Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

For sambandsfolk

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Storebror USA?
    In the age of information, ignorance is a choice.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av BOFG
      Men det som har frembragt mye diskusjon mellom sambandspersonell som kommer fra Jørstadmoen og oss som har fått det inn i HV er bruken av "Ja" og "Nei" i stedet for "Positivt" og "Negativt".
      Er da mye lettere å høre forskjell på ja og nei, enn negativt og positivt...
      Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Kommentér

RTX

Radiotelefoni er et artig emne, så lengre opp noen snakket om at '77 er ugradert og joda, den ér så.

Men det var plenty cryptobokser til å koble opp til den, i Kongeriket på et tidspunkt. Da ble den enda større og tyngre, men man kunne snakke "uforstyrra". Kjekt.
        Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Etter min mening er ikke mangelen på krypto hovedproblemet med 77n det er rekkevidden, er jo kortere enn en øst tysk diskos på det rare 80 tall

Kommentér

Range

Helt enig i at fire mil blir snaut i lengden, ordspill utilsiktet (også her), men den var jo snekret sammen på diverse teknikeres benk på slutten av 50-tallet med det formål å være et godt lags-SB-middel, og dét er den jo.

Selv om dagens lag gjerne anvender helt andre, praktisk talt "nintendo-size" eller mobil-size apparatur, har jeg ikke noe imot å spre lærdom på ArmyNavy-PRC 77-familien til andre ;-D
            Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

77'n er kanskje ikke verdens beste radiosett, men den har en grei tendens til å virke. Men SEM52-et-eller-annet funker jo knapt nok forbi neste furulegg...

Har bare brukt den et fåtall ganger, men kan ikke si at jeg ble helt overbevist av SEM'ns fortreffelighet. Har den noen gang fungert som noe annet enn pynt i GRU'en?
              "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away." Philipp K. Dick

Kommentér

Var det ikke de øst tyske diskosene som gikk lengst på 80-tallet, dog med ikke godkjente hjelpemiddler

Samband: Min far var gnist fra marinen og seilte senere som offiser (gnist) i utenriksfart. Var med han og min mor mens jeg var 3-4 år. Husker at han var rimelig frustrert langt nede i Stillehavet når han fikk morsesignalene fra det høye nord ned nesten i stereo, men likevel med ca 1 sek forsinkelse på signal 2. Sender/mottaker var satt opp slik at signalet tok to veier rundt Tellus og de nådde nesten samtidig frem. Litt vanskelig å tolke signalene da.

Radiorommet på fartøyet var ca 15 kvm og det er rart å tenke på at en veggmontert Skanti på ca 450 kvcm gjør samme jobb. Dette var i 72/73.
                Si Volas - Morieris

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Biggs
                  Storebror USA?
                  Vel. På engelsk er vel uttrykkene "Affirmative" og "Negative" som er litt mer distinkte enn pos/neg.

Storebor Hollywood er dog en mulighet...
                  Flag Oscar!

Kommentér

77'n er kanskje ikke verdens beste radiosett, men den har en grei tendens til å virke. Men SEM52-et-eller-annet funker jo knapt nok forbi neste furulegg...

Har bare brukt den et fåtall ganger, men kan ikke si at jeg ble helt overbevist av SEM'ns fortreffelighet. Har den noen gang fungert som noe annet enn pynt i GRU'en?
                    Jeg ser deg, men jeg hører deg ikke-radioen. Var heldigvis forskånet fra å bruke den, men jeg knuste en del batterier når vi var fri for AA-batterier på depot. Et SEM52-batteri er nemlig 6 AA-batterier seriekoblet inni en plastikkboks. Problemet er at de er fiksert i boksen med bivoks eller noe annet svineri som er et helvete å få av...
                    Flag Oscar!

Kommentér

Kanskje vi skulle samle sammen SEM52-ene å bygge utepeis av dem? :-)
                      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away." Philipp K. Dick

Kommentér

Artigere med et duglegt smell. HMX anyone?
                        In the age of information, ignorance is a choice.

Kommentér

Er det ingen her som kjenner noen i forsvarets avhendingsprosjekt, så kan vi foreslå følgende plan for avhending av SEM-52-ene:

Dag 1: Teambuilding - Bygge utepeiser av SEM-52
                          Grillfest på kvelden!

Dag 2: Morgentjeneste - Repare fyllesjuke...
                          Formiddagstjeneste - Fylle utepeiser med TNT
                          Ettermiddagstjeneste - Nedtelling til avhending

Dag 3: Sende Miljøheimevernet og Natur og ungdom ut i teig for å gjøre nødvendig kildesortering

Kunne blitt ei koselig helg ;-)

Kommentér

Kanskje vi skulle samle sammen SEM52-ene å bygge utepeis av dem? :-)
                            Sem52 også kalt "Jeg ser deg, men jeg hører deg ikke" =D

Kommentér

Opprinnelig skrevet av geggi1 Vis post
                              http://www.armymars.net/ArmyMARS/Antenn ... nna-hb.pdf
                              Denne filen inneholder det mest grunnleggende for å forstå seg på samband generelt. Den inneholder nok info til at det er mulig å forstå viktige ting som propagasjon og viktigheten av å velge rett frekvens på rett tid av døgnet. Den har også forklart de viktigste prinsippene innen antenne teori oten at det blir for avansert for en legmann å forstå.
                              Linken er død. Her er en som virker. http://www.m0mvb.co.uk/uploads/1/6/5...antenna-hb.pdf

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                              Working...
                              X