Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

For sambandsfolk

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

For sambandsfolk

Det norske forsvaret har, såvidt meg bekjent, ingen gode publikasjoner vedrørende elektronikk/samband, med unntak av et par-tre gode offentlige rapporter fra FFI (For all del: Gi meg korreks om jeg tar feil). Derimot er det amerikanske forsvaret mye mer opptatt av å publisere informative tekster, formodentlig i et forsøk på å få operatører som ikke bare kan, men også FORSTÅR hva de gjør. I særdeleshet HV sliter med kunnskapsnivået, spesielt på HF (er min erfaring).

Under er et par linker til interessante, og ikke minst INFORMATIVE, publikasjoner gitt ut av amerikanerne (.PDF-filer).

Hva angår NEETS er nok modulene 09, 10 og 12 de mest interessante for sambandsfolk.

http://www.tpub.com/neets/

http://www.armymars.net/ArmyMARS/Antennas/

-claidheamh mòr-

Sierra Bravo

Nå er det vel slik at Hæren utdanner folk på par-dagerskurs eller mere, om det er behov for opplæring innen SB.

Tok et vektig kurs hos SB for etpar år sia jeg kommer til å ha nytte av i all senere tjænest.

Hvorfor HV ikke sender folk til samma stedet, har jeg aldri forstått. Det står ikke på pææng, for den summen det koster å sende én gubb fra et distrikt for å kvalitetssikre at man har minst én gubb som kan f.eks HF (ny og gammal HF) blir sinnsykt liten når man da ser seg rundt etter folk som kan HF og det ikke er en kjeft som kan den...

Få folk på kurs og motiver dem til å yte når de nå engang skal stå på listene til HV, sier jeg. En sjef får ikke gode mannskaper eller befal av å tvinge dem til (kun) å dyrke sine egne gulrøtter, de er det du som skal dele ut - fog pokkegg !
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Re: Sierra Bravo

Helt enig. Nå er jeg i den heldige stilling at jeg er i en avdeling med MYE kunnskap om samband (også HF). Faktisk er vi i ferd med å få etablert et radioamatørmiljø innad i avdelingen.

I så måte har jeg, fog pokkegg, klart å dele ut ihvertfall én GOD gulrot...

At jeg la ut linkene var ikke ment som noe annet enn det er, et forsøk på å la andre dra nytte av et vellaget infomateriale om emnet. Riktignok på engelsk, men i mangel av noe bedre på norsk......

-claidheamh mòr-

Kommentér

I særdeleshet HV sliter med kunnskapsnivået, spesielt på HF (er min erfaring).
        VHF og UHF er tenk-trykk-tal. Det stilles ingen krav til evne til å tenke eller teknisk innsikt.

HF er 50% kunnskaper, 50% teknisk innsikt, 50% Fingerspitzgefühl og 50% kreativitet i valg av antenner, jordingspunkter, plassering osv.

En god sambandsmann på HF tenker ikke, han føler. Han er i ett med sitt samband og kan høre på sitt samband hva som er galt og hvor feilen ligger.

En god sambandsmann på HF hater Icom-samband, automatiske antenneforsterkere og annet dill. Han stemmer sambandet direkte på frekvensen og bruker jordingskabler like tykk som sitt eget lår.

En god sambandsmann er en autist. Det er ikke så mange autister i verden, ergo er det vanskelig å finne gode sambandsmenn.
        Skraphaugen har talt!
        - Rill og Rall

Kommentér

Opprinnelig skrevet av lightfoot
          En god sambandsmann er en autist. Det er ikke så mange autister i verden, ergo er det vanskelig å finne gode sambandsmenn.
          He he, veldig bra
          Best blandt likemenn

Kommentér

En god sambandsmann er en som får radioen ut av depotet...[/quote]
            "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away." Philipp K. Dick

Kommentér

VHF og UHF er tenk-trykk-tal. Det stilles ingen krav til evne til å tenke eller teknisk innsikt.
              Hehe, tilhører vel denne gruppen, selv om jeg har hatt mine våkenetter med HF i brigaden.

Vi satte opp "verdens" beste dipol antenne i Bosnia og når Sambandstroppsjefen fikk satt opp mast og skulle revsusjonere HF sambadet så gikk alt i stå. Heldigvis hadde vi ikke revet ned vår felt dipol og vi stilte den velvillig til disp. Han ga aldri opp, men klarte ikke slå vår i det hele tatt. Han grov ned jordingskabel, fikk en helt tropp til å pisse på kabelen før han grov igjen, men neida vår antenne var best. Hehe.
              "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

Re: For sambandsfolk

Opprinnelig skrevet av Claidheamh
                Det norske forsvaret har, såvidt meg bekjent, ingen gode publikasjoner vedrørende elektronikk/samband, med unntak av et par-tre gode offentlige rapporter fra FFI (For all del: Gi meg korreks om jeg tar feil). Derimot er det amerikanske forsvaret mye mer opptatt av å publisere informative tekster, formodentlig i et forsøk på å få operatører som ikke bare kan, men også FORSTÅR hva de gjør. I særdeleshet HV sliter med kunnskapsnivået, spesielt på HF (er min erfaring).

Under er et par linker til interessante, og ikke minst INFORMATIVE, publikasjoner gitt ut av amerikanerne (.PDF-filer).

Hva angår NEETS er nok modulene 09, 10 og 12 de mest interessante for sambandsfolk.

http://www.tpub.com/neets/

http://www.armymars.net/ArmyMARS/Antennas/

-claidheamh mòr-
                Ja, siden du nevner hele Forsvaret under ett her, så tar du nok feil når det gjelder sambandspublikasjoner, samt EK (elektronisk krigføring). Luftforsvaret, og i særdeleshet Sjøforsvaret har mange publikasjoner når det gjelder samband.

En sambandsmann, sambandmatros, sambandsbefal og til slutt offiser har lang utdannelse i Sjøforsvaret. For å bli sambandsoffiser på de nye fregattene må man ha gått et "sambandskurs" som varer i ett år. Tar man da i betraktning alle andre kurs som må gjennomføres før dette kurset, ligger snittutdannelsen (innen samband) på ca 2-3 år. Den grunnleggende sambandsutdanningen for sambandsfolk i Sjøforsvaret (vernepliktige) varer i tre måneder.

Nå må man også ta i betrakning at Sjøforsvaret og Luftforsvaret har langt mer, og avansert, sambandsutstyr enn Hæren.
                Assumption is the mother of all fuckups

Kommentér

Lære det grunnleggende!

http://www.armymars.net/ArmyMARS/Antenn ... nna-hb.pdf
                  Denne filen inneholder det mest grunnleggende for å forstå seg på samband generelt. Den inneholder nok info til at det er mulig å forstå viktige ting som propagasjon og viktigheten av å velge rett frekvens på rett tid av døgnet. Den har også forklart de viktigste prinsippene innen antenne teori oten at det blir for avansert for en legmann å forstå.
                  Sand til frokost sa Rommel

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Bart Simpson
                    Ja, siden du nevner hele Forsvaret under ett her, så tar du nok feil når det gjelder sambandspublikasjoner, samt EK (elektronisk krigføring). Luftforsvaret, og i særdeleshet Sjøforsvaret har mange publikasjoner når det gjelder samband.
                    Ja, du har rett. En liten ubetenksom glipp, det hadde nok blitt mer korrekt å skrive "Hæren/HV", istedetfor "Forsvaret"....

Ofte kan det være slik, men det finnes en del tips & triks man kan gjøre med litt kunnskap/fantasi for å forbedre sambandskvaliteten, også på VUHF.

He, he. Ikke dum, den....

Opprinnelig skrevet av isak
                    Vi satte opp "verdens" beste dipol antenne i Bosnia og når Sambandstroppsjefen fikk satt opp mast og skulle revsusjonere HF sambadet så gikk alt i stå. Heldigvis hadde vi ikke revet ned vår felt dipol og vi stilte den velvillig til disp. Han ga aldri opp, men klarte ikke slå vår i det hele tatt. Han grov ned jordingskabel, fikk en helt tropp til å pisse på kabelen før han grov igjen, men neida vår antenne var best. Hehe.
                    He, he, formodentlig en litt flau og ydmyk Sb-troppssjef! Historien viser at HF er uforutsigelige greier. Men om man gjør en innsats og henter inn litt info på forhånd vedrørende ionosfæriske forhold (og vet å benytte seg av denne infoen), så er man langt på vei til å få et godt HF-samband. Men, spesielt i Nord-Norge, kan det innimellom være rett og slett UMULIG å opprette HF-samband utover rekkevidden til ordinære direkte- eller jordbølger, nettopp pga. de ionosfæriske forhold. Virker som dere hadde litt flaks og traff midt i blinken med feltdipolen deres.... Dere tok ihvertfall rotta på en viss Sb-troppssjef!

-claidheamh mòr-

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Claidheamh

He, he, formodentlig en litt flau og ydmyk Sb-troppssjef!

Virker som dere hadde litt flaks og traff midt i blinken med feltdipolen deres.... Dere tok ihvertfall rotta på en viss Sb-troppssjef!

-claidheamh mòr-
                      Hehe ydmyk er vel ikke en beskrivelse som passer på den karen ;-) Men med fare for å kjede andre så kan jeg ta en annen historie med samme karen.

Før vi dro nedover var vi innom Jørstadmoen for et 3 dagers kurs, og når vi kjørte rundt i leiren og skulle ha en liten "øvelse" så kom vi over en tropp med rekrutter som drev radio øvelse, og vi var som "blåluer" flest full av F***, så istedet for å kjøre rundt i leiren og gjennomføre vår øvelse, så lekte vi litt EK med disse. Og selvfølgelig skjønte ikke de hva som skjedde. Og hele greie endte med at vi tok rotta på deres "9" og avlyste lunchen. Skal si det var en sinna rekrutt troppsjef som spradet rundt der og prøvde å finne ut hvem synderne var. Og gjett hvem som kom ned som sambandtroppsjef 6 mnd senere? Hehe

Og vi hadde nok ikke "flaks" med felt dipolen vår ;-) Vi bare brukte det samme som vi gjorde i brigaden, mens sambandstroppsjefen skulle lage verdens beste HF antenne og hele prosjektet ble litt vel stort. Men til vårt bruk så funket feltlinje dipolen best.

Kommentér

HF og rekkevidde

Det ble anvendt HF (111) fra UNIFIL, hvor de da hadde grei kommunikasjon med hjemmeavdeling.

Ad notam.

Så fra Balkan og hjem burde fint la seg gjøre selv om man altså da beordrer tropps-pissing på kabel - kan det være her feilen hans ligger ??
                        Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Re: HF og rekkevidde

Opprinnelig skrevet av Gehenna
                          Så fra Balkan og hjem burde fint la seg gjøre selv om man altså da beordrer tropps-pissing på kabel - kan det være her feilen hans ligger ??
                          Hehe problemet var ikke Balkan/Norge, men Modrica- TAB/Split. Norge gikk veldig greit på linje og via sat. Og forøvrig hadde vi også mye bedre HF fra Modrica til Split og convoyer, så den lille stunden det var dobbel OPS drift Modrica/TAB så måtte vi transiterer HF meldiger til TAB.

Når jeg var i Libanon så brukte jeg aldri HF, men vet de hadde god kommunikasjon til Norge. Vi får si som REMA reklamen, "det enkleste er ofte det beste".

Kommentér

Leser denne tråden å koser meg, samband er viktigst.

Opp igjennom årene har vel mang en stakkar lurt på hvorfor forsvaret har så mye dårlig samband, her kommer jeg med noen av grunnene.
                            Husk jeg stammer fra oppklaringskavaleriet og ting kan nok farges litt av dette.

Krav:
                            Stridsvogn; Sambandet må tåle at samtlige besetningsmedlemmer tråkker på det på en nedlatende måte, de er jo halvguder….
                            Sambandet må kunne jammes lett slik at VK har en grunn til å vise svart beret i 40 spek opp av luka, mens han dirigerer sin PZ divisjon med tegn og signaler.

Infanteri; Sambandet må være enkelt, helst EN knapp så det er infanterisikkert.
                            Det må være så tungt så mulig, slik at gutta får kjørt seg,
                            Rekkevidden må være kort slik at troppssjef og KP sjef kan forstå at de han hører er innen for en radius på 100m.

Storm; Eller Burde jeg si STORM!? Sambandet må være solid, å tåle gjentatte springskaller fra viljefylte Stormere, en mic som tåler skriking er heller ikke dumt…

Art/Bk; Sambandet må ha en eksepsjonelt bra Mikrotelefon som gir høy og tydelig lyd til nestendøve krumbanebums, Den må også tåle skriking av samme grunn.

Jeger/ Oppklaring: Antenner må være av en slik kvalitet at man må ut av OP og surre rundt for å få samband, dette for at man skal trekke til seg oppmerksomhet.
                            Selve radioen må også være obstruert slik at den må ut av stridsekk for å kunne brukes, dette for å gjøre fluktfasen litt mer plagsom.

Sambandet; Ting må være unødvendig komplisert slik at det bare er sambands Whallane som skjønner hele bildet.
                            Rekkevidden må være kort slik at de har jobb med å sette opp releer.

Tren/logistikk;
                            Sambandet må ikke under noen omstendigheter være i stand til å sende data, da dette kan gjøre ting unødvendig enkelt, og div. Ordonnanser kunne ha blitt arbeidsledige.

Luftwaffel/FAC Det må være helt andre sambands systemer i fly og på bakken slik at det ikke er bare bare å samkjøre opperasjoner, FAC en trenger også flere radioer å drasse med seg slik at han kan be om flere Kulier til å bære dritten for seg.
                            Piloter må heller ikke forstyrres av hvem som helst der de skjærer igjennom luften og tenker på hvor kule de er.

Sjø: I tillegg til ikke å tåle vann må sambandet heller ikke tåle saltvann,
                            selvfølgelig må det ikke kunne kommunisere med noen av de andre våpengrenene.
                            DET skulle tatt seg ut!

Stab; Sambandet må ikke kunne kommunisere med andre en egen avdeling ellers blir jo
                            staben altfor liten.

Ledelse: Sambandet må til en hver tid slutte å fungere akkurat når det gjelder, ellers blir man jo nødt til å skylde på menneskelig svikt når noe går galt.
                            DET kan man jo ikke ha noe av!

FLO: Sambandet må ikke under noen omstendigheter oppfylle minimumskrav, da det er behov for oppgraderinger etter hvert.
                            Kan jo ikke ha ting som fungerer bra med en gang.

Jeg burde kanskje komme meg mer ut?

Kommentér

Haha, så morsomt skrevet Milorg. Det nesten slik det er også.
                              Nå har det vel riktignok blitt litt bedre
                              Men mrr vi brukte sist, var jo like tung og uhånterlig nede på patrulje nivå som 77'n var. Og batteri kapasiteten/vekt var jo krise.
                              Spent på den håndholdte greia som kommer.
                              Her e dokk no, HIT ska dokk! SPM? Sett i marsj!

Kommentér

Trodde den håndholdte greia (om det er LFR/MH300 http://www.kongsberg.com/dokumenter/kdc ... duced_.pdf ) du snakker om var på plass.

Vet at den har vært med (FSK)Gutta på tur og at andre avdelinger benytter denne.
                                Si Volas - Morieris

Kommentér

Til Sjø kan man jo gjøre en liten tilføyelse:
                                  Om man behøver sambandsmateriell mindre enn en Fiat Uno så skal dette skaffes fra Hærens skraphaug og selvfølgelig ikke fungere med hverken Sjøs full-size utstyr ei heller hva Hæren bruker nå til dags.
                                  meh

Kommentér

Ja, her var det jo tydeligvis noen som følte seg tråkket på tærne...

Husk at alt samband som Luftforsvaret og Sjøforsvaret skal være NATO-kompatibelt, og at linjesamband som regel er utilgjengelig. Mesteparten av samvirke mellom alt som foregår i luften og sjø/land, er IKKE FAC-relatert.

Dette tror jeg kunne blitt en lang diskusjon, men jeg tror vi etterhvert hadde berørt gradert materiale, og det går jo ikke an på et ugradert nett ...

Både 77 og MRR er jo relativt avlegse greier. Den ene er norskprodusert og stort sett kun kompatibel med seg selv, mens 77 er usikkert samband, så jeg vet ikke hvilken forsvarsgren som er ukompatibel med hvem...
                                    Assumption is the mother of all fuckups

Kommentér

Enda et tillegg til sjø: Sambandet må ikke kunne kommunisere med andre våpengrener _fordi_ man da kan dytte inn flere radioer. Ethvert fartøy over 30 fot må ha minst 5 radioer av denne grunn. Sambansmann på fartøy liker godt å måtte gjette seg til hvilken radio et oppkall egentlig kommer fra. Det må ikke under noen omstendighet være mulig å høre radiooppkall via fartøyets interne intercomheadsett.
                                      Flag Oscar!

Kommentér

Husk dette var ment som et humoristisk avbrekk.

Kommentér

Mine kilder påstår at kravene til sambandsmateriell er:

Det skal være stort, stygt, grønt, tungt og vondt og ta i...
                                          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away." Philipp K. Dick

Kommentér

Må heller ikke kunne betjenes med vindvotter på i 40 blå.
                                            In the age of information, ignorance is a choice.

Kommentér

Men for å komme inn på rett spor igjen.
                                              Ja, VHF/UHF kan 91 Hvermansen betjene, men det er mye rare ekspedisjonsord ute og går. Litt mere sambandsleksjoner kunne nok gjort seg. Spesielt i HV. Får litt frysninger når jeg hører på nettet av og til, hehe.

Kommentér

Rare ekspidisjonsord... Har da aldri hørt det mens en ligger i påsan på et rele.

Men det som har frembragt mye diskusjon mellom sambandspersonell som kommer fra Jørstadmoen og oss som har fått det inn i HV er bruken av "Ja" og "Nei" i stedet for "Positivt" og "Negativt".

De fra Jørstadmoen hevder "Positivt" og "Negativt" er det eneste rette, men vi med litt gryende grå hår osv. heller mer til å bruke "Ja" og "Nei" da dette ofte oppfattes kjappere i andre enden.

Er det noen fornuftige grunner til bruken av "Positivt"/"Negativt" i stedet for "Ja"/"Nei" i rene norske avdelinger?

Kommentér

Vel...
                                                  Jeg lærte "Ja" og "Nei" på SbUKS, 2002.
                                                  Ser heller ingen fornuftig grunn til å bruke "Pos/Neg".

Kommentér

Forresten, det jeg mente med rare ekspedisjonsord var vel heller mangelen på slike. Samt særdeles knotete meldinger. TTT, KISS etc. Det som trengs er vel å folk komfortable med å prate på nett. Sambandsrutiner bør helst sitte i underbevisstheten. Som med så mye annen tjænest, overlæring funker. Men med begrenset øvingstid i HV, lar jo det seg ikke gjøre dessverre.

Kommentér

Der jeg er i HV så er mye av fokus på få folket til å følge jungelordet "Tenk-Trykk-Tal" i stedet for klassikeren "Trykk-Tal-Tenk" ==> "Øøøøøøøh 9 dette er øøøøh 3 øøøh ..."

Kommentér

Det at VHF/UHF er kun tenk-trykk-tal er vel litt feil.
                                                        Kommer mye ann på hvilken radio (sender/mottaker) som man bruker.
                                                        Men det er uansett mange flere faktorer som spiller inn...

Bare for å ta et eksempel: Bruk av riktig type antenne, og ikke minst riktig bruk av denne antennen. (Retning osv)
                                                        Riktig modulasjon, båndbredde osv er også avgjørende.

Dette er desverre ikke en jobb for 91 Hvermansen.

Jeg har opptil flere ganger opplevd at folk ikke klarer å gå på et vanlig ugradert FM-nett med sin egen radio. Har sett dette litt for mange ganger, både i Norge og i intops.

Kommentér

Jeg lærte ja og nei på Jørstadmoen for mange hundere år siden, samt de gangene jeg har vært innom anstalten på kurs siden da. Men da vi kom til SBKP i Brig N ble det brukt positivt og negativt. Det samme i Libanon og Bosnia.

Av en eller annen merkelig grunn er de blitt mye brukt selv om "alle" lærer at Ja og Nei er det riktige.

Noen som har et fornuftig svar på hvorfor det har blitt slik?

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                          Working...
                                                          X