på som kan skape problemer er at lengden på antenna i min enkle verden er blitt lengre, og dermed vil komme i strid med den klassiske literaturen sin mening om optimal antennelengde som skal være en hel, halv eller kvart bølgelengde. Men med antenner i fast lengde så blir det litt vanskelig å si noe om da LFR bla. benytter seg av frekvenshopping.

Men hva veit jeg...?

Comment

Leserbrukernavn har helt rett. Problemet blir at antenna ikke er tilpasset bølgelengden man sender på, men nå er min erfaring at frekvenser man blir tildelt i systemet ikke er basert på kalkulasjon av bølgelengder og antenneutforming i utgangspunktet, så den ulempen er forsåvidt der allerede. Det var iallefall tilfellet tidligere, hvordan det er i dag vet jeg ikke.

Min erfaring er at denne løsningen påvirkes i mye større grad av andre faktorer enn antenna i seg selv (inkl. antennekabel), lokasjon, topografi, vegetasjon, værforhold, forstyrrende elementer (mobiltelefon i KO er noe av det verste som påvirker sambandet) og graden av reflektorer som gir økt effekt. Så at denne kabelløsningen skal påvirke sambandet i særlig nevneverdig grad vil jeg påstå er usannsynlig. Da er det mer å hente på andre faktorer.

Comment

En koaksialkabel av god kvalitet bør være isolert nok til at den ikke påvirker antennelengden, så vidt jeg vet. Viktigere er det med impedansen og det er der jeg ikke husker helt, men tror den skal være på 75 ohm.

Leserbrukernavn: Kontaken er BNC (hann for radio og hunn for antenen) og tangen du snakker om heter vel crimptang (http://www.biltema.no/no/Verktoy/Han...ntakter-23679/)

Comment

RG-58 50 ohm. tror jeg passer bedre.
                          MVH.
                          XM177A2

Comment

Nei antennen blir ikke forlenget med en coaxialkabel for denne typen antenner.
                            Lengden på kabelen er bare vesentlig når man beregner hastighetsfaktorer og det er ikke relevant for denne konstruksjonen.
                            50ohm er ganske vesentlig

Det kommer en antennekabel til LFR for nettop dette formålet, med en egen yttre kabel som lager et nytt jordingsplan.
                            Skal se om jeg får tak i spec og om jeg kan gi den ut her.

/pF som skal se film og spise pizza ... !

Comment

50ohm, det er mottatt Takk skal du ha

Comment

Antennekabelen påvirker helt klart antennen i form av en forlenget "antenne", til tross for at bruddet ligger i koblingen. Spørsmålet er heller i hvor stor grad det er en påvirkning. Jeg vil tro den er marginal. Og om frekvensen(e) ikke er tilpasset antennelengde i utgangspunktet, så kan "forlengelsen" slå begge veier. Merkbart tror jeg ikke det er uansett.

Comment

Sånn KO antenne greie (de store) kan du jo koble LFR direkte på, og dem har en coax kabel på sikkert 4-6m, som er lengre enn alle andre normale antenner til LFR. MB antenner er vel et annet eksempel, der er det også en lang coax.
                                  - Don't confuse enthusiasm with capability

Comment

Opprinnelig skrevet av PoseFant Vis post
                                    Nei antennen blir ikke forlenget med en coaxialkabel for denne typen antenner.
                                    Lengden på kabelen er bare vesentlig når man beregner hastighetsfaktorer og det er ikke relevant for denne konstruksjonen.
                                    50ohm er ganske vesentlig

Det kommer en antennekabel til LFR for nettop dette formålet, med en egen yttre kabel som lager et nytt jordingsplan.
                                    Skal se om jeg får tak i spec og om jeg kan gi den ut her.

/pF som skal se film og spise pizza ... !
                                    Kabelen heter:

Draka Comteq - RG223
                                    0586m
                                    Ch.-Nr. 4805301

RG223 er en coax kabel.

Det er den SB rep/verksted personell bruker for å lage denne antennen.

Og for å kommentere det essal sier om bruk av mastantenner, så vil jeg ta frem ett eks. AS-102 ("Tjøstem-antenne") har en vesentlig lengre kabel enn det man bruker her, uten at det påvirker effekten. Min personlige rekord er 11km med LFR tilkoblet Tjøstem. Jeg vet om folk som har sendt lengre.

Jeg er IKKE noen sambandsmann, og er ikke HI antenneteori, men jeg tror vel ærlig talt at antennelengde osv er mye viktigere for HF enn for VHF.

Comment

Mye av grunnen til suksessen med AS-102 kan like gjerne være at størrelsen på antenna samsvarer bedre med bølgelengden enn pisken gjør. At vinklingen er veldig fordelaktig er også mye av grunnen. Men at den funker fjell er det ingen tvil om nei, 11 km er sinnsykt bra.

Og du har helt rett AGR, det er mye viktigere for HF enn VHF.
                                      Gutta på Haakonsvern og FK KKIS er forbanna gode på antenneteori. Da jeg var på HI HF-kurs på Haakonsvern sendte vi til Lillehammer etter å ha bygd antenna selv med kabel, loddeapparat og reflektor på bakken. Sterk og klar, helt konge.

Comment

Vi borret noen små hull og brukte en fiffig stripsløsning for å holde kabelen på plass i antennesokkelen. Hva gjør du med de skivene? Har du noen muttere med utvendige gjenger eller lignende? Eller er det strips hos deg og?

Comment

HF har frekvenser under 30MHz.
                                          Et eksempel på lengden på en HF antenne på 30MHz er 300/30=10 som gir 10m bølgelengde. Elementene skal da være 10m lange for en helbølgeantenne.

VHF har frekvenser under 300MHz.
                                          Et eksempel på lengden på en VHF antenne er 300/300=1 som gir 1m bølgelengde. Elementene skal da være ... 1m lange for en helbølgeantenne.

Så kommer teorien inn i bildet. Vi lager ikke helbølgeantenner. Vi lager 1/4, 1/2, 7/8, 5/8 bølgelender.
                                          I tillegg kommer noe som kalles hastighetsfaktoren inn i bildet. Dette er ganske enkelt, hastigheten til radiosignalet i fødekabelen.
                                          Hastighetsfaktoren skal også kalkuleres inn i lengden for elementene.

En antenne som er basert på dipol prinsippet vil resonnere når elementene er 1/2 bølgelengde lange.

Så det store spørsmålet.
                                          Hva tror dere er viktigst.

1% feil i antennelengden på VHF, eller på HF ?
                                          I eksemplene over utgjør 1% 10cm for HF antennen på 10m og 1cm for VHF antennen på 1m.

Hvis antennene er plassert riktig med et godt jordingsplan og høyt nok over bakken, vil lengden på elementene flytte senterfrekvensen på antennen. Den vil da resonnere på andre områder enn det som er tiltenkt.

På HF ? Jeg ville heller hatt en antenne som var 10cm for kort der, enn en antenne som er 1cm for kort på VHF dersom senterfrekvensen var viktig

Jeg har selv snakket med folk i Russland på 7MHz båndet, med en 7.5m lang kobberledning som jeg har slengt ut av vinduet og tapet fast 30cm over bakken langs epletrær i hagen. Dette resulterte i en NVIS antenne som kaster signalene så og si rett opp i lufta og reflekteres av skyer.

På samme frekvenser har jeg snakket med Australia der jeg sendte signalet begge veier rundt jorda. Korteste og lengste.
                                          Men da på en antenne som var optimalt bygget for frekvensen, retningsstyrt og i optimal høyde over bakken for frekvensen.

Jo høyere frekvens, dess mer nøyaktighet må du ha for effektivt samband.

På den annen side, da jeg var 12 år gammel og startet å eksperimentere med samband, koblet jeg radioen min til hønsenetting som jeg hang opp inne på låven til bestefattern i Asker og snakket med folk i Oslo på 11m båndet. Det fungerte helt til jeg brant utgangen

/pF

Comment

Teori er fint det, men i praksis har jeg alltid hatt langt større utfordringer med HF enn med VHF.

Tror ærlig talt du overdriver effekten en slik kabel vil ha på sambandet. Jeg har bukt dette, det har flere kollegaer også, og det er ikke noen utfordring i en settingen en LFR er tiltenkt brukt.

Videre så er eksempelet ditt litt søkt, da vi ikke bruker frekvenser i toppsjiktet av VHF området. Ganske langt unna, faktisk.

For å sende lenger så har vi andre antenner uansett, så er ikke noe issue.

Comment

AGR har helt rett, er ikke et problem både antenne eller frekvens messig.

I denne sammenhengen er forøvrig frekvens spekteret litt annerledes enn en sivil radio.
                                              VHF 30-88Mhz
                                              HF 1.6-30Mhz

Comment

AGR416 / Snowman: Ikke lengden på fødekabelen, lengden på elementene

/pF

Comment

Oj... Noen sier meg at jeg ikke får varsler når noen svarer i tråden min...

Men anyways, tusen takk for alle svar. Jeg har lest igjennom dem og faktisk lært litt om samband!

Som tidligere nevnt så er nok tilgangen på SB verksted heller laber når du er i I-styrken, men vi får gjøre et forsøk på neste øvelse.
                                                  Men jeg jobber som elektriker til daglig, så jeg tror nok jeg har ganske grei tilgang på eventuelle deler jeg måtte trenge for å lage meg en kabel på en meter.

Men bare for å slenge meg med i diskusjonen, jeg har brukt LFR'en med de antennene vi har tilgang på i I-styrken. Bladantenne, pisk, bilantenne osv.. Og jeg har aldri merket noen problemer med å synke opp imot KO/ledestasjonen. Snakket også med samkorpen i troppen på forrige øvelse og han kunne ikke se noen problemer med å bruke en kabel mellom LFR - Antenne for å få antenne på ryggen og LFR forran. Men jeg suger når det kommer til samband så jeg får bare gjøre et forsøk. Kan si fra om det funker, men det er lenge til neste øvelse dessverre...

Comment

Det er vel en elektronisk tuning av (av impedansen) antennene som ikke gjør det avgjørende å ha helt riktig antennelengde?

Jeg husker vi på 70- og 80-tallet brukte en 10 meter høy jordplanantenne som het RC-292. Både dipolen og de tre jordplan-elementene besto av flere elementer, der man måtte tilpasse antallet elementer etter hvilken frekvens man brukte (i tre bånd: 30-36,5 MHz skulle ha 4 elementer i dipolen og 5 i hver av jordplanstengene, 36,5 - 50,5 MHz skulle ha 3 elementer i dipolen og 4 i jordplanstengene, mens 50,5 -75,95 MHz skulle ha 2 i dipolen og 3 i hver av jordplanelementene). Det var et helvete å ta ned antennen og endre antallet elementer hvis man skulle skifte mellom elementene, selve den 10 meter høye stangen besto av 12 elementer og var helt ustabil, støttet av 6 barduner og sto ikke uten god bardunering. For de nyere jordplanantennene (AS-102N på mast AB-178N er den jeg kjenner i HV) med elektronisk antennetuning trenger ikke antennelengden være så godt tilpasset frekvensen, og det regner jeg med også gjelder LFR.

Med RC-292 antenne med riktig tilpassede elementer og radio AN/VRC-46 på full sendestyrke fikk man i hvert fall god kontakt på opp til en god del mil. Jeg fant nå denne artikkelen som viser hvor sterkt effekten avhenger av å ha riktig lengde på antennen (og jordplanelementene) i forhold til frekvensen, selv om man har det siste riktig for båndet.
                                                    Last edited by hvlt; DTG 130243A Dec 13, .
                                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Stemmer det hvlt.
                                                      Du får ikke optimale forhold, men tuneren sikrer riktig impedanse så ikke utstyret skal bli ødelagt.

/pF

Comment

Nå tror jeg nok at SB verkstedsarbeidere som lager disse antenneforlengerne har peiling på hva slags kabel man skal bruke, samt kvalitet og lengde for å unngå forringing av kvalitet.

En kabelbit som det er snakk om her, på kanskje 0,5 meter har null praktisk betydning.

Comment

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                                                          Nå tror jeg nok at SB verkstedsarbeidere som lager disse antenneforlengerne har peiling på hva slags kabel man skal bruke, samt kvalitet og lengde for å unngå forringing av kvalitet.

En kabelbit som det er snakk om her, på kanskje 0,5 meter har null praktisk betydning.
                                                          Jepp.
                                                          Kvalitet på kabel er viktigere på langt høyere frekvenser enn de vi bruker i forsvaret.
                                                          Lengden spiller også liten trille på så korte avstander.

Skal man derimot sette opp en basestasjon med 30m lang fødekabel, kan man begynne å regne antall decibel tap både på effekten ut og mottak, selv på VHF

/pF

Comment

Tenkte å prøve å lage en sann kabel sjølv, ser kabelen [Link] som er nevnt, RG223, har dobbel skjerm, skal desse jordast i pluggane i begge ender?

Ebay

Og vil desse pluggane gjere nytta?

Plugg 1

Plugg 2

Neo
                                                            Vi borret noen små hull og brukte en fiffig stripsløsning for å holde kabelen på plass i antennesokkelen. Hva gjør du med de skivene? Har du noen muttere med utvendige gjenger eller lignende? Eller er det strips hos deg og?
                                                            Er der ei smart løysning for dette? Ser denne pluggen [Link] har utvendige gjenger, kan det fungere?

Comment

Working...
                                                            X