Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Trådantenne VHF-samband

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Trådantenne VHF-samband

Hei!

Noen som husker den gode gamle trådantenna som ble brukt sammen med 77'en? Jeg er ute etter spesifikasjoner på denne, tenkte å produsere opp noen for å ha til improviserte/retningsvirkende antenner. Har dessverre ikke sett denne selv, bare hørt sagn om hvor bra den var...

Dersom noen i tillegg kan forklare meg HVORFOR den virker blir jeg også glad. Kan antenneteori, men skjønner ikke hvorfor denne "antenna" egentlig virker, og spesielt hvorfor den sender på langs av lengderetninga...

Re: Trådantenne VHF-samband

Den heter AS-100N.

Utbredelse (propagasjon) fra en antenne bestemmes av flere faktorer, en av dem er forholdet mellom bølgelengden på den frekvensen du sender på, og lengden på antennen. Trådantennen ble gjerne brukt som helbølge- eller halvbølgeantenne. Sender du på 30Hz har du en bølgelengde på 10 meter, og på 60MHz 5 meter. En helbølgeantenne vil følgelig bli hhv 10 og 5 meter lang, og en halvbølgeantenne 5 eller 2,5 meter lang.

Det fins masse lure triks i ludo for å oppnå bedre rekkevidde og direktiv virkning, for eksempel ved å bruke trådantennen til å lage en omvendt-V dipol, lage kunstige jordplan, bruk av motvekt etc. (På McGyver-tråden her på milforum finner du andre lure ting, som å bruke hesjestreng, autovern, kraftledninger etc.)
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Nja.. Den gode gamle slepeantennen du tenker på - var slettes ikke god - men når man skulle gå i tett skog - var ikke stangantennen ett alternativ.
      Det at den var så dårlig gjorde jo at folk prøvde desperate ting, som å legge den i en bekk, eller jorde den mot andre større metallgjennstander for å forsøke å få bedre signal - uansett hva man gjorde ble resultatet ganske dårlig. (sammenlignet med bedre radio og antenneutstyr).

Som Rittmester skriver - frekvensen avgjør lengden, men man klipper selvsagt ikke i en "ferdig" slepeantenne - og å forlenge den med jukse-midler kan også forverre signalet, men når man er desperat, så prøver man det meste.
      Det som ofte fungerer bedre er å flytte seg noen meter (treffe bølgelengden).

HF antenner, som har ennå lengere bølgelengde, benytter svært lange "trådantenner" - disse monteres opp med jordplan, motvekt og i forskjellige "former" for å sende signal i riktig retning, og avstand.

SteinarT

Kommentér

At antennelengden henger sammen med senderfrekvensen er greit, og selv om det sitter tilpasningsledd i radiosettet vil du få en bedre utbredelse med en helbølgeantenne, den er grei. Må kanskje utrykke med klarere; lurer konkret om deler av antennen var skjermet, om en ganske enkelt rullet opp enden av antennekabelen for å tilpasse lengden, litt som på en AN/PRC-111 vindeantenne.

Har funnet navnet og en prinsippskisse i gammel felthåndbok, men der ble dekningsdiagrammet tegnet med hovedloben på langs av lengderetningen av antenne, pekende vekk fra radiosettet.

Dette bryter både med det faktum at utbredelse av elektriske og magnetiske felt skjer på tvers av lengderetninga til lederen, og det at jordplanet i radiosettet (går ut fra at det ikke var lagt ut noe kråkefot el. da dette ikke var tegnet inn) skulle gjøre at effekten derfor heller gikk på tvers av antenneretningen, trukket mot radiosettet?

Under lure triks vil jeg ellers få legge til at å sette 77'en på støtfangeren til en feltvogn vil lage et jordplan som vesentlig retningsvirker effekten og gir deg økt rekkevidde mot "bakenden" av kjt.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av steinart
          Nja.. Den gode gamle slepeantennen du tenker på - var slettes ikke god - men når man skulle gå i tett skog - var ikke stangantennen ett alternativ.
          Det at den var så dårlig gjorde jo at folk prøvde desperate ting, som å legge den i en bekk, eller jorde den mot andre større metallgjennstander for å forsøke å få bedre signal - uansett hva man gjorde ble resultatet ganske dårlig. (sammenlignet med bedre radio og antenneutstyr).

Som Rittmester skriver - frekvensen avgjør lengden, men man klipper selvsagt ikke i en "ferdig" slepeantenne - og å forlenge den med jukse-midler kan også forverre signalet, men når man er desperat, så prøver man det meste.
          Det som ofte fungerer bedre er å flytte seg noen meter (treffe bølgelengden).

HF antenner, som har ennå lengere bølgelengde, benytter svært lange "trådantenner" - disse monteres opp med jordplan, motvekt og i forskjellige "former" for å sende signal i riktig retning, og avstand.

SteinarT
          Så ikke innlegget ditt før jeg postet forrige. Bør kanskje heller fortsette med 1,3m feltkabel på kropp festa til radiosettet og bladantenne mener du?

Ellers gjelder det å flytte på seg ja, refleksjoner i terrenget, jordplan i bakken og mest mulig åpen luftelinje til KO er tingen.

Kommentér

På vinterøvelsen kom jeg over et oppklaringslag med direktiv VHF-antenne. De kalte den "mattis-snora", og i følge dem hadde de bedre forbindelse med ko, enn nabo-enheten som stod med "Tjøstheim". Har tidvis prøvet å få tak i den, uten hell.

Fordelen er naturligvis bedre rekkevidde, men man må vite hvor mottakeren står, samt at man kan risikere at andre enheter, utenfor loben ikke får forbindelse, som man ellers ville fått med en isotropisk antenne.

Typiske avdelinger som med god kompetanse på samband kunne brukt dette er oppklaring før klokka H, hvor KO er noenlunde statisk, og det er lite behov for samband med andre avdelinger. I tillegg kan relelag bruke dette på den "slavesiden". Eksempel: direktiv antenne mot KO vil kunne åpne for å plassere de lengre fram, mens de på "mastersiden" bruker en vanlig rundstråleantenne.
            XU
            Stundom sit eg og tenkar. Og stundom ikkje.

Kommentér

Hvorfor montere hele '77ern på støtfangeren ?

Istedenfor å montere en robust boks sokkelen til automatantenna kan monteres på ved kjøring, og dertil demonteres ved endt kjøring hvor det går skjerma coax-kabel inn til en stasjon du enten har full 160-enhet eller din AN/PRC 77 står fastmontert, mener jeg ?
              Treigt å gå ut av kjøretøy for å skru opp volumet på rajoen.

AS-100 var ment for mer statisk bruk enn mobile stangantenner, så sammenligninga mellom stang- og trådantenne ovenfor er ubrukelig.
              På marsj - stang/blad. I base/tilsv trådantenne, evt jordplan.

Driver og forsøker grave fram gammal kunnskap ettersom jeg har skaffet meg en 27Mhz CB-radio (VHF) til langtur med bilen(e), så sambandsteori og annet relevant gammalt mugg dukker opp stykkevis og delt for tiden. Kosta meg usle 600,- med magnetfot til antenne, radioen og mic. Den er simplex as is, men med speaker kobla til, så er radioen duplex - nice.
              Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Jeg gjentar:
                Jeg er ute etter spesifikasjoner på denne, tenkte å produsere opp noen for å ha til improviserte/retningsvirkende antenner. Har dessverre ikke sett denne selv, bare hørt sagn om hvor bra den var...

Dersom noen i tillegg kan forklare meg HVORFOR den virker blir jeg også glad. Kan antenneteori, men skjønner ikke hvorfor denne "antenna" egentlig virker, og spesielt hvorfor den sender på langs av lengderetninga...
                ... det faktum at utbredelse av elektriske og magnetiske felt skjer på tvers av lengderetninga til lederen, og det at jordplanet i radiosettet (går ut fra at det ikke var lagt ut noe kråkefot el. da dette ikke var tegnet inn) skulle gjøre at effekten derfor heller gikk på tvers av antenneretningen, trukket mot radiosettet?
                Med fare for å virke frekk ovenfor mennesker med potensielt mye erfaring; jeg føler jeg kan antenneteori, nettopp derfor forstår jeg ikke denne antennens virkemåte, det var mer det jeg var på utkikk etter en forklaring på heller enn "selvfølgeligheter" innen emnet

Altså: Har noen spesifikasjoner på antenna? brukererfaring?

Og; hvorfor har antenna opptegnet antenneloben 0 grader på antennens lengderetning? Etter antenneteori skulle denne være 90 grader på lengderetning, det eneste jeg da kan forstå er at man vinkler antennen med "radiosett-enden" høyest, men det forklarer fortsatt ikke den smale loben antenna oppgis å ha.

XU: det er nettopp den type bruk som er aktuell ja!

Gehenna: Har du brukererfaring med antennen? Hvordan er typisk montasje av denne i felt og erfart rekkevidde og "åpningsvinkel" på antenna?

Forøvrig er 77 (eller annen VHF) på støtfanger et felttriks for enkle infanterister når en IKKE har kjøretøysmontasje, men fra en posisjon ønsker å nå en annen kjent posisjon en ellers ikke får forbindelse med da jordplanet i chassiset på kjøretøyet gir en veldig retningsvirkende effekt. Også passer den veldig fint å ha der om en leder striden med kartet på panseret, altså ikke bare panserbrief, men panserstrid!

Kommentér

Du har helt rett. EN halvbølge dipol sender det meste av energien ut vinkelrett på antennen, ikke langs antennen. Det kan du se på figuren på side 4 i dette kompendiet (lenke). Det samme gjelder for en vertikal kvartbølge dipol som du finner i samme kompendium på side 10. Det er derfor en vertikal kvartbølgeantenne er så effektiv for VHF-samband (pisk-antenne til 77).

Men på samme side ser du også at andre bølgelengder sender mer (eller mindre) av signalet opp i lufta i stedet. Ved 5/8 bølgelengde går enda mer av signalet ut langs bakken, mens ved 3/4 går det meste opp i lufta og lite langs bakken. Ved 1/1 bølgelengde går ikke noe av signalet langs bakken, det meste går opp i 45 grader vinkel. For VHF er det en dårlig ide, for HF som reflekteres fra den aller høyeste delen av atmosfæren (ionosfæren) er det en god ide.

Så kommer det som er poenget: En riktig brukt AS-100N antenne skal strekkes ut i hele sin lengde (bindes til trær elle lignende i endene). Den er 45 meter lang. Dvs.at antennen er mye lengre enn bølgelengden (5-10 ganger lengre), hvis man sender i båndet som AN/PRC-77 bruker. Det er i dette tilfellet man får stor retningsbestemmelse langs antennen (det meste av signalet innen 15 grader fra retningen, så man må være nøyaktig med retning!).

I HF vil forresten en slik horisontalt opphengt trådantenne (som da ikke er lang i forhold til bølgelengden) virke helt annerledes (muligens oppklaringspartruljen til Rittmester nyttet den?). I frekvensområdet 2-8 MHz vil man kunne sende det meste av signalet omtrent rett opp, med god refleksjon ned igjen fra lag omlag 1000 km oppe, slik at man kan få svært gode forhold ut til et par hundre km (dette kalles NVIS, Near Vertical Incidence Skywave).
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

0 grader og 180 graders senderetning skal ha lik rekkevidde, minus antennas egen lengde.

Så husker jeg ikke hvor mye til side ved radio eller langs antenna man også sender. Er for gammal til å huske ting jeg ikke har bruk for, spør meg gjerne hvorfor Vippetangen heter Vippetangen eller noe sånt no ;-D
                    Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                    Working...
                    X