Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Militære grader

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Personellnytt og Beordringer bl.a. fra Statsråd

Østlendingen er på litt tynn is. Brigader er i Norge ikke en generalitetsgrad, men en stabsoffisersgrad. Der følger vi britene og ikke amerikanerne. At man har forvirret oss ved å gi brigaderer distinksjoner som ser ut som generalitetsdistinksjoner endrer ikke det.

Fra gammelt av hadde man i Norge (i likhet med bl.a. Tyskland og mange andre land) ingen grad mellom oberst og generalmajor. En generalmajor hadde en stjerne, en generalløytnant to stjerner og en general tre stjerner. Britene hadde graden brigadier mellom oberst og generalmajor, og distinksjonene er en krone over tre "pips". En britisk brigadier er stabsoffiser, og tilhører altså en våpen/troppeart, mens en general jo ikke tilhører noe våpen, men hele Hæren. I USA derimot (og også i Frankrike), het den laveste generalgraden "brigadier general", tilhørte virkelig generalitet, dvs. hele Hæren, og USA hadde jo generalstjerner, en for brigadier general osv. Men både britisk brigadier og amerikansk brigadier general har som som vanlig tjenestestilling brigadesjef (derav tittelen).

Med standardisering i NATO og amerikansk dominans var det en mangel i Norge å ikke ha noen grad mellom oberst og generalmajor (altså OF-6), og midt på 1970-tallet ble oberstgraden splittet i oberst II med tre stjerner og slitekanter og oberst I med fire stjerner. Dette var mildest talt upopulært blant oberstene, de likte ikke å være oberst II, eller "annen klasses oberst". I Norge fortsatte oberst II å være graden for brigadesjefer, mens sjefene for rulleførende regimenter var oberst I.

Her var det to problemer: Det ene var at det var svært upopulært med oberst I og oberst II, og spesielt oberst II! Det andre var at sammenlignet med amerikanske distinksjoner hadde norske generaler en stjerne for lite. Så vidt jeg husker ble det siste rettet på en gang på 1980-tallet ved at generalmajorer, generalløytnanter og generaler fikk puttet på en ekstra stjerne for å ha like mange stjerner som sine amerikanske tilsvarende. Men så ut på 90-tallet kom slutten på Oberst I/Oberst II, men med stor strid. Forsvaret ville kopiere amerikanerne og gjøre om oberst I til brigadegeneral, men det satte Forsvarsdepartementet (både faglig og politisk ledelse) seg tvert imot. Det fikk være måte på hvor mange generaler et lite land skulle ha. Dermed ble det bestemt at den nye gradstittelen skulle være brigader, og alle oberst I ble brigader, mens de som var oberst II igjen ble oberst. Men så tok FMO igjen (her var det Forsvarssjefen og ikke departementet som bestemte) og innførte som distinksjon en "generalstjerne" på gullbunn. Hvis man ser nøyere etter, ser man at en brigader f.eks. har galluniform for sin våpenart, mens en generalmajor har gallauniform for generalitet. Og på tjenesteuniformen har brigaderer sin våpenarts merke (f.eks. kryssede sverd for infanteriet), mens generaler har generalitetsmerke (kryssede batonger).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
      Hvis man ser nøyere etter, ser man at en brigader f.eks. har galluniform for sin våpenart, mens en generalmajor har gallauniform for generalitet. Og på tjenesteuniformen har brigaderer sin våpenarts merke (f.eks. kryssede sverd for infanteriet), mens generaler har generalitetsmerke (kryssede batonger).
      Det er ikke batonger, det er kommandostaver. (Fra Engelsk er det nok oversatt fra direkte 'Baton', men foretrekker jeg heller feltmarskalkstav; som blant annet Napoleon hadde.)
      Våpenarter er: Infanteri, KAVALERI, artilleri og ingeniør.
      Troppearter er: Hærens Samband, Hærens Våpentekniske Korps, Hærens Intendatur, Hærens Transportkorps og Hærens Sanitet
      I tillegg har Hæren spesielle fagfelt: Jurist, Vetrinær, Språk og etteretningsoperatør, Presse og informasjon, Feltprest, Musikk, Post og faktisk Militærpoliti

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
      Last edited by Einherjar; DTG 141233A Feb 19, .
      Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Comment

….
        Med standardisering i NATO og amerikansk dominans var det en mangel i Norge å ikke ha noen grad mellom oberst og generalmajor (altså OF-6), og midt på 1970-tallet ble oberstgraden splittet i oberst II med tre stjerner og slitekanter og oberst I med fire stjerner. Dette var mildest talt upopulært blant oberstene, de likte ikke å være oberst II, eller "annen klasses oberst". I Norge fortsatte oberst II å være graden for brigadesjefer, mens sjefene for rulleførende regimenter var oberst I.

….. .
        De fleste sjefer for OPE/RFE regimenter var oberst II og senere oberst - og unntaksvis oberstløytnant (vet bare om to tilfeller, men jeg vet ikke alt om alle våpen/troppearter). Hvis noen hadde grad som oberst I (senere brigader) så må de ha hatt en tilleggsfunksjon som betinget dette (og tilleggsfunksjon som sjef FDI/Landforsvar var vanligvis ikke tilstrekkelig).

Jeg takker ellers for et utmerket innlegg!

Comment

Personellnytt og Beordringer bl.a. fra Statsråd

I Kavaleriet var regimentssjefene oberster og kavaleriinspektøren oberst I. Rimelig sikker på at det var slik i hvert fall inf og art også.

Men nå er vi veldig OT.
          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Personellnytt og Beordringer bl.a. fra Statsråd

Jeg var visst litt rask der. I infanteriet var infanteriregimementsjefene, i hvert fall i Sør-Norge, oberst I, trodde jeg, men de var da samtidig FDI-sjef, og regimentets NK var oberst II og brigasdesjef. Slik et jeg temmelig sikker på at det var i FDI 3/IR 3 som jeg tilhørte da C. F. Moe var sjef. Han som sjef for Vestre Oslofjord Forsvarsdistrikt/Telemark Infanteriregiment nr. 3 var oberst I, mens hans NK, som også var sjef for KR 3/Brig 3, var oberst II. Infanteriinspektøren var i hvert fall oberst I. Men dette var fra litt rusten hukommelse, jeg må sjekke i papirene.
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
              Det er ikke batonger, det er kommandostaver. (Fra Engelsk er det nok oversatt fra direkte 'Baton', men foretrekker jeg heller feltmarskalkstav; som blant annet Napoleon hadde.)
              Våpenarter er: Infanteri, kavaleri, artilleri og ingeniør.
              Troppearter er: Hærens Samband, Hærens Våpentekniske Korps, Hærens Intendatur, Hærens Transportkorps og Hærens Sanitet
              I tillegg har Hæren spesielle fagfelt: Jurist, Vetrinær, Språk og etteretningsoperatør, Presse og informasjon, Feltprest, Musikk, Post og faktisk Militærpoliti

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
              Bare en liten sak, jeg mente Hærens samband tidligere var regnet som en våpenart, siden de hadde sin historiske opprinnelse i Ingeniørvåpenet. Militærpoliti var tidligere i hvert fall en del av Hærens Transportkorps. Og Veterinærkorpset var regnet som en egen troppeart (den minste).

Comment

Jeg var visst litt rask der. I infanteriet var infanteriregimementsjefene, i hvert fall i Sør-Norge, oberst I, trodde jeg, men de var da samtidig FDI-sjef, og regimentets NK var oberst II og brigasdesjef. Slik et jeg temmelig sikker på at det var i FDI 3/IR 3 som jeg tilhørte da C. F. Moe var sjef. Han som sjef for Vestre Oslofjord Forsvarsdistrikt/Telemark Infanteriregiment nr. 3 var oberst I, mens hans NK, som også var sjef for KR 3/Brig 3, var oberst II. Infanteriinspektøren var i hvert fall oberst I. Men dette var fra litt rusten hukommelse, jeg må sjekke i papirene.
                Her må jeg legge meg helt flat. Jeg ser at sjef for FDI 3/IR 3 var oberst II i 1992. Derimot var regimentssjefen fra 1972 til 1980, C. F. Moe, oberst I. Regimentssjef fra 1982 til 1985, Jacob. T. Schjølberg var oberst II mens hans etterfølger 1985-1988 Birger Reidar Rykkje var oberst I. Og altså, etter ham var Sigurd Friis oberst II mens han var sjef for FDI 3/IR 3. Her ser jeg ikke noe mønster eller fast regel.

Comment

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                  I Kavaleriet var regimentssjefene oberster og kavaleriinspektøren oberst I. Rimelig sikker på at det var slik i hvert fall inf og art også.

Men nå er vi veldig OT.
                  Slik jeg husker det så var dette normen - men unntak forkom (begge veier) for regimentsjefene, avhengig av størrelse, tilleggsfunksjoner - samt historikk/tradisjon/hjemler (også kalt tautrekking/forhandlinger).

Comment

Militærpoliti var tidligere i hvert fall en del av Hærens Transportkorps.
                    Militærpoliti mener jeg har blitt skilt ut fra transportkorpset ganske nylig, kanskje rundt 2008-10 en gang? Kanskje [MENTION=84589]sbaar[/MENTION] vet det, om han fortsatt er her?

Jeg mener det skjedde samtidig med eller litt etter at språk- og etterretningsoperatør ble eget fagfelt og overtok det gamle merket til "personell i spesiell tjeneste", hva nå enn det var for noe.
                    "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                    - Dmitrij Boltenkov

Comment

MP er formelt sett fortsatt i HTK. Men de siste årene (jeg husker ikke årstallene i farta) har MP på sett og vis blitt skilt ut rent uniformsmessig – krysslagte pistoler på jakkeslaget på tjenesteuniform, krysslagte pistoler på knappene på mørk uniform, rød og sort beretflash.

Comment

Her må jeg legge meg helt flat. Jeg ser at sjef for FDI 3/IR 3 var oberst II i 1992. Derimot var regimentssjefen fra 1972 til 1980, C. F. Moe, oberst I. Regimentssjef fra 1982 til 1985, Jacob. T. Schjølberg var oberst II mens hans etterfølger 1985-1988 Birger Reidar Rykkje var oberst I. Og altså, etter ham var Sigurd Friis oberst II mens han var sjef for FDI 3/IR 3. Her ser jeg ikke noe mønster eller fast regel.
                        Nå fant jeg den autorative informasjonen om delingen i oberst I/oberst II i "Hæren etter annen verdenskrig 1945-1990". Den ble vedtatt av Stortinget i 1973 med gyldighet fra 1. juli 1974. Totalt skulle 25 i Hæren være oberst I. Det omfattet stabssjefen i Hærstaben, våpeninspektørene (infanteriinspektøren, kavaleriinspektøren etc.), sjefslegen i Hæren, generalintendanten, nestkommanderende i Hærens Forsyiningskommando og sjefene for Finnmark Landforsvar og Troms Landforsvar. Sjefene for Nord-Hålogaland Landforsvar og Sør-Hålogland Landforsvar og for Forsvarsdistriktene i Sør-Norge skulle ha flytende grad oberst II/oberst I. Det forklarer vekslingen mellom oberst II og oberst I for sjefene for FDI 3. I tillegg kom offiserer fra Hæren i fellesstaber etc. som ikke var i stillinger spesifikt for Hæren, men som var tillagt grad oberst I/kommandør I. Videre skulle de som var blitt oberst før 1974 og ikke hadde fått opprykk til oberst I fremdeles kalles oberst og ikke oberst II. Betegnelsen oberst II gjeldt kun de som var utnevnt etter 1. juli 1974. Det forklarer noe jeg lurte på, men ikke nevnte, at Poulsson kun var omtalt som oberst:

Sjefer for Vestre Oslofjord Forsvarsdistrikt/Telemark Infanteriregiment nr. 3 (fra 1993 Telemark Regiment (TMR)):
                        1972-1980: oberst I Christian F. Moe
                        1980-1981: oberst Jens Anton Poulsson
                        1982-1985: oberst II Jacob T. Schjølberg
                        1985-1988: oberst I B. Reidar Rykkje
                        1988-1991: oberst I Olav Siggerud
                        1991-1997: oberst II Sigurd Friis
                        1997-2002: oberst Åge Bjøråsen
                        Last edited by hvlt; DTG 031903A Mar 19, .

Comment

Så kan man undres over, all den stund man valgte distinksjoner for oberst I som var svært inspirert av britiske brigadérdistinksjoner, at man ikke allerede den gangen valgte å kalle graden for brigader, og beholde oberst som den var. Det er ikke slik at det blir flere generaler av den grunn. Nå har man en hybrid mellom en amerikansk brigadegeneral i distinksjonen, og en britisk brigader i tittelen.
                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

I følge samme artikkel ønsket Forsvaret at det skulle hete brigader, men stortingsflertallet sa nei. Ellers er det helt klart en merkelig hybrid vi har i dag med distinksjoner som er svært like amerikansk brigadegeneral, mens man holder fast ved at brigader er en stabsoffisersgrad og ikke en generalsgrad.

Comment

Sv: Militære grader

Digresjon: De fleste, men ikke alle, infanteriregimentene/FDI'ene var oppsettende avdeling for en brigadestab (før 1982 KR - kombinert regiment). I disse var infanteriregimentets NKs mob-stilling brigadesjef. Tungtvannssabotøren oberst Jens Anton Poulsson var NK for FDI 3/IR 3 og sjef for KR 3 i hele 12 år, fra 1968 til 1980, under tre forskjellige regimentssjefer. Da C. F. Moe gikk av med pensjon i 1980 ble til slutt Poulsson regimentssjef, noe han var til han gikk av med pensjon to år senere. Poulsson var sjef for KR 3 på tre repetisjonsøvelser (Øvelse Blue Hill i 1968, øvelse Battle Axe i 1972 og øvelse Toten i 1976), noe som jeg tror er temmelig enestående.

Comment

• Filter
                              • Tid
                              • Show
                              • New Topics
                              Clear All
                              new posts
                              No content found
                              Show More

• Filter
                              • Tid
                              • Show
                              • New Topics
                              Clear All
                              new posts
                              Please log in to your account to view your subscribed posts.
                              Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                              Oppstillingsplassen
                              Tekniske driftsmeldinger
                              Tekniske driftsmeldinger.
                              Tråder: 8 Innlegg: 662
                              Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                              8 662
                              Kunngjøringer fra ledelsen
                              Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                              Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                              Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                              15 1.086
                              Kommentarer fra rekkene
                              Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                              Tråder: 3 Innlegg: 466
                              Nyeste innlegg: NYE BRUKERE - POST HER!
                              3 466
                              Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                              S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
                              Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                              Tråder: 2.453 Innlegg: 41.955
                              Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
                              2.453 41.955
                              Underforum:
                              Treningsdagbøker (11/1.130)
                              S-1 2. Utdanning og tjeneste
                              Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                              Tråder: 67 Innlegg: 2.917
                              67 2.917
                              Underforum:
                              S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
                              Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                              Tråder: 30 Innlegg: 494
                              30 494
                              S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og administrative forhold
                              Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                              Tråder: 8 Innlegg: 283
                              8 283
                              Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                              S-2 1. Generelle nyheter.
                              Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                              Tråder: 1.054 Innlegg: 33.847
                              1.054 33.847
                              S-2 2. Etterretning
                              Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                              Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                              Tråder: 395 Innlegg: 28.355
                              Nyeste innlegg: Fokus: Mali
                              395 28.355
                              Znuddel
                              Fokus: Mali
                              av Znuddel
                              Underforum:
                              Tema: Russland (58/6.884)
                              Tema: Asia (102/4.214)
                              S-2 3. Sikkerhet
                              Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                              Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                              Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                              59 5.302
                              Underforum:
                              22.juli 2011 (32/4.562)
                              S-2 4. Nyhetsfeed
                              Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                              Tråder: 212 Innlegg: 268
                              212 268
                              Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                              S-3 1. Forsvarets avdelinger, øvelser og operasjoner
                              Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                              Tråder: 2.549 Innlegg: 62.551
                              Nyeste innlegg: Tema: Luftforsvaret
                              2.549 62.551
                              Underforum:
                              Hæren (41/1.518)
                              Sjøforsvaret (36/1.959)
                              Luftforsvaret (62/1.286)
                              Heimevernet (564/17.509)
                              S-3 2. Totalforsvaret
                              Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                              Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                              Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                              584 19.529
                              Underforum:
                              Politiet (235/12.996)
                              S-3 3. Ledelse
                              Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                              Tråder: 9 Innlegg: 179
                              Nyeste innlegg:
                              9 179
                              Blåfugl
                              S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
                              Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                              Tråder: 21 Innlegg: 2.271
                              Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                              21 2.271
                              pioff
                              Den store PI-tråden
                              av pioff
                              Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                              S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
                              Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                              Tråder: 109 Innlegg: 10.285
                              109 10.285
                              S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
                              Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                              Tråder: 65 Innlegg: 827
                              65 827
                              Underforum:
                              Landsystemer (28/624)
                              Sjøsystemer (4/5)
                              Luftsystemer (6/41)
                              INI-systemer (23/128)
                              Fagforum S-5: Planer & policy
                              S-5 1. Forsvarsbudsjett, planer og doktriner
                              Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                              Tråder: 93 Innlegg: 6.071
                              Nyeste innlegg: Strategier for en småstat
                              93 6.071
                              S-5 3. Militærhistorie
                              Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                              Tråder: 411 Innlegg: 10.512
                              411 10.512
                              Underforum:
                              S-5 4. Veteranforum
                              Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                              Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                              Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                              89 1.564
                              magskor
                              Team Rubicon.
                              av magskor
                              Fagforum S-6: Samband & IKT
                              S-6 1. Fagforum Samband
                              Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                              Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                              Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                              119 1.706
                              Underforum:
                              01 Fagområder (16/297)
                              02 Felttriks (23/301)
                              S-6 2. Tekniske forum
                              Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                              Tråder: 170 Innlegg: 3.017
                              170 3.017
                              Markedsplassen
                              Kjøp og salg
                              Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                              Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                              Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                              537 2.182
                              Milforums testarena
                              Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                              Tråder: 3 Innlegg: 16
                              3 16
                              Bedriftspresentasjoner
                              Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                              Tråder: 2 Innlegg: 2
                              2 2
                              Working...
                              X