Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til samband og utstyr.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

En-leder kabel jordes kun i en ende.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Kaapee Vis post
      Tenkte å prøve å lage en sann kabel sjølv, ser kabelen [Link] som er nevnt, RG223, har dobbel skjerm, skal desse jordast i pluggane i begge ender?

Ebay

Og vil desse pluggane gjere nytta?

Plugg 1

Plugg 2

Er der ei smart løysning for dette? Ser denne pluggen [Link] har utvendige gjenger, kan det fungere?
      Plugg 1 til radiosiden tror jeg skal funke bra (en helt standard kobling der).

På antennesiden er det ikke COTS, men standardkobling ala det du viser der+ el-tape eller noe liggnende kan funke. Noe liggnende jeg har brukt frem til nå og det har funket helt fint. Er bare litt jobb å ta antenna av og på men det gjør man uansett ikke så ofte.

Kommentér

Okei, takk for svar!

For å være heilt sikker, kabelen skal kun jordast på radiosida?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Kaapee Vis post
          Okei, takk for svar!

For å være heilt sikker, kabelen skal kun jordast på radiosida?
          Denne ble jeg veldig usikker på, men ettersom en viktig del av antenna sin virkemåte er jordinga så ville jeg jordet i denne enden og brukt det som felles jordingspunkt.

Kommentér

Hei, er det noen som vet navn/artikkel på antennesokkelen til LFR/MMR? Eller enda bedre; kor ein kan få tak på slike løst? Ønsker å prøve ut eit forslag fra sambandseksjonen ang. antennens rekkevidde/effekt i problemområder. Vil deretter prøve å få lagd ein meir permanent løsning enn kleshengere og gaffateip kan gjøre. Da trenger vi å kunne skru antennene av og på hurtig og enkelt.
            g166.pngRT1319AntConb.jpg

Kommentér

Jeg kjenner ikke festet, men ut fra bildet kan det se ut som om det passer med en standard bnc-kopling (tilsvarende som ved sem52n). Hvis det er tilfelle, og du trenger kun elektrisk kopling til ledning til en improvisert antenne, og ikke avstiving for antennepisk, kan du bruke denne:
              http://www.ebay.com/itm/BNC-Male-Plu...item1e97dca654

Den røde skrukoplingen er antennens senterleder, og den svarte er jordkopling.
              Si vis pacem, para bellum

Kommentér

Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
                Jeg kjenner ikke festet, men ut fra bildet kan det se ut som om det passer med en standard bnc-kopling (tilsvarende som ved sem52n). Hvis det er tilfelle, og du trenger kun elektrisk kopling til ledning til en improvisert antenne, og ikke avstiving for antennepisk, kan du bruke denne:
                http://www.ebay.com/itm/BNC-Male-Plu...item1e97dca654

Den røde skrukoplingen er antennens senterleder, og den svarte er jordkopling.
                Takker for tipset. Har slike i kit'et allerede og er godt fornøyd med dem. Men det eg er ute etter er selve sokkelen/skrufestet til orginalantennen, slik at disse kan festes til ein meir permanent koblingsboks som tåler å stå ute i vær og vind over lengre tid. Har funnet produsenter av slike koblinger på nettet, men ingen som selger små kvanta til privatpersoner. Selve BNC-koblingen er strengt tatt ikkje nødvendig til dette prosjektet, men den kvite delen i midten og skrugjengene på utsiden er det.

Kommentér

Og mens vi er inne på samband; er det noen som kjenner til eit godt og kompakt SWR-meter som egner seg til å måle antenner på militære frekvenser. Spesielt hendig når ein skal sette opp improviserte antenner. Tenker på noe lignende som dette:
                  http://radiosalg.com/index.php?main_...roducts_id=763
                  Stikkord her er bærbart, kompakt og selvforsynt (ikkje nettstrøm)

Kommentér

Bare å sende mail til radiosalg og spør om det SWR-meteret dekker HF og VHF.
                    Bare å skjekke om det viser SWR i nevnte frekvensområde og viser reflektert som dette ser ut til å gjere.
                    SWR er heller enkel og billig elektronikk til feltnivå uansett, så det meste funker. Husk å få med overganger til BNC kobling, mange slike SWR metere mangler det.

Kommentér

Dette skal være en bra antenneanalysator:http://www.permo.no/RigExpert/RE_AA1...jyre%20PDF.pdf. Den koster litt så radiointeressen bør gå lenger enn til gjennomføring av førstegangstjenesten for å kunne forsvare anskaffelsen økonomisk.
                      Si vis pacem, para bellum

Kommentér

Noen som vet hvor man kan få tak i en sånn antenne (ikke dummy selføglig)

http://www.ebay.co.uk/itm/Live-Resin...item3f33a95c34

som funker til LFR(Er i HV I-styrken). Har kjøpt BNC kable og adapter for å kunne legge antenna på ryggen.

Mvh Gundid

Kommentér

Sv: Hjelp til samband og utstyr.

Legger denne her:

https://www.aldrimer.no/forsvarets-6...ter-fremdeles/

Sent fra min C6903 via Tapatalk
                          Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Hva heter denne type mikrofon?

uploadfromtaptalk1453758280898.jpg

Sendt fra min TLC 200

Kommentér

Vi pleide å kalle en sånn dings en monofon da jeg var i Hjelpekorps i forrige århundre.
                              "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                              - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Monofon ja, eller "talar-tut" i enkelte deler av landet... Mono toveis via en 3, 5 Jack vanligvis. Noen har også uttak for headset/øreplugger.

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk
                                *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Kommentér

Det sto skuldermikrofon i produktbeskrivelsen, men syntes det hørtes kunstig ut.

Sendt fra min TLC 200

Kommentér

Nja... Det der som er avbildet er TopCom sin og de kommer med mulighet for å feste en klips bakpå monofonen, og dermed feste den på tiltenkt skulderklaff. Forøvrig mange andre produsenter som har den klipsen tilgjengelig.

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk
                                    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Kommentér

Det mest treffende ordet, som brukes mest på norsk er monofon, og på engelsk Speaker Microphone. En monohøytaler og mikrofon i en og samme dings.

De aller fleste monofoner kommer med mulighet for å bytte festeanordning bakpå for flerbruk, det være seg klips til å henge i skulderklaff eller annen festeanordning til kjøretøymontert eller veggmontert feste.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                      Working...
                                      X