Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Mobiliseringsoppsatte helikopterskvadroner

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Mobiliseringsoppsatte helikopterskvadroner

La merke til at bruker MgHolen nevnte noe om mobiliseringsoppsatte helikopterskvadroner i CR09 tråden, og jeg merket at jeg ble mer enn lett nysgjerrig. Hvis det er noen som har noe informasjon om disse som de ønsker å dele med meg og de andre brukerne på forumet, så kan de få lov til det her. Er disse skvadronene fortsatt "aktive" for å si det slik? Mao kan de fortsatt mobiliseres i tilfelle krise eller krig?

Takker på forhånd for svar.
    Last edited by Rittmester; 1 uke siden.

http://www.kolnes.net/754skv/

Kommentér

Mobhelikopterskvadronene besto tidligere av sivile helikoptre som ble innkalt sammen med crew på "rep". Disse inngikk i Taktisk Helikopter Gruppe (THG) sammen med f.eks. 339 skv og 720 skv.
      Sist jeg kan huske at disse mob.skvadronene ble øvd var på Lundamo i 2002 eller 2003 (husker ikke helt år).
      Har noen panoramabilder derfra som jeg skal se om jeg finner og får lagt ut.

Etter dette ble tanken om mob.heli. lagt på is sammen med THG og er senere lagt ned. Utstyret til skvadronene er delvis solgt, fordelt på andre avdelinger eller står lagret rundt omkring.

Kommentér

hvlt har postet noe om dette på andre tråder, som jeg ikke fant, men jeg tror temaet egner seg for en egen tråd.

Jeg fant dette på FB-gruppen til Brigadeveteranforbundet:

mobskvadroner.jpg
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

En meget informativ hjemmside om mobiliseringsskvadronene med mange bilder (samt også reglementer etc.) fra en øvelse i 2000 (eller 2001?) var tidligere på nett, men er nå borte. Men man kan finne en del av den på https://web.archive.org/web/2008*/ht...es.net/754skv/
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Bildene er her: https://web.archive.org/web/20080511...um_jw_2000.htm De er fra Joint Winter 2000.
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Et par av bildene:

Aut_1480.jpg

as332opplast.jpg

as350land.jpg

Kommentér

Noe av det som står på hjemmesiden. Det er viktig å huske at mobilseringshelikopterskvadronene eksisterte i 15-20 år, fra først halvdel av 1980-tallet til tidlig på 2000-tallet. Det foregikk selvfeølgelig en god del endringer i struktur og annetpå den tiden. Jeg regner med at dette mer gir et øyeblikksbilde av situasjonen omkring år 2000.

Historikk.
                De norske mobiliserbare helikopterskvadronene består av totalt ca 80 middelstunge og lette helikoptere, som er registrert i norsk luftfartsregister.
                Konseptet med mobilisering av helikopterskvadronene fikk sin start på begynnelsen av 80 årene. Initiativtager og drivkraften bak ideen var Oblt Hans Chr Wilhelmsen i Hærstaben. Han hadde tro på ideen og mot nok til å ta opp konkurransen med Luftforsvaret om forvaltningen av helikoptere. Etterhvert hadde han mer enn 3 ganger så mange helikoptere under egen paraply enn hva Luftforsvaret selv disponerte. Hærstaben med Oblt Hans Chr Wilhelmsen i spissen utviklet et konsept som kan tilby Hæren betydelig økt kapasitet og mobilitet.
                Den første øvelsen som ble gjennomført med mobiliserbare helikoptere var øvelse ”VARNA” i –85`med S-61 og i samarbeide med 720 skvadronen. De første årene var preget av initiativ og innsatsvilje, men med begrensete økonomiske og materielle ressurser. Mobhelikopterskvadronene ble erklært operative i –89` i forbindelse med øvelse ”Vibe”.
                Luftforsvaret fikk ansvaret for de mobiliserbare helikopterskvadronene i januar 1996. Mobhelikopterkontoret ble opprettet med stillinger fra Luftforsvaret og Hæren.
                Luftforsvaret sin oppgave for mobhelikopterskvadronene er å forberede de sivile helikopterselskapene på innsats i krise/krig med personell og materiell.
                Organisasjon
                Mobhelikopterskvadronene er i dag organisert i 6 skvadroner:
                • 752 SKV, MEDIUM HKS S-61 (Sikorsky)
                • 753 SKV, LETTE HKS AS 350 (Ecureuil)
                • 754 SKV, MEDIUM HKS AS 332 L/L1/L2
                • 755 SKV, MEDIUM HKS AS 332 L/L1/L2 (Super Puma
                • 756 SKV, LETTE HKS BELL / AS 350 (Bell / Ecureuil)
                • 757 SKV, LETTE HKS BELL / AS 350 / BO 105(Bell / Ecureuil)
                754 skvadronen sin primæroppgave er å støtte Hæren med taktisk troppetransport. Andre oppgaver er å fly inn forsyninger og MEDEVAC. Offshore konfigurasjonen i kabinen til Super Pumaen som består av 19 seter, omkonfigureres med et . bårestativ. Fire bårestativ monteres og fungerer som sete og ryggstøtte, samt at en har muligheten å transportere inntil 8 bårepasienter ved MEDEVAC. Flygingen forgår som taktisk flyging i øvingsområde. Dette er ganske stor kontrast til den daglige rutinen fra norsk offshoreflyging for personellet.
                Under øvelser blir ofte en ving av 756 skvadronen lagt inn under 754 skvadronen. 756 skvadronen stiller med Ecureuil helikoptere, som til daglig flyr oppdrag i innlandet. Oppdragene består ofte av underhengende last oppdrag. De har derfor utviklet spesielle teknikker for dette formål og er utrolige effektive.
                Personellet

Personellet er repetisjonsinnkallt til øvelsene. Det gjelder både befal og menige. Det er mange forskjellige yrkesgrupper som samles for å kunne drive en skvadron i felt. Dette er en klar styrke, forskjellig bakgrunn og erfaringer settes sammen og skaper en initiativrik og løsningsorientert skvadron. Skvadronen har et godt samhold, og de fleste repinnkallte soldater forlater øvelsene med en minnerik opplevelse.
                Bakgrunnen til ca. 80 % av flygerne er militær flyutdannelse med tjeneste i Luftforsvaret. Erfaringsnivået ligger på 15 til 25 år med flyging, med erfaringer fra Vietnam i sør til Svalbard i nord. Gjennomsnittet på antall flytimer for skvadronens flygere er ca 8 000 timer.
                NATO COMPOSITE FORCE

754 skvadronen er en av tre avdelinger innen NCF. De to avdelingene er 1 Amerikansk og 1 Tysk feltartilleribataljon. De er av SACEUR øremerket til for innsats i Nord-Norge. Etter oppsetning blir OPCOM for disse avdelinger overført til Sjef 6. divisjon. Avdelingene er ment å støtte 6. divisjonen i deres operasjoner.

Kommentér

Jeg har faktisk brukt tjenestene til disse ifm vinterøvelsen i Trøndelag i 2002. Vi skulle etterforsyne et sambandslag som lå gravd ned og litt vanskelig til og rekvirerte støtte til å fly inn mat, vann og drivstoff.

Fra en lite jorde i Gauldal så tok vi ned helikopteret og jeg husker jeg stusset litt på at det ikke var en Bell 412, men istedet et sivilt AS 350.

Pilotene slo av en prat med oss mens vi gjorde lasten klar, viste de på kartet hvor de skulle og de tok en røyk før de fullførte oppdraget. Alt i alt fungerte dette helt fint, men selvfølgelig hadde de ikke nattopptikk, kryptert samband eller mottiltak mot luftvern.
                  Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                  Working...
                  X