Kunngjøring

Collapse

Info

Problemer med innlogging/registering er løst, og e-post sendt til de berørte.
See more
See less

NORBATT 40 år

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: NORBATT 40 år

3. juli 1978

Ingen vesentlige hendelser i NORBATT i dag, det eneste som meldes i krigsdagboken er at veien mellom Chtaura (i Bekaa-dalen) og Beirut er stengt, slik at transport mellom NORBATT og Beirut ikke er mulig den dagen.

Antall sivile i Kafr Chouba har økt vesentlig på de tre ukene som har gått etter at vi ankom 12. juni. Flyktninger vender stadig tilbake fra områder lengre nord som ikke ble rammet av Litani-operasjonen, f.eks. fra Beirut. Mange har vært flyktninger siden PLO brukte Kafr Chouba som en hovedbase for angrep mot Israel og den ble bombet sønder og sammen i 1975. Ahmed Kamra som jeg leier muldyret av har hatt sin familie boende hos slektninger i Joub Jannine, ca. 60 km lenger nord. Spesielt mange yngre menn som er fremmedarbeidere i utlandet (spesielt i Kuwait, UAE etc.) kommer hjem i løpet av sommeren for å støtte familiene sine med å gjenoppbygge hus og å vende tilbake fra flyktningetilværelse. De er også hovedinntektskilden i de fleste familiene. Etter at jeg har gått ettermiddagens muldyrtur til OP 4-16 blir jeg bedt på festlig lag hos noen av de hjemvendte ungdommene med arak.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

4. juli 1978

Tidlig på ettermiddagen oppdages ved to tilfeller sivilkledde PLO-soldater inne i FN-sonen utenom det som er avtalt. Først påtreffes to som har tatt seg fra «Reiret» inn til Rachaya el Foukhar. Da de skal anholdes av soldater fra KP 1 kommer det til håndgemeng. En PLO-soldat slår albuen i mellomgulvet på en norsk soldat, som svarer med å slå geværkolben i ansiktet på PLO-soldaten, som får et blått øye. Dette tar de muligens som et tap av «ære» som de ønsker å hevne siden. Litt senere blir to PLO-soldater som har tatt seg over elven og veien vest for Ferdiss oppdaget da de er på vei til å ta seg opp til «Reiret». De overgir seg uten motstand, og etter avhør av MP blir de overlevert PLO ved Kaoukaba. Litt senere har bataljonssjefen og alle geværkompanisjefene et møte med PLO i Koukaba der NORBATT igjen poengterer de avtalene som er inngått om «Reiret» og forlanger at de skal følges.

Etter at det har blitt mørkt om kvelden skytes en RPG-7 rakett fra PLO-leiren i olivenlunden mot en norsk leir (KP 2) vest for Ferdiss. Den detonerer ni meter foran spiseteltet, og det sitter en gruppe soldater foran teltet. Hadde den gått litt høyere, ville den truffet dem. Ingen av dem blir truffet av splinter. Kompanisjefen for KP 2 reiser til Kaoukaba og videre til Hasbaya for å protestere overfor PLO-ledelsen om denne beskytningen, men PLO stiller seg helt uforstående til dette.

I Kafr Chouba føler jeg meg uvel, jeg har kraftig hodepine og er svimmel. Dette er gjerne startsymptomene på «jallamage». Jeg får allikevel gjennomført dagens muldyrtur med vann og mat til OP 4-16.

Utsikten vestover fra Kafr Chouba. Til høyre ser vi åsen med OP 4-16, et åpent 22 kvm. telt er over selve OP'en på toppen. Man ser at denne OP'en har svært bra utsikt over hele området vestover. OP 4-16 var til enhver tid bemannet med et geværlag fra troppen min, og jeg gikk hver dag en muldyrtur med vann og mat til dem:

Click image for larger version

Name:	7-19.jpg
Views:	1
Size:	273,4 KB
ID:	869002
      Last edited by hvlt; DTG 041319A Jul 18, .
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

5. juli 1978

Grytidlig om morgenen (kl. 02:30) hører 2. tropp/KP 3 i El Khraibe to meget kraftige dumpe drønn i syd. Hva dette er, er uvisst, det høres ikke ut som hverken avfyring eller detonasjon av granater. Like etter åpner en stridsvogn tilhørende Haddad-militsen, plassert i deres stilling ved El Meri, ild mot 2. tropps veipost syd for El Khraibe. Først skyter de fire granater mot et område omtrent 400 meter fra posten, deretter to granater som treffer veien 200 meter syd for veiposten og til slutt to granater som treffer ca. 50 meter fra posten. 2. tropp skyter opp en rekke lysraketter for å markere sin posisjon, og for å vise at det ikke finnes annet personell i området. Men dette besvares med en rekke byger med mitraljøsebeskytning, til dels rett over hodene på 2. tropp.

Om formiddagen holdes et møte ved Kafr Chouba med offiserer fra det israelske forsvaret, bataljonssjefen, kompanisjefen, troppssjefen min og lagføreren som var patruljeføreren for patruljen som ble beskutt av en israelsk patrulje 28. juni. De går gjennom området ovenfor (SØ) for Kafr Chouba og israelerne innrømmer delvis at det var en israelsk patrulje der som beskjøt den norske patruljen. De påstår at det foregikk inne på israelsk område (dvs. egentlig israelskokkupert Syria etter Yom Kippur-krigen), fordi grensegjerdet ikke følger grensen, men er et stykke inne på israelsk område.

«Jallamagen» min, dvs. kraftig diaré og oppkast, sammen med hodepine, slår til av full kraft…

Comment

Terrenget der vår patrulje ble beskutt av en israelsk patrulje 28. juni (ovenfor Kafr Chouba):

Name:	9-8.jpg
Size:	516,0 KB
ID:	869007

Name:	9-7.jpg
Size:	490,0 KB
ID:	869008

Comment

6. juli 1978

I dag skjer den mest alvorlige hendelsen troppen min er med i i løpet av 1. kontingent. På tross av «jallamage» kommer jeg meg inn i troppsko for å høre hva som skjer på sambandet etter at vi har hørt skyting fra Rachaya el Foukhar tre km nordvest for oss, for der vet vi at et av våre lag er med. Det er enkelte mindre deler av handlingsforløpet som 40 år senere er uklart for meg. De som deltok som jeg har snakket med, krigsdagboken til NORBATT og operasjonsrapporten til KP 3 har detaljene litt forskjellige.

Det starter med at beredskapslaget i min tropp blir beordret til å forsterke 3. tropp som er gruppert vest for Rachaya el Foukhar (se kart i innlegg #159) og har som spesiell oppgave å «passe på» Reiret. Ett lag ligger for seg (merket blått på kartet) like ved Reiret. Det er det samme laget som ligger der hele tiden, med sersjant, fra 1. juli fenrik, Olav Eggum som lagfører. Lagfører på vårt beredskapslag er på perm, og lagfører på et annet lag (den samme 32-årige HV-sersjanten som ledet patruljen som ble beskutt av israelerne 28. juni) overtar dette laget for anledningen. Vårt beredskapslag er fra morgenen i troppsleiren til 3. tropp.

Ved 15-tiden høres skudd fra området nær Reiret, og beredskapslaget blir sendt ut som patrulje for å undersøke hva som foregår. De krysser veien nordover, og går i retning Reiret. Etter en stund oppdager de to PLO-soldater som ser ut om de hviler under et tre. Det ser ut til at de er ubevæpnet. Laget nærmer seg inntil de er på en avstand av ca. 100 meter, hvor lagføreren anroper dem. Fram kommer to stk. AK-47 og de to PLO-soldatene skyter ca. fem skudd mot vårt beredskapslag. PLO-soldatene løper så mot Reiret, mens de flere ganger snur seg og skyter mot vårt lag, som foreløpig ikke åpner ild. Lagføreren beordrer så tre mann, inklusive nestlagføreren til å løpe etter de to, og prøve å avskjære dem. Lagføreren med resten av laget går i stilling der de er. Lagføreren har glemt å ta med radioen da de gikk ut fra leiren til 3. tropp, så de er uten samband. Hva som videre skjer med lagføreren og resten av laget er den delen av handlingsforløpet som er uklart. Så vidt jeg er blitt fortalt dukket laget senere opp i troppsleiren til 3. tropp, mens lagføreren dukket opp senere, uten å gi noen fornuftig forklaring på hvor de hadde vært. Dette er ikke nevnt i krigsdagboken eller i operasjonsrapporten. De tre fra laget som løp etter de to PLO-soldatene blir tatt under ild av en større PLO-styrke (muligens hele styrken som var i Reiret, ca. 20 mann) som kommer ut fra Reiret og ser ut til å angripe mot dem. De tre ligger i dårlig dekning bak noen steiner i litt avstand fra hverandre. Nestlagføreren er helt stivnet og passiv, men den ene av soldatene tar mer ledelse.

Olav Eggum hører all skytingen, og selv om han ikke vet hva som foregår, setter han igjen to mann i stillingen og tar resten av laget raskt på skytterlinje ned mot der de hører skytingen. De blir også tatt under ild, og Eggum gir straks ordre om ild, og angrep med ild og bevegelse mot PLO. Han får oversikt og ser de tre soldatene fra min tropp som er gått i bakken og er nedholdt av ilden fra PLO. Han lar laget gi dem dekningsild mens han roper til de tre at de skal trekke ut med ild og bevegelse. Det tar litt tid før de reagerer, men etter hvert kommer de etter at den ene soldaten som hadde tatt ledelse fikk ristet i de andre. Eggum gir så ordre om tilbaketrekning med ild og bevegelse, men omtrent da blir MG 1’er Svein Johansen truffet av en AK-kule som går gjennom den ene underarmen og splintrer begge beina i den, gjennom den splintbeskyttende vesten, på tvers gjennom magen helt foran, og deretter stopper i den splintbeskyttende vesten på den andre siden. MG 2’er tar straks over MG og fortsetter skytingen, mens en annen hjelper Johansen, som var bevisst og i stand til å gå, tilbake. Sporadisk skyting fortsetter ca. en halv time etter dette, men PLO trekker seg raskt tilbake. PLOs eventuelle tap er ukjente. I Eggums lag er det skutt 225 skudd med MG-3 og 78 skudd med AG-3. Det antas at ildvolumet fra PLO var betydelig større.

MEDEVAC-helikopter fra NORAIR med lege og sykepleier fra NORMEDCOY kommer raskt, og de flyr Svein Johansen direkte til Rambam-sykehuset i Haifa. Det viser seg at skaden er mindre alvorlig enn den så ut til. Kulen har passert på tvers av magen kort under huden i ufarlig vev, og ingen indre organer er skadet. Han blir derfor overført til ortopedisk avdeling for operasjon av den skadede armen som den vesentligste skaden. Jeg vet ikke om han siden gjenvant full førlighet i den.

I 2008 blir en av de tre soldatene som ble liggende med hodet lavt (han som skal ha tatt ledelse under uttrekningen) tilkjent en erstatning på ca. 4,2 millioner kroner for påført PTSD. I 2012 blir han og Olav Eggum tildelt Forsvarets Innsatsmedalje.
            Last edited by hvlt; DTG 061152A Jul 18, .

Comment

Jeg kan legge til at MG 2'eren som tok over lagets MG da Svein Johansen ble såret het Knut Brattgjerd og var fra Namsos. I følge de andre som var til stede var han spesielt rolig og utførte jobben som MG-skytter under tilbaketrekningen på en særs god måte. Han var en meget religiøs person og sa senere på spørsmål om hvordan han kunne være så rolig, at "Æ følt Gud var med mæ". Dessverre druknet han sammen med en kamerat i 1991 da de gikk gjennom isen på et vann på Fosen under en skitur.

Comment

Olav Eggum la nettopp sin meget gode versjon av hendelsen på Facebook:

Tell Sneiber, utenfor Rachaya el Foukhar, Syd-Libanon, 6. Juli 1978:

4.12 Bravo, dette er 4.12 – Hva faen er det som skjer? hvem skyter? er dere tatt under ild? - "Dette er 4.12 Bravo – jeg vet ikke jeg – laget er på patrulje – og jeg sitter i bunker’n". Det er ikke sant! Patruljen hadde gått ut uten å ta med radio; det var ikke annet enn å dra opp glidelåsen på flack-jacketen, sette bereten(!) godt fast på hodet, og ta ladegrep. Så gikk vi 7 mann ut i striden. Ut fra OP’en vår hvor vi hadde vært siden 22. juni, det var dagen etter jeg fylte 22 år.. Jeg var nylig forfremmet til fenrik; plikttjenesten som sersjant var over :-)

Vi ante ikke hva som lå foran oss – eller hva som foregikk. Vi fulgte en liten åsrygg nedover, og snart ble vi beskutt. Jeg ga ordre om å åpne ild, og vi gjennomførte et regelrett lagsangrep! Men ett litt merkelig ett – med MG i midten. Jeg visste ikke helt hvordan PLO-styrkene lå, eller hvor egne styrker var – om de da var i live. Instinktivt lot jeg MG bli med nedover åsryggen. Da kunne den gi ildstøtte uansett om PLO lå på den ene eller andre siden... Og så hadde jeg den tyngste ilden i retningen hvor vi trodde våre kamerater var. Geværsoldatene gikk på hver side og dekket flankene våre – vi hadde den kraftigste ilden i front.

Et stykke nede i lia, ut mot den lille sletta hvor vi hadde stoppet så mange infiltrasjonsforsøk tidligere, lå tre av våre soldater i bakken, tatt under ild. Og selvfølgelig livredde. Lagføreren deres var ikke å se, så jeg ga dem ordre om å trekke tilbake – bak våre linjer og under vår kraftige ild. De reiste seg opp og gikk!! – ble tatt under ild fra PLO igjen – og gikk i bakken! Men i hælvete, har dere ikke hørt om ild og bevegelse før!! Adrenalinet gjorde nok raseriet mitt fullstendig. Kan vi skyte igjen? kom det fra en av dem. Ja, hva faen tror du? Skyt og sett i gang! Det gikk bra, de ble fort enige om hvem som skulle dekke hverandre. Drillen slo inn, og de oppførte seg som infanterister.

”Svein er skutt i magan !” Svein var en glimrende MG 1’er – og mageskudd er ikke bra! Men MG’en spilte opp igjen MG 2’er hadde kastet over våpenet og gjorde jobben. Akkurat da hadde jeg pokker ikke tid til å tenke på hva som skjedde videre med Svein. Så var endelig alle bak våre fremste linjer, da var det bare meg igjen. Beskytningen fra PLO begynte å bli heftig. Jeg ropte tilbake til Knut som hadde overtatt MG’en at han skulle dekke meg og at jeg kom til å hoppe over steingjerdet han lå bak – på hans venstre side. DIN venstre side – skyt faen ikke hue av meg! Knut, som var dypt kristen, likte ikke at jeg bannet, men sa senere at han la ilden 50 cm over huet mitt, og slik føltes det også. Jeg var nesten døv i lang tid etterpå.

Da jeg kom over steingjerdet var adrenalinet helt i hundre. I rent raseri siktet jeg meget nøye og skjøt på et par PLO-soldater som var så dumme at de ikke holdt seg i skjul. Så: ”Trekk tilbake!” Geværgjengen flytter, MG gjengen dekker! Drillen slo igjen igjennom. Umiddelbart. Vi ville tilbake til vår opparbeidede stillinger. Praktfullt! Geværgjengen dekket, MG gjengen flyttet – så spilte mitraljøsen til PLO opp. Vi kunne se ilden fulgte MG-gjengen – omtrent som på film. Knut tverrvendte, gikk ned på kne, med MG’n på hofta og med godt tak i to-foten besvarte han ilden. Rettet den i korte byger mot PLO. Det ble stille derfra. Knut kastet seg rundt og fortsatt tilbaketrekningen. Fy fanden for en soldat!!

På vei tilbake fikk jeg anledning til å kalle opp troppen. Det var nok en lettere hysterisk fenrik som ba om støtte i tilfelle PLO skulle finne på å følge etter. Det ble tross alt sagt at det skulle være en 40–60 mann der og vi var bare 13–14. Underveis fikk jeg også vite at Svein hadde klart å gå tilbake på egen hånd. Asbjørn hjalp ham – det var under rimelig kontroll...

Da vi endelig kom tilbake til OP’en hadde han blitt tatt vare på. Vi satte noen morfinsprøyter, så han hadde det rimelig bra – ble kjørt tilbake, plukket opp av helikopter og fløyet til Haifa.

Debrief var ikke funnet opp på den tida. Jeg forklarte kort hva som hadde skjedd. Kompanisjefen gikk ned mot PLO, de kom vel til en enighet, man fant AG’en til Knut; PLO-sjefen fant sin kikkert. Ja, så dro alle til sitt – og laget som nettopp hadde gjennomført sitt første angrep i strid, fått sin ilddåp, og fått en av sine egne alvorlig såret, - ble igjen overlatt til seg selv og en 22 år gammel fenrik som sjef.

Comment

Begge fremstillingene er veldig interessante. Det kunne også vært morsomt om noen kunne grave frem en noenlunde troverdig versjon fra PLO.

Jeg bet meg merke i én ting: «Kan vi skyte igjen?» Hvordan var ROE, og på hvilken måte var de blitt formidlet til geværsoldater? Jeg antar at man også den gang hadde rett til å skyte i selvforsvar, så kan noen ha trodd at angrepet ikke var rettet mot dem?
                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Våpen kunne brukes i selvforsvar og også hvis vi med trussel om vold ble hindret i å utføre oppdraget vårt.

Jeg tror nok det som skjedde her var handlingslammelse i mangel av ordre fra befal (som var forsvunnet) eller fra nestlagfører/korporal som sannsynligvis var grepet av panikk og apatisk.
                    Last edited by hvlt; DTG 081412A Jul 18, .

Comment

7. juli 1978

Dagen i dag er forholdsvis rolig i NORBATT. På formiddagen ringer major Haddad til NORBATTs OPS og forlanger at UNIFIL skal kontakte elektriker i Nabatieh for å få tilbake strømmen i Marjayoun som er gått. Hvis ikke strømmen kommer tilbake vil han starte skyting.

Om kvelden melder vår OP 4-16 at de observerer to skudd med et grovkalibret våpen (12,7 mm eller tyngre) avfyrt fra militsens område nord for El Khiam mot UNIFILs område med nedslag mellom to av NORBATTs stillinger og rikosjett over en av dem. Det viser seg at det ene skuddet treffer dusjen til KP 2’s kompanistab, og bommer på en soldat som står i dusjen med en halv meter.

Operasjonsrapporten til 3. kompani for perioden 7. til 10. juli sier: «Stor aktivitet i perioden fra falangistenes [Haddad-militsen] side. Daglige skyteepisoder. Stor aktivitet ved grensen av israelerne. Gruppen i Rachaya el Foukhar holder ikke tidligere inngåtte avtaler. Daglig problemer i forbindelse med forsyiningstransport».

I Kafr Chouba er jeg på bedringens vei fra «jallamagen».
                      Last edited by hvlt; DTG 081412A Jul 18, .

Comment

8. juli 1978

Like etter midnatt dukker noen PLO-soldater opp på en av NORBATTs stillinger mellom Ferdiss og Rachaya el Foukhar. De har med seg en alvorlig såret PLO-soldat som har fått en geværkule gjennom ben og hofte. NORBATTs lege kjøres fram til posten, men da han kommer fram har PLO selv evakuert ham til Kaoukaba for transport til deres egen lege i Hasbaya.

Om kvelden begynner Haddads milits å beskyte områder i nærheten av 2. tropp/KP 3 (El Khraibe) med tung BK og 12,7 mm mitraljøse, og etter hvert også med stridsvognkanon. De nærmeste nedslagene er ca. 700 meter fra 2. tropp. En god del av mitraljøseilden er rettet mot et område mellom vår OP 4-16 og kompanistaben i Kafr Hamam. Militsen skyter også med artilleri mot et PLO-holdt område mellom Hasbaya og Ferdiss/Hebbariyeh. NORBATTs S3 ringer major Haddad og får ham til å slutte skytingen, men Haddad truer med at hvis ikke vanntilførselen til Marjayoun kommer i gang i morgen med minst 1200 kubikkmeter vil hans artilleri beskyte Hasbaya by. En rørlegger fra Marjayoun blir med NORBATTs ingeniøroffiser og pitroppssjef for å sjekke vannledningen.

Mens Haddads skyting pågår går PLO-soldater i Olivenlunden i stilling med front mot NORBATTs stillinger, men det kommer ikke til skyting.

I Kafr Chouba er jeg nesten helt frisk av «jallamagen» fra de foregående dagene. Nedenfor huset vårt beredskapslag bor i, nedenfor veien, bor en ekstra fattig familie i et meget ødelagt hus, nærmest en ruin. Vi har gitt dem mat og forsøkt å hjelpe dem med utstyr som de kan få huset i stand med. Om ettermiddagen kommer mannen opp til oss i troppsko med et sprellende lam, og sønnen hans kommer med en trekullgrill. Mannen gir tegn på at han er svært takknemlig, og vil gi oss en gave. Mens sønnen fyrer opp grillen foran huset vært, slakter mannen lammet. Han flår det og kutter kjøttet i små biter, shish kebab, som han griller på spidd og gir til oss. Det er seigt, men smaker godt.

Name:	6-17.jpg
Size:	302,7 KB
ID:	869010

Name:	6-18.jpg
Size:	309,0 KB
ID:	869011

Name:	6-19.jpg
Size:	367,3 KB
ID:	869012

Her er den samme mannen 35 etterpå i 2013:

Name:	Libanon102_kuttet.jpg
Size:	118,8 KB
ID:	869013

Comment

9. juli 1978

Etter at en rørlegger fra Marjayoun sammen med NORBATTs ingeniøroffiser og pionertroppssjef har gått over og reparert vannledningen til byen, har nå Marjayoun vannforsyning igjen og Haddad avblåser skytningen for denne gang. PLO forhandler med NORBATT om å få utvidet tiden for vannhenting til «Reiret». De forlanger å få en periode på to timer hver morgen for vannhenting.

Jeg reiser på perm igjen. Vi har rett på én 7-dagers og én 10-dagers perm i løpet av tjenestetiden. Det er bare 14 dager siden jeg kom tilbake fra 7-dagers-permen, og jeg skulle helst ventet noen uker med 10-dagers-permen, men for å ikke få for mange på perm samtidig i troppen, må jeg ta 10-dagers nå. Denne gangen er vi to fra troppsstaben som har perm samtidig, jeg og «ass. troppsass» Helge. Vi er enige om å starte sammen, deretter ha noen dager hver for oss, og så møtes igjen. Mens jeg forrige gang måtte ha med meg permuniformen hele veien, er vi innom et pensjonat i Metulla der vi får oppbevart uniformene for en mindre betaling, slik at vi straks kan kle oss i sivil. Vi tar buss til Akko, en by nord for Haifa som er kjent for gamlebyen. Under korsfarertiden var Akko, den gangen kalt Acre (i Snorre Akersborg), den viktigste havnebyen til korsfarerkongedømmet Jerusalem. Det var sannsynligvis her (dvs. noen kilder sier Jaffa, men i følge historikere ville det mest naturlige være Acre) Sigurd Jorsalfare kom i land med 60 skip og ca. 5000 mann i august 1110 som den første europeiske konge som besøkte «det hellige land» etter at det var blitt «befridd» av de kristne under det første korstoget i 1099.

Helge og jeg tar inn på et motell og tilbringer resten av dagen på stranden. Det er svært varmt, høyt opp på 30-tallet.

Comment

10. juli 1978

Det er få hendelser i NORBATT i dag. Om ettermiddagen blir det observert at fire PLO-soldater fra Reiret beveger seg ut av det tillatte området og mot en NORBATT-stilling. KP 1 sender ut en patrulje som avskjærer dem. De trekker seg da tilbake til Reiret uten å åpne ild. Litt senere blir en PLO-soldat pågrepet inne i Rachaya el Foukhar. Han blir som vanlig for pågrepne avvæpnet og ført til Tell Quesi der MP fotograferer ham og avhører ham før han blir gitt tilbake til PLO ved NEPBATTs stilling i Nedre Kaoukaba.

Jeg er på min andre permdag sammen med Helge. Vi er turister i gamlebyen i Akko, som for det meste er bebodd av arabere. Selv om Akko ble jevnet fullstendig med jorden da korsfarerne ble kastet ut på slutten av 1200-tallet, ble den gjenoppbygd på de gamle ruinene. Det meste av bygninger er fra 1700-tallet, men mange av murene er fra korsfarertiden eller eldre. Akkos gamleby er virkelig verdt et besøk! Akko regnes forresten som en av de byer i verden som har vært lengst sammenhengende bebodd, over 3500 år. Det er hetebølge og ekstremt varmt, og vi kommer oss etter hvert til stranda. Om kvelden reiser vi videre til Haifa.

Gamlebyen i Akko sett fra sjøsiden:

Name:	skann2-0031.jpg
Size:	250,3 KB
ID:	869019

Comment

11. juli 1978

En ny rolig dag i NORBATT. PLO-gruppen i «Reiret» består nå dels av soldater fra Fatah og dels fra PFLP. De har telt litt fra hverandre og er klart ikke venner og ikke under samme kommando. Etter forhandlinger går NORBATT med på kravet de satte fram for to dager siden om lengre tid til å hente vann. De gis nå tillatelse til å hente vann mellom kl. 09:00 og 11:00. Pionertroppen har tatt på seg en oppgave for sivilbefolkningen i Hasbaya-distriktet: med hjullasteren har de i noen dager jobbet med å utbedre veien fra Mimes til Ain Tanta, Mimes er en landsby nordøst for Hasbaya og Ain Tanta en liten landsby eller husklynge sydøst for Mimes. Pionertroppen holder stadig på med å reparere vannledningen som gir vann fra nord til Marjayoun. Den går gjennom PLO-kontrollert område og blir stadig sabotert. Major Haddad kommer stadig med trusler om skyting hver gang det blir problemer med denne vannledningen. Nå regner troppen med å ha vannledningen bra igjen i morgen.

Under den daglige mineklareringen tidlig om morgenen oppdager Tr 2/KP 3 at det er satt opp en anti-kjøretøyfelle ved veien fra El Khraibe sydover mot El Meri og milits-kontrollert område: En snubletråd er spent over veien, og vil utløse to panservernraketter som er innstilt mot veien.

Jeg er stadig på perm i Israel sammen med Helge. Vi er i Haifa, men på grunn av hetebølgen tilbringer vi det meste av dagen på stranda.

Comment

12. juli 1978

Om ettermiddagen og kvelden blir et større antall (31) FN-personell på forskjellige oppdrag i PLO-kontrollert område omkring Tyr stoppet av PLO og tatt til fange. De fleste ble sluppet fri igjen i løpet av natten.

Sent på ettermiddagen skytes et skudd fra styrken i Reiret mot leiren til 3. tropp/KP 3. Det går rett over teltene. PLOs leder i Reiret sier på telefon at det ble skutt fra PFLP-soldatene som han ikke har noen kontroll over. Han tilhører Fatah, men han skal snakke med PFLP-gjengen og få dem til å slutte å skyte.

Major Haddad har forlangt at gendarmer fra politiet i Marjayoun skal være på NORBATTs post mot syd, syd for Ebel es Saqi, slik som gendarmer fra Hasbaya er på veipostene mot nord. Libanons regjering har ikke godtatt dette, og derfor har ikke UNIFIL foreløpig tillatt at gendarmer fra Marjayoun skal operere sammen med NORBATT. I dag ringer major Haddad til NORBATTs OPS og sier at han forlanger at utplassering av gendarmer fra Marjayoun må skje umiddelbart. Militsens tålmodighet er oppbrukt og de mener UNIFIL ikke tar dem alvorlig. Derfor vil de starte beskytning av Ebel es Saqi i morgen kl. 12:00 hvis ikke straks NORBATT godtar at gendarmer fra Marjayoun blir utplassert på NORBATTs veipost syd for Ebel es Saqi. Haddad sier at NORBATT må ta dette varselet alvorlig, og bør treffe nødvendige tiltak for beskyttelse.

Vannledningen til Marjayoun fungerer igjen etter pionertroppens reparasjon, men reparasjonen tok lang tid da PLO eller PLO-sympatisører forsøkte å sabotere reparasjonen.

På perm i Israel reiser «ass. troppsass» Helge og jeg fra Haifa til Netanya, og tar inn på Residence Hotel. Vi bader for det meste, på grunn av hetebølgen.

Comment

13. juli 1978

NORBATT setter alle i Ebel es Saqi (stabskompaniet og deler av KP 2) i full beredskap på grunn av trusselen fra Haddads milits om å starte beskytning fra kl. 12.00. Men foreløpig blir det ikke noe av denne beskytningen. Om natten skytes det heftig mot 2. tropps OP mot sør, og mannskapene i OP’en blir trukket ut. Skytingen kommer fra militsen og er både med håndvåpen og med 12,7 mitraljøse.

Helge og jeg er stadig på perm i Israel, nå i Netanya. Jeg kommer fram på telefonen til en dame jeg traff i Tiberias på forrige perm og som da lovte å gi meg en sightseeing i Tel Aviv. Vi avtaler å møtes i Tel Aviv søndag 16. juli. Helge og jeg tar det rolig i Netanya.

Comment

14. juli 1978

Personell fra militsen kommer fram til veisperringen til 2. tropp/KP 3 og forteller at på åsryggen sydvest for Kafr Hammam er det et stort antall ueksploderte clusterbomber. Eksplosjoner hørt 8. juli skyltes at en del av disse var gått av i gressbrann. På formiddagen skytes det mye, med både tung mitraljøse og kanon, fra militsens stilling nordøst for El Khiam, men dette er ikke mot NORBATTs område.

Tidlig på ettermiddagen oppdages tre uniformerte menn som krysser elven fra nord og tar seg inn i druserlandsbyen Ferdiss. KP 1 sender ut en patrulje som anholder disse. De påstår at de er soldater i den libanesiske regjeringshæren, men det står ikke til troende. De er helt klart PLO-soldater. De sendes tilbake til PLO-kontrollert område. På kvelden skytes to skudd like over KP 2s OP syd for Ebel es Saqi.

KP 3s operasjonsrapport for perioden 13. til 23. juli sier: «I denne perioden har Tr. 2 gjort radarplott (Bataljonen var fra midten av juni utstyrt med 3 stk. AN/PPS-15 lette overvåkingsradarer, KP 3 hadde en av dem som ble operert av 2. tropp i El Khraibe. Den hadde rekkevidde på ca. 1,5 km mot gående personell og var godt egnet til å oppdage PLO-patruljer som om natten beveget seg mot syd fra Rachaya el Foukhar-området, enten de kom fra Reiret eller direkte fra nord) som indikerer at det er ferdsel fra Racahya el Foukhar og ned mot El Meri. Radaren fungerer utmerket. Fremdeles mye skyting i området. Daglig nedslag av enkeltskudd i kompaniets teig.»

Jeg er stadig på perm i Israel sammen med Helge. Vi tar buss fra Netanya til Jerusalem og tar inn på hotell Astoria i Øst-Jerusalem. Vi går i Gamlebyen, og om kvelden (det er fredag og altså sabbatskvelden) er vi ved Klagemuren.

Helge finner ut at det blir vanskelig å få med disse suvenirene tilbake til NORBATT og videre hjem til Norge. Derfor blir det ikke noen handel, selv om selgeren mener vi er "his best friend":

Name:	skann2-0034.jpg
Size:	258,3 KB
ID:	869025

Comment

15. juli 1978

PLO har forholdsvis normal aktivitet i dag, men de bringer unormalt mye forsyninger inn i «Reiret» under den avtalefestede forsyningstransporten. Sent på kvelden grupperer plutselig fire PLO-soldater ut mot norsk OP vest for Ferdiss, men det skjer ikke noe mer.

Haddads milits har stor aktivitet i dag. Fem milits-soldater forsøker å passere 2. tropps (KP 3) veisperring sør for El Khraibe, men blir tilbakevist. Omtrent samtidig kommer en M113 PPK fra Marjayoun fram mot KP 2’s veisperring på hovedveien sør for der veien tar av til Ebel es Saqi, men den blir også vist tilbake. Om kvelden skyter igjen milits-soldater fra en stilling nord for El Khiam 15-20 skudd like over NORBATTs OP syd for Ebel es Saqi. Denne gangen ringer NORBATTs OPS til Haddad og sier at hvis ikke dette opphører vil NORBATT neste gang besvare ilden. Litt senere skytes det igjen fra denne milits-stillingen, men ikke mot NORBATTs OP. Derimot observerer man at milits-soldatene vinker og peker mot OP’en, og at militsens stridsvogn stiller kanonen rett mot OP’en.

Vannledningen til Marjayoun er igjen sabotert i PLO-kontrollert område ved at det er skutt en rekke hull i den. Pionertroppen er igjen ute for å reparere den etter trusler fra Haddad.

Jeg er stadig på perm i Jerusalem, mens Helge reiser videre. Det er lørdag og sabbat i Israel, og derfor er mye stengt. Jeg går rundt i gamlebyen i Jerusalem og om kvelden, etter at sabbaten er slutt, ser jeg et interessant folkloreshow.

Comment

16. juli 1978

En spesielt rolig dag i NORBATT der intet rapporteres i Krigsdagboken bortsett fra at det blir observert en stor brann med eksplosjoner i et ammunisjonslager i Nord-Israel, litt syd for grensen.

Jeg er fortsatt på perm og tar buss fra Jerusalem til Tel Aviv, der jeg tar inn på Marina Hotel. På ettermiddagen dukker Naama opp (jente jeg traff i Kiryat Shemona på forrige perm som hadde lovt å gi meg en sightseeing i Tel Aviv). Hun kom i uniform, var i førstegangstjeneste/plikttjeneste etter offisersutdannelse, og skiftet til sivil. Pistolen tok hun med i en liten skulderveske. Det er første og eneste gang jeg har vært på byen med bevæpnet dame. Etter rotur på HaYarkon-elven og sightseeing i gamle Jaffa hadde vi en hyggelig kveld.

Comment

17. juli 1978

I dag utfører NORBATT og NORAIR en virkelig heltemodig redningsaksjon. Tidlig om morgenen kommer melding om at en gruppe med seks bønder fra Ebel es Saqi har forsøkt å se til oliventrærne sine i dalen sør for landsbyen, og der har gått på miner. Tre av dem er lettere såret og har klart å ta seg ut på egen hånd, mens tre ligger igjen i minefeltet. Helikopter fra NORAIR blir tilkalt, og samtidig starter pionertroppen under ledelse av bataljonens ingeniøroffiser major Arnt Nystad å rydde vei inn i minefeltet som er helt tett av israelskproduserte antipersonellminer, som ser ut til å være nylig lagt, sannsynligvis av militsen. Vi hører siden at bøndene hadde gått denne veien tidligere uten å bli skadet eller se spor av miner, så alt tyder på at militsen har lagt dette minefeltet i skjul i løpet av de siste dagene eller ukene.

Helikopteret ankommer fra Naqoura med fenrik Peer Frode Eriksen som flyver og kaptein Bjarne Tveter som maskinist. De tar opp NORBATTs bataljonslege kaptein Jan G. Mjørud og sanitetsbefal i sanitetstroppen løytnant Bjarne Johs. Kastnes og tar av igjen. Hovrende like over ulykkesstedet kan de se at to av de som ligger der er åpenbart døde, de er nærmest sprengt i filler. Den ene av dem hadde gått på en mine, blitt slengt gjennom luften og landet på toppen av en annen mine som så hadde gått av. Den andre døde var også sterkt maltraktert med avrevne lemmer. Men én ser ut til stadig å leve, men er meget hardt skadet.

Eriksen holder helikopteret hovrende et par meter over bakken og Mjørud og Kastnes tar sjansen på å hoppe fra helikopteret ned på bakken, der de passer på å lande i kratrene etter minene like ved den hardt skadede. Svært forsiktig, i tilfelle han skulle ha en udetonert mine under seg, gir Mjørud og Kastnes livreddende førstehjelp. Den skadde, som heter Hassan Ghobar og er druser, har skutt av et ben, en finger på en hånd og har skadet begge øynene. Pionertroppen får proddet en vei inn gjennom minefeltet til den skadde og de døde, så flere fra sanitetstroppen kan komme til. Etter en halv time tar Eriksen og Tveter av igjen med helikopteret. Der den skadede ligger er det for bratt terreng til å lande, så de holder igjen helikopteret hovrende like over bakken slik at båren med den skadde kan bli løftet inn i helikopteret. De flyr ham rett til Rambam-sykehuset i Israel, der han blir operert. Legene der klarer å redde synet hans på de ene øyet, selv om det ble noe svekket. Det andre øyet var helt ødelagt. Hassan levde i femten år i Ebel es Saqi etter dette, han døde for 25 år siden. Pionertroppen må også prodde kirkegården i Ebel es Saqi for eventuelle miner før de to døde kan begraves.

For å sitere bataljonens avis «Blue Beret»: «Hele operasjonen må sies å være en kombinasjon av dristighet og dyktig fagkunnskap hos de som var med på denne redningsaksjonen.»

Fenrik Peer Frode Eriksen (f. 1956) omkom 3. februar 1979 under et MEDEVAC-oppdrag der han fløy taktisk for å unngå beskytning fra PLO og fløy helikopteret inn i en umerket høyspentledning. Han ble tildelt Forsvarets medalje for edel dåd post mortem i 1985. Flere av de andre som deltok i redningsaksjonen ble også senere dekorert med Forsvarets medalje for edel dåd:
                                          Korporal Mangor Karl Eiane, f. 1952 (1984)
                                          Korporal Svein Gutterup, NORBATT, f. 1943 (1987)
                                          Menig Agnar Hadland, NORBATT, f. 1952 (1987)
                                          Menig Trond Hval, NORBATT, f. 1951 (1987)
                                          Løytnant Bjarne Kastnes, NORBATT, f. 1933 (1985)
                                          Kaptein Jan G. Mjørud, NORBATT, f. 1946 (1985)
                                          Major Arnt Nystad, NORBATT, f. 1942 (1985)
                                          Menig Knut Sand, NORBATT, f. 1950 (1987)
                                          Kaptein Bjarne Tveter, NORAIR, f. 1936 (1985)

To bilder tatt av bataljonens presse- og informasjonsoffiser Per Jevne:

Name:	Mineulykke1.JPG
Size:	254,4 KB
ID:	869027

Name:	Mineulykke2.JPG
Size:	368,6 KB
ID:	869028

Om ettermiddagen blir ni personer anholdt som mistenkelige innen NORBATTs område og avhørt av MP. To blir funnet å ikke ha lovlig opphold og blir utvist, mens de øvrige syv har lovlig opphold.

Jeg er på perm i Tel Aviv, bader og ser på utsikten fra Shalom Tower. Om ettermiddagen er jeg med Naama til familien hennes i Rehovot.

Comment

18. juli 1978

Om kvelden, etter at det har blitt mørkt, observeres det at 18-20 PLO-soldater går i stilling i Olivenlunden rettet mot KP 2s post ved veien øst for Tell Quezi. Mannskapene på posten går i stilling og KP 2 setter troppen som bl.a. bemanner denne i alarmberedskap. Flere av PLO-soldatene er svært unge, tidlig i tenårene, og har dårlig disiplin. En 13-14 åring kommer fram mot NORBATTs post og kommer med trusler, men han blir etter hvert roet ned av PLO-soldatenes leder. Ti PLO-soldater forsøker å krysse veien, men blir oppdaget og tilbakevist. Troppen fra KP 2 skyter opp en del lysraketter i denne forbindelse, og to bevæpnede PLO-soldater kommer igjen fram til posten og spør hvorfor det ble skutt opp lys. Situasjonen roes ned.

Personellradarene (bl.a. den til Tr 2/KP 3) viser nå klart at PLO-styrken i «Reiret» ofte om natten sender ut patruljer som beveger seg gjennom NORBATTs område forbi El Khraibe mot militsens stillinger ved El Meri og lenger vest (dalen mellom El Khiam og El Khraibe/El Meri). I natt forsøker 2. tropp å ta en slik patrulje, men de finner den ikke.

Jeg er stadig på perm i Israel, men permen går mot slutten. Jeg tar buss fra Tel Aviv til Tiberias der jeg «linker opp med» Helge på Quiet Beach. Om kvelden på vår siste permdag spiser vi en bedre middag på en restaurant før vi går på byen og drikker øl.
                                            Last edited by hvlt; DTG 181147A Jul 18, .

Comment

19. juli

Om natten hører 2. tropp/KP 3 en eksplosjon i syd, sannsynligvis fra en mine. Like etter starter militsen nord for El Meri kraftig ildgivning med 12,7 mm mitraljøse og håndvåpen. Rikosjetter treffer leiren til 3. tropp. Personellradaren til 2. tropp har gitt utslag, så det er sannsynlig det er en PLO-patrulje som har infiltrert gjennom NORBATTs område og blitt beskutt.

Helge og jeg tar buss til Qiryat Shemona. Der ser vi en M621 lastevogn fra NORBATT som vi haiker med til Metulla der vi tar på oss uniformene som vi hadde lagret på pensjonatet der. Vi får etter hvert transport til Kafr Chouba, og permisjonen er over. Her venter en nedslående beskjed. I likhet med de fleste andre som var studenter hadde jeg søkt tidligere dimisjon for ikke å også få høstsemesteret helt ødelagt. Min søknad, i likhet med de fleste andres, er avslått. Alle dimisjoner må godkjennes av UNIFIL sentralt, og saksbehandler er en personelloffiser fra Senegal. Han, i likhet med det meste av UNIFILs ledelse, har liten forståelse for at NORBATT består av reservister (alle andre bataljoner var profesjonelle avdelinger), og at reservister kan ha spesielle behov som er forskjellig fra behovene til f.eks. afrikanske yrkessoldater. Dette vil bli tatt opp igjen av NORBATT og CONTICO, men foreløpig er dette en stor skuffelse.

Comment

20. juli 1978

Dette er en svært rolig dag i NORBATT, krigsdagboken sier bare: «Normal aktivitet – intet spesielt å melde.» det skal bli ganske annerledes i morgen.

Jeg er i gang med den vanlige troppsassjobben igjen med materiell, mat, sambandsvakter og den daglige muldyrturen med vann og mat til OP 416. Humøret er dårlig etter både slutt på siste perm og avslag på søknad om tidligere dimisjon, men om kvelden har vi en fin feiring av sanitetsmann Leifs 22-årsdag.

Sanitetsmann Leif fyller 22 år:

Name:	7-23.jpg
Size:	291,9 KB
ID:	869031

Name:	7-20.jpg
Size:	253,7 KB
ID:	869032

Comment

På grunn av feriereise i morgen legger jeg denne ut en dag for tidlig:

21. juli 1978

Mens Ebel es Saqi var folketom da vi kom i månedsskiftet mars/april, har nå befolkningen kommet opp i ca. 250, etter at mange flyktninger har vendt tilbake. Landsbyen var blitt svært ødelagt mens først PLO hadde holdt den i sannsynligvis flere år, og deretter da de ble drevet ut av israelske styrker og Haddads milits i mars. Nå arbeides det med å få hus i stand og å dyrke jorden. Etter at hele stabskompaniet samt en del av KP 2 er innkvartert i sivile hus i landsbyen har forbindelsene blitt meget tette mellom norske soldater og sivilbefolkningen, som består av ca. 1/3 drusere (som bor i en egen del av landsbyen) og 2/3 kristne (både greskortodokse og greskkatolske, men ikke maronitter). Disse tette forbindelse mellom NORBATT og sivilbefolkningen er svært mislikt av major Haddad og hans milits, som i juni og juli har kommet med mange trusler mot sivilbefolkningen i Ebel es Saqi og forlangt at de skal erklære full troskap til militsen og ta avstand fra FN.

I dag topper dette seg. Midt på dagen starter skyting midt i landsbyen, like ved stabskompaniets kantine. Flere kuler treffer huset som befalet i pionertroppen bor i. Norske soldater rykker ut, og de tar til fange syv bevæpnede sivilkledde som sto bak skytingen. De er helt klart militssoldater fra Marjayoun som har tatt seg inn i landsbyen som sivile, og de har med radio med direkte forbindelse til major Haddad. Før de startet skytingen hadde de angrepet en av de sivile i Ebel es Saqi (som de sa var «leftist») med slag, spark og steiner, og de hadde skutt med pistol etter en liten gutt. Etter at disse er arrestert rykker militsen fram mot KP 2s veipost sør for Ebel es Saqi med to stridsvogner og tre M113 PPK’er. Den ene PPK’en kjører på en mine (sannsynligvis lagt av militsen, som ikke førte særlig god oversikt over minene de la), noe som gjør opphisselsen større. NORBATT har sin forsyningsvei til Israel gjennom militsens område, og det gir militsen mulighet til å ta til fange fem norske soldater, bl.a. vognfører og sidemann på en lastevogn fra proviantlaget som har vært i Israel og hentet mat, som de kjører på med en stridsvogn og ødelegger (men uten personskader). De to stridsvognene og de to andre PPK’ene tar seg forbi NORBATTs sperring, og inn på NORBATTs område. Militsen gir beskjed til NORBATT om at de fem norske soldatene vil bli henrettet en etter en hvis ikke de syv libaneserne som er tatt til fange straks løslates. Det blir også skutt mot NORBATT med både BK og håndvåpen. NORBATT skyter ikke igjen.

Etter forhandlinger med Haddad blir det enighet om at både de syv militssoldatene i Ebel es Saqi og de fem norske FN-soldatene skal løslates, og episoden deeskaleres. På et punkt vinner militsen en seier, sivilbefolkningen i Ebel es Saqi blir så skremt av denne episoden at de aller fleste flykter igjen.

Sent på kvelden høres et smell og ses et lysglimt fra dalen sør for Ebel es Saqi der minehendelsen hadde vært 17. juli. Det skytes da fra militsen mot området, og det virker som om ilden blir besvart fra dette området. Alt tyder på at en PLO-patrulje har tatt seg uoppdaget gjennom NORBATTs teig, kanskje fra «Reiret», og så blitt oppdaget av militsen, muligens etter at en hadde gått på en mine.

Rett før midnatt melder NEPBATT at de har igjen observert tre pansrede kjøretøyer, stridsvogner eller PPK’er, på vei hovedveien fra Marjayoun mot NORBATTs sydlige veisperring, men denne blir ikke angrepet.

Oppe i Kafr Chouba opplever vi ikke mye av dette som skjer 7-8 km fra oss i luftlinje og mange hundre meter lavere, og livet fortsetter som vanlig. Jeg er på min vanlige muldyrtransporttur og skriver igjen ny søknad om tidligere dimisjon, etter at vi som var studenter og hadde fått avslag i første omgang ble bedt om å skrive ny søknad.
                                                  Last edited by hvlt; DTG 202103A Jul 18, .

Comment

22. juli 1978

Like etter midnatt har NORBATT igjen forbindelse med NEPBATT og ber dem undersøke nærmere om de tre panserkjøretøyene de hadde observert. De melder tilbake at den stridsvognen som militsen har hatt sående i sin veisperring ved NORBATTs gamle HQ nedenfor Marjayoun ikke har vendt tilbake, men stadig befinner seg mellom denne og NORBATTs veipost.

I løpet av natten får NORBATTs tre personellradarer seks ganger utslag som tyder på at PLO har infiltrert patruljer fra «Reiret» eller fra lenger nord som har beveget seg ned mot El Khraibe og videre mot militsens stillinger, men ingen av disse avskjæres. Det er klart at det blant den kristne sivilbefolkningen i Rachaya el Foukhar er det noen unge menn som er med i Libanons kommunistparti og er aktive støttespillere for PLO. Siden de er libanesiske sivile og har lovlig bopel i Rachaya el Foukhar har ikke NORBATT mulighet til å utvise dem. Men KP 1 og pionertroppen gjennomfører husransakinger, og i dag finner de i en kjeller utstyr til å lage minefeller.

I kveld etter at det har blitt helt mørkt oppdages det at en liten PLO-gruppe krysser elven vest for Ferdiss og beveger seg opp mot «Reiret». Det sendes ut en patrulje med hund fra hundetroppen i stabskompaniet som stopper gruppen. I mørket kaster plutselig en PLO-soldat en håndgranat mot den norske patruljen, men ingen blir skadet av den. Den norske patruljen skyter ikke igjen, men det kommer til håndgemeng i mørket, der en norsk soldat blir slått ned og fratatt sin AG-3. PLO-gruppen løper tilbake over elven og tar med AG-3 geværet.

I Kafr Chouba går livet som vanlig, og jeg har min daglige muldyrtransport til OP 4-16. Sønnen til Ahmad Kamra som eier muldyret virker svært syk, og jeg får sanitetskorporalen i kompanistaben i Kafr Hamem til å komme en tur opp og se til ham.

Comment

23. juli 1978

NORBATTs bataljonssjef er i møte med israelske offiserer og major Haddad i Metulla for å forsøke å få et bedre forhold til militsen.

I Kafr Chouba er alt som vanlig og jeg gjennomfører min daglige forsyningstur med muldyr til OP 4-16. Ismael, sønnen til Ahmed Kamra, er mye bedre. Om kvelden lager sanitetsmann Leif en meget god omelett til troppsstaben.

Her er de to unge sønnene til Ahmed Kamra, Ismael står til høyre:

Name:	8-4.jpg
Size:	234,8 KB
ID:	869036

Ahmed Kamra og meg:

Name:	8-6_forbedret.jpg
Size:	891,5 KB
ID:	869037

Ahmed Kamras kone (husker ikke navnet):

Name:	8-5.jpg
Size:	144,8 KB
ID:	869038

Da jeg besøkte Kafr Chouba 35 år etter, i 2013, fikk jeg vite at ismael var død, drept av Hisbollah fordi han hadde vervet seg som soldat i SLA. På dette bildet ser vi fra venstre Ismaels enke, en jeg ikke husker hvem var, Ahmed Kamras kone, Ismaels datter og Ahmed Kamra (Ahmed døde for et par år siden).

Name:	Libanon102_redusert.jpg
Size:	1.008,2 KB
ID:	869039

Comment

24. juli 1978

Vi våkner opp til mye kjøligere vær, det har vært et virkelig væromslag i løpet av natten og i Kafr Chouba er temperaturen omkring 20, og i det meste av NORBATT som er mye lavere og dermed varmere er det en stor lettelse. Spesielt for de som bor i telt (norske 14 kvm og 22 kvm telt, ikke akkurat laget for varme strøk) er det virkelig flott. Denne sommeren er visst en av de varmeste i Libanons historie.

Om ettermiddagen har sjefen for KP 2 møte med representanter for PLO i Kaoukaba og får tilbake AG-3 geværet som en PLO-soldat tok under håndgemenget 22. juli.

Comment

25. juli 1978

Ved midnatt, natt til 25. juli kommer en delegasjon fra sivilbefolkningen i Rachaya el Foukhar til kompanistaben i KP 1 og ber om hjelp. Det er en større gress- og krattbrann sør for landsbyen, i oliventrelundene mellom Rachaya el Foukhar og Kafr Hamam, som er levebrødet deres. De sivile er temmelig opphissede. Brannen er sannsynligvis startet av lysraketter som er skutt opp av 2. og 3. tropp, KP 3 for å se etter mulige infiltrerende PLO-patruljer. Sivile har begitt seg ned til brannen for å slukke den og ber om at FN-soldater også skal hjelpe til med slukkingen. Da det er helt mørkt og det er tegn på at PLO-patruljer er i lendet, finner KP 1 det for farlig å sende mannskaper til brannstedet i mørket.

Ut på ettermiddagen skytes det fra en milits-stilling sør for Ebel es Saqi over Ebel es Saqi. Et par skudd går rett over taket på huset til pionertroppen. Sent på kvelden skytes med jevne mellomrom BK-lysgranater fra militsen mot et område syd for 2. tropps stilling i El Khraibe. I forbindelse med dette blir ved midnatt 2. tropps posisjon 4-21 direkte beskutt med flere byger med 12,7 mm mitraljøse. Til sammen skytes 60-70 skudd.

I Kafr Chouba får vi om ettermiddagen besøk av temmelig opphissede landsbyboere. Det er tradisjonelt nær forbindelse mellom Kafr Chouba og landsbyen Halta som er ca. 3 km sørvest for Kafr Chouba, men ca. 600-700 meter lavere. Halta, som også er sunni-muslimsk, er nå holdt av Haddads milits. Fire sivile fra Kafr Chouba har reist ned til Halta da de hadde fått høre at den enes far som bodde i Halta var død. De fire skal ha blitt anholdt av militsen og ført til El Meri. Dette løste seg etter en tid og de kom tilbake igjen. Ellers kommer maten til 1. tropp svært tidlig til Kafr Chouba så jeg får gjennomført muldyrturen til OP 4-16 tidlig.

Comment

26. juli 1978

En rolig dag i NORBATT, stille før stormen kan man kanskje si. Forsvarssjefen, general Sverre Hamre, er på besøk i NORBATT og besøker også oss i Kafr Chouba. Vi har lært barn i landsbyen at for å hilse ham skal de rope «God dag mann økseskaft!» til ham. Det synes han er morsomt. Også i dag kommer varm mat tidlig fra feltkjøkkenet i Kafr Hamam, og jeg får gjennomført muldyrtransporten til 4-16 tidlig.

Comment

27. juli 1978

Tidlig på ettermiddagen observeres at en gruppe på fem PLO-soldater fra «Reiret» beveger seg ned slukta mot Ferdiss og grupperer ut på skytterlinje mot KP 1s post der. To PPK’er fra PPK-troppen er alt sendt til den troppen, og PPK-troppen anmodes om å sende ytterligere to PPK’er til 3. tropp/KP 3 som er på sydsiden av «Reiret». Flere PLO-soldater grupperer nå ut mot 3. tropp, samtidig som de 5 først som har beveget seg mot Ferdiss forsterkes med ytterligere seks soldater. De to PPK’ene ankommer, og troppssjef i 3. tropp tar telefonkontakt med «Reiret». Etter dette trekker PLO sine soldater tilbake til «Reiret» igjen og situasjonen deeskaleres.

Oppe i Kafr Chouba går livet som vanlig. Jeg veksler mellom sambandsvakter og arbeid med troppsutstyr og mat. Om formiddagen gjennomfører jeg en full opptelling av alt troppsutstyr og om ettermiddagen er det den vanlige muldyrturen med mat og vann til OP 4-16. Det behagelige kjølige været som kom 24. juli fortsetter.

Comment

• Filter
                                                              • Tid
                                                              • Show
                                                              • New Topics
                                                              Clear All
                                                              new posts
                                                              No content found
                                                              Show More

• Filter
                                                              • Tid
                                                              • Show
                                                              • New Topics
                                                              Clear All
                                                              new posts
                                                              Please log in to your account to view your subscribed posts.
                                                              Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                                                              Oppstillingsplassen
                                                              Tekniske driftsmeldinger
                                                              Tekniske driftsmeldinger.
                                                              Tråder: 8 Innlegg: 654
                                                              Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                                                              8 654
                                                              Kunngjøringer fra ledelsen
                                                              Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                                                              Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                                                              Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                                                              15 1.086
                                                              Kommentarer fra rekkene
                                                              Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                                                              Tråder: 3 Innlegg: 450
                                                              Nyeste innlegg: NYE BRUKERE - POST HER!
                                                              3 450
                                                              Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                                                              S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
                                                              Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                                                              Tråder: 2.453 Innlegg: 41.955
                                                              Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
                                                              2.453 41.955
                                                              Rittmester
                                                              Livet i tjeneste
                                                              Underforum:
                                                              Treningsdagbøker (11/1.130)
                                                              S-1 2. Utdanning og tjeneste
                                                              Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                                                              Tråder: 66 Innlegg: 2.900
                                                              Nyeste innlegg: Luftforsvarets flygeskole
                                                              66 2.900
                                                              Underforum:
                                                              S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
                                                              Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                                                              Tråder: 30 Innlegg: 492
                                                              30 492
                                                              S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og administrative forhold
                                                              Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                                                              Tråder: 8 Innlegg: 283
                                                              8 283
                                                              Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                                                              S-2 1. Generelle nyheter.
                                                              Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                                                              Tråder: 1.054 Innlegg: 33.842
                                                              1.054 33.842
                                                              S-2 2. Etterretning
                                                              Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                                                              Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                                                              Tråder: 395 Innlegg: 28.350
                                                              395 28.350
                                                              Underforum:
                                                              Tema: Russland (58/6.882)
                                                              Tema: Asia (102/4.213)
                                                              S-2 3. Sikkerhet
                                                              Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                                                              Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                                                              Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                                                              59 5.302
                                                              Underforum:
                                                              22.juli 2011 (32/4.562)
                                                              S-2 4. Nyhetsfeed
                                                              Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                                                              Tråder: 206 Innlegg: 261
                                                              206 261
                                                              Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                                                              S-3 1. Forsvarets avdelinger, øvelser og operasjoner
                                                              Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                                                              Tråder: 2.549 Innlegg: 62.550
                                                              Nyeste innlegg: FN Mali: Operasjon MINUSMA
                                                              2.549 62.550
                                                              93A
                                                              FN Mali: Operasjon MINUSMA
                                                              av 93A
                                                              Underforum:
                                                              Hæren (41/1.518)
                                                              Sjøforsvaret (36/1.959)
                                                              Luftforsvaret (62/1.285)
                                                              Heimevernet (564/17.509)
                                                              S-3 2. Totalforsvaret
                                                              Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                                                              Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                                                              Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                                                              584 19.529
                                                              Underforum:
                                                              Politiet (235/12.996)
                                                              S-3 3. Ledelse
                                                              Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                                                              Tråder: 9 Innlegg: 179
                                                              Nyeste innlegg: Ledelse
                                                              9 179
                                                              93A
                                                              Ledelse
                                                              av 93A
                                                              S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
                                                              Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                                                              Tråder: 21 Innlegg: 2.271
                                                              Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                                                              21 2.271
                                                              pioff
                                                              Den store PI-tråden
                                                              av pioff
                                                              Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                                                              S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
                                                              Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                                                              Tråder: 109 Innlegg: 10.281
                                                              109 10.281
                                                              S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
                                                              Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                                                              Tråder: 65 Innlegg: 827
                                                              65 827
                                                              Underforum:
                                                              Landsystemer (28/624)
                                                              Sjøsystemer (4/5)
                                                              Luftsystemer (6/41)
                                                              INI-systemer (23/128)
                                                              Fagforum S-5: Planer & policy
                                                              S-5 1. Forsvarsbudsjett, planer og doktriner
                                                              Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                                                              Tråder: 93 Innlegg: 6.070
                                                              93 6.070
                                                              S-5 3. Militærhistorie
                                                              Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                                                              Tråder: 411 Innlegg: 10.512
                                                              411 10.512
                                                              Underforum:
                                                              S-5 4. Veteranforum
                                                              Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                                                              Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                                                              Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                                                              89 1.564
                                                              magskor
                                                              Team Rubicon.
                                                              av magskor
                                                              Fagforum S-6: Samband & IKT
                                                              S-6 1. Fagforum Samband
                                                              Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                                                              Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                                                              Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                                                              119 1.706
                                                              Underforum:
                                                              01 Fagområder (16/297)
                                                              02 Felttriks (23/301)
                                                              S-6 2. Tekniske forum
                                                              Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                                                              Tråder: 170 Innlegg: 3.017
                                                              170 3.017
                                                              Markedsplassen
                                                              Kjøp og salg
                                                              Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                                                              Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                                                              Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                                                              537 2.182
                                                              Milforums testarena
                                                              Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                                                              Tråder: 3 Innlegg: 16
                                                              3 16
                                                              Bedriftspresentasjoner
                                                              Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                                                              Tråder: 2 Innlegg: 2
                                                              2 2
                                                              Working...
                                                              X