Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nyhetssaker: Veteraner

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Sv: Nyhetssaker. Veteraner

Sara Leatherman in Iraq in 2006. A back injury forced her to leave the military in 2009. She also suffered from post-traumatic stress disorder. Leatherman was 24 when she hanged herself in her grandmother’s shower in 2010.

Suicide Rates of Female Military Veterans Called 'Staggering'

New government research shows that female military veterans commit suicide at nearly six times the rate of other women, a startling finding that experts say poses disturbing questions about the backgrounds and experiences of women who serve in the armed forces.
    Their suicide rate is so high that it approaches that of male veterans, a finding that surprised researchers because men generally are far more likely than women to commit suicide.

"It's staggering," said Dr. Matthew Miller, an epidemiologist and suicide expert at Northeastern University who was not involved in the research. "We have to come to grips with why the rates are so obscenely high."

Les mer her: Military.com

Kommentér

Sv: Nyhetssaker: Veteraner

11901440_895668580525881_4226630730247700255_o.jpg
      SIOPS:
      Foredrag med Robert Mood 17. september- Soldaten i politikken

Høstens møterekke på SIOPS' info-og ressurssenter i Kongens gate 3 starter med foredrag av generalløytnant Robert Mood. Han vil ta for seg temaet "Soldaten i politikken".

Soldaten løser krevende oppdrag som en konsekvens av politiske beslutninger og en villet norsk utenrikspolitikk. En soldat som har risikert liv og helse i slike oppdrag har krav på en solid veteranpolitikk. Soldaten står med andre ord midt i politikken. En samfunnsborger i uniform – som har eller har hatt Forsvaret som arbeidsgiver. Hvordan skal samfunnet opptre overfor soldaten som har vært ute i internasjonale operasjoner på våre vegne – og hva er soldatens plass i politikken?

Generalløytnant Robert Mood har vært ute i internasjonale operasjoner for Norge, FN og NATO. Mood er nå sjef for den norske NATO-misjonen i Brussel.

Arrangementet er åpent for alle interesserte.
      Les mer og meld deg på her.

Veteraner fra internasjonale operasjoner møtte forsvarsministeren på Sundåsen i Stokke tirsdag ettermiddag.
      Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK

Imponert over veteraner
      Veteranene jeg har møtt i dag er en fantastisk samling av mye kompetanse innen mange områder, sa forsvarsministeren da hun besøkte Stokke i dag.

Les hele artikkelen her.

995.jpg
      Norske styrker trekker seg ut av Faryab i 2012. I år passerer utbetalingene for psykisk skadde veteraner etter Forsvarets operasjoner utenlands en milliard kroner. Foto: Henrik Omtvedt Jenssen (Hæren / Forsvarets mediesenter)

Utbetalte én milliard i veteran-erstat*nin*ger

• Av: Ola Karlsen
        tirsdag 30.06.2015

Den samlede erstatningssummen til psykisk skadde norske soldater har nå passert hele 1.000.000.000 kroner. Det viser tall fra Statens pensjonkasse.

Sommeren 2012 ble kompensasjonsordningen for psykisk skadde veteraner forbedret.

Etter den tid har den økonomiske kompensasjonen for norske soldater som har fått psykiske skader etter operasjoner i Afghanistan, Irak og andre steder, eksplodert.

Ved årsskiftet hadde den samlede utbetalingen til erstatninger for psykiske senskader dermed oversteget 1 milliard kroner.

Les hele artikkelen her.

Kommentér

Danske BT har laget en reportasjeserie/bok om alle danskene som falt i Afghanistan. Særlig interessant å lese om "nordmannen" Anders Storrud. De Faldne - Berlingske Nationalt | www.b.dk
        Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

https://youtu.be/GXn0ec1WECE Fra Stephen Colbert sitt talkshow. Intervju med to veteraner, en som jobber med veteraner som trenger hjelp og fra team Rubicon. Inspirerende !
          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Milvet chapter helgeland er i drift, send PM så vill jeg guide dere inn som medlemmer slik at vi får mange flotte turer til sommeren
            Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Litt usikker på om denne har vært rapportert før, men Oslo kommune har etablert en egen veterantelefon:

Veterantelefonen

Veterantelefonen er Oslo kommunes krise- og rådgivingstelefon for forsvarsveteraner og personell fra humanitære og sivile organisasjoner som har deltatt i internasjonale operasjoner og oppdrag. Tjenesten er åpen for bosatte i Oslo kommune.

Telefon: 480 60 666

Telefonen er gratis og døgnåpen.

Veterantelefonen tilbyr
              •akutt psykososial assistanse
              •råd og veiledning om riktig instans for videre behandling og oppfølging
              •i spesielle krisesituasjoner kan vi også møte deg for en samtale

Hva skjer når jeg ringer?

Du vil bli møtt av erfarne medarbeidere med med kjennskap til veteraners spesielle erfaringer og behov. De har spesialkompetanse i å møte mennesker i akutte kriser og kjenner hjelpeapparatet i Oslo.

I tillegg til akutthjelp og samtaler kan de kan hjelpe deg med å komme i kontakt med andre hjelpeinstanser etter behov: bydel, NAV, advokat, psykolog/psykiater, familievernkontor.

Når kan jeg ringe?
              •du er i en krisesituasjon og trenger noen å snakke med
              •du trenger råd og veiledning i en vanskelig livssituasjon
              •veterantelefonen er åpen døgnet rundt, alle dager

Hvem kan ringe?
              •forsvarsveteraner bosatt i Oslo
              •personell fra humanitære og sivile organisasjoner bosatt i Oslo som har deltatt i internasjonale operasjoner og oppdrag
              •pårørende og andre som er bekymret

Etterreaksjoner etter internasjonale oppdrag

Veteraner ikke er noen ensartet gruppe. Det er store innbyrdes forskjeller – blant annet avhengig av militær identitet, trening og erfaring. Sivilt personell kan påregne mange av de samme etterreaksjonene som militært personell.

De aller fleste veteraner må regne med ubehagelige stressreaksjoner i tiden etter krigsopplevelser. Hyperaktivitet, vaktsomhet, skvettenhet, kort lunte, søvnproblemer, mareritt og varhet for lyder er klassiske symptomer. Konsentrasjonsevnen er svekket. Hos de fleste forsvinner dette etter en tid, men noen vil trenge profesjonell hjelp når symptomene ikke gir seg.

For noen vil krigsopplevelsene komme på toppen av ubearbeidede påkjenninger fra tidligere i livet.

Stressreaksjoner kommer tydeligst frem i nære relasjoner. Vi oppfordrer derfor pårørende til å kontakte Veterantelefonen, familievernkontoret, kommunepsykologen eller fastlegen dersom stress-symptomene ikke har gitt seg et halvt år etter hjemkomst.

https://www.oslo.kommune.no/helse-og...erantelefonen/
              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Siste utgave av Veteran (NIVO) ute med bl.a 5 siders intervju med Erik Elden.

Veteran_01_2016.png

Link
                Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Fant ikke noe bedre sted å poste denne, men det er anbefalt lesing: http://www.information.dk/563156?utm...ampaign=buffer

Sent fra min E5823 via Tapatalk
                  Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

Anbefalelsesverdig lesning fra Hans-Erik Dyvik Husby - En AG3 har 17 deler - Til norske veteraner: http://hankvonhell.blogg.no/14805611...7_deler__.html

Til mine norske*venner som er, og har vært i væpnede konflikter, og som ikke har det*så bra. Jeg tenker på dere denne julen. Mvh Hank.

Kommentér

Kunstutstilling og boklansering i regi av Veteranforbundet SIOPS 6 nov fra 17-20

Prosjektet Veteraner er et samarbeid mellom SIOPS og major Erik Elden, og består av en kunstutstilling, en bokutgivelse og salg av trykk.

[ATTACH]5733[/ATTACH]

Den 6. november inviterer vi til lansering av prosjektet i SIOPS' Info- og Ressurssenter i Kongens Gate 3 i Oslo.

33 tegninger av veteraner tegnet av Erik Elden stilles ut, og I forbindelse med utstillingen vil det bli utgitt en bok på SIOPS forlag, hvor Erik Elden forteller en historie fra 2010 til 2017 med en rekke portretter av veteraner. Gjennom tekst og tegninger viser han livet som yrkesoffiser og soldat, med tjeneste i inn- og utland. Boken er en hyllest til alle veteraner og soldater som hver dag løser oppdrag og tar vare på hverandre.

I tillegg til salg av bok legges trykk av 4 utvalgte ut for salg. Trykkene er i størrelse A3 og det trykkes opp 25 eksemplarer av hver tegning. Prisen for trykkene blir 100,-

Alle inntekter fra prosjektet går til Veteranforbundet SIOPS' arbeid for skadde veteraner.

Link til arrangementet på facebook

Fra Elden sin facebookside

Jeg gir ut ny bok, skal ha kunstutstilling og skal selge trykk av tegninger. Alle inntekter går til veteranorganisasjonen SIOPS, for å støtte våre veteraner.

Alt starter den 6. november hos SIOPS i Kongens gt 3, Oslo.
                      [ATTACH]5734[/ATTACH]
                      https://www.facebook.com/eldenerik/p...90410884423861
                      Attached Files

Kommentér

Leserinnlegg av Kjetil Bragstad i Aftenposten.

Å være veteran er et tveegget sverd | Kjetil Bragstad

For mitt vedkommende sitter det langt inne å ta på uniformen med stolthet og finne tillit til staten.
                        https://www.aftenposten.no/meninger/...jetil-Bragstad

Kommentér

Stortingsflertallet sørger for at veteraner som har tjenestegjort internasjonalt etter 1. januar 2010, får ankerett i erstatningssaker.

https://www.aftenposten.no/norge/i/8...raner-ankerett

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Kommentér

Arnstein Hestnes er ansatt som sjef for Forsvarets veteransenter på Bæreia.

https://forsvaretsforum.no/hestnes-n...-veteransenter

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Kommentér

Kronikk skrevet av Sersjantmajor Rune Wenneberg i siste nr av Veteran. Denne ligger også på NIVO sine sider.

På skuldrene til kjemper

Afghanistan nyttårsaften 2009
                              Det ringer i ørene mine. Tolvsjuen på bilen ved siden av meg har nettopp har skutt mot en motstander som var dum nok til å stikke frem hodet. Jeg forsøker å riste av meg pipingen, uten å lykkes, mens jeg jobber med å få oversikt over et svært kaotisk stridsfelt. På sambandet hører jeg nå så vidt de rolige stemmene som rapporterer observasjoner, gir ildordrer og koordinerer egne bevegelser. Det er mange sivile i området og fokuset er å hindre at de blir truffet. På den andre siden av den lave muren jeg ligger og observerer over, ser jeg fire soldater stille seg bak hverandre på en bygning, klar til å entre. Dette er ett av husene det har blitt skutt fra. Bakerste soldat klemmer med stø hånd på skulderen til mannen foran og bevegelsen gjentas frem til fremste soldat. Dette er signalet til førstemann om at «vi er med deg – og vi er klar!» Han venter to sekunder, hever våpenet sitt og forsvinner raskt inn i mørket på inngangen med de andre tre rett bak. Jeg husker at jeg fikk gåsehud og tårer i øynene av stolthet.
                              Tolv timer senere sitter vi trøtte og kaffedrikkende i en sirkel på feltsenger inne i basen og gjennomfører debrief. Der får jeg høre lagføreren på rolig trøndersk oppsummere at de var blitt enige om å ikke bruke håndgranater før de entret, noe drillen sier at de skal. De skulle heller ikke skyte før de helt sikkert ser en bevæpnet motstander i det mørke huset. -Det kunne være sivile i huset og ingen av oss ønsker å skade eller drepe de som kunne være uskyldige ofre. Det kunne vi ikke leve med, sier lagføreren. For disse unge norske soldatene var det en selvfølge å akseptere en betydelig økt personlig risiko for å unngå å skade uskyldige. Jeg ble om mulig enda stoltere enn jeg var for tolv timer siden.

Denne generasjonen profesjonelle krigere og veteraner står på skuldrene til kjemper. De går i sporet til generasjoner med veteraner som ikke hadde den samme lange treningen, det moderne utstyret og erfaringen som dagens profesjonelle soldater har. Dagens soldater forberedes ofte i årevis med en krevende seleksjon, brutal og målrettet trening og ikke minst mentale forberedelser for å gi dem alle verktøy for å fungere i krevende situasjoner – Og ikke minst være i stand til å leve med seg selv etterpå. Slik har det ikke alltid vært. Da jeg som ung og naiv 21-åring dro til Libanon hadde jeg tre uker med middelmådig trening før jeg sto usikker og uforberedt i min første skarpe situasjon. Soldatene jeg hadde som makkere da, var betydelig dårligere trent og forberedt, men de var av det samme kalibret som de som skulle komme senere. Vi har lært mye av hva som fungerte og hva som ikke fungerte fra tidligere generasjoner soldater og veteraner. Denne lærdommen, og disse brede skuldrene dagens soldater står på, har reddet utallige liv i kamp og under operasjoner senere.

I dag sitter jeg i en stilling der jeg er ansvarlig for at treningsstandarden til våre soldater er det de og nasjonen fortjener. Jeg bruker daglig mine selvopplevde erfaringer som veteran og ikke minst erfaringene, på godt og vondt, til andre. De som tråkket vei er sterkt medansvarlige for at Norge i dag anses for å ha blant verdens beste soldater. Til dere ukjente og kjente helter er vi, som i dag fortsatt går i uniform, evig takknemlig.

Akershus festing 8 mai 2019
                              Jeg går forbi en sliten eldre mann med dress og stokk som konsertert ser i bakken for ikke å snuble. Fire medaljer er festet i en ujevn rekke på brystet hans. Jeg hilser til lua og det tar noen sekunder før han ser meg. Som om han fikk en øyeblikkelig vitamininnsprøyting retter han seg i opp ryggen, ser forvirret ut et øyeblikk før han smiler og hilser tilbake. Rett bak han står fire veteraner i MC-dress og gir hverandre ektefølte bamseklemmer, som bare gode venner kan. De gir meg en tommel opp og sier gratulerer med dagen, mens flaggene vaier og et hav av veteraner og veteranvenner forbereder seg på medaljeutdeling. Dette er mitt fellesskap. Dette er mine brødre og søstre som jeg ikke engang kjenner, tenker jeg. Tankene tar meg videre, tilbake til Afghanistan og nyttårsaften. Jeg ser ut over denne paletten med de flotteste menneskene jeg vet om, og føler meg enda stoltere enn jeg gjorde på en feltseng for ti år siden.

Takk til alle dere kjemper der ute! Enkelte av dere betaler fortsatt en høy pris, men dere har gjort en forskjell. Det er det ikke alle som kan si.

Rune Wenneberg
                              Sersjantmajor
                              Hærens sjefsserjant og stolt veteran
                              https://nvio.no/pa-skuldrene-til-kjemper/

Kommentér

Artikkel i VG om livet til ein veteran etter Afghanistan.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-13&utm_term=2

Afghanistan-veteran om angsten: Slik er livet etter krigen
                                «Gud er norsk» sa soldatene, for de hadde flaks så mange ganger. Men da angsten grep ham etterpå, trodde Afghanistan-veteran Thorbjørn Tønnesen at han hadde fått hjerteinfarkt.

ANDREA ROGNSTRANDMATTIS SANDBLAD (FOTO)
                                Oppdatert 10. mai
                                – Jeg fikk ikke puste, jeg har aldri hatt det sånn før. Jeg ble redd. Det var vel noe som hadde brukket inne i meg, på en måte.

Han var hjemme på Rena med kona Merete. De ringte etter sykebil, trodde det var hjertet. Men legen konstaterte at det var en angstreaksjon.

– Det var sånn det startet. Det var sånn vi spurte om hjelp, forteller Merete til VG i dag.

Fire falne
                                27. juni 2010: De mangler et kjøretøy bakerst i den norske kolonnen utenfor Maymaneh i Afghanistan. Når kollegene snur, finner de den syv tonn tunge Iveco LMV feltvognen sprengt i biter. Veibomben krevde livene til Christian Lian (31), Simen Tokle (24), Andreas Eldjarn (21) og Trond Bolle (41).

Det er den enkelthendelsen som har kostet flest norske liv i Afghanistan.

To av de drepte ble fløyet til Meymaneh med helikopter. De to andre ble kjørt tilbake til leir i en SISU-ambulanse.

Vraket av feltvognen ble fraktet tilbake til verkstedet i Meymaneh av amerikanske styrker. Der sto verksmester Thorbjørn Tønnessen i Combat Service Support klar til å sikre kjøretøyet, en jobb som skulle bli med ham i tankene i mange år etterpå.

– Etter smellet fikk vi beskjed om at det var én død. Deretter to. Så fire, forteller Tønnessen.

Norges bidrag i Afghanistan
                                VG møter ham hjemme på Rena. Han slår seg ned i sofaen med kona Merete. På veggene henger bilder og avisutklipp fra fire perioder i Afghanistan innrammet. De har satt fram kaffe og skolebrød.

Kaptein Tønnessen, som var sjef for verksted for våpen, samband og kjøretøy, forberedte en stor plasthall for å ta i mot den rammede feltvognen i Meymaneh leir. De teipet igjen vinduene så ingen skulle kunne se inn.

– Det var ikke noe hyggelig å se vraket når du visste at det hadde sittet fire stykker der. Rattet var helt vridd, hele gulvet hadde gått opp og girkassen var pulverisert.

Falne nordmenn i Afghanistan
                                Etter at de hadde sikret ammunisjonen fra kjøretøyet, kvitterte Tønnessen for feltvognen til videre etterforskning. Deretter bisto han feltpresten med håndtering av de omkomne.

De la de falne i kister. Inntrykkene er fortsatt med ham.

– Vi gjorde alt vi kunne for at det skulle bli så verdig som mulig. At de skulle behandles med respekt.

SEREMONIELL AVSKJED: Medsoldatene i Meymaneh var opptatt av å gi sine fire falne en så verdig som mulig avskjed.

Det er faste prosedyrer når en soldat faller i strid, som hvilken retning man skal ligge i kisten og hvordan det norske flagget skal draperes. Dette ble møysommelig utført den junidagen for nesten ti år siden.

– Kistene ble båret 700–800 meter til et telt der det skulle være en seremoni før de ble sendt av gårde. Da sto alle oppstilt: Amerikanske, svenske, finske og danske soldater hilste da kistene passerte.

HJEMME: 1. juli 2010, fire dager etter at Trond André Bolle (41), Andreas Eldjarn (21), Simen Tokle (24) og Christian Lian (31) ble brutalt drept av en veibombe i Faryab-provinsen i Afghanistan kom bårene endelig hjem til Norge. Foto: Robert S. Eik, VG

– Jeg følte at vi gjorde det vi kunne. Det har vært en spesiell opplevelse hele greia. Vi hadde godt samhold der, men plutselig er du hjemme alene og har på en måte mistet alle du var så knyttet til.
                                I 2013 sjekket han inn på Modum bad og fikk diagnosen posttraumatisk stresslidelse.

– Stolt av det jeg har gjort
                                Tønnessen har valgt å fortelle om sine erfaringer fra krigen fordi han vil være åpen om at han har slitt i etterkant. Det er en erkjennelse han brukte lang tid på å ta inn over seg og på å fortelle til familie og arbeidsgiver.

– Jeg er stolt av det jeg har gjort. Jeg hadde nok gjort det samme igjen, tror jeg. Selv om jeg hadde visst utfallet, sier han i dag.

Etter at de fire medsoldatene ble drept i juni 2010 dro Tønnessen hjem på permisjon. I løpet av dagene hjemme var han preget av det han hadde vært gjennom.

– Jeg var veldig sliten hele tiden. Jeg satt bare å tenkte og tenkte og tenkte.

Deretter dro han tilbake til Meymaneh, og tjenestegjorde enda to perioder. Til sammen har han vært over to år i Afghanistan. Hans siste tur var i 2011–2012, med den siste operative kontingenten til Norge.

– Jeg slet allerede før jeg dro, men jeg tenkte at hvis jeg dro ned en gang til, ville jeg få en positiv opplevelse. Men det ble ikke som jeg trodde, sier han.

Han opplevde både rakettangrep mot leiren og en folkemasse som ble altfor nærgående i løpet at oppholdet.

Minnene fra Afghanistan handler likevel ikke bare om krig og elendighet. Tønnessen forteller om vakre blomsterenger - også med opiumsvalmuer - etter regntiden. Om lokale som vennlig tok imot dem og om dedikerte og kompetente medarbeidere.

– Jeg sitter igjen med veldig mye positivt og jeg følte at Norge gjorde en god innsats der. Vi var veldig godt trent. Jeg tror ikke at vi hadde gjort det så godt om vi ikke var så godt trent.

Store kontraster til livet hjemme
                                Hverdagen som møtte ham i Norge sto i sterk kontrast til den alltid spente situasjonen i Meymaneh. I løpet av få døgn gikk han fra 12-timers arbeidsdager i opp mot 52 grader, til to måneder fri i norsk vårtemperatur på Rena.

– Det var vel ikke så mange som helt skjønte – hverken av venner eller arbeidsgivere – før ting kom fram og det hadde gått en stund. De skjønte vel ikke åssen han sleit, vi skjønte vel ikke helt selv heller hvordan det var, forklarer Merete.

Hun har vært en enorm støtte for ektemannen både under og etter utenlandsoppdragene, forteller han.

PTSD er psykiske reaksjoner på tidligere traumeopplevelser. Disse kan inkludere både angst og depressive symptomer. Se faktaboks nedenfor.

Fakta om posttraumatisk stresslidelse
                                Tønnessen sliter fortsatt med søvnløshet og manglende matlyst. Noen ganger føler han på en tomhet. Han kan bli sittende og tenke i lange perioder. Lukter, høye lyder, sanger og filmer kan trigge minnene hans.

– Så var det med å snu ryggen til, sier kona, og forklarer at han alltid plasserte seg i et rom slik at han hadde oversikt.

Hun syns det er vanskelig å forklare hvordan stresslidelsen vises, men eksemplifiserer med en tur de var på i Sverige.

– Alt var kjempebra og fint, og så plutselig satt han i bilen og gråt.

Veteranen forklarer at det sitter langt inne å si ifra for mange, for de kan miste sikkerhetsklareringen sin og dermed risikere jobben.

Til tross for at han hadde det vanskelig, fortalte ikke Tønnessen noe til kolleger eller arbeidsgiveren. I en periode sykemeldte han seg når det ble tøft, men det tok tid før han «spille med åpne kort».

I 2013 sjekket den erfarne offiseren inn på Modum bad i åtte uker.

– Der er det beinhardt, slår han fast.

To andre veteraner var til behandling der samtidig som ham. De fant fellesskap i at de hadde noen av de samme reaksjonene på det de hadde vært gjennom.

– Jeg lærte at du ikke er alene. Da er det heller ikke flaut å innrømme at man har gått på trynet.

På Modum bad ble han utfordret til å møte noen av situasjonene han fryktet. En slik situasjon var å være mindre på vakt i store folkemengder. Offiseren måtte dra til Oslo og stille seg med ryggen mot folkemengdene. Han forteller at han var gjennomsvett etter øvelsen.

Han ble sendt hjem fra Modum bad med beskjed om å lage dagsplaner for å unngå å bli passiv og innestengt.

– Det kan være at man skal gå en tur. Det begynner med små ting. Ikke for mye på en gang.

Eksponerer seg for minnene
                                Ved Modum bads avdeling for angstlidelser behandles folk som sliter med PTSD. I hovedsak er det to tilnærminger behandlerne benytter seg av, forteller Avdelingsleder og psykiater Heidi Houmb ved Modum bads avdeling for angstlidelser. Hun understreker at hun kommenterer behandlingen på generelt grunnlag.

– Behandlingstilbudet vi har er for folk som sliter med PTSD, ikke spesielt for veteraner. Det arter seg på samme måte om man har vært i krigen eller hatt andre typer traumatiske opplevelser, sier Houmb.

Pasientene på Modum bad behandles i grupper på åtte eller ni, i åtte eller ni uker. Tilnærmingene er «forlenget eksponering» eller metakognitiv terapi.

Forlenget eksponering er basert på kognitiv atferdsterapi.

– Da skal man eksponere seg for traumeminnet gjennom visualisering. Pasienten må plukke ut det minnet som plager mest i nåtid, selv om man kan være eksponert for flere hendelser, og så gjenfortelle det minnet to ganger i uken som om det skjer her og nå, forteller psykiateren.

Poenget er å utsette seg for å gå inn i minnet på nytt og på nytt. Når de ikke har time for å fortelle om minnet, lytter de til opptak for å eksponere seg.

– Det er for å bearbeide minnet sånn at det kan legge seg til ro i hjernen, sier Houmb.

I tillegg til å bearbeide minnet, skal man dessuten eksponere seg for ting eller situasjoner man har unngått i dagliglivet. Det kan være å gå gjennom en folksom gate eller å utsette seg for lyder på skytebanen, sier Hoemb.

– Man skal lære seg å skille mellom det som tilhører fortiden og det som er nåtid.

Den metakogniske behandlingen er også eksponeringsbasert, men man går ikke gjennom traumehistorier på samme måte. I den tilnærmingen ser man på hvordan tankeprosessene påvirker følelseslivet og reaksjonene i kroppen.

– Atferden man velger kan være en opprettholdende faktor. Det jobbes mye med bekymring og grubling, og hvordan det påvirker tilstanden og hvordan man har det i hverdagen.

FUNNET BALANSE: Afghanistan-veteran Thorbjørn Tønnessen og hans kone Merete har lært teknikker for å håndtere plagene han lever med. Foto: Mattis Sandblad, VG

– Funnet et balansepunkt
                                Etter at han åpnet opp om at han har hatt det vanskelig, har han fått støtte fra mange kanter. Både Forsvaret, prest, privatlegen og bedriftshelsetjenesten har stilt opp.

– Jeg har funnet et balansepunkt nå. Det at jeg har muligheten til å jobbe 50 prosent i Forsvaret gir meg veldig mye. Det å stå opp om morgenen og føle at jeg gjør en god jobb der. Jeg vet ikke åssen jeg hadde hatt det uten.

I dag styrer han vedlikeholdshallen på Rena leir. Han føler nyhetsbildet tett, særlig når det er noe nytt fra Afghanistan. Tankene går til lokale venner og kolleger der nede.

– Når det skjer ting i Meymaneh nå, syns jeg det er litt rart. Det var en som viste meg et oversiktsbilde av hvordan det ser ut nå. Det eneste som står ordentlig igjen er det verkstedet som jeg var med å bygge opp. Det er sikkert styrt av Taliban i dag.

2010 begynte flere land å forberede uttrekning av sine ISAF-tropper. NATO og den afghanske regjeringen kom til en enighet som tilsa at de utenlandske troppene skulle trekkes ut innen utgangen av 2014. Norge er blant landene som fortsatt har noe personell der, i hovedsak til opplæring og trening av afghanske styrker.

Norske styrker forlot Meymaneh i september 2012. I etterkant så man en voldsom økning i antall voldshendelser og at gamle konflikter blusset opp igjen.

Forsvaret: – Positivt at han står fram
                                – At Tønnessen står frem med sine problemer ser jeg på som utelukkende positivt. Er man åpen om problemene er det også lettere å kunne få adekvat profesjonell hjelp, skriver Otto Gøran Tøndel, kommunikasjonssjef for Forsvarets veteraninspektør i en e-post til VG.

Han forklarer at Forsvaret er ansvarlig for helseoppfølging av sine ansatte før og under deltakelse i internasjonale operasjoner. Etter hjemkomst har Forsvaret et spesielt oppfølgingsansvar i ett år. Deretter er det sivilt helsevesen som blir primært kontaktpunkt for veteranene.

– Før utreise gjennomgår personellet grundig selektering og medisinsk klarering for å sikre at de er medisinsk skikket for tjenesten, opplyser Tøndel.

Ved hjemkomst er det ordninger for medisinsk sjekk og samtaler.

I regjeringens oppfølgingsplan «I tjeneste for Norge» fra 2014 oppfordres kommunene til utarbeide kommunale veteranplaner.

– En kommunal veteranplan kan bidra til å etablere og gjennomføre en systematisk oppfølging av veteraner og deres familier, samt gi heder og anerkjennelse til alle veteraner, skriver Tøndel.

Han opplyser at cirka 70 prosent av veteranene bor i kommuner som har en veteranplan.

Veteraner kan benytte seg av følgende støtteordninger:

Kameratstøttetelefonen: 800 48 500
                                Forsvarets grønne linje: 800 30 445
                                www.kameratstøtte.no

Kommentér

Veteranundersøkelse

En del her på forumet har fått tilsendt "Spørreundersøkelse om oppfølging og ivaretakelse av personell som har deltatt i internasjonale operasjoner for Norge". Minner om at svarfristen er torsdag.

Kommentér

Med et økende antall veteraner i Fosen-kommunene, er det nå endelig planer på plass for veterantreff på Ørlandet, forsvarskommunen med F35.
                                    https://www.fosna-folket.no/pluss/20...ABKbx42Pr8n54M (betalingsmur, dessverre)
                                    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Kommentér

Forsvarets sider om veteraner er oppdatert med informasjon om erstatningsordningen til FN: https://forsvaret.no/tjeneste/vetera...jon/erstatning

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                      Working...
                                      X